mijn pony weet dat ik schrik heb wat miet ik doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donathello

mijn pony weet dat ik schrik heb wat miet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:01

hallo ,

ik heb sinds 2 jaar een nieuwe pony en voor ik heb kreeg had ik al wat schrik maar het is alleen maar erger geworden de laatste tijd in de grote vakantie vorig jaar leek mijn schrik volledig weg te zijn ! maar toen mijn pony me er terug eens wou afgooien . liep het weer helemaal mis hij weet het zo goed en hij weet als hij nog maar met zijn hoofd moet schudden dat ik dan al in 1 kramp :( en ik heb al eens geprobeerd om kordater te zijn tegen hem maar dan begint hij toch als hij aan het draven is opzij te schieten en de laatste tijd doet hij het echt gemeen ik ben er nu al over aan het denken om hem te verkopen maar dat wil ik echt niet maar als hij zo blijft doen dan moet ik wel

heeft iemand tips ?? ik ben echt hopeloos en geen cursussen ofzo dit is echt mijn laatste hoop om nog plezier met hem te hebben anders verkoopt mijn mama hem

jester_lover

Re: mijn pony weet dat ik schrik heb wat miet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:03

heb je al een keer een martingaal geprobeerd? Mijn paard wil ook wel eens druk doen en zijn hoofd naar boven doen, maar met de martingaal lukt dat niet en kalmeert hij dan ook weer.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:04

Heb je niemand in de buurt die je kunt helpen?

edit: waar ben je precies bang voor?
Laatst bijgewerkt door IlovePuk op 04-01-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:05

ja ik rij altijd met martingaal maar hij schudt zijn heeft en doet het niet ophoog en dat maakt mij ook heel bang en dan schiet hij opzij ...

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:06

mij schrik is zo groot dat het hopeloos is dat iemand rond mij mij helpt

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:09

Lastige situatie. Zelf ook gehad. Ik kreeg toen n lieve maar strenge instructrice. Als ik bang werd wilde ik afstappen en m op stal zetten, maar ze weerhield me daar altijd van. Uiteindelijk werd de pony mn beste vriend en zaten we in ruim n jaar in de M1! Er is dus echt hoop, geef t niet zomaar op! Succes!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:09

Heb je les?

Ik had het ook met Dublin, hij is erg voorwaarts en toen ik hem kreeg moest hij nog veel leren waardoor ik het eng vond. Lag niet aan hem, maar aan mij zelf. Ik had vanaf het begin al goede begeleiding van mijn instructrice dus daardoor is het gewoon goed gegaan, met haar er bij was ik zeker genoeg om af en toe even door te zetten wat ik niet zou durven zonder haar er bij. Nu nog steeds heb ik veel baat daar bij.
Laatst bijgewerkt door donnar op 04-01-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:11

Precies wat Donnar zegt!

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:12

maar mijn lesgever is dat ook maar ik ben zelfs al eens moeten stoppen met les te nemen want mijn schrik was te erg en mijn pony profiteert daar dan van . hij is een super koppig pony en ik moet hem ook nog veel leren maar door mijn schrik gaat dat niet

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:14

Oh lastig! Jij maakt namelijk je pony bang en onzeker door jouw bange gedrag. Kun je niet een tijdje op zelf op een braaf paard rijden om weer te leren ontspannen, en jouw pony door een hele ervaren ruiter laten rijden. Als jullie allebei weer rustig zijn, en dat heeft tijd nodig, soms wel maanden, dan kunnen jullie samen weer wat gaan doen, eerder niet. En dan alleen onder begeleiding, niet alleen. Alleen zo doorbreek je die vervelende cirkel waar jullie nu beide inzitten.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:15

Misschien als je eerst je instructrice er op laat gaan en als zij hem in het gareel heeft dat jij er op gaat? Af en toe moet je jezelf wel even een schop onder je kont geven, heb ik zelf ook wel eens moeten doen en als ik het dan deed was ik heel erg blij en had ik toch weer een overwinning behaald!

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:17

donnar : ja zal ik eens vragen bij mijn volgende les of dat zij er eerst eens op wilt hopelijk zal dat wel wat schelen dank je voor de tip

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:19

als jouw instructeur jou niet kan helpen (terwijl die bij je is) waarom denk je dat wij op bokt dat dan wel kunnen vanaf de computer??

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:20

ik denk wel dat ze mij kan helpen maar ze is niet elke dag bij mij mijn pony staat bij mij thuis en mss weten sommige mensen tips om mijn schrik weg te krijgen daarom

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:21

Indd iemand zoeken die hem er een keer doorheen rijd, of even van te voren longeren (okal ben ik niet zo van het longeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:23

Heb je nog plezier van je paard?

Want even heel eerlijk, als jij zo heel erg bang bent om te rijden dat je zelfs je lessen af moet kappen omdat je gewoon niet meer kan rijden, zo bang, en het een vlotte pony is die daar wel erg "handig" op inspringt, is dit dan wel een geode combinatie?

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je je pony gelijk moet verkopen, want ik heb mijn pony nu 2 jaar en durfde ook niet meer te rijden maar soms moet je jezelf of een flinke schop geven, of besluiten dat het niet gaat werken. Ik heb me toen ingeschreven voor de paardenvierdaagse dus toen moest ik wel gaan rijden :') maar nu heb ik nog steeds dagen dat ik er liever niet op klim. Hoe oud is je pony en schrikt ze op telkens dezelfde punten weg? Komt ze genoeg buiten en krijgt ze niet teveel krachtvoer?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:24

wij kunnen jou je schrik niet afnemen, de enige die dat kan ben je zelf....
probeer voor jezelf eens te omschrijven waar je nou eigenlijk bang voor bent. Ben je bang te vallen of dat hij hard wegrent of wat maakt dat je zo bang bent?
Dat moet je voor jezelf duidelijk zien te krijgen en dan pas kun je ontdekken of het echt zo erg is waar je bang voor bent.
Als hij met zn hoofd schudt hoeft het nog niet zo te zijn dat hij je eraf gaat gooien, hij kan ook last van een vlieg hebben. Als je bang bent om het alleen te doen zoek dan iemand die je daarbij helpt en je aanwijzingen kan geven. Jij komt er in je eentje niet doorheen, zeker niet als je pony niet meewerkt.

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:28

ik ga morgen eens longeren voor ik hem rijd en mss zal dat beter gaan we zullen zien en mijn pony is 7 hij komt 8 en hij schiet altijd op dezelfde punten weg hij krijgt geen krachtvoer omdat hij anders nog erger is en doorschool enz niet elke dag maar wel zeker 5 keer per week en ik weet dat ik kordater moet zijn en dat probeer ik ook daar werk ik aan enja ik heb nog plezier van hem

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:16

toch proberen om je over je angst heen te zetten en door te gaan , en hulp vragen aan bv je instructrice .

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:30

Als je zelf heel gespannen bent, dan merkt jouw pony dat direct en zal daardoor ook meer gespannen zijn.

Wat dan kan helpen is tijdens het rijden een liedje zingen. Dan ontspan je je kaken en raakt je lichaam ook meer ontspannen.
Je hoeft niet hard te zingen, maar gewoon zachtjes voor jezelf.

Angst neem je niet zomaar weg, dan kan heel lang duren. Doe de komende tijd gewoon de dingen die je wel durft en als je daarvan denkt dat dat goed gaat, dan kan je voorzichtig weer een stapje verder gaan.

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 00:12

ik zal het proberen dankje voor de tip

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:26

geef een paar tips maar geen cursussen of zo, tjaaaaa zo komt het zeker in orde hoor. doe zo verder zou ik zeggen.
Je denkt dat de fout bij het paard zit, en iedereen weet dat de fout bij jou zit.
Wordt eens wakker en werk aan jezelf, das de eerste stap om dit op te lossen.

Donathello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 11:37

zeg mij dan wat ik moet doen hé ! en ik denk niet dat het probleem bij mijn pony zit ! ik weet dat ik het probleem ben en daarom vraag ik tips ! en ik denk niet dat mijn ouders cursussen gaan betalen hoor dan verkopen ze hem nog liever !!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:58

ok verkopen dan, geen probleem.
Om met paarden om te leren gaan heb jij in eerste instantie les en bergen cursussen nodig, zowel rijtechnisch alsook het leren omgaan met en het leren begrijpen van .... en de taal van het paard en ....
jaren les dus.
Als je piloot wil worden stap je ook niet zomaar op een vliegtuig, eerst bergen les dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:58

Cursussen valt wel mee, maar les ben ik het zeker wel mee eens. Maar wel goede les, niet een joepie juf of een vriendinnetje die helpt.