Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Het paardje heeft een jaar alleen gestaan en sinds november staat mijn pony bij haar en dit vindt ze echt geweldig.
FC_Koekjes schreef:stonden ze echt dag en nacht bijelkaar?
je zegt:Citaat:Het paardje heeft een jaar alleen gestaan en sinds november staat mijn pony bij haar en dit vindt ze echt geweldig.
Kun je ze in de wei dmv een draad van elkaar houden? Of breekt ie dan ook de draad door?
aeolusnr1 schreef:Dit is gewoon een deel basis opvoeding , en nu ben jij eigenlijk net het ongewenste gedrag een beetje aan het aanleren. Neem dit niet aanvallend op, maar feit is wel het paard trok zich los, en is kunnen gaan lopen.
In zo'n situatie moet je dus het paard niet gaan vastzetten, want dan krijg je idd zulke situaties.
Je moet je paard eerst leren dat hij moet kunnen stilstaan , en wel op jouw vraag, en niet enkel wanneer het paard het leuk vind, maar altijd wanneer jij het vraagt, en dat is nu niet het geval.
Gentlegiant schreef:Een stukje opvoeding vooral omdat ze ook nog niet lang samen staan
Koppel het vast staan ook aan iets leuks bouw het rustig op zet dr vast is ze braaf rustig en staat ze stil weer naar buiten
Leer hem of haar respect te hebben voor jou ik ben zelf niet van het grond werk maar het kan wel degelijk helpen
Is er niemand in de buurt die je kan helpen?
aeolusnr1 schreef:Geen snoepjes maar training en belonen met rust.
Maar in jouw laatste antwoorden zeg je zelf ik weet het niet zo goed, je gaat er al bij voorbaat van uit dat jouw paard het eigenlijk nooit echt goed zal leren, "het is niet zijn ding" zeg je, die twijfel dat hoort je paard als eerste en net al daardoor gaat hij bewegen.
Je moet het zijn ding maken, dat is aan jou, niet aan het paard.
zoiets kan je aanleren op vrij korte tijd, dit behoort bij het onderdeel wijken voor druk, en respect, en afwachten wat je hem gaat vragen, .....
stilstaan is stilstaan punt uit.
Of dat andere paardje nu in het zicht staat of helemaal niet in het zicht staat, eigenlijk doet dat er niet toe, de aandacht moet bij jou zijn, en niet ergens anders.
Simpel toch hééééé.
krijg je weer n drammerig paard dat wil je ook nietMoonlight17 schreef:aeolusnr1 schreef:Geen snoepjes maar training en belonen met rust.
Maar in jouw laatste antwoorden zeg je zelf ik weet het niet zo goed, je gaat er al bij voorbaat van uit dat jouw paard het eigenlijk nooit echt goed zal leren, "het is niet zijn ding" zeg je, die twijfel dat hoort je paard als eerste en net al daardoor gaat hij bewegen.
Je moet het zijn ding maken, dat is aan jou, niet aan het paard.
zoiets kan je aanleren op vrij korte tijd, dit behoort bij het onderdeel wijken voor druk, en respect, en afwachten wat je hem gaat vragen, .....
stilstaan is stilstaan punt uit.
Of dat andere paardje nu in het zicht staat of helemaal niet in het zicht staat, eigenlijk doet dat er niet toe, de aandacht moet bij jou zijn, en niet ergens anders.
Simpel toch hééééé.
Ja, klinkt allemaal heel simpel, maar de uitvoering is lastiger bij deze dan het gemiddelde dier waar ik mee heb
gewerkt. Vooral omdat ze zo graag bij andere paarden wil zijn. Ben me daarom ook een beetje aan het inlezen in wat grondwerk oefeningen, ze kan ook wel een paar, maar ik ben naar mijn gevoel alleen maar interressant met eten en wanneer er geen andere maatjes zijn om aan te plakken. Tijdens het rijden heb ik die controle wel meer en er langs minder. Zover ik nu in de theorie in het boek ben. Dus er langs moet mijn "leiderschap" groter worden, heeft meteen invloed wanneer ik erop zit. Met het rijden kan ze de eerste minuten ook niet stil staan en gaat ze zelfs zover dat ze omhoog probeert te komen. Dit voel ik ondertussen wel aankomen en dan geef ik haar ook direct op haar donder natuurlijk, want dat mag ze natuurlijk nooit aanleren
. Al baal ik wel dat ze het dan op het lopen zet, maar dan kies ik dan liever voor lopen als iedere keer steigeren als ik stil sta. Maarja, zo heb ik nog wel meer kleine probleempjes. Die moeten gewoon met tijd opgelost worden natuurlijk. Maar eerst maar is stil aan de ketting kunnen blijven staan aan de lijn en de hand.
Gentlegiant schreef:Geen snoepjeskrijg je weer n drammerig paard dat wil je ook niet
Als hij braaf is zet hem terug in zn wei bij zn vriendje
Ik denk dat je best wat correcter mag optreden
Begin overigens eens met iets tussen het halster en de kettingen wat snel los gemaakt kan worden of kapot getrokken voor er dadelijk echte ongelukken gebeuren
Wat doet hij als je er naast staat en je geeft hem op zn donder?
Wat doet hij op de poets plaats als iemand hem vast heeft?
Ik denk dat hij moet leren stil te staan en iemands ruimte te accepteren dus aan de hand niet door je heen lopen enz
Moonlight17 schreef:Nou zaterdag een paar basis grondwerk oefeningen gedaan vanuit een geleend boek. Ze vindt het niet echt geweldig om te doen, ze probeerde me zelfs wel is te bijten. Van de week maar wee verder.
mnkortleve schreef:Sommige paarden hebben zo'n vreselijke last van ''verlatingsangst'' dat het echt niet zomaar op te lossen is en als het op te lossen is dan gaat daar heel wat tijd overheen.
Goede begeleiding is essentieel, een kennis van me had ook zo'n probleem en verschillende instructeurs dachten het ''varkentje'' wel te wassen, nou mooi niet hoor.
Het paard plakte zo vreselijk aan een ander paard dat het soms gevaarlijk werd.
Paard is verplaatst en het probleem was over.
pluisje88 schreef:Volgens mij is niet stil staan niet het probleem hier maar slechts een uiting van iets veel groters. Als je het mij vraagt heeft dit dier 0,0 respect en denkt dat ze alles kan maken. Ze mag 23 uur per dag lekker doen waar ze zin in heeft, dat ene uurtje moet ze zich maar aanpassen. Ga zelf aub niet klooien met grondwerk want daardoor zul je waarschijnlijk het probleem alleen maar groter mee maken. Vraag begeleiding van een kundig iemand. Succes!
Pepper32 schreef:Hoe ging het voordat de pony erbij stond? Trok ze zich toen ook vaak los?
Als het angst is om alleen te staan kun je haar ook bezig houden of afleiden door bv een hooinet op te hangen. Dit kun je dan steeds een beetje afbouwen. En misschien ergens poetsen waar ze niet weg kan als ze eenmaal los is? Kun je haar niet aan een touw vasthouden bv tijdens het borstelen? Als ze gaan hangen kunnen ze zich lelijk blesseren als ze bv achterover klappen......
Kijk waar ie het best op reageert is dat je stem of je lichaam?
Maar als ik het zo hoor met bijten en niet stilstaan en dan geklier dan zit ze je gewoon uit te proberen. Belangrijk om niet te lang zo door te gaan want dan wordt het steeds erger en misschien wel gevaarlijk.
Vraag inderdaad iemand die weet wat hij doet om hulp en niet iemand die denkt dat ie het wel even kan fiksen....