Paard schuimt niet meer, oogt fitloos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Paard schuimt niet meer, oogt fitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 14:20

Sinds kort staat er terug een 5,5 jarige merrie op stal. Fijn beestje om te werken, wel wat rillerig, maar werkt graag. Ze heeft 6 maanden op rust gestaan gezien ze wat overwerkt leek, paard was futloos, at niet meer zo graag, e.d.

Sinds kort is het andere paard op stal overleden. Sindsdien merk ik dat deze merrie 'anders' doet. Zo stond ze helemaal verloren alleen op stal (wat logisch is, het is ook een privestalling ;) ) daarom hebben we een ander paard bij op stal gezet. Het klikt niet zo ontzettend goed tussen de 2, maar ze verdragen elkaar, mijn merrie is hier de onderdanige.

De dingen die anders zijn dan gewoonlijk zijn de volgende
[*]Veel geeuwen voor en na het rijden
[*]Paard zakt weg in tempo
[*]Paard schuimt niet meer terwijl ze dit anders wel deed, en serieus.
[*]Ze staat er maar een beetje bij, lijkt wat afwezig, is niet meer de frisse kloeke merrie die ik ken.

Er zijn een paar dingen die ik vermoed
[*]Overwerkt, zondag wandelen, maandag boxrust wegens zware regenval, dinsdag longe, woensdag gereden, vandaag losgereden hier ben ik gestopt omdat het onderbuik gevoel zegt dat er iets niet in orde is
[*]Rouwen om dr 'vriendje'. Ze stonden niet samen op de wei (hengst) maar wel vaak naast elkaar, stonden samen op de camion, naast elkaar op stal.
[*]Maagproblemen. Ik vind het geeuwen maar niks en het feit dat ze zo terugvalt in het werk
[*]Tandproblemen. Ik vermoed dat ze haken heeft, maar dat kan nooit alles verklaren (hooguit het niet schuimen en terugkomen in tempo)
[*]Zadelprobleme. Misschien past mijn zadel niet meer zo goed op haar waardoor ze het werk niet leuk vind (geeuwen = gedragskenmerk van ontevredenheid) verklaard ook het terugkomen en niet schuimen.

Is er iemand die nog een idee heeft van wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.

PS. heb dit maar bij gedrag gezet omdat ik merk dat ze futloos is in omgang + geeuwt. Temmen voor verplaatsing mag altijd! :)

unihorses

Re: Paard schuimt niet meer, oogt fitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:22

maagzweer?
hoeveel voer krijgt ze?
wanneer kwam de tandarts voor het laatst?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:27

je kunt het gebit laten nakijken ,maar haken?Kan dat bij een paard van 5?
Heeft ze geen bloedarmoede?Gapen kan ook door wormen komen.Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:09

Ja hoor Geerke dat kan bij een scheef gebit. Ik zou even een bloedtestje laten doen door de da, kost je niet de halve wereld en even navraag doen over maagzweer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:13

Zeker kunnen haken bij een paard van 5!!! Onlangs bij de 4-jarige van een stalgenootje.

Tandproblemen heeft invloed op het gehele lijf. Druk op de kaken van het bit kan onprettig worden en bijvoorbeeld de mijne die had door tandproblemen ook verteringsproblemen en dus dunne mest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:15

Maag en gebit zou eerst goed laten onderzoeken in ieder geval een bloedonderzoek laten doen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:41

Dierenarts komt sowieso voor de tanden te doen. We hebben een paard van 3 gehad met serieuze haken, na die weg te nemen liep die ook vele beter. Als de dierenarts dan toch komt kunnen we ineens een bloedafname doen. De mest is wel bruiniger dan anders, en ook wat platter, maar niet losse/lopende diaree.

Merrie krijgt 's ochtends 2 scheppen krachtvoer met lijnzaadolie. Door de dag heen een kruiwagen hooi, 's avonds een kruiwagen witloof wortelen en nog eens een kruiwagen hooi. Soms heeft de diarree door de vele witloof, dan krijgt ze 's avonds ook een schepje krachtvoer en veel hooi. :)

Ik weet niet meer precies wanneer is is ontwormt, maar dat is denk ik nog geen 2 maanden geleden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:41

Die witloof zou ik even achterwege laten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:46

Ja, dat heb ik vandaag ook gedaan, zag dat het niet zo goed zat, heb haar nu een schep gegeven en hooi :)
Alvast bedankt trouwens voor het meedenken !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:04

Witloof wortelen mogen ze wel hebben maar je moet net als bij gewone wortels het langzaam opvoeren tot max 2 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, dus als jij een kruiwagen geeft lijkt me dat te veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:35

wist ik niet dat haken ook voorkwamen bij zulke jonge paarden.Bij een afwijkend gebit kan ik mij nog iets bij voorstellen.
Witlofpenen voor paarden wist ik ook niet.Heb zelf witlof gekweekt,een heel klein gedeelte daarvan werd aan de schapen opgevoerd.Een kruiwagen voor 60 schapen.Er zit iets in wat niet goed is.Wat ben ik even kwijt.Lijkt mij geen paardenvoer maar goed.

Door het zachte en natte weer tieren de bloedwormen welig ;) Valt mij op dat er vrij veel paarden met vage / koliek klachten op dit moment.Volgens mijn da is dat voor een groot gedeelte te wijten aan wormen.Ook als je 2 maanden geleden ontwormd hebt kan het paard heel goed een worminfectie hebben.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:07

Er is iets niet in orde met je paard. Gapen moet je serieus nemen, wat je waarschijnlijk al doet maar het is een duidelijk lichamelijke ongemak.

Ik moest eigenlijk hier een beetje aan denken...
http://plazilla.com/leverbot-bij-mijn-paard

Sorry voor de vele vragen in dit geval dus vragen of de DA het bloed van je paard wilt laten onderzoeken
Kan veel uit komen!