Kan een paard haatgevoelens hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke93

Kan een paard haatgevoelens hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:46

De situatie is als volgt:

Ik voeder al jaren de paarden op de manege, mest de stallen uit en geef les. Ik ken alle paarden van binnen en van buiten. Het is een kleine manege met maar 11 paarden. Ik vind van mezelf dat ik paarden goed aanvoel, heb zelf een pony van zijn kopschuwheid afgekregen, die laat hem nu aaien en strelen waar ik maar wil.
Het probleem is dat er 1 paard is waar het totaal niet mee gaat, hij is nu 5 jaar en heeft mij overlaatst voor de 2de keer een stamp gegeven, niet per ongelijk maar echt trappen om te raken. Hij is laat geruind dus heeft af en toe nog wat hengsten kuren en heel dominant tegenover mens en de andere paarden.
Als ik hem wil eten geven (in een stal) ben ik altijd op mijn hoede en eis ik mijn ruimte op, dan gaat hij achteruit tot ik teken geef dat hij mag eten, dit respecteert hij min of meer. Maar op de wei of piste heb ik nu voor de tweede keer een accident gehad waarbij hij mij heeft getrapt. Ik wou hem eten geven dus eis mijn ruimte op, maar hij draait zich supersnel om en zwiert zijn benen mijn richting uit. Ik ben de enigste waarbij hij dit ooit gedaan heeft. Dus ik vraag mij af: zou het kunnen dat hij mij associeert met iets slechts en mij daarom haat ofzo?
Tips om deze situatie te verbeteren?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:58

Een paard kan geen haat gevoelens hebben, dit komt niet voor binnen zijn instinct.
Zijn gedrag kan je mogelijk verklaren enerzijds door zijn leeftijd en de mogelijke puber kuren waarbij hij alles en iedereen zal uitdagen. Anderzijds zeg je dat hij een redelijk dominant karakter heeft en mogelijk ben jij de enige die de positie die hij zichzelf binnen de kudde toekent uitdaagt door hem op zijn plaats te zetten.

Deze situatie kan je enkel verbeteren doordat jij je nog consequenter, en elke seconde dat je bij hem bent, je als leider tov hem gedraagt, zo zal hij leren dat hij onder jou komt te staan in de rangorde.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:03

Dat ben ik niet met je eens Marcr. Ik heb een Shetlander gehad en die haatte echt alle mannen die bij hem in de buurt kwamen. Dit door te bijten en schoppen. Zeven jaar hebben we alles geprobeerd goedschiks en kwaadschiks maar niks mocht helpen. Vrouwen konden alles met hem. Dit kwam voort uit een negatieve ervaring die hij heeft gehad met mannen. Helaas heb ik hem elders een goed thuis moeten bieden.

Ik zou denken dat dit paard voelt dat je onzeker bent wat logisch is. Daar maakt hij misbruik van. Probeer hem eens voor te zijn, zodra hij dreigt of probeert een dreun verkopen als het niet langs de goede weg kan.

Jetta

Re: Kan een paard haatgevoelens hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:13

Nee, Marc heeft gelijk. Een paard heeft geen haatgevoelens. Dat zijn puur menselijke gevoelens. Een paard kan misschien slechte ervaringen hebben en daarop reageren. Wat TS beschrijft, is een dominantieprobleem. Hij accepteert TS in de weide niet als leider. Hij heeft de ruimte en neemt die ook. Ik zou hier met een ervaren trainer aan werken, zeker met een paard dat trapt. Veiligheid voor alles!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:16

Echt haatgevoelens zullen het idd niet zijn. Maar ik heb ook een shet gehad die absoluut niet met mannen overweg kon. Wij als kleine kindjes konden er alles mee, maar mijn vader werd letterlijk de stal uitgetrapt. Hetzelfde met hoefsmid en danig andere mannen. Zal vast een slechte ervaring zijn en dus extra angst.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:47

Het gedrag van een paard kan het gevolg zijn van langdurige negatieve ervaringen met een bepaalde situatie maar dit kan je zeker niet structureel en blijvend oplossen door te reageren met geweld.
Wel door te leren wat je paard wil communiceren met zijn gedrag en daarop te reageren met de juiste corrigerende of aanmoedigende communicatie.

Het gedrag van een paard zal in de eerste plaats worden bepaald door hoe wij ons gedragen tov en hoe hij of zij dit gedrag vertaald naar zijn karakter en instinct : onderdanig, uitdagend, bedreigend, enz.
Mijn ervaringen zijn dat te veel mensen met paarden onvoldoende inzicht hebben in de leef- en denkwereld van paarden en zo tot foute communicatie met paarden komen wat dan weer leid tot botsingen tussen paard en mens waarbij het paard dikwijls" wint" omdat het sterker is en de mens gefrustreerd raakt.
Dit samen kan leiden tot een spiraal die soms uitmond in dramatische toestanden met alleen maar verliezers.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:53

Misschien mag je het bij een paard geen haatgevoel noemen, maar ik heb dat gedrag wel degelijk bij een pony gezien!
Onze hengst heeft al héél wat merries gedekt. 2 jaar terug kwamen er een paar nieuwe dames in de kudde. Een heeft hij letterlijk het hek doorgeslagen....... Had het gedrag werkelijk nog nooit bij hem gezien!! Ze is uiteraard niet meer bij hem in het land gegaan, maar liep in het land aangrenzend. Als ze maar richting hek kwam, kwam hij met z'n mond wijd open, oren plat in z'n nek naar het hek gerend.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:19

Haat gevoelens kent een paard niet.
Maar gedrag word bepaalt door ervaringen uit het verleden in combinatie met karakter.
Als een paard een ander paard niet uit kan staan dan is er iets afwijkends aan de hand daarmee bedoel ik gedrag kleur enz.
Er zijn ook paarden met een sterk en dominant karakter met deze paarden met je op je hoede zijn want in de regel blijven ze je uittesten en het licht helemaal aan je eigen lichaamstaal hoever ze gaan.
Natuurlijk voelt een paard zich bij de een prettiger dan bij de ander maar dat is gevoel en dat hebben wij ook.
Dat aanvoelen noemen we een band met het paard of bij paarden onderling het is gewoon een geval van actie reactie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:43

Ik ga mee met Jetta: neem een deskundige op het gebied van paardengedrag in de arm en ga samen aan dit probleem werken. Dit paard heeft alles behalve haatgevoelens (zoals meerdere al zeggen: paarden kennen geen haatgevoelens), maar reageert op (onbewust!) gedrag van TS. TS wil haar best doen, maar straalt onbewust toch onzekerheid uit (alleen al hoe je denkt kan invloed hebben). ;)

In een andere situatie kan het zijn dat een paard trapt uit angst. Er is een trigger die gelinkt kan worden aan een nare ervaring en die levert dit gedrag op. Net als honden bijvoorbeeld angstbijters kunnen zijn. Die honden zijn niet vals, maar zullen door een gedragsdeskundige uit hun triggerzone gehaald moeten worden door de eigenaar te leren zich op de juiste manier te gedragen. ;)