Hoe nieuw paard bijten afleren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Hoe nieuw paard bijten afleren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:06

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje...

Ik heb 18 januari een paardje gekocht. Ik was eerst super blij met haar, en nu dus nog steeds, maar ze is niet zo makkelijk als ik dacht zegmaar. Ze bijt namelijk erg veel. Ze bijt naar iedereen die ze tegen komt, en ook naar andere paarden. Of nouja, pony's, met grote paarden kan ze het juist wel vinden. Er is zelfs al een diererarts bij een pony moeten komen. De enige waar ze niet naar bijt is naar mij, ze dreigt wel, maar ze bijt mij niet echt. Als we aan het werk zijn is ze super braaf, zowel als ik er naast loop als erop zit. Maar als we stil staan, met poetsen, knuffelen, opzadelen en dat soort dingen is ze erg chacherijnig. Het probleem is dus dat ze tegen mij wel heel lief doet, maar tegen de rest van de familie niet. Mijn familie is dus erg bang van haar, wat ik ook wel begrijp als ik zie hoe ze tegen ze doet. Het probleem is dat omdat ik pas 14 ben, ik dus wel de hulp nodig heb van mijn familie want ik moet natuurlijk ook gewoon naar school.

Dus even samengevat:
Hoe moet ik het bijten oplossen? Dat is mijn grootste probleem voor nu.

Ook zou ik graag raad willen wat ik nou het best kan doen qua beweging. Moet ik haar stil laten staan en laten wennen of juist beweging geven zodat ze haar energie goed kwijt kan. Ik denk namelijk dat ze energie over heeft, maar we hebben ook geen bak, dus ik moet wel meteen met haar naar buiten.

We gaan zsm verhuizen naar een stal met bak, zonder de pony's die haar irriteren, en dan hoeft ze dus ook niet alleen in de modder te staan. Ik denk dat ze dan vanzelf al veel vrolijker wordt, want de pony's irriteren haar echt. Maar het bijten weet ik echt niet hoe ik dat op moet lossen. Slaan oid ben ik ook terughoudend mee, omdat ik haar nog niet goed ken natuurlijk en ik denk dat dat niet goed is om een band op te bouwen, maar ik wil natuurlijk we laten zien dat ik de baas ben. Ook gaat ze er dan juist een spelletje van maken dus werk dat juist averechts.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! Als ik van het bijten af zou zijn, komt het allemaal wel goed. Dan vertrouwd de familie haar ook weer, en kan ik gewoon veel tijd met haar doorbrengen, want dat heeft ze echt nodig. Als je verder nog tips hebt hoor ik het natuurlijk ook graag!

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Michèle

Michellette

Re: Hoe nieuw paard bijten afleren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:09

Hoe staat ze nu dan? Want het kan best zijn dat ze zich nog niet thuis voelt tussen de anderen en op deze manier haar plaats in de groep wil verwerven.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:20

Michellette: je hebt PB!!

Ze staat op een niet luxe stal; geen stroom, geen licht, het is er erg nat, geen bak, niet echt grote stallen (ook niet te klein), etc. Ze heeft het gewoon echt niet naar haar zin, vandaar dat we gaan verhuizen. Ze kan het echt niet met de pony's vinden, met de paarden gaat prima. De stal waar we naar toe gaan hebben ze alleen grotere paarden, dus dat probleem lost zich verwacht ik vanzelf op, maar ik ben bang dat het bijten daar niet mee stopt. Ik weet namelijk niet waarom ze dat dan op mij af moet reageren, ook als de pony's niet in de buurt zijn kan ze moeilijk doen.

Bedankt!

Groetjes Michele

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:36

Ik zou hier toch wel mee uitkijken, ook met het dreigen.
Juist omdat ze nieuw is, en jullie niet aan elkaar gewend zijn, moet je wel consequent op treden!
Als mijn paard naar mij dreigt, dreig ik terug. Niet met slaan, of wat dan ook, maar met lichaamstaal. Daarnaast kun je natuurlijk ook je stem gebruiken, en niet vergeten: belonen wanneer ze het goed doet.

Ik zou je probleem wel voorleggen aan je familie. Als zij jou niet helpen, en alleen maar schrikreacties geven op het gedrag van jou paard, zal het naar verloop van tijd erger worden..

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:11

Bedankt voor je reactie DebjeDopje!

Maar hoe moet je nou precies "terug dreigen"??
Je hoort heel veel dat je de leider moet zijn, dus dat je het gedrag van de leider van de kudde na moet doen ed, maar ik ben er nog steeds niet achter hoe je dat nou precies doet. Ook wordt ze juist vervelender als ik haar beloond heb, als ik haar wat lekker geef of een aaitje oid, dan begint ze juist.

Zou je me aub wat meer kunnen uitleggen over je lichaamstaal?

Alvast bedankt!

Michèle

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:12

Staat je paard de hele dag of het grootse gedeelte op stal? Want dan zou ik ook vreselijk gefrustreerd worden.

En je toont dat je een leider bent door haar letterlijk en figuurlijk een stapje voor te zijn, jij loop eerst door het hek etc. Jij bepaald wanneer ze eet en wanneer mag lopen. En jij bepaald wanneer ze mag bijten, of niet bijten.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:17

Hoi Michelle, mag ik vragen wat je voor paardje hebt?
En misschien vind ze het niet fijn om aangeraakt te worden.
Maar dat zou ook verklaarbaar moeten zijn.
Hoe was ze met proef rijden en deed ze dit bij de vorige eigenaar ook?
Hoe gingen zei hier mee om?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:28

MarlindeRooz: de bedoeling is dat ze de hele dag op de wei zou staan, maar dat mag niet meer van de eigenaresse omdat ze haar ponys aanvalt. Ze staat nu de hele dag op stal, dit is ook de reden dat we gaan verhuizen. Ik wil niet dat een paard de hele dag (alleen!!) op stal staat. Ik denk dat als ik het ze lees een redelijk goede leider ben, maar om te bepalen wanneer ze niet mag bijten wil alleen nog niet zo lukken. Heb je hier ook nog tips voor??

Jessica24: het is een kwpn merrie van 11 jaar oud.
Ik denk niet dat ze moeite heeft met aangeraakt worden, ze vind het meestal niet erg, maar soms dus wel.
Bij de vorige eigenaar deed ze dit niet, ze was alleen een beetje moeilijk tegen de pony die naast haar stond. Met proefrijden was ze super braaf, maar met rijden nu ook, alleen het opzadelen, poetsen en dat soort dingen zijn het probleem. Als ze eenmaal aan het werk is, is het een super paardje!

Ik denk gewoon dat ze het op de stal waar ze nu staat, het gewoon totaal niet naar haar zin heeft. Ik hoop dat het grootste deel van de problemen opgelost zal zijn in een nieuwe stal, waar ik overigens ook betere begeleiding ga krijgen, daarom hebben we voor deze stal gekozen.

Michèle

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 03:01

Bijten is op te lossen met grondwerk.

Een paard dat hoog in rang staat, gaat echt niet gebeten worden door paarden die laag in rang staan.
Dus wat jij dient te doen is door grondwerk de leider te worden van je paardje, zodat hij het niet in zijn hoofd haalt om je te bijten.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:45

Bedankt Cassidy!
Dit zal niet heel makkelijk zijn aangezien ze best dominant is, maar we gaan er mee aan het werk.

Michèle

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:09

Dat bedoel ik ook met lichaamstaal. Zorg ervoor dat je bij zulke paarden dominant overkomt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:20

Met lichaamstaal inderdaad laten zien dat je de baas bent. (vergeet niet de basis: rechtopstaan)

Het dreigen zou ik wel in de gaten houden, maar niet teveel aandacht aan besteden. Als je je stem gaat verheffen terwijl ze alleen dreigt kan het ook erger worden. Als je het dreigen negeert hebben ze meestal snel door dat je niet onder de indruk bent.

Mijn paard wil ook weleens dreigen als ze ergens geen zin in heeft (vooral als ik haar aan de hand heb laten grazen en het tijd vind om naar binnen te gaan). Meestal negeer ik het en dan is het ook meteen weer over. Als het dreigen erger wordt bij mijn paard dan kijk ik haar weleens aan met een blik "wat denk je hier nou mee te bereiken" waarna ze meteen stopt. Misschien komt dit door mijn houding, maar het werkt altijd wel. Ik verhef mijn stem eigenlijk nooit en sla haar al helemaal niet. Pas als ze me zou raken tijden het dreigen ga ik mijn stem verheffen.

Weet niet of het bij jou het geval is, maar dreigen kan ook een stuk onzekerheid zijn. (bange paarden zien aanval soms als de beste verdediging)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:08

PaulinBijoux: het klopt dat als ze dreigt en ik een gil geef of haar aantik het alleen maar erger wordt, ze blijft dan bezig met dreigen. Als ze in een chacherijnige bui is staat ze dan echt gewoon de hele tijd te happen, net zolang tot ik wegloop. Ik kan gillen, slaan, negeren, etc, maar ze stopt dan echt niet tot dat je gewoon helemaal weg gaat. Als je dan 1 minuut later terug komt, is het soms gewoon helemaal over, soms gaat ze gewoon weer vrolijk verder.

Ik vind het erg moeilijk wat ik tegen het dreigen moet doen. Ik wil ook niet dat ze een keer echt bijt natuurlijk. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze dat deed, maar volgens de eigenaar deed ze dat wel. Ik weet natuurlijk niet of dat waar is, maar neem aan dat ze daar niet over zullen liegen.

Denken jullie dat ik meteen in moet grijpen als ze dreigt, of moet ik het juist negeren??

Groetjes,

Michèle

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:18

Nogmaals niet wachten tot ze dreigt en al helemaal niet negeren als ze het wel doet.

Misschien krijg je wat meer inzicht als je onderstaand artikel even doorleest.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

of deze website:

http://www.parelli.com/biting-horse.html

Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee willen we liever in het begin niet, dus blijft over, naar voren, naar achteren, naar rechts en naar links.

Een hoger in rang staand paard in een kudde, die zorgt ervoor dat anderen ruimte maken. Een laag in rang staand paard maakt dan echt wel dat hij wegkomt, en als hij niet snel genoeg reageert, dan heeft een paard een heel repertoire aan signalen, van dreigen tot bijten tot echt achter een ander paard aangaan.

Dus een paard dat er voor zorgt dat anderen plaats maken, is hoger in rang. Dat ga jij met grondwerk ook doen. Jij zorgt ervoor dat het paard vanaf de grond op jouw verzoek een stapje naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts gaat maken. Probeer daar zelf zo min mogelijk je voeten bij te bewegen. Want wie zijn voeten het meest beweegt verliest.

En wat zul je zien? Dat het dreigen en bijten als sneeuw voor de zon verdwijnt. Want door die oefeningen wordt jij ranghoogste. Probleem opgelost.

Dus niet op dat dreigen wachten, dan pas corrigeren (of nog erger, negeren) want dat bevestigd het ongewenste gedrag van je paard alleen maar. Ook geen tik op de neus geven, van dat kan bij sommige paarden een spelletje worden. Snel van achter uit de box naar je toe schieten, hap nemen en voordat jij een tik kunt geven staan ze buiten bereik weer achter in die box.

Wil je een tip voor grondwerk? Ga Parelli doen. Er gaat een wereld voor je open en de problemen met je nieuwe paard verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:45

Heel erg bedankt Cassidy!

Ik heb net 2 boeken van Parelli bij de bibliotheek besteld, ik hoop dat ze snel binnen zijn! Mijn Engels is niet zo heel geweldig...

Ook heb ik een boek van Monty Roberts besteld. Denk je dat ik hier ook wat mee kan, of is dat juist weer heel anders??

Groetjes Michele

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:56

Ik had vroeger ook zo'n paard die wel erg hapgraag was!
Ik heb hem dat afgeleerd door een kwast met iets vies (hoevevet was bij mij voldoende) en dat hij ik toen hij dreigde te bijten in zijn mond gestopt en tuurlijk het lukte niet direct de 1e keer maar effe volhouden.......... mijn paardje heeft het toen afgeleerd! *\o/*

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:00

Oei, dat klinkt niet zo lekker :-)

Ik ga het eerst gewoon proberen met grondwerk, en mocht dat om de een of andere reden echt niet lukken, kan zoiets altijd nog. Ik zal toch de leider moeten worden dus daar kunnen we nu het best meteen mee beginnen denk ik.

Wel zou ik graag nog wat tips willen hebben over geschikte boeken of artikelen waar ik wat aan kan hebben. Ik wil me wel eerst goed inlezen voordat ik ga beginnen en straks alles fout ga doen. Als iemand nog wat heeft hoor is het graag!! ( het liefst in het Nederlands, mijn Engels is niet zo heel geweldig )

Bedankt!

Groetjes Michèle

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:18

Michele1999 schreef:
Ook heb ik een boek van Monty Roberts besteld. Denk je dat ik hier ook wat mee kan, of is dat juist weer heel anders??

Welk boek heb je besteld? Want niet alle boeken van Monty Roberts zijn even zinvol, en in mijn ogen kan Parelli beter uitleggen.

Het boek van Parelli is overigens ook in het Nederlands uitgegeven, dus als ze dat hebben is dat natuurlijk ook helemaal goed:

http://www.bol.com/nl/p/natural-horse-m ... 002380962/

Productspecificaties

Productinformatie
Auteur P. Parelli
Overige betrokkenen Kathy Swan, Sandra Nieuwendijk
Soort Met illustraties
Taal Nederlands
Vertaald door S. Nieuwendijk
Afmetingen 16x276x206 mm
Gewicht 864,00 gram
Druk 1
ISBN10 9077462066
ISBN13 9789077462065

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 16:55

Ja, die heb ik idd besteld.
Ook "natuurlijk paard houden", hier zou hij ook een stuk in geschreven hebben.

Van Monty Roberts heb ik "Mijn trainingsmethoden beeld en woord"

Hoop dat ze er snel zijn!

Bedankt
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 01-02-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:57

Michele1999 schreef:
Ja, die heb ik idd besteld.
Ook "natuurlijk paard houden", hier zou hij ook een stukje in geschreven hebben.

Maar dat boek is in het Nederland, dus Engels kom je daarin niet tegen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 16:59

Gelukkig, dan kan ik het in elk geval niet verkeerd begrijpen :-)

Ik hoop dat ik met de andere ook wat kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:04

Ik heb dat boek ook, en kan er weinig mee.

De Join Up wordt erin beschreven, Dually Halster, Buckstopper, een beetje longeren, rijden, wat over paardengedrag en instincten maar verder dan dat kom je niet.

Parelli kan je begeleiden in je rijden tot desnoods Olympisch niveau.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:15

Ok, dan ga ik die ook niet lezen.

Ken je "natuurlijk paarden houden" toevallig ook?

Ik zag dat het 7 delen zijn van Parelli, staan die allemaal in dat ene boek, of zijn er dan ook weer vervolgen op?

Groetjes Michele

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:38

Parelli heeft een boek geschreven, dat is dat wat ik eerder heb aangegeven. Daarna heeft hij nog DVD'
s uitgebracht, een daarvan is de basis van zijn werk en die heet 7 games.

In het boek worden dingen wel besproken maar heten tegenwoordig anders dan ze in dat boeken worden genoemd. Dus het boek is goed om door te nemen, maar als je verder wilt, zul je de pakketten moeten hebben. En die zijn in het Engels.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:29

Ok, dan lees ik dat ene boek, en dan ga ik kijken of het me aanspreekt!

We zijn gisteren verhuist. Het gaat nu al super goed met haar en ze heeft al een vriendje. Ik heb haar uitgebreid gepoetst en ook liep ze zonder problemen naar binnen. Ik ben echt super trots op haar!

Bedankt allemaal!

Groetjes Michèle