Wat is er aan de hand met mijn paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rob11

Wat is er aan de hand met mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 10:57

Dag iedereen,

Ik zit heel vervelend met het gedrag van mijn paard.
Laat me beginnen bij het begin.
Ik kocht hem op 5 jarige leeftijd.
Nu is hij 6,5.
Het is een ruin.
Een super braaf paard,heel eerlijk,heel aanhankelijk.
Wou echt voor u werken,leergierig.
Heeft nooit gebokt gesteigert of wat dan ook.
Ik kon hem zelfs bij wijze van spreken ongebonden naast mij naar de wei brengen,zo trouw was hij.
Wanneer ik in de wei was week hij geen seconde van mijn zijde.2 handen op 1 buik,echt een droompaard.
Dit alles heeft een 1,5j geduurd.
Maar sinds een paar weken loopt het mis.
Hij is totaal niet meer aanhankelijk.
Hij heeft het al gepresteert om zich bij het buiten zetten gewoon van mij los te trekken en voor mij te staan steigeren.Als ik niet achteruit ging zat ik eronder.Bij het longeren durft hij te steigeren.
De laatste keer dat ik hem wou rijden heeft hij 5-6keer gesteigert en gebokt uit protest.
Dit heeft hij nog nooit gedaan.
Wanneer ik eten breng in de wei zie ik dikwijls dat hij achter mij zijn oren legt en al aanstalten maakt in een steiger.
Ik heb bang dat dit allemaal alleen maar gaat verergeren.
Ik heb mijn paard altijd voor 200 procent vertrouwd,maar dat is nu helemaal weg.
Ik voel ook geen band meer met hem,terwijl dit een maand geleden nog wel was.
Zijn levensomstandigheden zijn nog altijd hetzelfde.
Kent iemand hier een verklaring voor of kan mij zeggen hoe het eventueel in de toekomst gaat zijn ?
Ik ben ten einde raad,het spookt soms door mijn hoofd om hem weg te doen.
Terwijl ik altijd beloofd heb dat hij bij mij zou oud worden.
Heb er spijtig genoeg gwn geen goed gevoel meer bij.

Rindin

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:59

Omdat hij 1,5 week niet meer dat lieve, aanhankelijke paardje is wil je hem al wegdoen? Wat heb je al geprobeerd om het weer beter te krijgen?

Probeer te achterhalen waarom hij dit doet. Is er bij voorbeeld iemand bij hem geweest die onvriendelijk
tegen hem is geweest? Is er echt helemaal niks veranderd in zijn dagelijkse doen? Heeft hij misschien pijn?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:02

Het is pas sinds kort dat je paard zo doet.
Is er iets veranderd inderdaad?
Of misschien dat er iets met je paard zelf aan de hand is, dat ie ergens pijn heeft.
Dat zou je nog kunnen onderzoeken.
Een karakter van een paard verandert niet zomaar, dan is er iets aan de hand.
Maar dat is aan jou om te onderzoeken wat er is.
Maar plotseling bokken en steigeren aan de longeerlijn en onder het zadel, dat lijkt erop dat je paard pijn heeft of ergens vastzit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:04

Je paard probeert je overduidelijk wat te vertellen. Wat? Geen idee, dat is zo niet te beoordelen.

Mijn eerste idee is ook: pijn. Als een dier ineens zo veranderd terwijl zijn leefpatroon niet is veranderd zou ik hem eens na laten kijken.

Na een paar weken al gelijk opgeven zonder de oorzaak te hebben gevonden vind ik wel erg makkelijk. Sorry dat ik het zeg maar in mijn ogen ga je daarmee volledig voorbij aan wat het paard aangeeft.
Hij is niet meer braaf (om welke reden dan ook) en jij denk aan weg doen?
Ff bij jezelf de knop om en zoeken naar de reden van zijn gedrag.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:05

Ik zou hem eerst lichamelijk laten onderzoeken. Wellicht heeft hij vastgelegen in de stal of zo, iets verdraaid of gekneusd. en daardoor nu pijn bij rijden en bewegen wat zich uit in verdedigende reacties zodra hij denkt dat er iets gaat gebeuren..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:07

Misschien een late puber?
Als alles medisch is uitgesloten en hij gezond is, zou ik hem eens goed aanpakken.
Steigeren? Prima, maar niet bij jou in de buurt of tijdens het werken. Dat doet is maar los in de wei ofzo.
Merk je tijdens het rijden dat hij omhoog wil komen? Been erbij, dan kan hij namelijk niet omhoog.
Merk je dat hij wil gaan bokken? Been erbij, dan lukt dat namelijk niet. Al doet hij het met instappen, galopeer dan maar een keer weg. Been geven, geen reactie is een tik met de zweep. Heel consequent zijn, en blijven. Het is dan vanzelf niet leuk meer.
Maar alleen als het niks medisch is. Kan je dit allemaal niet zelf? Dan snap ik niet waarom je aan een groen paard als dit begint, en zou ik er de komende tijd eens iemand anders opzetten.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:09

Zou inderdaad zeggen dat et iets veranderd moet zijn!
Al is ie maar in de box er naast gezet.
Of pijn..

Als krijg niks kunt vinden zou ik gaan kijken of er een goede paarden verluisteraar te vinden is.
Hoor veel mensen die er baad bij hadden.

Sommige vinden het ook compleet onzin.
Maar als je geen andere opties hebt is het altijd het proberen waard!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:10

Ik zou ook voor de zekerheid de dierenarts er is bijhalen, om lichamelijke kwalen uit te sluiten.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:11

Ik denk ook meteen aan pijn, ik kan me goed voorstellen dat zijn gedrag zo heftig verandert als hij ergens heel veel last van heeft. Misschien is het wel iets van binnenuit wat je aan de buitenkant niet kan zien..
Zijn karakter verandert niet zomaar ineens zo heftig.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:15

LoveUggs schreef:
Als alles medisch is uitgesloten en hij gezond is, zou ik hem eens goed aanpakken.
Steigeren? Prima, maar niet bij jou in de buurt of tijdens het werken. Dat doet is maar los in de wei ofzo.
Merk je tijdens het rijden dat hij omhoog wil komen? Been erbij, dan kan hij namelijk niet omhoog.
Merk je dat hij wil gaan bokken? Been erbij, dan lukt dat namelijk niet. Al doet hij het met instappen, galopeer dan maar een keer weg. Been geven, geen reactie is een tik met de zweep. Heel consequent zijn, en blijven. Het is dan vanzelf niet leuk meer.
Maar alleen als het niks medisch is. Kan je dit allemaal niet zelf? Dan snap ik niet waarom je aan een groen paard als dit begint, en zou ik er de komende tijd eens iemand anders opzetten.

dat werkt echt niet met bokken.
die van mij bokt gewoon onder het galopperen als hij er zin in heeft:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ACBAO3YV.jpg

Rob11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:17

Ik denk niet dat hij erges pijn heeft.
Het rare aan dit verhaal is dat hij zo veranderd is.
Ik moet wel zeggen dat ik het de laatste maanden een beetje aan hem voelde dat hij veranderde.
Maar dit was slechts sporadisch.1 keer per maand.
Maar zoals nu had ik niet van hem verwacht.
Nu voel ik het 2-3 keer per week aan hem.En het word alleen maar erger.
Vooral het steigeren bij het in de wei zetten maakt mij ongerust.
Nog een voorbeeld,maar natuurlijk van minder belang.
Als ik bij hem aan de wei kwam,en ik floot op hem.
Riep hij altijd.
Dit doet hij ook niet meer.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:21

Je denkt dat? Hoe kun je dat nou weten, je hebt toch geen rontgen ogen?
Lekker makkelijk om als een paard anders gaat doen, niet verder te kijken om hem dan maar gewoon weg te willen doen.
Laat het medisch gewoon uit sluiten, want een paard gaat echt niet opeens zomaar zo drastisch veranderen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 21-01-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:22

romyloverrr schreef:
LoveUggs schreef:

Oohh nou echt wel hoor. :)
Ik rijd een 6 jarige bij, en die heeft er ook een handje van. Bokken is naar voren rijden. Geen reactie is een knal met mn zweep. Dan is het vaak zo over. Daarbij moet je het goede moment vinden.
Pak jij het aan als je pony bokt in galop?
Als ik voel dat ze een bui heeft, dan weet ik dat ze bokt als ik aanspring in galop. Ga dan eerst rustig een kwartier doorzitten, schakelen en dan spring ik probleemloos aan. Voel ik dit niet, dan bokt ze. En ja, als ze dan bokt met aanspringen, krijgt ze meteen een tik van me hoor. Dan bokt ze nog een keer op de zweep, krijgt ze er weer een en dan is het klaar.
Maargoed, dat is niet het probleem van TS.
Het probleem van TS is dat haar paard het zowel los doet als onder het rijden, als aan de longe.
Ik kan je in elk geval verzekeren dat t zeker wel werkt.
De meeste paarden gooien hun hoofd trouwens naar beneden met bokken. Wat ik dan doe is t hoofd hoog houden, en naar voren rijden. Dan kan bokken niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:23

Rob11 schreef:
Ik denk niet dat hij erges pijn heeft.
Het rare aan dit verhaal is dat hij zo veranderd is.
Ik moet wel zeggen dat ik het de laatste maanden een beetje aan hem voelde dat hij veranderde.
Vooral het steigeren bij het in de wei zetten maakt mij ongerust.
Nog een voorbeeld,maar natuurlijk van minder belang.
Als ik bij hem aan de wei kwam,en ik floot op hem.
Riep hij altijd.
Dit doet hij ook niet meer.

Zoals ik eerder al zei; Misschien een puberteit?
Sommige paarden hebben dit niet, de ander op wat latere leeftijd.
Laat alsnog je paard even onderzoeken door een DA, zodat je zeker weet dat er niks medisch is.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:25

Mijn eerste reactie is ook: pijn!
Dierenarts erbij halen.
Rug laten checken en de rest van zijn lijf. De arbeid tegen de loep houden. Is het werk teveel? te saai? te zwaar? Misschien legt ie de connectie tussen jou en pijn? (werk?)
Is er misschien sprake van mishandeling door anderen? Ben jij anders met hem omgegaan?
Grondwerkoefeningen met een instructeur zijn ook een goede optie. Misschien hulp van iemand als Annemarie van der Toorn.

Ik snap heel goed dat je teleurgesteld bent in hem, maar ik denk echt dat er een reden voor is. Je mag er best verdrietig over zijn(logisch! Zou ik ook hebben!), maar geef hem een kans. Als je het zelf heel moeilijk vindt, vraag dan hulp.

Sterkte!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:28

romyloverrr schreef:
LoveUggs schreef:

Wat heeft deze foto nu te maken met dit topic?

TS: Als alles medisch is uitgesloten, zou het misschien kunnen dat hij de leiding aan het overnemen is? Dat hij jou altijd als maatje heeft gezien ipv leider?

Wat doe jij als hij de ongewenste reacties geeft? En hoe reageerde jij de eerste keer?

Geef jij zelf wel de juiste signalen af? Ben jij wel duidelijk de leider voor hem?

Zomaar wat vraagjes die bij me opkomen..

IlselovesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:31

Misschien komt het omdat ze last heeft van haar rug. Misschien is ze gegroeid en past het zadel niet meer goed. Je kan haar lichamelijk laten na kijken bij je dierenart en evt naar een zadelmaker gaan. Heeft ze ook geen andere voer gekregen ze kan daar drukker van worden.

Veel succes !!

Rob11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:33

Puberteit?zou kunnen!
Ik denk dat hij wel een laat bloeier is.
Ook fysiek was hij wat trager.
Qua bouw is er tussen toen ik hem kocht en nu een groot verschil.
En pijn?het zou natuurlijk kunnen.
Maar hij is ook gewoon in de omgang veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:34

Ik sluit me aan bij Fohadie. Ten eerste heeft de foto van RL inderdaad niks te maken met het topic, volgens mij heeft iedereen wel een foto van een paard wat een bokje doet in galop. Doet die van mij ook als ze een tijd niet ohz heeft gegaloppeerd :+

Eerst alles medisch uitsluiten. Past je zadel nog, zit je bit nog wel lekker, nergens schuurt het of vervelende plekjes? En dan niet 'denken dat ie geen pijn heeft' maar even zeker weten.

Je schrijft dat het altijd goed is gegaan, dus mij lijkt het dan inderdaad meer dat je een soort 'gelijke' voor je paard bent geweest en nu jij meer de leiding neemt hij dit wellicht niet pikt, kan zomaar. Wij weten hier vanaf het beeldscherm natuurlijk niet met z'n allen hoe zijn ongewenste reacties eruit zien en hoe jouw houding naar je dier op dat moment is.
Ben je hem meer aan het werk gaan zetten waar hij misschien tegen in protest komt, is hij pas kort onder het zadel, is er voldoende afwisseling voor 'm?

Niet gelijk denken aan wegdoen, dat vind ik wel heel kort na een paar weken stout gedrag. Bedenk wel, hij is pas 6,5 en dan puberen ze ook graag, de een wat meer dan de ander.

Edit: Dat hij in de omgang veranderd met pijn is logisch; zelf ben je ook niet al te gezellig met hoofdpijn of andere pijn, althans, als ik echt pijn heb, hoeft er echt niemand in m'n buurt te komen want dan kan ik ook niet leuk meewandelen, dan is naar de keuken gaan al een crime. Dus dat zijn algehele gedrag is veranderd, is niet een raar iets als hij inderdaad pijn heeft ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:36

Dat hij veranderd is in de omgang kan juist aangeven dat hij pijn heeft!
Als jij continu pijn hebt wordt je daar ook niet vrolijk van!
Je paard geeft zo duidelijk aan dat er iets mis is.... Dan wel lichamelijk, dan wel met het zadel, voer, of jullie band. Het is zo makkelijk om het paard de schuld te geven en niet verder kijken dan je neus lang is en hem maar gewoon weg te doen...
Waarom haal je er niet gewoon een DA bij?
Wat zegt je instructie ervan?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:39

Als een paard pijn heeft dan veranderd hij ook in de omgang TS. Hij zit dan gewoon niet lekker in zijn vel en daarom krijg je zo'n reactie. Jij bent waarschijnlijk ook niet lief of vrolijk als je pijn hebt ;)

Het zou me niks verbazen als hij gewoon vast heeft gelegen in de stal of op wei is uitgegleden. Laat hem even nakijken door de DA en/of haal er een osteopaat bij, dan weet je of het medisch is en kun je verder kijken.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:40

Ik zou hem even na laten kijken door of een dierenarts of een osteopaat. Dit gedrag komt ergens vandaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:41

Citaat:
En pijn?het zou natuurlijk kunnen.
Maar hij is ook gewoon in de omgang veranderd.

Wat we proberen te zeggen is dat pijn een paard kan veranderen in de omgang.
Misschien dat je hem met rijden blokkeert o.i.d. en dat hij nu na 1,5 jaar helemaal in de knoop zit
Maar dat is niet te beoordelen aangezien er geen filmpje bij de OP zit

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:41

mijn pony vertoonde ook een beetje vreemd gedrag, op een leeftijd van 5 jaar.
Veel steigeren, niet weg willen van terrein, niet de wei of stal uit willen, maar verder niet op een gemene manier.
Voordat dit begon was er niks aan de hand. Ik dacht ook misschien iets in haar rug, dit na laten kijken en hier was niks mee aan de hand.
Dit was idd de puberteit, nu een jaar verder nergens meer last van, heel af en toe dat ze nog eens steigert, bijna nooit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:44

Rob11 schreef:

Hij geeft dus al een paar maanden aan dat hij zich niet goed voelt.
Je zegt ook dat je paard qua bouw veranderd is. Dan zal het zadel ook niet goed meer liggen. Of hij heeft groeipijnen, dat kan ook nog. Of allebei.

Ik denk dat jouw paard al heel lang duidelijk aan het maken is aan je dat het zadel niet meer lekker ligt en dat íets 'm dwars zit.
Je hoorde hem kennelijk niet, dus nu gaat-ie steeds harder praten. En ook aan de hand, nogal wiedes. Jij gaat 'm halen en dan weet-ie al dat-ie pijn gaat krijgen als je opstapt. Zou ik ook van gaan steigeren. Je luisterde immers niet naar zijn subtiele signalen?