Manegeklanten die jouw paard snoepjes voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKantje

Manegeklanten die jouw paard snoepjes voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:08

Ik zal even een beeld scheppen van de situatie:

Mijn paard staat op een pensionstalling wat tevens een manege is. De boxdeuren zijn zo gemaakt dat alle paarden hun hooft buiten de box kunnen steken. Er is geen “tralieshek” om dat te voorkomen. Nu is mijn paard erg hoog (1.80) en kan dus erg ver zijn hoofd/nek buiten de box steken. De kinderen die op de manege lessen kunnen hem dus naar hartenlust aaien maar ook snoepjes/appels/ en weet ik wat geven.
Ik voer mijn paard alleen hooi en daar doet hij het goed op, maar zodra hij daarnaast wat te eten krijgt is hij enorm aan het schooien en gaat hij happen.

Het probleem is nu dat mijn paard vervelend wordt van al dat lekkers. Het was laatst zo erg dat toen ik op een krukje stond om zijn manen in te vlechten hij mij in mijn been beet. Daar zitten nu dus twee flinke blauwe plekken. Ik heb hem een flinke mep gegeven om duidelijk te maken dat ik daar niet van gediend ben. Dit heeft hij ook nog nooit eerder gedaan.

Nu ben ik van plan een bordje bij zijn box op te hangen dat hij niet meer gevoerd moet worden behalve door de staleigenaar. Maar ik ben bang dat een “verboden te voeren” bordje niet veel uitmaakt. Zelf zit ik te denken aan een tekst als: “Ik hou van knuffels maar voer mij niet, want daar wordt ik ziek van” Iets in die richting. Alleen klinkt dat zo suf dus mijn vraag is, wie weet een passende tekst voor op het bordje, een tekst die niet meteen streng klinkt maar wel to the point is.

Wie oh wie heeft een goede tekst?

ilaan

Re: Manegeklanten die jouw paard snoepjes voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:10

Gewoon een bordje dat er niet gevoerd mag worden omdat hij daar vervelend van wordt. En meld het aan de staleigenaar. Die kan dan ook een oogje in het zeil houden. Of er in ieder geval wat van zeggen als ze/hij het ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:11

mee eens, gewoon heel duidelijk in zijn, niet voeren, punt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:14

[VVDD] Het ongevraagd voeren van je paarden
Hier staan een paar leuke voorbeelden.
Ik zou er idd gewoon bijzetten dat ie er ziek van wordt of iets dergelijks. Meeste penny meisjes zijn niet zo onder de indruk van verboden te voeren of pas op hij bijt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:15

Ik zou gewoon iets heel duidelijk neerzetten in de trend van:

Voeren doe ik graag zelf bij mijn eigen paard.
Als je wilt bijdragen door te voeren mag je ook bijdragen in de (stallings)kosten.
Aaien mag, voer geef je maar aan een ander paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:15

Dier opvoeden, simpel zat.

Mijn merrie kreeg zakken snoep van de verzorgsters (zak stond in het kastje, en hoe snel die opging...) en die kreeg echt voor alle hondsklote snoepjes. Snoepjes bij bedelen, schooien, koppig doen, en dan heb ik het over in jaszakken bijten, schrapen, duwen etc.

Moeten ze zelf weten als ze het toelaten, maar bij mij schooide het dier niet, dus ik had er geen last van. Een paard hoort gewoon niks doms naar jou toe te doen, beest is niet achterlijk joh. :')

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:16

Als anderen jouw paard iets geven, weet jij niet wat hij/zij binnenkrijgt. Maar als jouw paard positief uit de dopingtest komt is het wel jouw probleem. Gewoon van andermans dieren afblijven

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:16

Maar ik zou misschien niet zozeer het woord voeren gebruiken. Ik denk dat de lieve manegekindjes snoepjes geven niet echt onder voeren verstaan

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:19

RoyalMemory schreef:
Als anderen jouw paard iets geven, weet jij niet wat hij/zij binnenkrijgt. Maar als jouw paard positief uit de dopingtest komt is het wel jouw probleem. Gewoon van andermans dieren afblijven

Ik deed het ook wel eens hoor, soms heb je als manegemeisje van tien een bepaalde zwak voor zo'n pensionpaard en als tienjarige besef je je niet dat het eigenlijk niet hoort. Maar bij alle paarden die een bordje hadden met verboden te voeren deed ik het niet. Dus zo'n bordje kan dan wel helpen.

Zou het nu overigens nooit meer doen hoor.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:21

Hier hangt een bordje bij een pony: "..... is aan het sonja bakkeren"
Nog uit de periode dat S. Bakker nog helemaal hot was, maar iig dat was voor alle kinderen toch duidelijk dat die pony niks mocht ;) dus gewoon wat ophangen.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:33

Vergeet niet dat je ook met kleinere kinderen te maken hebt, lange en onduidelijke tekst heeft voor die groep geen nut

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:38

ik zal met de stal eigenaar praten en vragen of er wat aan te doen is
bij ons was het zo dat de eerste stallen voor de ''manege paarden/ponys'' waren
en de rest pension en daar mochten ze niet komen

dus bv voorste stallen de kinder ponys dan een roodwitte ketting met bodje verboden toegang..

succes

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:42

Ik sta zelf ook op een manege met mijn paard, hangt gewoon een simpel bord met "Verboden te Voeren" op de deur. Werkt perféct!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:42

Kan dit niet in de stalregels opgenomen worden? En als algemene regel in de les genoemd worden? Want ook de manegepony's worden er vervelend van en dat kan de eigenaar wel eens klachten van ouders gaan opleveren of zelfs slechte naam en verlies van klanten.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:44

Bij ons op de manege hielp een bordje van NIET VOEREN al genoeg!
Weet wel het zijn meestal de kinderen die het doen, dus gewoon duidelijk en simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:51

Inderdaad gewoon 'niet voeren' of iets in die trant.

Op de manege voer ik eigen paarden sowieso niet. Maar ik snap wel, dat als je als 10-jarige penny zo'n mooi paard ziet en snoepjes meehebt.. :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:02

Wij hebben met krijt groot 'niet voeren!' op de deur staan. Eigenlijk heb ik nog nooit een kind mijn paard zien voeren, ik heb het idee dat de meesten wel luisteren naar niet voeren alleen. Maar een vriendin heeft een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid en mijn oude bijrijdpony was koliek gevoelig. Daar stond bij allebei met koeienletters op de deur 'ZIEK! NIET VOEREN! ZIEK!' Dat werkte zeker!

Overigens hebben we wel een niet-voeren-beleid op de manege, geldt ook voor de manegepaarden. Dus er zijn niet zo vaak pennymeisjes met snoepjes. Soms brengt iemand een zak appels mee ofzo. Ze vragen altijd netjes of ze die mogen geven en dan zeggen we altijd dat het wel mag, maar alleen in de voerbak als er niks op de deur staat.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:26

Martine_R schreef:
Ik zou gewoon iets heel duidelijk neerzetten in de trend van:

Voeren doe ik graag zelf bij mijn eigen paard.
Als je wilt bijdragen door te voeren mag je ook bijdragen in de (stallings)kosten.
Aaien mag, voer geef je maar aan een ander paard.

Dit vind ik een goeie. Zou ik is bij mij op stal eens moeten laten vallen :+

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:20

Ik heb zojuist met de staleigenaar gepraat. Hij zal er op letten en als hij het ziet er wat van zeggen. Daarnaast ga ik inderdaad toch gewoon een bordje ophangen met "verboden te voeren" Hopelijk is het daar mee gezegd.

Bedankt voor de reacties! :Y)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:21

Bij ons is het duidelijk dat de pensionpaarden alleen snoepjes mogen krijgen van baasje en verzorgsters.

Manege pony's mogen dan wel snoepjes.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:28

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:30

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:33

Haha :D Bij mijn paard werkte het heel goed, vooral nadat er een hap miste van het bordje, toen wisten ze zeker dat hij niet aaibaar was. :Y)

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:46

Misschien iets in de richting van "ik mag geen snoepjes/lekkers"??
Wat eerder al een keer werd gezegd, misschien is het voor de kinderen niet geheel duidelijk dat voeren ook snoepjes betekend... :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:52

RoyalMemory schreef:

Ja sorry, maar dan sta je best niet op een gewone manege. Want het blijft moeilijk controleerbaar.
Andersom zullen mijn paarden bijzonder lastig worden, als de buurman/vrouw wel wat krijgt en hij/zij niet.
Nu doet dat probleem zich bij mij op stal niet voor.

Ik begrijp TS ergens, maar op de werkplaats schrapen en bijten wordt niet veroorzaakt door het snoepjes krijgen in stal. Dat is een stuk verveling, aandachtzoeken en dus een gedragsprobleem richting ts.