Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shivatjuh01

Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:24

Nou hier dan even een kleine samenvatting.

Ik ben nu plusminus n jaar bezig met een jonge Fries die in april 4 wordt.
Haar eigenaresse vroeg me om hulp omdat ze zelf eigenlijk op manege lessen na totaal oneraveren is. Nu ben ik zelf geen ongelofelijk ervaren persoon, maar ik draai toch alweer 12 jaar mee in het paardenwereldje.

Ik heb hele diverse paarden gereden, van angstig tot onervaren, van dwars tot bijna onhandelbaar. Ik heb een moeilijke merrie geleerd om te gaan uitrijden, om n pessoa en dubbele lijnen te accepteren, om onder een solarium te staan, een trailer op te gaan en noem het maar op. Ook heb ik bijna 5 jaar voor een merrie gezorgd waar ik niet op kon rijden omdat ze daar niet meer geschikt voor was. Nooit opgegeven en altijd enorm veel geduld gehad. Maar nu ben ik toch echt de wanhoop nabij.

Haar eigenaresse heeft haar vanaf jongs af aan en ook altijd in de hand gehad. In de vorm van wandelen en poetsen op jonge leeftijd en vanaf n jaar of drie is ze langzaam met licht grondwerk begonnen. Ik ben zelf verder gegaan met grondwerk en dat pakte ze prima op. Weinig verzet, veel plezier in het 'werk'. Toen zijn we haar op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gaan maken en aan een ruiter gaan laten wennen. Ik ben zelf niet zwaar en tenger gebouwd, dus ik ben dr nadat ze aan het zadel gewend was op gaan hangen en in een later stadium langzaam op gaan zitten. Ook dit pakte ze weer prima op, rustig en grotendeels ontspannen liet ze ons alles doen. Ze was wel altijd fris en sterk, maar liet zich over het algemeen prima hanteren en ook overtuigen bij angstige momenten.

We zijn daarna naar een andere stal gegaan in verband met financiele redenen. Hier is het pluspunt wel aan dat ze veel naar buiten kan, veel meer dan op haar voorgaande stal. Maar voor mijn gevoel begon hier het 'gezeik'. Ze is onrustig, ontspant zelden en kan zo enorm dwars en lomp zijn. Ze kijkt niet uit waar ze loopt, loopt dwars door je of ja eerder over je heen. Schrikt, rent weg en vergeet dat iemand dr vast heeft, met het gevolg dat je zowat je arm uit je kom hebt. Ze laat zich moeilijk van wei naar stal begeleiden. Terwijl ze op stal best braaf is. Maar de bak is helemaal n ramp! Ik ben nu al maanden bezig met veel grondwerk en aan de hand in de bak werken om dr te laten wennen cq ontspannen te krijgen in de bak. En of je nou veel geduld hebt of dr zowat de bak rond slaat (bij wijze van spreken) het maakt niets uit. Ik merk weinig tot geen verschil. Ze is bang voor de een helft van de bak en een lange zijde. En zodra ze los loopt gebruikt ze ook maar een lange zijde. Ze rent dan op en neer en maakt verder geen gebruik van de bak.

Wat kan ik doen om hier verandering in te krijgen? Ik heb haar eigenaresse al geadviseerd om eens een osteopaat te laten komen. Meer dan adviseren kan k helaas niet. Het is en blijft haar paard.

Dus nu mijn vraag, wat kan ik doen in jullie ogen om het paardje 'te helpen' en daarbij natuurlijk ook mezelf...

MissBmx

Re: Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:28

Heeft ze een paardenmaatje daar op stal. Misschien mist ze haar plekje in de kudde en maakt haar dat onzeker

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:32

Hoe lang staat ze nu op deze stal? Heeft ze de tijd gehad om te wennen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:38

Wat doe je precies aan grondwerk? Longeer je bijvoorbeeld ook met een touwtje of dubbele lijnen en hoe reageert ze als je haar écht aan het werk zet?
Ik heb een pony gehad die ook dit soort acties uithaalde tót ik haar aan het werk zette.
Wees ook heel duidelijk naar het paard, eis je ruimte op een tolereer niet dat hij je ondersteboven loopt.
Wennen is heel leuk maar als je op wedstrijd gaat breng je je paard toch ook niet een week eerder om te wennen?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:40

dubbele longe eraan, en snel reageren... dan is het wel mogelijk om haar over de hoefslag te laten lopen zonder dat je omgelopen word...
wel is het lastig hoor..
maar met een enkele longe, of een touwtje kun je niet voorkomen dat ze wegspringt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:42

Touwhalster om, leadrope erbij en grondwerkstok in handen. En dan ECHT grondwerk gaan doen, achterhand wegzetten, hoofd naar je toehalen en leren je eigen timing beter voor elkaar te krijgen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:45

Klinkt als een puber die weinig respect toont. Heeft denk ik weinig te maken met verandering van stal. Heel duidelijk de leiding nemen in alles wat je doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:48

Als ts al plusminus een jaar bezig is, dan ontbreekt er iets aan dat leiding nemen.

Een paard kan 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee willen we in het begin liever niet. Blijft over: naar voor, naar achteren, naar links, naar rechts.

Een paard dat hoog in rang staat, daar gaan paarden die lager in rang staan voor opzij. Daar gaan paarden op letten. Ik krijg zo de indruk dat het paard waar jullie nu mee bezig zijn geen respect voor jullie heeft. Dus dat repect ga je krijgen door dat grondwerk. En als je dat goed aanpakt, en grondwerk is echt meer dan alleen longeren met een of twee lijnen of meelopen aan de hand, ga je verandering in je paard bespeuren en dan zijn alle problemen van over je heen walsen snel verleden tijd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-02-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:49

Cassidy schreef:
Touwhalster om, leadrope erbij en grondwerkstok in handen. En dan ECHT grondwerk gaan doen, achterhand wegzetten, hoofd naar je toehalen en leren je eigen timing beter voor elkaar te krijgen.

Hier sluit ik me bij aan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:53

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-02-14 15:56, in het totaal 4 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:54

Hoever was je precies met zadelmak maken? Is het niet iets om gewoon te gaan rijden (al dan niet zelf, moet wel echt een handige ruiter op dan) zodat ze haar aandacht even helemaal moet verleggen en echt moet werken? Ik weet dat het raar klinkt, maar sommige paarden ontspannen zich pas geestelijk als ze leren hoe ze zich lichamelijk kunnen ontspannen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:55

0000 schreef:
Hoever was je precies met zadelmak maken? Is het niet iets om gewoon te gaan rijden (al dan niet zelf, moet wel echt een handige ruiter op dan) zodat ze haar aandacht even helemaal moet verleggen en echt moet werken? Ik weet dat het raar klinkt, maar sommige paarden ontspannen zich pas geestelijk als ze leren hoe ze zich lichamelijk kunnen ontspannen.

Lijkt me geen goed plan. Basis begint op de grond, en dat behoort eerst goed te zitten voordat je doorgaat. Kans is namelijk erg groot dat je stappen gaan overslaan omdat het rijden goed gaat maar vanaf de grond is het nog steeds een drama.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:57

Ben ik dan de enige die het raar vind dat het paard na ruim een jaar niet eens ontspannen door de bak kan, en steeds aan 1 zijde blijft kleven en ook een deel van de bak mijdt?
Ik ga er van uit, als het paard zich daar goed voelt, ongeacht leider of niet, dat die na een jaar toch wel enige ontspanning zal laten zien.

Een paard dat in vrijheid in de bak de hele tijd schrikt, wegspringt, probeert te vluchten aan de hand, dat geeft mij niet echt het idee dat die zich daar veilig voelt...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:59

Kan ook andersom werken; omdat het onder het zadel goed gaat, wordt het op de grond makkelijker. Wie heeft jou wijsgemaakt dat het op de grond begint? Ik ben zeker voor grondwerk, maar kan je meerdere voorbeelden geven waarbij het grondwerk ineens soepeler ging vanaf dat paard gereden werd.

@Varekaj, dat is ook wat ik mij afvraag. Vandaar dat ik vraag hoe lang ze hier al staan en of paard de tijd heeft gekregen om te wennen. Zoniet, kan het goed zijn dat het dier geestelijk "op slot" is geschoten en dat heeft vooral geduld en rust nodig om weer los te komen. Vooral geen grenzen willen verleggen, maar enkel werken binnen de "comfort-zone".

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:00

Paard voelt zich daar duidelijk niet op haar gemak!
Is het puber gedrag of toch wat anders?
Is het mogelijk om haar tijdelijk ergens anders neer te zetten?
Puur om te kijken hoe ze daar op reageert. .
Voordat je veel geld aan bv therapie enz gaat uitgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:06

Heb er zelf eentje die enorm van zijn melk is bij elke mogelijke verandering en ik herken het gedrag wel. Is een heel sensibel dier, maar daarom niet minder lief. En daarom wil het ook niet zeggen dat hij me niet respecteert, soms is het vluchtinstinct gewoon zo sterk dat ze je even vergeten. Kan je dat zo'n paard kwalijk nemen? Nee, vind ik niet. Het is door zo'n situaties mee te maken en goed (en rustig!) op te lossen dat je net gaat aantonen "kijk, het is goed, er gebeurd niks, bij mij ben je veilig".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:09

Caily schreef:
Kan ook andersom werken; omdat het onder het zadel goed gaat, wordt het op de grond makkelijker. Wie heeft jou wijsgemaakt dat het op de grond begint? Ik ben zeker voor grondwerk, maar kan je meerdere voorbeelden geven waarbij het grondwerk ineens soepeler ging vanaf dat paard gereden werd.

Ligt dat aan de beoefenaar van dat grondwerk, of aan het paard?
Ik ben van mening dat je de basis vanaf de grond opbouwt. Dat heb ik zelf ervaren, hoeft niemand me wijs te maken, en dat zegt menig trainer ook die de waarde van grondwerk in weet te schatten.
Nu is het wel een groot verschil wat de een onder grondwerk verstaan en wat de ander onder grondwerk verstaat. Beetje meelopen en longeren valt daar bij mij niet onder.

Voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:16

Suggereer je nou dat TS (of ik) onder grondwerk enkel meelopen en longeren verstaan? Vind ik persoonlijk nogal neerbuigend :o

Ik snap je illustrerende filmpje ook niet zo, behalve dat het een herkenbaar iets is voor mij, wat ik ook op dezelfde manier (succesvol) oplos.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:20

Wat doe je paard als je hem met een maatje in die bak zet?
Loopt hij dan wel de enge hoeken in?
Zo niet ga met dat maatje mee je paard meenemen aan de hand.
Ga niet lopen van ow jee het is eng, nee gewoon lopen van niets aan de hand.
Dan weet ik zeker dat het zo voorbij is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:21

Heb je gehoord wat er in dat filmpje gezegd is? Door een professioneel trainer die heel wat meer paarden in handen heeft gehad dat jij en ik bij elkaar opgeteld?

En wat dat grondwerk betreft: als je het goed doet, dan heb je al die problemen niet die ts tegenkomt. Ook niet in een andere omgeving, als het paard onzeker is of niet helemaal op zijn plek is daar. Echt niet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:26

Hoe stond het paard op de vorige stal? Veel in stal?
Want ik heb prcies hetzelfde gehad met mijn paardje, ik was van een 24/7 stal gegaan, naar overdag op de wei en snachts op stal. Toen was ze ook veranderd in een draak, terwijl ze altijd heel rustig was.
Ze trok me omver, liep niet normaal in bak ( ging er steed svandoor) ze was ook jong ook 4 jaar, maar ze was echt vervelend. Op stal viel het mee, maar vanuit de weiland naar de stal was een drama.
Ik heb toen een paar grondwerk lessen genomen, en toen ging het weer super.
Het was mezelf waar ik aan moest werken, weer vertrouwen terug krijgen in haar en niet ervan uit gaan dat ze er vandoor ging.
Na een paar lessen was het prbleem voorbij :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:38

Ik zou de ts even willen aanraden dit filmpje te bekijken. Echt bekijken, niet alleen maar doorscrollen want er zit uitleg bij die je helpt begrijpen waarom het paard zo reageert zoals hij nu reageert.

http://www.youtube.com/watch?v=povqc24-sbY

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:48

:+ en er zijn altijd weer geiten wollen sokken die.denken dat vanaf de grond alles word opgelost,en een touwhalster en een lijntje.. :+

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:49

Sommige dingen staan nou eenmaal.niet geschreven of op youtube

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:52

het kan ook best aan de stal liggen.. zelf ben ik vorig jaar verhuist van stalling. opeens kon in niet normaal meer door de bak heen komen was totaal niet handelbaar meer en misten dat stukje wat we bij de vorige stal wel hadden.

ik ben in sept verhuist weer naar een andere stal en het rijden gaat super ze is weer helemaal der zelf.

Het blijft altijd lastig om precies te weten waar het door zou kunnen komen na kijken kan inderdaad nooit kwaad