Verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanellhoii

Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:53

Heeeey bokkers.

Sinds een week heb ik een nieuw paardje. Ben helemaal verliefd <3.

Alleen zelf denk ik dat hij verlatingsangst heeft. Ik kan het mis hebben, maar dit zegt mn gevoel.
Gister met rijden, was hij wel wat gestrest, dat is gewoon een feit. Maarja hij is nieuw dus dat vind ik niet zo heel raar. Ik heb toen een tijdje naast een vriendin gestapt die op haar eigen paard reed. Toen zij uit de bak ging, werd mijn pony Snowy 10x zo gestrest. En hij wou omhoog komen maar ben afgestapt en nog aan de hand met hem gelopen in de bak. Vandaag was ik aan het longeren en weer het zelfde verhaal. Het ging goed, tot er een paard langs de bak liep die naar de stal ging. Hij zag zijn soortgenootje weglopen en weer werd hij gek. Maar het rare is dan, zondag heb ik ook gereden en toen was hij vanaf het begin tot het eind alleen in de bak en is geen andere paarden tegengekomen. Toen was hij wel ontzettend braaf! -O-

Is dit verlatingsangst? Hebben jullie hier ervaring mee? En wat hebben jullie er aan gedaan?

Groetjes!!

Chanellhoii

Re: Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:19

niemand??

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:23

Het staat er nog niet eens een halfuurtje op, mensen die op Bokt zitten moeten ook naar school/college/werk dus zitten niet 24/7 klaar om vragen te beantwoorden...

Ik denk dat je pony gewoon nog even moet wennen aan zijn nieuwe stekje, en aan jou. Als ik jou in een land drop waar je de taal niet spreekt en ik laat je helemaal aan je lot over zou je ook reageren op mensen die wél jouw taal spreken :D

Komt vast wel goed, ik denk dat geduld hierbij heel belangrijk is. Ga lekker dingetjes met hem in de bak doen (niet rijden, dan zit hij jou niet) zoals grondwerk of een beetje VD zodat jullie samen een band kunnen opbouwen.

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:27

jaa dat ben ik ook van plan. maar hij heeft met vd en grondwerk ook geen oog voor mij zodra hij een paard ziet of hoort. 8 feb heb ik onze 1e les. maar dat duurt nog anderhalve week

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:30

Hoe oud is het paardje ? Bij jonge paarden die in een kudde zijn opgegroeid is dit vrij normaal gedrag Zin tenslotte kudde dieren

Probeer toch rustig verder te blijven rijden en probeer door middel van figuren overgangen tempowisselingen de aandacht weer bij jou te krijgen en beetje kletsen tegen je paardje vinden ze gezellig en is ook goed voor je ademhaling

Maar vooral niet afstappen daarmee bevestig je alleen het slechte gedrag en zal die het blijven doen Net kinderen he

Ga het probleem ook niet uit de weg door te wachten met rijden tot er niemand is zo los je het natuurlijk nooit op

Vraag als je het spannend vind of iemand bij je kan blijven tijdens het rijden de komende weken Een nieuw paardje is natuurlijk altijd spannend

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:33

Hij is 18, kruising van een Arabier. Bedankt voor t advies

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:42

!8 is idd geen jonkie meer maar misschien heeft ze altijd met veel paardjes gestaan Arabieren zijn ook erg goed in van een mug een olifant maken Probeer het gedrag zo veel mogelijk te negeren en als ze gaat flippen ga je op een volte werken klein groot slangevoltes achtjes dat soort dingen Maar als je voelt dat ze gaat flippen op de volte zetten en altijd gecontroleerd voorwaarts houden Succes

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:41

Wat grappig, ik heb exact hetzelfde met mijn 18jarige arabische merrie (volbloed). Die wordt ook heel gespannen als er andere paarden de bak uit gaan, van de poetsplaats gaan enz.
ik dacht altijd dat dat bij haar kwam omdat ze haar hele leven (tot een jaar geleden) manegepaard is geweest, en dus altijd met andere paarden in de bak heeft gelopen.
Het is bij mijn merrie tot nu toe niet overgegaan, maar het helpt wel om haar in een andere hoek van de bak flink aan het werk te zetten als er een ander paard uit gaat. (volte openen/sluiten, slangevolte, schouder binnenwaarts, tempowisselingen)

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 19:39

tjaa.. dit paardje is bij zn vorige eigenaar ook manege paard geweest.. vandaag met rijden begon hij meteen te steigeren, toen afgestapt en heeft een vriendin toen even gereden. ik ben daarna weer opgestapt en heb ff gestapt en 2 rondjes gedraafd. ik vond dat ik het dus goed heb afgesloten. (hij is ook gewoon heel gespannen ineens)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:28

Dan is het idd logisch als het een manege paardje is geweest het zal even duren Maar blijf volhouden En probeer jezelf niet bang te maken We maken allemaal weleens fouten daar leer je van dat geldt zowel voor je pony als voor jou

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:33

Herkenbaar, maar ik heb dit alleen op wedstrijd aan de hand. Tijdens het opwarmen gaat het prima, omdat er dan andere paarden om me heen zijn, maar zodra ik de ring in moet, weg van de anderen, gaat ie zich als een idioot gedragen.
Maar ik denk dat het bij jouw paardje eerder met stress te maken heeft dat alles nog nieuw is, geef hem nog een tijdje, en probeer zulk gedrag te negeren en door te rijden, maar zeker niet straffen, want zoiets helpt toch niet bij verlatingsangst.