Wie snapt het gedrag van deze Shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Wie snapt het gedrag van deze Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:42

Hoi allemaal,
Ik verzorg een Shetlander. Ik ben ongeveer 2 maanden geleden begonnen met vrijheidsdresuur.
Dat vind ze erg leuk. Ze heeft verder nooit geleerd om te longeren of iets anders.
Ik wilde haar het laatst losgooien maar als ik haar een beetje wil opjagen draait ze haar kont bij mij weg. Dan blijft ze met haar hoofd naar mij gericht. Het gekke is dan dat ze wel meteen achter me aan komt als ik wegren. Ze is dus actiever met het volgen. Gisteren ofzo dacht ik, laat ik een begin maken met longeren. Dus gewoon met halstertouw en een lange zweep. Ik wilde een haar een rondje laten lopen maar ze wilde niet vooruit.
Zodra ik vervolgens met de zweep richting haar kont ging draaide ze weer haar kont bij me weg. Het wilde niet lukken. Ze is overigens niet bang voor de zweep. Als ik haar stil zet kan ik haar overal aanraken.
Toen dacht ik, laat is het eens onder zweep proberen. Dus met mijn arm. Maar dat werd ook niks.
Wie snapt waarom deze shetlander steeds haar kont wegdraait?

Ohja misschien ook handig om te weten. Één keer tijdens het volgen leek het ook wel of ze een soort van de zweep wilde aanvallen....
Ze respecteert wel mijn ruimte, stop ik, zij ook, en ook gewoon achter me.
Heel verhaal, ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen!

MenM2

Re: Wie snapt het gedrag van deze Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:45

Mijn shetlander doet dat ook met longeren. ze snapt het niet zo goed daarom doet ze dit.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:50

Ze snapt het longeren niet. Zoek iemand die je kan helpen met ervaring en probeer dan nog eens :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:55

Oké bedankt voor jullie reacties!
Snapt ze het losgooien dan ook niet?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:01

Ik denk dat zij niet goed weet wat jouw bedoeling is en dat jij niet goed kan aantonen wat je wilt. Ik zou zeker iemand met ervaring erbij roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:04

Omdat jij niet zeker van je zaak bent gaat deze pony twijfelen aan jouw leiderschap en als jij niet doordrukt neemt hij de leiding over door niks te doen of door te gaan dreigen en dan maar te zeggen ja zoek het uit, dat helpt ook want jij stopt met vragen en hij heeft rust.
Pas op met het volgen, het kan ook zijn dat hij een keer bovenop je duikt omdat hij geen respect voor je heeft.
Hulp zoeken is de beste oplossing, want dit kan gevaarlijk worden als je zo door gaat.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:13

Heb jij al eens opgelet waar jij staat ten opzichtte van de pony als je wilt beginnen met het longeren. Sommige dieren hebben nl heel snel het idee dat ze geblokkeerd worden als je ook maar een klein beetje te ver naar voren staat. Als ik je zo hoor heb jij nl zo'n gevoelige pony (niks dominants e.d. aan) en moet jij heel goed in de gaten houden waar je staat zodat je haar de doorgang niet belemmerd

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:28

Met jullie reacties ga ik zeker wat doen!
Ik ga sowieso vragen of de eigenaresse een keer wilt meekijken/helpen.
En vanuit daar ga ik verder. Bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:24

Je shetlander is super braaf en snapt het eigenlijk beter dan jij :')
Jij richt je op de kont, dus die gaat braaf opzij. Paard doet dus precies wat je vraagt.

Als een paard recht tegenover je staat, wil je eerst hoofd, dan schouder naar buiten sturen en de achterhand die volgt wel. Als het paard eenmaal op de volte loopt kun je best wat tempo van achteren vragen maar dan wel van achter naar voren en op het juiste moment. (Dus niet als het binnenbeen net in de lucht hangt)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:45

Sassol schreef:
Jij richt je op de kont, dus die gaat braaf opzij. Paard doet dus precies wat je vraagt.

Als een paard recht tegenover je staat, wil je eerst hoofd, dan schouder naar buiten sturen en de achterhand die volgt wel. Als het paard eenmaal op de volte loopt kun je best wat tempo van achteren vragen maar dan wel van achter naar voren en op het juiste moment. (Dus niet als het binnenbeen net in de lucht hangt)

Klopt! Ik probeer ook haar hoofd steeds mee opzij te sturen maar ik ga er sowieso meer aandacht aan besteden!

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:48

Ze snapt duidelijk jouw bedoeling niet, en kent wellicht het longeren niet.
Vraag even om hulp uit je omgeving, dan is het zo opgelost. Succes hoor!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:55

Mijn paard vond dit ook nooit leuk, van nature ervaren paarden weg gestuurd worden als een straf. Je moet hem duidelijk zien te maken dat je tijdens het longeren gewoon op vriendelijke wijze contact behoud. Het kan helpen om met minuscule rondjes te beginnen, en dat uit te bouwen naarmate hij zijn taak beter gaat begrijpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:59

Deaglán schreef:
Heb jij al eens opgelet waar jij staat ten opzichtte van de pony als je wilt beginnen met het longeren. Sommige dieren hebben nl heel snel het idee dat ze geblokkeerd worden als je ook maar een klein beetje te ver naar voren staat. Als ik je zo hoor heb jij nl zo'n gevoelige pony (niks dominants e.d. aan) en moet jij heel goed in de gaten houden waar je staat zodat je haar de doorgang niet belemmerd

idd, in de meeste gevallen is het niet de pony die het niet begrijpt, maar degene die wil longeren.
Juist bij paarden en pony's die het nog nooit hebben gedaan komt je lichaamstaal heel nauw. Bij foutjes zal het paard of de pony het dus niet begrijpen in tegenstelling tot een paard die ervaring heeft en toch wel weet wat de bedoeling is.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:42

Ik ga zeker hulp vragen! Bedankt voor jullie reacties!

Danikalove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:45

je hebt met longeren eigenlijk 2 cirkels bij je paard. de drijvende cirkel en de remcircel.
ik denk dat jij in de remcirkel staat die is bij de schouders.
ik zou ietje verder naar de achterhand lopen als je start. bij haar heupen. niet dichbij maar loop cin cirkeltjes bij haar achterhand.

miss een beetje onduidelijk maar probeer het eens! ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:50

Sassol schreef:

Exact, was ook mijn gedachte. Ze is super gehoorzaam. Ik zou er even een helper bijhalen en misschien kun je jezelf verdiepen in de juiste lichaamstaal tijdens het longeren. Je kunt echt alles doen op lichaamstaal als je het eenmaal doorhebt.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:18

Ik ga eens wat over lichaamstaal opzoeken, bedankt voor jullie reacties!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:23

Zelf een paard hier staan dat het rechtsom ook niet gedaan krijgt, (mijn fout, ik zal itt tot linksom wel fout staan op dat moment). Ik duw dan altijd haar hoofd weg en zodra ze weg stapt beloon ik. Lukt snel.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:58

Ooit wel eens met een dubbele longe gewerkt, want dan kan ze niet meer om draaien dan kan je dus sturen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:42

tjessa schreef:
Ooit wel eens met een dubbele longe gewerkt, want dan kan ze niet meer om draaien dan kan je dus sturen.

Nee, ik heb zelf ook nog nooit met dubbele longe gewerkt. Ik vind het dan ook een beetje eng om dat zo maar bij haar wel te doen. En aangezien zij ook het longeren nog niet kent ben ik bang dat ze alleen maar rondjes gaat scheuren door de bak, en ik met dubbele longe geen ervaring heb!

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:41

Das jammer want dat is een hele fijne manier om het ze te leren.