Mijn Welsh Cob heeft heel de zomer in de wei gestaan en dat ging prima. Nu de winter periode is aangebroken gaat hij dagelijk 2 tot 4 uur met zijn vrienje in de paddock. Om de paddock heen gebeurt (zeker in het weekend) genoeg, in de paddock liggen pionnen om mee te spelen, etc.... Het probleem is dat die 2 tot 4 uur wss toch te lang voor hem zijn, omdat hij toch te weinig te doen heeft. Hij begint dat met klieren en sloopt de dekens van zijn vriendje...
Een oplossing is: zorgen dat er meer te doen is id paddock. Geloof mij, daar is hij zo op uitgekeken. Andere oplossing is zorgen dat hij wat te knabbelen heeft. Dit is ook niet echt een optie, omdat hij al genoeg te eten heeft en als er eten id paddock wordt gelegd, dan waait t weg, wordt de paddock vies, gewoon geen optie. Ook zou ik hem alleen kunnen zetten, maar ik vind dat een paard sociale contacten hoort te hebben en bovendien wordt hij heel onrustig als hij alleen is. Van een paar uur heen en weer ijsberen knapt hij ook echt niet op.
Ik heb gekozen om hem een muilkorf om te doen. Hij staat nu gezellig met zijn vriendje buiten, wordt niet dikker, sloopt niets meer, ik krijg geen klachten meer en zn vriendje maakt geen misbruik van de muilkorf. Eigenlijk: iedereen happy!
Maar.... hij kan nu niet terug kriebelen, hooguit een beetje schuren en het staat zo zielig.....
Dus waar zou jij voor kiezen: een paard dat lekker met zijn vriendje buiten staat met muilkorf, of een ijsberend paard dat alleen staat, of torenhoge rekeningen van gesloopte dekens??
Hm iedereen happy behalve je paard Je amputeert hem sociaal een beetje met die muilkorf, is niet leuk voor hem en het is symptoombestrijding; hij verveelt zich. Maar ik snap je dilemma. Lastig. De voor de hand liggende suggestie: zijn er bij jou geen stallen waar de paarden ook in de winter de wei op gaan? Dat past duidelijk beter bij hem.
meerhofh
Geplaatst: 22-01-14 13:41
Ik zou toch eens met wat hooi proberen. Er zijn zat mogelijkheden om hooi te voeren zonder dat je paddock vies wordt, bijv. een hooinet in een kuubskist oid. En dan wat minder hooi op stal of ook in een net zodat hij er langer over doet. Dan kan hij toch lekker kroelen met de anderen. En mocht dat niet afdoende zijn, kun je altijd nog de muilkorf doen, maar heb je het iig een kans gegeven.
Verder begrijp ik je keus voor een muilkorf wel. Vind ik van de drie opties die je noemt wel de beste. Maar ik zou het hooi voeren een kans geven.
wei gaat nu helaas ff niet. straks als het heeft gevroren (maar die periode wil ik graag overslaan ;P) of als de zomer weer begint, mag hij weer. ze hebben gelukkig tot halverwege november buiten mogen staan. daarna werd hij echt te nat en vertrapt. anti-bijt op het deken zie ik ook niet echt zitten. Ik zou zelf ook niet vrolijk worden als een ander paard mijn dekens sloopt en daarom mijn deken helemaal behandelt moet worden met anti-bijt...... is dat wel goed voor de waterdichtheid, straks krijg je t zelf op je handen als je een deken op af doet (jak), wat als ze een x in de regen staan en t regent eraf.... nee, als t mijn deken was, zou ik dat niet zien zitten.
Misschien een stomme suggestie, is het niet een idee een paard te zoeken die geen dekens draagt en hem daar bij te zetten? Kunnen ze tenminste samen spelen zonder gesloop en zonder muilkorf.
Als dat niet zo is, tsja dan zou ik persoonlijk voor de muilkorf toch kiezen.. Van die paar uurtjes op een dag dat hij dat ding omheeft zal hij niet doodgaan denk ik zo..
meerhofh
Geplaatst: 22-01-14 14:15
Dan moeten de andere paarden maar hun deken af.... Nee grapje En toch wat proberen met hooi? Is de enige andere optie denk ik zo
leontine1979
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-14 14:19
Helaas is een dekenloos vriendje voorlopig geen optie. We staan op een hele kleine stal en momenteel dragen ze allemaal dekens. nog een paar maanden..... tis (figuurlijk) gewoon ff doorbijten in t winterseizoen, want t liefste staat hij lekker in de wei en dan zijn de problemen weer opgelost. hij staat overigens lekker met zn oortjes naar voren id paddock. ik geloof zelfs dat hij die paar uurtjes buiten met muilkorf en zn vriendjes beter vind dan de rest van de dag op stal.
Marvel
Geplaatst: 22-01-14 14:24
Kan hij wel drinken met de muilkorf? Ook qua sociaal contact vind ik het niet geweldig.
Het is lastig, maar ik denk toch op te lossen met hooi. Een hooinet kan al voldoen, die kan je ook heel dicht kopen met alleen 1 gat. Dus geen troep, je paard kan gewoon eten (iets wat hij sowieso de hele dag hoort te doen) en krijgt het nog langzamer binnen dan normaal. Problem solved?
Edit: de drinkvraag omdat ze bij ons van die automatisch drinkbakjes buiten hebben en er afstand zit tussen de muilkorf en mond. Dus als ze bij ons duwen en het in 't bakje komt, komt dat water nooit hoog genoeg om met muilkorf te drinken.
Een slowfeeder is een ideale oplossing in mijn ogen. Ik had bij mijn paard een grote witte bak met een hooinet daarin staan. Er lag nooit hooi op de grond en het hooinet kon vastgemaakt worden.
Wij hebben de deken ingespoten met antibijt van de Welkoop. Tast de waterdichtheid niet aan. Stinkt alleen verschrikkelijk, maar ze blijven er wel af. Blijft ook goed zitten met regen. Nu was bij ons het probleem niet dekens slopen, maar staarten eten, maar met dit goedje zitten ze nergens meer aan
leontine1979
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-14 14:37
hij heeft een graas masker om, dat is van zachte stof en daar kan hij ook gewoon mee drinken. ik ga is kijken naar een slowfeeder... maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat 2 a 4 uur in een paddock vraagt om elkaar te klieren, of er nu genoeg te doen is of niet. met z'n 2en op zo'n kleine (ok, 25 x 25) ruimte vraagt om lekker eigenwijs pownie gedrag ;p.
capopjekop
Geplaatst: 22-01-14 14:40
Ik zou er zelf niet voor kiezen, hij kan zich minder goed verdedigen en idd sociaal contact wordt ook lastiger. Ik zou kijken of een slowfeeder geen oplossing kan zijn. Kunnen ze toch lekker eten, hooi waait minder weg en je hebt minder geknoei op de grond.
Hagar_Helga
Geplaatst: 22-01-14 14:44
Je zegt het zelf al, maar twee uur per dag vrije beweging op een klein stuk zonder voer. Wat moet een grazer dan gaan doen? Grote hooibakken neerzetten (geen kuil!) en van 9 tot 5 naar buiten.
LuckyLuna
Geplaatst: 22-01-14 14:48
Zo als je zelf al zegt zo padox vraagt om klieren, denk dat inderdaad de muilkorf de beste oplossing is. hooi natuurlijk ook, maar soms is dat gewoon niet haalbaar. slowfeders heb ik zelf in de stal hangen. valt toch nog best wat uit. mischien is dan zoon bak met een net er over een beter optie
barbar
Geplaatst: 22-01-14 15:04
Imo word dat klieren zo opgelost als ze hooi te eten hebben. Die van mij staat zo'n 10 uur per dag buiten met hooi en 2 vriendjes en hier word echt niet aan dekens getrokken.
Hier staan ze 12uren buiten met onbeperkt voer, maar de ruinen spelen echt wel. Geen dekentrekkers, maar af en toe een kras of een hap gebeurd wel. Merries staan de hele dag te eten.