Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zo te lezen heeft hij namelijk wel iets dat hem tot jouw paard maakt! K_im schreef:Heb je je al eens verdiept in grondwerken en dergelijke? Dit kan een hoop doen voor jullie onderlinge band en vertrouwen.
Daarnaast: Een paard kan wel alle knopjes bezitten, maar jij moet ze ook kunnen besturen. Je kunt niet verwachten dat als een paard in het verleden bij wijze van spreken Z gelopen heeft, dat een B ruiter hier zo op een soortgelijk niveau mee wegrijdt natuurlijk![]()
Samen leren en groeien en dan zal dat vast beter wordenZo te lezen heeft hij namelijk wel iets dat hem tot jouw paard maakt!
Kostolany schreef:Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar? Heb je hetzelfde merk voer gehouden als de eigenaar? Dat kan voor een paard veel stress geven al die veranderingen en lang duren bij sommige die hun hele leven bij dezelfde mensen hebben gestaan. Dan heeft hij inderdaad gemis. Dus weet niet of je hem dingen die hij daar had terug kan geven op de eigenaar na natuurlijk? En doe je naast trainen en wedstrijd ook ontspanning met hem? Zoals eens lekker samen buiten rijden met een groepje mee? of alleen?
Misschien leuk om eens een grondwerk les te doen in plaats van een les dressuur/springen. Breng tijd met hem door zonder te rijden zoals poetsen en dan verder niets doen.
Bedenk dat het verhuizen en alles ook voor een paard niet altijd leuk is en veel verandering geeft. Zeker als hij nooit ergens anders dan bij de vorige eigenaar is geweest dan duurt de klik langer!
En je wil de hoop niet opgeven anders had je hem alweer verkocht:) Dus kijk ook eens anders naar jou wat wil je bereiken en wat nu als je paard daar dood ongelukkig van wordt omdat jij anders traint met hem? Misschien eens bij de oude eigenaar les nemen? Dit omdat ze op hoger niveau reden dat ze je kunnen helpen met wat trucjes die zij gebruikte. Zodat het voor je paard ook vertrouwder aanvoelt.
Kostolany schreef:Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar? Heb je hetzelfde merk voer gehouden als de eigenaar? Dat kan voor een paard veel stress geven al die veranderingen en lang duren bij sommige die hun hele leven bij dezelfde mensen hebben gestaan. Dan heeft hij inderdaad gemis. Dus weet niet of je hem dingen die hij daar had terug kan geven op de eigenaar na natuurlijk? En doe je naast trainen en wedstrijd ook ontspanning met hem? Zoals eens lekker samen buiten rijden met een groepje mee? of alleen?
Voor mij misschien makkelijk praten want ik kan er nog niet op, maar ga dingen zoeken die hij leuk vindt. Marion71 schreef:Bekijk het eens van zijn kant. Jij had verdriet van je vorige paard, iets wat ik als geen ander snap. Maar jouw paard heeft zo'n heimwee gehad dat hij 300 kilo!!! afvalt. Zo'n groot paard weegt dan nog hooguit 450 kg, een flinke D/E-pony, maar grote kans dat hij dat gewicht niet eens haalt. Dat is namelijk bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Zo'n scharminkel kan toch ook niet fijn bewegen en goed zijn best doen? Dat een paard moet wennen aan een nieuwe plek en eigenaar is niet uitzonderlijk, maar zo'n enorme heimwee zeker wel.
Wat Selka schrijft, is denk ik helemaal waar. Stel je open voor hem. Geef om hem, vertrouw hem en zie niet alleen het negatieve. Hoe kan hij zijn best voor jou doen, als jij het niet voor hem doet? Hoe kan hij een goede band met jou hebben, als jij die niet met hem kunt hebben? Hoe kan hij van jou houden als jij denkt dat je dat niet van hem doet? Werk aan de winkel, dus!
Maflinger_S schreef:Volgens je profiel ben je 20. Als dat klopt ben je dus je vorige paard verloren toen je ongeveer 17 was. Was je met dat paard opgegroeid?
Het is gewoon lastig om een nieuw paard (of wat dan ook) in je leven en belangrijker nog, je hart, toe te laten als je nog met het verdriet om het oude/vorige bezig bent. Daardoor ben je er voor je paard waarschijnlijk niet voor 100% en dat voelt hij. Voeg daarbij dat je nu een soort van mechanisch aan het trainen bent, waardoor je connectie tussen jou en je paard mist en jullie dus de techniek wel hebben maar niet het gevoel. Ga genieten van je paard, van zijn eigen-aardigheden en waardeer hem om wat hij is. Je hebt hem niet voor niets gekozen, hij heeft iets wat jou aanspreekt en waar jij behoefte aan hebt. Maak het licht en luchtig, ga grondwerken, dubbele lange lijnen, free stylen, buitenritjes maken, gewoon lekker poetsen zonder rijden, etc.
Je klinkt in je post alsof je echt wel gek bent met dit paard, gun jezelf en je paard dan ook het beste door er helemaal voor te gaan. En ja, dat afscheid dat eens gaat komen, gaat pijn doen. Maar dat is toch geen reden om nu niet ten volle te genieten van het leukste en liefste paard van België?
Ghaia schreef:Ben inderdaad gek op Zeno, voel me zo trots dat ik deze kanjer heb gekregen, maar heeft het overlijden van mijn vorige paard dan zo een effect op mij en Zeno, dat ik me niet openstel?
Of is de klik er gewoon niet en gaat deze ook niet komen?