Paard valt aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lunabloem

Paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:18

Een aantal jaar geleden heb ik mijn paard gekocht van mensen die niet goed voor hem zorgde, hij stond in zijn eentje op een klein afgezet stukje met modder. Zijn ribben staken uit en had nauwelijks verzorging gehad, ik kon hem niet alleen laten staan en heb haar gekocht, achteraf misschien niet zo slim. Het eerste jaar dat ik haar had heb ik er alles aan gedaan haar vertrouwen te winnen en is dat zeer goed gegaan. Ik heb veel plezier met haar gehad en alles leek goed te gaan tot 2 jaar terug (ik had haar toen al 2,5 jaar). Na een hevige koliek aanval wilde ze met niemand meer iets te maken hebben. Ik mocht niet eens meer in haar buurt komen en ze heeft mijn vader en tante meerdere malen getrapt. Ik heb veel dingen geprobeerd maar het lijkt wel alsof ze weer niemand vertrouwt. Bang lijkt ze niet, maar boos. Niemand kan meer in haar buurt komen en met een halster moet je al helemaal niet aankomen want dan begint ze te dreigen. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, heeft iemand ervaring of tips? Ik ben ten einde raad..

Imker

Re: Paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:20

Hoe oud is zij, hoe oud ben jij en wil je hier nog wel verder mee?
Als ze echt staatsgevaarlijk is, zit er maar 1 ding op, ben ik bang.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:22

is dit alleen in zijn / haar stal of is ie buiten stal ook zo?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:23

Op een afstandje beginnen en vragen de pony naar jou te komen.. toch maar weer langzaam het vertrouwen winnen. Lijkt mij de enige optie..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:45

Lunabloem schreef:
Niemand kan meer in haar buurt komen en met een halster moet je al helemaal niet aankomen want dan begint ze te dreigen. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, heeft iemand ervaring of tips? Ik ben ten einde raad..

Het paard heeft dus ook al 2 jaar geen hoefsmid, dierenarts, osteopaat, tandarts gezien? Staat het paard nu 24/7 op de weide?

Als dit al 2 jaar zo gaat heb ik maar 1 tip: professionele hulp halen

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:57

Wat vervelend dat na de koliek aanval jullie relatie zo moeilijk is geworden.

Hoe groot en jong is het paard?
staat het nog steeds alleen?
hoe is de conditie nu van het paard?
het gedrag in de wei, bv naar andere paarden?

wanneer en hoe valt het paard aan?
heb je hulp, of kan je een ervaren iemand om hulp vragen?

mijn idee is om hulp van een ervaren trainer te zoeken.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:33

Ook ik zou professionele hulp halen, dit probleem lijkt me niet alleen op te lossen.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:23

Als verzorging niet meer mogelijk wordt en je ziet geen vooruitgang als het gaat om het winnen van het vertrouwen lijkt het me ook verstandig professionele hulp er bij te halen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:25

Ik zou er sowieso iemand anders bijhalen want dat ze begint te dreigen naar jou en jullie weten niet wat te doen kan het alleen maar slecht aflopen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:33

Welkom op Bokt. Het is altijd goed om hulp te vragen als je er zelf niet meer uit komt. Via een scherm zijn er minder mogelijkheden dan in het echt, maar het is een begin.

BMHP schreef:
Wat vervelend dat na de koliek aanval jullie relatie zo moeilijk is geworden.

Hoe groot en jong is het paard?
staat het nog steeds alleen?
hoe is de conditie nu van het paard?
het gedrag in de wei, bv naar andere paarden?

wanneer en hoe valt het paard aan?
heb je hulp, of kan je een ervaren iemand om hulp vragen?

mijn idee is om hulp van een ervaren trainer te zoeken.

Goede vragen (met name ook of ie nu nog steeds alleen staat)!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:44

een aantal jaar geleden heb je 'm gekocht, je bent nu 16, dus hoe oud was je toen?

Volgens mij kan dit dier best naar iemand die weet waar ie mee bezig is. :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:47

dringend hulp zoeken bij iemand die er echt iets vanaf weet. Het paard is hier nu de dupe

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:48

Ik had een wat oudere haflingermerrie (22) die ik verzorgde voor haar eigenaren, die ook aanviel aan het einde, zij bleek achteraf (toen haar eigenaren haar al naar de slacht gedaan hadden) een tumor in haar hoofd te hebben. Ik weet niet hoe oud jouw paardje is?
Zoek er voor nu iemand bij die je kan helpen en geef nog niet op :)

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:13

ik heb het zelfde probleem maar dan als ik haar wil laten bewegen :( hierdoor kan ik haar ook moeilijjk trainen (longeren rijden enz)
ik probeer het nu stukje voor stukje op te pakken want als je iets doet waat ze niet leuk vind begint ze te steigeren en valt ze je aan:(

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:16

ik zou er ook een trainer bij halen, en kun je medisch alles uitsluiten?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:28

Hoe is je omgang met het paard hiermee bedoel ik hoe benader je je paard ga je hier bang en voorzichtig naar toe ?

Dan heeft het paard waarschijnlijk de leiding van jou overgenomen Dieren hebben hier echt een 6 de zintuig voor Net als in de kudde wordt het zwakke bange paardje de pineut en zal onder in de rang orde staan Waar jij nu staat zeg maar

Ik denk dat je met professionele freestyle begeleiding Voor dit paard een heel eind kan komen mits je e er voor open stelt Ik zou een dominante trainer voorstellen voor dit paard Niet 1 die erg zweverig is Het doel van freestyle is dus ook de dominatie verhoudingen te bepalen tussen mens en dier

Ga dit niet zelf proberen ben zelf ook weleens verrast door een paardje waarvan ik dacht dat hij niet zo dominant was Maar na een paar rondjes dacht draai de rollen om met zijn oren in zijn nek en zijn mond open kwam hij achter me aan Ben de paddock uit gevlucht mezelf herpakt en verder gegaan Het viel niet mee maar uiteindelijk na 1 mnd 3 x per week consequent freestylen als het hem niet zinde nog even zijn oren naar achter maar braaf reactie Heb het over loswerken in round pen paddock kan ook even de hoeken afzetten Hierbij heb ik zelf de methode van emiel voest gebruikt korte duidelijke hulpen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:41

Pfoeh. Lastig.. Ik heb hier ooit een (pension) paard gehad, die haar kont naar me toe draaide als iets haar niet beviel. Later ging ze ook mijn eigen paarden meppen, bijten en dreigen. Ben er toen even met een longeerzweep bij gaan staan en haar niet zo zachtjes heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was.
Ben zelfs een aantal keer met een zweep het land in gelopen. Sinds dien liep ze standaard weg als ik er aan kwam. Gelukkig is dat paard nu weg.

Toch denk ik niet dat dit hier een oplossing is. Denk dat er wel degelijk sprake is van angst. Waaruit baseer je dat dit niet het geval is?

Een angstig paard moet je nooit slaan.