Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aeolusnr1 schreef:Zaak is dus je paard te leren om te wijken voor druk, en er dus niet tegenin te gaan trekken.
Ook het leren stil te staan.
Veel mensen denken dat zoiets heel normaal is en dat dit niet aangeleerd hoeft te worden, maar in de praktijk is dit vaak zeker een noodzaak dit wel te doen.
Ontwijk de problemen niet, leer het paard dat vaststaan gewoon stil staan betekend
gohya schreef:Zo'n pony heb ik ook.Kon altijd gewoon vast staan en van de een op andere dag trok hij ook de halsters kapot,zodra hij voelde dat hij vast stond.Na een poosje kon hij opeens weer wel vast staan.
Waarom? ik heb geen idee waarom ze dit doen.
Lusitana schreef:Veel lager binden kan helpen. Tussen twee touwen binnen kan helpen, met een halsband vastzetten kan helpen, een fietsband aan de ring en daar je touw aan kan helpen (dan is er eerst rek) de veiligheidsknoop halverwege het touw vastmaken kan helpen (dan schuift die eerst een eind op voordat hij druk voelt)
en en stropaktouwtje kan idd je halster heel houden, maar doet niets tegen het probleem op zich.
Het meest effectief is er achter gaan staan (of iemand anders, terwijl hij bezig bent)met de bezem en zodra de pony gaat hangen met de bezem (de borstel daarvan) tegen zijn kont duwen. Daarvan schrikken ze meestal genoeg om weer naar voren te schieten en omdat ze meestal meteen denken dat ze dat altijd krijgen als ze gaan hangen (oorzaak-gevolg), doen ze het nooit meer!
Sincere schreef:Een fjord gaat daar lekker tegen aan schuren met zijn billen
. Echter moet je dan de hele tijd bij je paard blijven, en dat is niet zo heel handig, want dan kan je hem net zo goed los laten staan. Ze gaat dan trouwens ook hangen, zodra ze dan de druk achter haar oren voelt schiet ze achteruit en dan is er ook geen houden meer aan. Vreemd trouwens, want als ze los naast mij staat dan kan ik haar wel druk achter haar oren geven en dan zakt ze ook naar beneden. Er zijn echter een paar nare dingen gebeurd terwijl ze vast stond, dus daar zal het wel mee te maken hebben...
. Ze heeft tussen 2 palen gestaan, maar dat hielp niet. Op mijn vorige stal was er zelfs een poetsplaats tussen de stallen in, maar toen heeft ze de staldeuren kromgetrokken
Ze is gewoon zo zwaar dat ze alleen maar even achteruit hoeft te gaan hangen en PATS, het is stuk
.