Extreem dominante merrie en verschrikkelijk schooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Extreem dominante merrie en verschrikkelijk schooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:28

Hallo
Wij hebben 3 paarden op de wei samen lopen. Een ruin van 3jr, een merrie van 17jr en een 4 jarige merrie. De 4 jarige merrie is duidelijk de baas in de groep en laat dit altijd overduidelijk merken. Als wij bij de hooi-opslag staan, staat ze voor de draad te wachten. Ze begint dan heel overdreven te schrapen en stampt de andere 2 echt gemeen aan de kant, als ze dan niet wijkt jaagt ze de 2 gewoon op.
Ze krijgen op dat moment geen eens hooi van mij omdat ik kom om de 2 pony's te voeren.
Hoe kan ik dit afleren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:30

Niet. Zolang ze jou niet omver loopt en respect heeft voor jouw ruimte zou ik er niets aan doen en het gestamp negeren.

Mijn pony jaagt de ander ook altijd weg. Prima, dan kent ie zijn plek weer. Zolang ik maar daarboven sta :) dus hij kan een correctie krijgen als hij hooi pakt terwijl ik nog de netten ophang, ik bepaal wanneer hij mag eten. Hij moet mij de ruimte geven en zijn vriendje moet mijn pony weer de ruimte geven.

MelissaV

Re: Extreem dominante merrie en verschrikkelijk schooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:34

Vind het niet erg fair tegenover de andere 2 dat ze niet meer in de buurt durven te komen als de hooiopslag open gaat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:35

Tja, zo werkt het natuurlijk in een kudde. Daar heb je nu eenmaal een rangorde en dat weten ze ook dondersgoed. De andere 2 weten, dat als ze niet wijken er consequenties zullen zijn.

Ik ga er wel eens tussen staan; dan wil mijn pony 1 hap biks uit zijn emmer en 1 hap uit de emmer van zijn vriendje. Als ik er tussen sta? Blijft mijn pony braaf op zijn plek. Ik vind het wel mooi om te zien dat hij met 1 blik de ander al kan wegsturen,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-01-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:36

Ik vind ook dat je er niet zoveel aan kan doen. Als het voor jou niet gevaarlijk is moet je het gewoon laten. Dit is hun rangorde en daar kan jij niks aan doen helaas.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:36

Het is niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat de twee pony's die jij voert, dus niet onderdeel zijn van de groep van de twee merries en de ruin. Het is dus niet 'jouw kudde'. Dan kan je er helemaal niets aan doen. Negeren is het beste.

Als het wel jouw kudde betreft, kan je eventueel de groep aanleren om rustig te blijven bij het voeren. Maar dat vraagt veel investering qua tijd en energie. Net zoals vuurneon zegt: als de paarden jouw ruimte respecteren, waarom zou je dan hun onderlinge omgang willen gaan reguleren? Heb jij er last van en waarom?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:38

Nu is het niet gevaarlijk omdat ik er op dat moment niet bij sta, als ze hooi hebben gekregen doet de merrie dit ook. En dat vind ik link omdat ik door hun wei moet om de pony's te moeten voeren.

Even een verduidelijking:
De 2 pony's staan op een aparte wei omdat mijn ponyruin niet met de ruin van 3jr overweg kan en als ik de jaarling bij de 3 zet staat de ponyruin alleen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:43

Als de merrie apart staat, hoe kan ze dan jouw pony's wegjagen?
Als je door hun weide moet gewoon een zweepje meenemen en de pony op afstand houden.
Verder kun je er niet zoveel aan doen, rangorde wordt nu eenmaal zo bepaald bij paarden. Wel is het verstandig meerdere stapels hooi te maken als je gaat voeren, geld speciaal voor paarden die zo dominant zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:48

Het is mij ook niet helemaal duidelijk: wie staat nu bij wie in 1 ruimte? Is er een vaste groep of wisselt het? Ik lees dat er drie bij elkaar op de weide staan, zijn dat alle drie ponies en vallen daar de twee ponies van TS ook onder?

Bij hooi voeren geef ik zelf altijd minstens 1, soms 2 bergjes hooi meer dan er paarden zijn, en dan met een flinke onderlinge afstand, zodat de "minderen" altijd bij het hooi kunnen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:49

Ah, ik begrijp nu je probleem: het is het link voor jou, omdat je door hun weide heen moet. Neem een longeerzweep mee. Wees rustig, maar alert. Adem diep in en uit vanuit je buik. Loop rustig, jezelf breed makend door hun weide heen. Zodra een paard dichter bij komt, sta je stil en zwaai je rustig met de zweep om je heen. Zodra een paard dit negeert, zwaai je harder en roep je: HE! Dit moet voldoende zijn om het paard naar achteren te laten gaan. Zodra hij of zij dit doet: ontspan, zeg BRAAAAF, en loop verder. Oefen dit een paar keer. Als het je niet zo lukt, vraag dan hulp (les bijvoorbeeld).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:06

http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... d28a69.jpg
Even een beeld bij de uitleg, misschien dat dit duidelijker is. Het roze gedeelte is dus volledig van de 3 paarden.
De jaarling en de pony staan dus apart.
Om in de hooiopslag te geraken moet je dus door de weide van de 3 pony's. Ik moet hier doorheen met 2 voeremmers. Natuurlijk lopen ze dan met z'n drieën achter mij aan. Dit is totaal geen ramp, als ik mij omdraai en met mijn vinger knip houden ze netjes de afstand. Het is daar echter niet superbreed, en omdat de merrie van 4jr zo dominant is ben ik ''bang'' dat ze dus achter me gaan lopen vechten. In paniek kijkt een paard niet waar hij loopt en dat is een beetje mijn probleem. Respect hebben ze wel degelijk, daar heb ik in het begin ook voor moeten vechten maar dat is nu gelukkig wederzijds respect geworden.

Ik ben alleen ''bang'' dat de merrie van 17jr of de ruin een keer over mij heen gaat stormen omdat ze in paniek zijn door het gejaag van de 4jr merrie.. Dat is de reden dat ik haar dat geschooi en gejaag wil afleren.

De groep wisselt nooit, mijn jaarling en pony staan samen in hun wei en de 3 andere lopen samen.
De eigenaar van de 3 komt enkel hooi geven, voorderest komt alles op mij aan qua longeren, verzorgen en rijden van de 3.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:12

Duidelijk. Nou, je hebt de drie paarden al een beetje op afstand, prima. Je vertrouwt ze alleen niet omdat ze in paniek kunnen raken. En terecht, het is onverstandig om door een onrustige groep paarden te lopen. Dan moet je ze nog meer op afstand zetten, zodat er voor jou meer ruimte en veiligheid ontstaat. Dat kan je ze aanleren, precies op de manier waarop je ze hebt aangeleerd om een beetje op afstand te houden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:26

Ok, dus gewoon dezelfde aanpak helpt ook om ze nog verder op afstand te krijgen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:06

Ja! Als ik een groep paarden eten geef, neem ik een longeerzweep mee. Zodra de paarden te dicht bij komen (ik wil tenminste tien meter afstand) dan zet ik het eten neer en zwaai rond met mijn zweep. Zo nodig geef ik er een schreeuw bij. Zodra ze achteruit lopen en kalm zijn, loop ik verder. Zodra ze me gaan volgen (vind ik ook vervelend, want dan overzie ik het niet) dan doe ik hetzelfde. Ze moeten het wel gaan snappen, misschien gaat het je de eerste keer veel tijd kosten. Maar blijf wel consequent, denk niet aan het einde: nou, ik loop wel even snel de laatste paar meter. Want dan denken die paarden: als we blijven volgen, kunnen we uiteindelijk dichter bij komen. Succes!