aeolusnr1 schreef:het leerzame is zoek een goede instructie die jou kan helpen.
Je zegt dat je nu les hebt, ok das goed , maar blijkt dat het probleem er toch nog steeds is, er zijn echt mensen die jou dit kunnen tonen en dus ook leren hoe het te doen.
Ik wil mezelf daar niet bij opdringen, helemaal niet, aan jou de keuze wie je kiest als instructie, maar denken dat je een gouden tip hier gaat lezen en die je dan zelf even vlug kan toepassen, dat werkt heel zelden.
Dit is echt niet aanvallend bedoelt, en nogmaals ik wil mezelf hier niet opdringen.
Ik zeg ook niet dat jouw paard niet angstig is, dat zou mssn zo kunnen zijn, ik ken jouw paard ook niet echt natuurlijk, ik zie dat niet door mijn pc scherm, maar omgaan met angst kan je leren, en in heel veel gevallen is de denkbeeldige angst niet echt angst, en was het dus enkel een onbegrip, je moet je paard leren om te gaan met dergelijke situaties, en meestal is het zelfs niet eens het paard maar de mens.
Klinkt mssn ongelooflijk, maar door te zeggen dat kan niet , daar los je het niet mee op, (mensen dachten vroeger ook dat je niet rond de wereld kon varen, want dan zou je er vanaf vallen) sta open voor de info die ik geef, het kan echt wel, en dus ook met jouw paard.
En idd ik zeg hier niet op welke manier, omdat ik vind dat je dit soort dingen enkel kan leren door dit samen met een goede instructie te doen, en niet enkel het voortgaan op een goed bedoelde tip.
Jij bent anders en zal een tip altijd een fractie aanpassen aan jouw eigen interpretatie ervan, wij zien jou het niet in de praktijk uitvoeren en zo kan het dus een heel ander gevolg geven.
Zoek dus les, zoek begeleiding.
Kijk, dit is al heel ander commentaar dan je eerste reactie, ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet zoveel aan had. Wat betreft begeleiding, daar kom ik zelf prima uit, lukt dit niet kan ik mijn instructrice er bij vragen, ik ben trouwens heel tevreden over haar.
Ik begrijp echt wel dat ik degene ben die er voor moet zorgen dat zijn angst verdwijnt, daarom natuurlijk ook dat ik het fijn vind anderen mee te laten denken. Ik denk trouwens absoluut niet 'dat ik hier de gouden tip lees en hem gelijk even snel toepas' maar ik weet wel dat hier af en toe dingen omhoog kunnen komen waar ik wat aan heb. Ik heb hier al meerdere fijne tips gehad, geen tips die er voor doen zorgen dat het probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt, maar wel tips die er voor zorgen dat het allemaal wat makkelijker loopt. Waarom zou ik het niet doen als ik er eventueel iets positiefs uit kan halen?
Ook wil ik je nogmaals zeggen dat je het probleem wat ik in dit topic voorleg, veel te heftig interpreteert. Ja mijn paard is groot en sterk, ja mijn paard is erg angstig, ja ik kan eventueel best wat tips gebruiken. Maar het inschakelen van een gedragstherapeut is echt overbodig. Als Appie schrikt kruipt hij het liefst IN zijn baasje, dit is inderdaad niet handig maar nog altijd beter dan een paard dat de benen neemt.
Simpelman schreef:Je doet het goed.
Gewoon doorgaan.
Geef steeds zelf het goede voorbeeld, hoofd recht, kijk voor je uit en doe alsof er niets fout gaat, moedig je paard veel en enthousiast aan.
Begin vooral met telkens precies hetzelfde kleine stukje dan kan je paard gaan anticiperen, dat geeft vertrouwen.
Pas daarna beetje bij beetje kleine stukjes variëren.
Dit is een fijne tip, tot nu toe heb ik misschien wel té varierende rondjes gelopen, ik heb in mijn hoofd dat ik hem juist moet blijven confronteren met nieuwe dingen
tamary schreef:Weet waar je heen wil voordat je met je paard het erf af gaat. Ken je route zodat je aan 1 stuk door kan lopen. Kies een rondje, want omdraaien maakt dat veel dieren te snel naar huis willen en gaan drammen/juist gaan stressen.
Je hebt een instructrice die je in de bak al met de leidoefeningen etc. helpt? Mooi, neem haar mee en ga met zijn 3en op je wandelingen die oefeningen doen.
Op het moment dat ik echt een rondje wil maken moeten we een stuk door een drukke volksbuurt, dit heb ik wel al een aantal keer gedaan maar ik vind het wel een groot risico.. Ik zit wat dat betreft niet zo mooi gelegen, was er maar een bos naast de stal
sweetsox schreef:jeetje wat een verhaal, maarja dat kan de beste over komen. hoe oud is je hafje, dat is me een beetje onduidelijk voor me. mijn tinker doet erger dingen hoor. maar inderdaad die kruip wel in me. maar kan ook steigeren en bokken als ze niet haar zin krijg, gaat altijd om dat ze al gras wil eten voordat ze het mag van mij.... Na drie keer niet meer voorgekomen maar toch beetje uitdagen en dan proberen rennen.
Nu wil ze doordrammen met lopen. maar dat is ook de leeftijd om uit te proberen bij mij. je moet denk ik het zien voordat je echt weet wat je moet doen. De mijne is koppig stront eigenwijs en een enorme kroelkont.
ben dus wel benieuwd hoe je je haf zou beschrijven met leeftijd erbij en wat ie allemaal uitgespookt heeft.
Het was inderdaad wel handig om erbij te vertellen hoe oud Appie is, het is namelijk een hafje van maar liefst 3,5 jaar oud, en lief dat hij is voor zijn leeftijd! Appie is vooral erg onzeker en zoekt constant houvast. Met rijden maar ook met grondwerk en wandelingen. Wel is meneer bijzonder slim en weet dit ook wel tegen zijn baasjes te gebruiken, een beetje uitdagen vind hij wel leuk, maar hij heeft nooit echt kwaad in de zin. Appie is een paard dat erg veel aandacht vereist, hij is wat dat betreft snel ongelukkig.
Bo_Cassey schreef:Ik mag misschien ouderwets zijn hoor, maar ik zie geen groot probleem. Sommige mensen doen alsof je het paard helemaal niet onder controle heb ofzo. Wat een nonsens. Het is een paard wat tegen zijn eigenaar aankruipt als hij angstig is, THAT'S IT!
Kom nou, dat zou voor mij geen reden zijn voor dure grondwerklessen (waarbij ik niet zeg dat les niet nuttig is, maar ik zou dit geen probleem noemen wat als réden kan dienen voor les).
Ik denk dat het wel goed komt met jullie.
Dit is de reden waarom ik een beetje tegen een aantal reacties in ging. No offence, maar als het een heel heel heftig probleem was geweest had ik wel andere hulp ingeschakeld dan bokt. Mensen vanaf een afstand kunnen alleen maar mee denken, iets wat ik fijn vind bij dit soort dingen. Daarnaast heb ik dus gewoon les, als ik hulp nodig heb met wandelen of grondwerk is dit ook geen probleem. Ik zit met mijn instructrice volledig op een lijn en heb haar hulp al vaker ingeschakeld bij andere jonge paarden die ik heb ingereden en getraind.
Bedankt voor de reacties!