Ondeugend buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrips4

Ondeugend buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:37

Door het regenachtige weer rijd ik niet meer in de bak maar vaak buiten, op de weg. Ik heb een haflinger van 8jaar oud. Ik heb haar 3 jaar geleden gekocht en ze was verkeersmak. Maar tegenwoordig haalt ze steeds meer dingen uit als we buiten zijn. Zo als bokken, steigeren, half wijkend draven op het midden van de weg, achteruit of plot stil staan en dan ook NIET meer vooruit willen. Wat ik ook doe, hoe veel ik ook mijn zin door wil drijven, het lijkt niet te lukken. Ze schrikt van de meest rare dingen, een plas die 3m langs dr licht of helemaal niks. Ze doet het er gewoon om. Wanneer we naar huis rijden, is er dan ook helemaal niks aan de hand.

Wie weet hoe hier mee om te gaan? want ik begin steeds banger te worden dat er iets gebeurd op de weg

dankjewel!

simodi

Re: Ondeugend buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:47

Beginnen met haar gehoorzamer maken?
Grondwerk doen?
Eerst naar buiten aan de hand voor je erop gaat?
Kijken of ze lichamelijk niks mankeert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:06

Ze doet het erom is niet waar, zo denken paarden niet. Waarschijnlijk ziet ze jou niet als leider en is ze gewoon heel onzeker. Straf je dit af? Ga je schreeuwen?
Bouw het weer helemaal op, kleine stukjes weg. Blijf zelf rustig. Ga eerst met haar aan de hand lopen waarin jij duidelijk de leiding neemt. Oefen dit desnoods met iemand vanaf de grond die weet hoe je zelfverzekerd en als leider over kan komen.
Niet boos worden op je paard, je paard vertrouwd je gewoon niet en dat moet je opbouwen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:58

Doet ze het vooral nu het slechter weer wordt of bestaat het probleem al langer? Kan ook zijn dat ze gewoon wat fris is doordat ze minder aan het werk hoeft. Die van mij was gister bijvoorbeeld ook erg fris en reageert dan veel meer op haar omgeving. Misschien heb je de mogelijkheid haar bijvoorbeeld te longeren zodat ze haar energie kwijt kan? En ik weet niet wat je voert maar door krachtvoer kunnen ze ook fris worden, misschien krijgt ze meer dan ze nodig heeft nu. Verder is het belangrijk rustig te blijven in zulke situaties maar ik begrijp dat dat makkelijker gezegd als gedaan is. Ze voelt in elk geval ook jouw spanning dus als jij angstig wordt helpt dat er ook niet aan. Heb je de mogelijkheid samen met iemand buiten te rijden wil dat ook nog wel eens helpen. En probeer haar een beetje bezig te houden zonder teveel druk op de teugels te houden, vaak worden ze dan alleen nog maar drammeriger. Ik rijd dan bijvoorbeeld tempowisselingen of ik rijd een parkeerplaats op voor een volte, zodat ze zich op mij blijft richten.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:41

Bouw het heel rustig weer opnieuw op. Bij mijn verzorgpaard hielp het om af te stappen en haar rustig te laten snuffelen aan hetgene waar ze bang voor was. Hierdoor kon ze zien dat het geen monster was dat haar op wilde eten ofzo :P. Gewoon haar de tijd laten nemen (zolang t niet op een drukke weg is..)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:27

chrips4 schreef:
Door het regenachtige weer rijd ik niet meer in de bak maar vaak buiten, op de weg. Ik heb een haflinger van 8jaar oud. Ik heb haar 3 jaar geleden gekocht en ze was verkeersmak. Maar tegenwoordig haalt ze steeds meer dingen uit als we buiten zijn. Zo als bokken, steigeren, half wijkend draven op het midden van de weg, achteruit of plot stil staan en dan ook NIET meer vooruit willen. Wat ik ook doe, hoe veel ik ook mijn zin door wil drijven, het lijkt niet te lukken. Ze schrikt van de meest rare dingen, een plas die 3m langs dr licht of helemaal niks. Ze doet het er gewoon om. Wanneer we naar huis rijden, is er dan ook helemaal niks aan de hand.

Wie weet hoe hier mee om te gaan? want ik begin steeds banger te worden dat er iets gebeurd op de weg

dankjewel!

Er is je zin doordrijven en met engelengeduld bij je standpunt blijven. Kleine nuance, groot verschil. En inderdaad wat Joolien zegt, paarden 'doen het er niet om'. Je paard voelt zich gewoon niet zeker alleen naar buiten met jou op de rug, en jij gaat je onzekerder voelen, waardoor het hele cirkeltje opnieuw begint.
Ik zou eerst eens aan de hand buiten gaan lopen en er dan zorg voor dragen dat je paard zijn aandacht bij jou houdt. Dus veel oefeningen vragen, tempowisselingen, ineens van richting veranderen etc.
Als dat goed gaat, weer opstappen en dezelfde methode aanhouden. Ook buiten kun je dressuren ;)