Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:52

Beste bokkers,

het is nogal een verhaal..

Ik heb een AV merrie van 3,5 jaar jong. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en toen ik haar kocht was ze erg een echte kroelkip, heel aanhankelijk maar wel onzeker. Ze was nog niet ohz maar het prille begin was gemaakt. Dat onzekere zag ik in, erg aan mij hangen, altijd achter me lopen, deed serieus noooit wat verkeerd en was zo ontzettend lief. Ik heb haar zadelmak gemaakt en dit ging super. Ze leert erg snel en werd gelukkig wat zekerder. Ik ben na 2 maanden van stal verhuisd omdat ik het niet naar me zin had. Op de nieuwe stal kreeg ik hulp met inrijden zo'n 2/3 x in de week. Na 3 weken zaten de rem, het stuur en het voorwaartse er redelijk op. Toen heb ik het een paar weken rustig aan gedaan maar ALS ik er op ging, ging het meer bergafwaarts met extreem hoofdgooien tot dat ze uiteindelijk ging staken en gewoon stil bleef staan. Hierna is er een tandarts, osteopaat, veearts en een zadelmaker (+nieuw zadel) bijgekomen en en toen kon ik me eerste les krijgen van een andere instructeur.
Deze les ging totaal niet zoals ik hoopte en was helemaal niet wat aansloot bij mijn visie op paardrijden. Ik ga niet teveel op in details maar laten we zeggen dat het niet al te paardvriendelijk was en ik mijn pony blijkbaar diep beledigde met het niet eerlijk behandelen van haar. Ik ben na 15 min afgestapt en heb de instructeur bedankt. Paardje op stal gezet en vanaf toen begon de ellende.

de volgende dag kwam ik en er was met mevrouw geen land meer te bezeilen zodra de poetskist in beeld kwam of ik aan haar lichaam zat. Dreigen met trappen, oren in nek, bijten, kont naar je toe draaien etc. Ik was compleet beduust zoals je misschien begrijpt.

na wat nadenken, inlezen, praten etc. heb ik besloten geisha nog 1 keer te verhuizen en dit keer naar een hitactief. Ik had het gevoel dat dat er wel mee te maken had. Ze moest gewoon lekker naar buiten toe en kunnen spelen met andere paarden want ze is nog zo jong. Nou goed zo gezegd, zo gedaan. Binnen 3 weken stond ze op de nieuwe stal.

Het gaat al veel beter dan in het begin. Mede ook doordat ik niet bang meer ben en meer zekerheid uitstraal. Nu doet ze nog wel eens dreigen. Soms heel erg, soms totaal niet en soms een beetje. Ik corrigeer dit met een por en laat me niet wegslaan door haar.

Dit topic is dan ook niet bedoeld om reacties op te wekken als: waar ben je mee bezig geweest/hoe durf je of wat dan ook. Maar wat ik me wel afvraag, heeft iemand ooit zoiets meegemaakt of enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Geisha is een merrie die veel respect eist en het verteld als er iets is. Haar eerlijk behandelen is heel belangrijk maar dat vind ik bij alle paarden. Een hoop mensen hebben hun mening al gegeven. Het is een kwestie van vertrouwen terug krijgen, ze kan niet aarden, ze is dominant (zeker van niet!) Je moet lief tegen dr praten, grondwerk doen etc etc.

Ik ben van mening dat ze heel onzeker is en dat ze in mij de eerste maanden geen of niet genoeg leiderschap zag en dat die les de druppel was. Daar ben ik hard aan gaan werken en nog steeds werk ik daar aan en wat ik zeg, het gaat al een stuk beter. Maar tóch ben ik benieuwd naar evt. Tips, ervaringen en meningen.

Ik heb op me nieuwe stal goede begeleiding van mensen met gelukkig een andere visie als op me oude stal en ze willen me allemaal helpen. Ik heb zelfs vorige week al 1 les gehad en dat ging super. Geen enkele x hoofdschudden meer of wat dan ook. Na in totaal 15 min. vond ik het dan ook goed geweest en ben ik afgestapt.

Ik ben van plan het heel rustig aan te doen maar haar ook niet compleet stil te laten staan. Ze vind het tenslotte wel heel erg leuk om te leren en te werken. Geisha is heel gericht op mij en dat is erg leuk om te zien em dat geeft me wel vertrouwen..

nou kom maar op met jullie meningen, ervaringen en tips.

Anoniem

Re: Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:03

Het kan met haar hengstigheid te maken hebben. Dan kunnen ze behoorlijk veranderen door de hormonen, sommige merries houden er gewoon last van.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:11

Ze is ook sindsdien boos naar andere paarden terwijl dit voorheen totaaal niet zo was. Ze kon het echt met elk paard vinden! Ook heb ik haar op laten voelen zo'n 3 maanden geleden omdat ze zo dik was/is. Ze is al afgevallen maar mensen die haar op de nieuwe stal voor het eerst zagen riepen nog steeds dat ze errrug dik is. Ze is niet drachtig zei de dierenarts. Hengstigheid is ook niet heel regelmatig. Vandaar dat ik twijfelde.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:15

Zelf heb ik een paar keer pismerries onder mijn hoede gehad, een beetje hetzelfde verhaal.
De ene was heeeel extreem, die zou in staat zijn om je de ene dag dood te trappen en de volgende dag kon je haar met een kleutertje op pad sturen (bij wijze van spreken, er zijn geen kleuters in de buurt geweest) :P
Die was met rijden heel braaf geweest bij mij maar iemand anders had ze er toen wel direct afgegooid.
De andere merrie kon ook heel nukkig zijn, ook met rijden, als ze haar dag niet had was er niet veel mee te doen.
Maar die was dan wel in zoverre normaal dat ze je niet ging trappen of bijten, maar wel die neigingen had.
Dus als het gedrag echt niet beter wordt na een bepaalde tijd, zou ik me toch eens gaan verdiepen in de hormonen.
Ze is ook nog jong dus dan veranderd er ook vaak het één en ander, ook de plaats die ze inneemt in een groep.
Maar zoals je nu zelf al zegt, het gaat eigenlijk al stukken beter en met rijden ook, dus dan ben je vast op de goede weg!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:19

Ja met rijden is ze sowieso wel braaf en ik heb er wel vertrouwen in maar als er dan zo'n dag is dat ze weer zo extreem doet, snap ik er niks meer van. We hebben een hele lieve vrouw op stal. Ontzettend gezellig maar heeeel druk. Als zij 2 of 3 keer langs loopt als ik aan het poetsen ben, is er alweer storm op komst. Of het is toeval maar ze pikt denk ik wel die drukke "vibe" op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:23

Ja, dat kan, het is een gevoelig paardje. :j
Als ik soms zelf zie hoe druk het allemaal op een wat grotere stal is, denk ik ook weleens:"Vraag me af hoe Fuego daar allemaal op zou reageren"...die is dat ook niet gewend met ons rustige tuintje.
Maar dat soort dingen kost ook tijd, over drie maanden reageert ze misschien niet meer zo heftig.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:25

Alsof ik het verhaal van mijn verzorgmerrie lees. Een hele gevoelige intelligente merrie die je direct laat weten of ze het met je eens is of niet. Of je kan er mee omgaan, of je hebt het gewoon niet in je. Maar als ik zo lees hoe jij er tegenover staat zie ik het eigelijk wel goed komen.

De merrie die ik rij wil op het moment ook niet geborsteld worden, zo uit het niets en kan dan best gemeen uit de hoek komen. Schoppen of duwen waar ik persoonlijk kalm op reageer. Duwt ze? dan duw ik haar weer even aan de kant, trapt ze, dan krijgt ze 'de vinger!!!" jawel, DE VINGER! waar ze van weet dat het een waarschuwing is. 9 v/d 10x is dat echt genoeg.

Zelf rij ik niet als ze haar slechte dagen heeft, dan doen we grondwerk, wandellen lekker poetsen of grazen aan de hand. Ik merk echt dat als ik haar op die manier in haar waarde laat we de volgende keer zoveel meer van haar kunnen vragen! Met rijden was er in het begin niets met haar te doen, bokken naar het been of naar je happen. Gewoon weg staken (stilstaan) en heel boos stampen. Op het moment gaan we echt als idioten vooruit, elke les lijkt ze zo ontzettend vooruit te gaan dat ik zelf moet uitkijken niet te overvragen.

Dit soort paarden moet je adem-tijd geven. Stil zetten als het even teveel word en wachten tot ze of zuchten of gaan staan kauwen. Ik persoonlijk merk met 'mijn' merrie dat dat echt grandioos goed werkt.

In ieder geval succes, hengsten zijn wat dat betreft makkelijker dan merrie's :P
Laatst bijgewerkt door Benfan op 15-01-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:25

Wat vervelend! Ik denk ook dat tijd je grootste vriend is. Niet denken aan rijden, niks verwachten. Gewon heengaan, knuffelen, wat poetsen en grondoefeningen in de bak doen. Richt je eerst op jullie band zonder rijden in gedachten.

Hoe is ze nu gehuisvest? Staat ze in een groep?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:29

is je paard onzeker of ben jij het?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:30

Je bent gewoon heel goed bezig door het belang van je paard voorop te stellen. Arabieren staan bekend om hun gevoeligheid en hangen vaak aan één persoon. Ik vind het vaak paarden met een zekere arrogantie en veel karakter. Kun je ermee dan heb je een wereldpaard en volgens mij ben je op de goede weg. Je hebt haar waarschijnlijk een paar keer diep beledigd en paarden mogen dan wel geen grote verstandelijke vermogens hebben, het geheugen is fenomenaal, dus geduld en ik denk dat het wel goed komt tussen jullie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:57

Ik kan me een dame hier op stal herinneren die me een week niet heeft aangekeken omdat ik de buurman aaide :+
Het lastige met Geisha is denk ik dat ze niet erg vergevingsgezind is, in elk geval in dit stadium niet. Maar als er progressie is ben je in elk geval op de goede weg! Geef het idd de tijd en push haar niet. Sommige dingen moeten gedaan worden, maak dat haar ook duidelijk, over andere dingen is soms overleg mogelijk.

Drukke mensen kunnen ze absoluut oppikken :j Persoonlijk zou ik opteren voor het erkennen maar wel duidelijk maken dat er nu eenmaal ook drukke mensen zijn. Zoontje van mn stalhoudster is vaak ook ontzettend druk, maar eigenlijk alle paarden hier zijn daaraan gewend en doen er ook niet moeilijk meer over. :)
Heel veel hangt zo af van hoe je er zelf mee om gaat... Komt wel goed met jullie iig!
Verder ga ik mee met benfan; ademruimte geven waar nodig. :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:00

Hhaha Geisha is heeel arrogant. Echt een prinses eerste klas. Van dat beledigen klopt wel Bigone. Ze is ook gewoon niet heel vergevensgezind. Waarschijnlijk omdat zij (achteraf gezien) al meerdere signalen heeft gegeven die ik niet zag en is ze er nu klaar mee.

@Geerke: Ja die vraag krijg ik vaker. Moeilijk te zeggen over jezelf. Ik sta bekend als NIET onzeker maar wat ik wel weet is dat ik een grote twijfelaar ben. Als ik met geisha een goeie dag heb, sta ik er 110% vol vertrouwen in. Gaat het ineens een dag slecht, kan ik daar erg over piekeren. Ik vind het dus moeilijk om te zeggen of ik onzeker ben. Misschien kun je dat wat EDIT: meer uitgebreid vragen, dan heb ik daar een beter antwoord op haha ;)

@rindin: Ik heb totaal geen haast en ik verwachtingen. Ik ben daar nu gewoon erg voorzichtig in. Ook omdat ze nu van stal naar een hitactief is verhuist. Ze staat 24/7 buiten. Nu nog wel s'nachts binnen in een gewenningsbox. Ze staat in een kudde met alle soorten en maten paarden. Het is altijd even vermoeiend voor nieuwe paarden in de groep omdat de rangorde bepaald word maar het gaat erg goed. Ze heeft kwa buitengang dus niks te klagen nu hihi maar zal wel wennen zijn. Ze heeft een soort halsband om waarin een chip zit, die registreerd hoeveel hooi en brok ze mag. Dit is over de hele dag en nacht verdeeld. Hooi halen ze dus uit het voerstation. Brok ook maar minder uiteraard dan hooi.

Benfan: Wauw, inderdaad klinkt het als mijn merrie.. Dat duwen, dan duw ik ook terug maar dan word ze wel nog even NOG bozer. Dan geef ik een por. Ze vind het niet leuk maar ik moet er heeeeel goed opletten dat als ze daarna (al is het maar 3 sec) braaf staat, haar super belonen want dan trekt ze meestal een soort van bij. Ze lijkt precies te horen wat ik zeg en kalmeren en belonen helpt heel erg. Ze mag iets best niet leuk vinden maar trappen of bijten gaat me te ver. Ik heb momenteel een blauwe plek op me wang omdat ze me voor het eerst heeft kunnen raken toen ik onder dr door liep. Het was niet eens gemeen bedoeld met oren in dr nek of wat dan ook maar ze beet wel!
Hoe oud is jouw verzorgmerrie?
Kauwen, likken en geeuwen doet ze heel veel tijdens het poetsen. Is volgens mij wel positief maar daaraan merk je wel dat ze er erg mee bezig is.

Ik ben wel blij met jullie reacties dat jullie denken dat het wel goed gaat komen! Ik weet inderdaad dat je met een arabier om moet kunnen gaan en dat het voor sommige niet weg gelegd is. Dit is vaak door mn hoofd heen gegaan. "wat als ik niet..." maar ik heb er wel vertrouwen in. We passen kwa karakter wel goed bij elkaar alleen zijn we elkaar nog aan het leren kennen. Ik heb er tot nu toe al heel veel aan gedaan om haar een beter leven te geven en haar gelukkig te laten zijn dus ik weet dat het dalijk niet aan de huisvesting kan liggen. :)
Laatst bijgewerkt door kellaxy op 15-01-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:02

Ja amy jij hebt het in levende lijve gezien! Het gaat inderdaad al beter maar nu ga ik ook twijfelen aan of het niet aan de hormonen kan liggen. Het is ook zo apart dat veel mensen zeggen dat ze zo gericht is op me, terwijl ik dan denk JAA waarom doet ze dan zo? :'). 1 voordeel, ze doet het bij iedereen op het moment dat ze een bui heeft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:13

Gek is dat dan he? Ik heb dat soort momenten ook vaak, maar achteraf blijkt er altijd een heel goede reden voor het gedrag te zijn. Net als dat verhaal wat ik vertelde over Umoyax, bijna 2 maanden ellende met hem gehad en ineens viel het kwartje en bleek hij al 2 maanden lang mijn gedrag te spiegelen, alleen had ik zelf niet door dat ik dat gedrag vertoonde...
Denk dat het zeker niet verkeerd is om eea uit te sluiten, er kunnen zo veel factoren van invloed zijn...

Oh; Umoyax heeft er een hele tijd echt een bloedhekel aan gehad als ik onder zijn hals doorliep. Heb dat gerespecteerd (soms wel gedaan als dat handiger was, weer onder kopje 'moeten') en het zo min mogelijk gedaan. Bijna een half jaar verder maar nu is het geen probleem meer, al vindt hij het wel prettiger als ik om hem heen loop.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:16

Jaa indderdaad.. Daarom ook de vraag hierboven: ben jij onzeker of is zij het? Ik vind dat moeilijk om te beantwoorden maar ik merk wel dat als ik een baalbui heb, zij extremer doet, of drukker is. Jaaa dat onder de hals doorlopen. Raar he! Ze doet vaak gauw het hoofd om laag duwen, dat ik klem zit. dus doe het nu maar even niet tenzij ze half slaapt haha.. Wat een arrogantjes he die arabjes..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:18

Maar daarom zijn ze ook zo leuk! Want als je ze voor je hebt gewonnen lopen ze nog naar het eind van de wereld voor je als je dat vraagt.... Maar ja, voor je ze helemaal hebt, dat kost soms wat moeite....

Danikalove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:55

Ik had vergelijkbare problemen met mijn eerste verzorgpaard.

ik was 14 en had net een jaar lessen hgehad op een manege waarbij ik dus de basisdelen van het rijden kende. daarvoor had ik al heel mijn leven boeken gelezen over alle onderdelen van rijden en alles wat je maar wou weten over deze wonderbaarlijke dieren.

ik vond zijn advertentie op marktplaats en kon diezelfde dag nog afspreken met de eigenaar om te kijken naar hem
het gaat hier dus om een 11 jarige friese ruin die vanaf 1 jaar bij deze eigenaar was. hij heeft hem zelf beleed in rijden en mennen.

die eerste keer ging goed, licht gedraaft en gekeken bij het opzadelen. Hij wat het perfecte verzorgpaard. ik kon er op de fiets heen, eigen bak en 3 stallen waarvan 2 pensions met 2 friese merries die daar ook gereden werden.

op de weken daarna haalde de eigenaar hem steeds uit zijn stal en of weide en ik nam langzaamaan het poetsen en opzadelen over. ongeveer een maand na de kennismaking mocht ik alles zelf doen. toen begonnen de problemen. de eigenaar had wel verteld dat hij wat bazig was over vrouwen maar dat had ik nooit gezien aangezien zijn vrouw doodsbang was voor zijn paard. (dat wist ik toen niet) het begong met het uit de weide halen. Hij zag me aankomen en liep rustig naar de uithoek van de weide. niet heel raar aangezien niet alle paarden staan te springen om te werken. in stond dus aan de weidekant buiten het lint en hij stormde op me af, een halve meter voor het stroomdraad stopte hij abrupt en probeerde me vervolgens te bijten. Ik als jonge ruiter die nog was gewent aan brave paarden schrok heel erg. de wrken gingen zo door totdat ik niks meer met hem kon doen omdat hij gewoon niks toeliet. toen ben ik gaan lezen ik talloze boeken en websites bezocht over hoe je ermee om moet gaan. ik heb alles doordacht en kwam met de conclusie dat omdat hij gewoon een pestkop was ik er echt iets aan moest gaan doen. hij had an 5 andere verzorgers/ruiters gehad en die waren ook allemaal door de problemen gestopt. ik dacht als ik dat doe, moet hij misschien weg en kan hijnooit meer geholpen worden.

Die zondag besloot ik te beginnen met een Join-up. ik had er vaak over gehoord en gelezen en had besloten dat dat de eerste stap zou zijn inmijn plannen voor de stoere vries.
deze zondag was in december. De eigenaar had hem voormij in een 5m doorsne cirkel gedreven, ik had een halstertouw in mijn handen, verder niks. Die allereerste join-up duurde in totaal 4,5 uur. mijn handen waren paars van de kou en deie fries die al zo lang aan het draven en galloperen was zweete nog niet eens.

ik hem hiernaa nog vele problemen gehad met onderandere voedselnijd, staldrift, trekken aan het halste, vangen in de weiden en zelf bokken en afwerpen in de bak. vele join-ups volgden en weken lang heb ik heb gewandeld en met de hand gevoerd. het belangerijkste was dat ik hem liet weten dat ik de baas was en dat hij NERGENS mee weg zou komen.

na het eerste jaar had ik al zijn problemen opgelost, van bijten tot proberen op je voeten te stampen, je pletten tegen de muur, je aanvallen ect. na dat eerste jaar was hij mijn puppie, ik heb zelf de eigenaars vrouw geholpen de baas over hem te zijn. zij kom hierna hem voeren en aaien (ze had hem og bijna nooit aangeraakt)

ndadat ik na 2,5 jaar verzorgen hem moest overhandigen aan een ander omdat ik zelf naar de Verenigde staten ben geemigreed heeft zij (ja weer een vrouw) geen enkel probleem met hem gehad. zelf de vrouwlijke eigenaren die daar 2 merries hebben staan zijn sinds mijn tijd met hem niet meer gebeten en kunnen nu alles met hem

zo zie je maar dat je met veel paarden een heel eind kunt komen met geduld, respect en liefde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:58

Tja...er van uitgaand dat een join up valt onder veel geduld en liefde

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 23:02

Zo dan, dat je dat gedurft hebt als net-manege-af-ruiter. Een join up is niet zomaar iets wat je effe doet? Volgens mij heb je genoeg mensen die daar fel op tegen zijn. Maar goed het was waarschijnlijk het juiste paard om het bij te doen. Mijn paard is alleen niet dominant.. ze doet het niet om te pesten maar ik moet haar echt overtuigen heb ik het idee.. Sommige paarden kunnen heeel gemeen zijn en je echt pesten .. Slimme beesten!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:44

Die van mij is 6 jaar oud, en een irish cob. En inderdaad, heel veel belonen werkt gewoon lekker met ze kleppen werkt wel. Chanel zoals de merrie heet word ook kwaad als ik haar aan de kant duw als ze mij begint te duwen maar daar reageren we gewoon niet op. Ze krijgt een 'braaf' omdat ze voor druk aan de kant gaat, dat ze woest is hou ik dan maar voor lief :P En gestaagd gaat het beter. Ze is nu drachtig, daar zal het gedrag wel vandaan komen. Dus neem ik het voor lief dat ze haar mens niet aan haar poezelige lichaam wil hebben. Dat hebben zwangere vrouwen wel vaker toch?

Zo heeft ze vanaf het begin af aan moeite met het geven van haar linker achter been, ze valt dan om, ze schopt ze word boos ze trekt haar been bij je vandaan. Alles om maar niet dat been te hoeven geven. Met de friendly game van Parelli heb ik haar nu zover dat ze haar been rustig geeft. Gewoon door het been te aaien tot ze hem optilt en dan zeg ik braaf, maar dat ze hem niet hoeft te geven. Herhaal 3x en pak dan been en laat los. Herhaal dat 2x en ga dan krabben en presto!!! hoef uitgekrapt en een trots paard :D

De bedoeling met dit soort paarden is het versterken van jou empatisch vermogen en oplossingen vinden voor hun gedrag op een paardvriendelijke manier zonder jou positie als leider kwijt te raken of over hun heen te gaan. Dat is de uitdaging! En ik persoonlijk ben dol op dat soort paarden, kan er geen genoeg van krijgen.

Ik zou zelf absoluut niet beginnen aan een Join up, ik weet zeker dat als ik dat met mijn merrie zou doen we alleen maar een paar fikse stappen achteruit gaan. Het is een vertrouwenskwestie, leren dat als jij wat vraagt het niet perse een bevel is. Zodra zulke merrie's dat doorhebben ga je echt als een speer vooruit.

Bij Chanel was het ook een vertrouwenskwestie, die is in haar jonge jaren verkeerd aangepakt door het bedrijf dat haar zou inrijden. Weggetrokken bij haar grote vriend, en met teveel geweld voor haar ingereden en daarbij mentaal verwaarloosd. Zij heeft toen besloten dat zij mensen niet kon vertrouwen. De juiste mensen zijn daarna met haar bezig geweest, en ik doe haar sinds April vorig jaar. Ze moest echt leren dat als ik wat vroeg het niet per direct een bevel was, in het begin zijn we dan ook gewoon bezig geweest met afspraken maken. Ze mag het er best niet mee eens zijn, maar het zou fijn zijn als ze het toch wel even deed. Doet ze het dan stopte we de oefening en deden we iets wat ze op dat moment wel leuk vond.

Op het moment rij ik haar 3x in de week en we gaan echt als speren vooruit. Krijg nu bij elke les complimenten hoe goed de merrie het doet, en hoe goed ik ben geweest haar zover te krijgen. Gewoon geduld en niet boos worden. Bij het poetsen negeer ik zoveel mogelijk haar kwade blik, als ze echt te ver gaat zet ik haar vast voor mijn eigen veiligheid.

En zoals ik al eerder zei, maak 1x een fout en je bent direct een paar sprongen achteruit gegaan bij hun. Maar andersom werkt het net zo, doe je iets goed op het juiste moment dan ga je weer sprongen vooruit. Het hoeft niet iets groots te zijn, juist de kleine dingen werken zo goed bij zulke paarden. Denk aan een beloning, of gewoon weg stoppen met wat je doet, of hun aanbod om wat te doen aannemen (bv tijdens het rijden merk je dat ze graag even willen draven, ga dan even lekker draven zonder de controle te verliezen. Paard krijgt dan het gevoel dat zijn aanbod ook geld, hij vraagt jou, en jij vraagt hem. Zo versterk je het team gevoel)

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:51

Kan me voorstellen dat dat even schrikken is geweest. In de jonge jaren van het paard kan er nog veel veranderen, rond het 5e jaar gaan ze echt puberen en rond een jaar of 7/8 zijn ze vrijwel volgroeid en 'stabiel'. Ik heb een interessant boek gelezen over verschillende karakters van paarden in de vorm van elementen, welke trainingen geschikt zijn voor dit soort paard en ook voeding etc. Ik kan even opzoeken voor je welk boek dit was mocht je interesse hebben.

Verder ben ik een voorstander van grondwerk, veel freestyle longeren. Een join up kan op verschillende manieren gedaan worden. Toen ik nog jonger was deed ik aan 'opjagen' en dan het paard bij me laten komen als ik me plots omdraaide en het negeerde (nieuwsgierigheid opwekken). Echter werkt dit vaak verwarrend voor het paard, want je geeft dubbele signalen af. Het freestyle longeren en join up wat ik nu doe is juist opbouwend. Stappen, draven en galop op stemcommando. Het paard vragen bij me te laten komen en belonen en kroelen als zij/hij dit doet. Daarna afsluiten -> de beloning en afsluiten met een positief gevoel is erg belangrijk. Probeer te leren communiceren met je paard op basis van lichaamstaal en gevoel. Ik heb vaak ook flink op m'n neus gekeken met reacties van bepaalde paarden, maar laat het maar over je heen komen :) Geduld is zeker een sleutelwoord. Ik beleer zelf ook een merrie, ze is nu 4,5 jaar.
Zij vertoonde ook stakingsgedrag toen ze 3 was. Veelal had dit te maken met onbegrip, ze snapte niet wat ik haar vroeg. Als je verder wil kletsen, stuur me gerust een berichtje :) Ik geloof niet dat een paard ooit met opzet gemeen wil zijn naar je, gemeen zijn zit eerder in de natuur van een mens. Spelen en plagen kunnen ze wel goed, maar ook dit is uitdagen en testen van grenzen. Leiderschapsrol aannemen is belangrijk met jonge paarden, maar wees ook niet te bang om jouw paard te volgen. Van uit vertrouwen kan veel bereikt worden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:56

kellaxy schreef:
Zo dan, dat je dat gedurft hebt als net-manege-af-ruiter. Een join up is niet zomaar iets wat je effe doet? Volgens mij heb je genoeg mensen die daar fel op tegen zijn. Maar goed het was waarschijnlijk het juiste paard om het bij te doen. Mijn paard is alleen niet dominant.. ze doet het niet om te pesten maar ik moet haar echt overtuigen heb ik het idee.. Sommige paarden kunnen heeel gemeen zijn en je echt pesten .. Slimme beesten!

Een paard kan niet denken in termen als pesten en reageert meestal door ervaring of op prikkels.
Mijn arab is niet arrogant maar spiegelt mij wel enorm en is gevoelig voor de sfeer op een stal.
Als ik een slechte onzekere dag heb dan doe ik de zaken die ik altijd doe en gewoon zoals ik ze altijd doe dan zie ik hem vaak rustiger worden uitzondering daargelaten.
Mijn gedrag bepaald voor 90% zijn gedrag heb ik gemerkt dus voor mij is het belangrijk dat ik me rustig en zeker gedraag, wat niet altijd simpel is.
Zelf consequent zijn en duidelijk is erg belangrijk.
Maar goed ik heb een ruin en die hormonen werken anders dan bij een merrie en daar kan zeker ook nog het eea vandaan komen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:03

Bedankt voor je tips, daar heb ik wat aan! Dat van dat been optillen geld hier ook! Beiden achterbenen probeert ze het maar vooral rechtsachter. Ik doe het ook zo als jij uitlegd, alleen doe ik hem dan gerust niet uitkrabben. Zo vaak is het eigenlijk niet nodig want ze loopt voornamelijk op het harde :) .

Ik moet ook leren accepteren dat ze nu even zo is en niet piekeren over dat ik hoop dat ze ooit normaal gaat doen. Vandaag word ze doorgemeten met een biotensor. Ik ben heel benieuwd of daar wat uitkomt. Heel vaak denk ik, goh zou ze niet tóch drachtig zijn.. maar dan zou ze deze maand bevallen dus dat denk ik niet haha. Ze vind het heel leuk om te leren en dan inderdaad als ze iets goed doet, stoppen. Dan blijft ze het leuk vinden.

Inderdaad met gemeen bedoel ik dat dat voor ons zo over komt. Als je wilt kijken voor dat boek, graag!
Ik doe veel grondwerk en lees hier ook een boek over. Ze is heel gevoelig voor druk en pikt dingen snel op dus dat is positief met grondwerk. Als ze te enthousiast is of afgeleid dan loopt ze me gerust voorbij en dan doe ik even een backup oefeningetje. Ik heb maar een vinger nodig alleen is het probleem dat ze me dan probeert te bijten. Ze weet dat het niet mag maar toch doet ze het. Ze dreigt met bijten als ik haar een pasje achteruit laat lopen, daarna haalt ze gelijk haar hoofd weg en als ik dan even me vinger omhoog steek en roep dan stopt ze maar zodra ik weer met me hand haar borst aanraakt probeert ze het weer. Doet ze het wel, moet ik echt belonen en nee, niet alleen een klopje ofiets. Ze wil dan de hemel in geprijsd worden en dan veranderd gelijk haar gemoedstoestand.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:26

Ah dat bijten komt me bekend voor bij onze new forest merrie. Dat krijgen we er ook niet meer uit, echt bijten zal ze niet zo snel doen, maar je moet altijd alert wezen. Ze weet donders goed per persoon hoe ver ze kan gaan, dus houd je eigen grenzen altijd goed in de gaten en maak dit keer op keer duidelijk aan je paard :)

Ik heb het boek gevonden, die moest ik verplicht lezen voor de minor hulpverlening met paarden die ik heb gevolgd. Was erg leuk, veel geleerd over gedrag van het paard etc.!

E. Laarakker (2009) “Paardentypen, omgaan met je paard op basis van de vijf elementen: vuur, aarde, metaal, water en hout.” Tirion Uitgevers BV, Baarn

Het boek is vrij moeilijk te vinden, ik heb het via een holistische site gekocht. Maar het is ontzettend nuttig en interessant. Ik heb gekeken wat voor een type paard mijn paard was en de trainingstips hierop toegepast met vrij vruchtbaar resultaat. Het uitgebreide prijzen en belonen komt me ook bekend voor, in het boek worden hier veel omschrijvingen over gedaan en hoe zulke paarden precies werken. Erg leuk!
Wat voor een ras is het? :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:29

Oh top bedankt! Ik ga er naar op zoek. Het is een arabisch volbloed.. :)