Hallo bokkers
Mijn 4 jarige merrie Sissi heeft een nieuw trucje gevonden om onder het rijden uit te moeten komen.
Een paard bedenkt geen trucjes, het reageert slechts op een prikkel.
Onder het rijden uitkomen is een puur menselijke gedachte.Zoals de titel als zegt loopt ze weg bij het opstappen, niet een paar stappen vooruit maar vanaf dat ik een voet ik de stijgbeugel zet galoppeert ze weg..
Wat is jouw intentie bij het opstijgen (snel zitten? Spanning? oh wat is ze hoog? Als ik er maar op kom? etc.)? [b]Ja meestal probeer ik er zo snel mogelijk op te zitten, maar het is nu ook weer niet dat ik in het zadel plofHoe is jouw houding bij het opstijgen?
Zonder opstapje wat slungelig omdat zij vrij hoog ik en ik niet echt lenigWat laat je paard zien voordat ze gaat rennen?
Ik voel wel dat ze zich groot maakt en soms een beetje lopen dribbelen maar niet echt ergHoe parkeer je je paard voor je erop klimt?[/b]
Gewoon recht naast mijvaak zit ik er al half op maar laat ik mij vallen omdat het te gevaarlijk is of spring ik achteruit als zij wegloopt want ze houd zo goed als geen rekening met mij.
Een paard dat geen rekening houdt met jou is of in blinde paniek of heeft onvoldoende respect voor je.Nu houd iemand haar vast terwijl ik opstap maar dan probeert ze nog weg te lopen.
Hoe stap je op? momenteel zonder opstapje gewoon voet in de stijgbeugel en omhoog..
Hoe houd die persoon je paard vast? Aan bijde teugels
Is haar zadel al eens nagekeken? Nee nog niet, maar bij de verkoop hebben ze gekeken of mijn zadel (wintec)) paste en ja dat was in orde
Is zijzelf al eens nagekeken? Dan heb ik het niet alleen over de rug, veel problemen komen ook vanuit de hoeven en geven hogerop klachten. In haar rug etc nog niet (ik heb een osteopaat die ook zadels nakijkt op het oog als het na het oefenen niet betert) en hoeven zijn volledig in orde, mijn hoefsmid let ook wel op andere problemen
Ik ben maar 1.60m en Sissi is rond 1.70, dus het opstappen (zonder hulp) gaat sowieso al wat moeilijker en waarschijnlijk duw ik in haar buik als ik opstap. Normaal gezien gebruik in een opstapje maar nu gaat dat niet omdat ik buiten de weide/bak moet opstappen.
Waarom zorg je niet voor een krukje die je meeneemt naar de plek waar je opstapt? Nooit aan gedacht, ik vind het eerlijk gezegd maar wat onhandig om een mee te sleuren naar de weide (nu ga ik het wel doen !)
Deze middag nog op buitenrit liet ik m'n zweep vallen dus ik stap af en als ik terug wil opstappen was ze weg.. daar stond ik dan en Sissi 100 meter voor mij in volle galop richting de weg.
Waarom stap je af als je weet dat je paard dit gedrag vertoont tijdens het opstijgen? Ik heb lang zitten twijfelen of ik wel zou afstappen, ik wist van vorige keren dat ze soms wel blijft staan buiten dus hoopte ik dat ze dat deze keer ook zou doen..
Ik mag van geluk spreken dat 2 jagers haar kunnen vangen hebben, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was!
Eens ik er op zit gaat alles goed maar juist dat opstappen.. weet iemand hoe ik dit kan aanpakken want zo kan het echt niet meer verder
Goed je eigen lichaamstaal en dat van je paard onder de loep nemen. Opstijgen vereist soms ook training. Koppel het los van het rijden. Ga op zoek naar een trainer die je hierbij kan helpen.
Bedankt voor de nuttige info! Ik zal er zeker rekening mee houden en je tips gebruiken Alvast bedankt!