Hunk is een 3 ( bijna 4 ) jarige fries. Tot 3 maanden geleden stond hij lekker hele dagen buiten met minimaal 1 paard op een groot stuk weiland. Waarbij er in de landjes aan beide kanten naast hem nog een paar setjes paarden stonden. Als hij op stal stond stond hij met open tralies naar de andere paarden toe, tussen zijn twee vrienden in en kreeg hij de hele dag hooi te eten. Echt een heerlijke stal voor de paarden. Hier heeft hij bijna een jaar gestaan. Hunk is inmiddels door gedoe op stal verhuist.
Op zijn nieuwe stal is het mega fijn voor de ruiter; mooie binnenbak, super kantine, fijne mensen. Alleen ik zit toch een beetje met een onderbuik gevoel.. Hunk komt hier 4 uur per dag buiten, in een paddock, zonder hooi en water. Hij krijgt om half 9 , half 3 en 5 uur hooi en 's ochtends en 's avonds bij zijn hooi zijn bix. Hij staat van half 10 tot half 2 buiten met een 5 jarige, dominante fries. ( Zie filmpje, hier zijn ze nog rustig... ) Om hem heen staan allemaal merries, genoeg sociale contacten dus. Echter, Ate stuurt hem de hele tijd van hot naar her en zo nu en dan heeft hij een lelijke bijtwond in zijn nek of bij zijn benen. De afgelopen twee weken lijkt hij ook erg onzeker te worden, bang voor andere paarden, terwijl hij normaal de vrolijkheid zelf is en áltijd sociaal naar andere paarden. Nu rende hij weg, oren in de nek, zelfs als ik erop zat.
Aan de andere kant waren hij en zijn paddockvriend wel lekker aan het neuzen als ik ze buiten had gezet...

Dus nadat ik aangaf dat dit het geval is , is hij meteen weggehaald uit die paddock en 'alleen' gezet. Hij heeft nog wel paarden om zich heen staan, maar geen ander in de paddock. Super dat er zo snel gehandeld werd natuurlijk, alleen Hunk durft nu niet meer te rollen.. Gaat van verveling kuilen graven en wordt flink onrustig in de omgang, niet alleen in de paddock. Wel vind hij andere paarden interessanter dan ooit en is hij weer vrolijk. Nu op verzoek gaat hij weer terug bij de fries in de paddock, omdat hij dan in ieder geval zijn sociale contacten heeft... Alleen ik zit enorm in dubio of dit wel slim is. Hunk staat nu dus ook in een stal met houten zijkanten, hij kan wel met zijn hoofd naar buiten, maar niet lekker neuzen met zijn buurman/vrouw op stal. Hij staat wel op een plaats waar hij veel kan zien.
Geloof mij, het liefst had ik hem in kudde verband met fijne open stallen waar hij genoeg sociale contacten kon vinden, maar doordat die stal ( zonder modderbende en gedoe ) niet te vinden is hier in de omgeving zijn we hier terecht gekomen.
En ik hoopte eigenlijk dat een bokker hier zijn of haar ongezouten mening op kon loslaten met uitleg...