Mijn paard staat 24/7 buiten met een schuilstal. Op het moment is er weinig gras. Er hangen altijd meerdere hooinetten en een ruif gevuld met hooi gedurende de hele dag en nacht. Dus zitten nooit zonder hooi met 4 paarden. 2 grote (168 en 147) en 2 mini's (80cm).
Nu heb ik een probleem. Dit is de eerste winter dat mijn paard van 168 buiten leeft en buiten blijft. Nu is de winter ook nog niet heel erg. Hiervoor heeft hij tot ruim aan de winter tot het echt koud was naar binnen gegaan op een stalling. Nu dit jaar is het de bedoeling dat hij buiten blijft wonen.
Ik voer ze al vanaf dag 1 op de paddock met bakken en gaf ieder zijn eigen bak voer. Dit was tot nu geen probleem. Er was heus weleens een wissel maar nu is het echt erg. Mijn grote jacht echt alle 3 de andere weg van hun bak en eet die dan leeg. Als ze zijn bak pakken valt hij terug aan. En het is echt geen weg jagen meer want als ze niet snel genoeg zijn loopt hij er vol in en bijt en trapt en loopt letterlijk over de mini;s heen. Zojuist lag een van de mini;s letterlijk met haar 4 benen in de lucht en hij bijt haar dan nog een keer.
Hij doet dit sinds kort ook bij de hooiruif daar moeten ze hun hoofd doorheen steken om te kunnen eten. er zijn meerdere openingen op een rij..en hij jaagt ze allemaal weg bij de ruif om alleen te eten.
Ik ben nu van plan om hem alleen te voeren en de rest de rust te gunnen. Dus tijdelijk een draad te spannen tijdens etenstijd omdat het niet leuk meer is voor de andere en ik niet wil dat hij de voeding van de rest ook nog pakt. Die krijgen allemaal hun eigen schema eten.
Het lukt me niet altijd om erbij te blijven en dan kan ik ze dus ook niet apart zetten want kan ze niet terug bij elkaar laten als het eten gedaan is. Ook wil ik mijn grote als ik thuis ben dan afentoe maar zijn eigen stuk geven.
Als ik er bij blijf kan ik ze meestal wel allemaal bij hun eigen bak houden. Maar sinds deze week maakt hem dat soms ook niet veel meer uit en loopt dan dreigend langs mij heen naar de andere en vergeet voor het gemak dat ik daar sta. Ik straf hem wel en hij accepteert het nog wel maar test wel. Dus dan maar oplossing draad.
Maar is er iemand die snapt waar dit gedrag vandaan kan komen? Verder is hij namelijk echt heel ontspannen met rijden (Dus niet gek van energie) en in omgang met mij super lief en goed opgevoed. Dit gedrag is ook nieuw voor mij nu dat hij zo verdedigt en afpakt en ook echt lak heeft aan respect andere paarden..hij pakt ze hard.
Almighty
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-14 15:05
Inmiddels opgelost door ze apart te voeren en draadje er tussen te zetten zodat er rust blijft om te eten;) Mag dus gesloten worden!