Valt niet te wandelen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Valt niet te wandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:31

Hoihoi,

ik heb even een vraagje want het is vrij vervelend... Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe Fjord. Een schat van een beest. Maar, ontzettend sterk en hij laat dit ook duidelijk merken wanneer we buiten gaan wandelen. Dit is bij ons een dijk met landwegweggetjes ect.. Op het erf was het in het begin ook een probleem, gewoon wegrennen uit het niets, met geen mogelijkheid tegen te houden. Ik ben hierdoor begonnen met grondwerk en op het erf gaat dit goed, maar zodra we buiten de manege willen wandelen is ie sterk, drammerig en trekkerig. Op de heen weg gaat het nog wel, maar terug dartelt ie naast je als een jong veulen. En dan gaat ie rennen en is niet meer te houden. Even verder op gaat ie stilstaan en eten en is ie zo weer te pakken maar echt fijn is het niet...
We nemen al steeds andere pony's mee die heel mak en rustig zijn, maar hij blijft het doen. Ook een hoofdstelletje in werkt niet. Op buitenrit wanneer iemand erop zit is hij wel hartstikke braaf, alleen soms wat moeilijk terug te nemen..

Iemand misschien tips wat ik nog kan proberen? Alvast bedankt *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:38

Gaan oefenen in de wei/op het erf. Ho is ho, dit net zolang oefenen tot het vlekkeloos gaat. Indien hij je voorbij gaat, aantal passen terugzetten. Als je dan een stukje buiten gaat wandelen, niet gewoon wandelen maar bewust oefeningetjes doen, is laten stilstaan, pasje achteruit, slalom, etc, hou hem bezig. Klein stukje beginnen en indien dit goed gaat steeds uitbreiden.

De minder 'nette' methode: longeerlijn eraan hangen als je gaat wandelen ipv een halstertouw (met hoofdstel, niet met halster). Als hij begint te rennen, stukje laten rennen en dan met een ruk aan de lijn omtrekken. Van zodra hij gedraaid is kan je vrij gemakkelijk de controle terugnemen, maar als je erachteraan gesleurd wordt is hij altijd sterker.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:40

Tijdens het wandelen een zweepje opzij steken en hem erachter laten lopen, wil hij er voorbij dan geef je hem een tik. Klinkt wat bruut maar als je het goed doet ben je zo van het gedoe af :j
Verder sluit ik me aan bij Solleke_Noah.

jaimy10

Re: Valt niet te wandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:42

Super, bedankt voor de tips. Ga zo naar stal eens kijken of het werkt..

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:45

Hee!
Iid heel consequent zijn! Hij loopt na dat je 'ho' hebt gezegd nog heel ietsjes door: Ietsjes aan het touw trekken, en eventueel een paar passen achteruit laten zetten.
Ook bijv. bij voer gaan staan, en zeggen dat hij niet mag eten, doet hij dit wel: Ietsjes aan het touw trekken, en het touw goed strak houden. Dit is een goede oefening omdat hij zo kan zien wie de baas is, en dat hij moet luisteren. Als dit een tijd heel erg goed gaat (je kan ook nog longeren) kun je langzaam wat meer uit de bak/weide en van het erg afgaan. Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:47

Idd zweepje voor de borst. Als dit niet werkt kun je nog overwegen een longeersingel om te doen en daar een longeerlijn aan vast en dan door het bit heen. Als hij dan sterk wil worden kun je m omtrekken omdat hij zijn kracht niet kan gebruiken.

Almighty

Re: Valt niet te wandelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:54

Mocht hij toch langs je heen schieten, moet je ze uit de modus rennen halen! Mijn paard heeft dit uit een spelletje ook een tijdje gedaan. Vaak gaan ze als je los zou laten niet eens echt weg en staan ze 3 meter verder weer stil. Het is gewoon machtspel ik wil los;)

ik heb ergens geleerd voor mijn paard dat als hij toch langs mij schiet ik hem in het voorbij gaan snel een hele harde duw tegen zijn heup moet geven met heel mijn lijf;) Had een longeertouw vast en geen gewoon touw want dan was hij zo weg;) Geheel uit het niets en snel genoeg..dan zijn ze uit balans en uit de modus vertrekken en kan je controle terug pakken. Het vraagt wat oefening maar het werkte wel. En daarnaast ben ik dus verder gegaan met wat hier boven ook gezegd wordt..training aan de grond hoe ver hij kan gaan op het erf en dan langzaam verder daar buiten. wel met hoofdstel in deed ik dat want met halster verloor ik nog weleens in het begin. Nu is dat allemaal over en heb ik een braaf leuk paard.

mOcht het nu heel moeilijk blijven dan kan je nog een concord kopen die houdt je paard in bedwang in zulke situatie's. Maar uit eindelijk komt het neer op stukje strenge opvoeding. Ik heb er ook zo eentje nu met een korte nek en lekker lomp door je heen verder willen. Die ben ik nu thuis aan de grond aan het opvoeden:)