Verkeersmak maken, ervaringen / tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

Verkeersmak maken, ervaringen / tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:05

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd druk bezig met het verkeersmak maken van haflinger Appie.

Appie is helaas van veulen af aan tot een klein half jaar geleden zo goed als niet buiten de hekken van het terrein van de stalling geweest. Inmiddels is Appie geen veulen meer maar een m e g a haflinger, zowel in hoogte als breedte, en het verkeersmak maken is inmiddels dus ook een stuk gevaarlijker voor zowel mij als Appie. Ik baal nog steeds heel erg dat er niet voldoende met hem is gewandeld in de buurt toen hij nog veulen was.

Maar goed, genoeg gezeurt. Ik ben dit sinds een half jaar rustig aan het oppakken, door zo af en toe korte wandelingen te maken door de buurt.

Ik heb wat betreft omgeving grote pech want Appie staat gestald naast een woonwijk, door de woonwijk wandelen is dus iets waar nouwelijks aan te ontkomen valt, en ik vind eigenlijk ook wel dat hij dit in de toekomst gewoon moet kunnen. (Wel spelen hier erg veel kinderen, en meneer is bang voor kinderen..)

Voordat wij gingen wandelen heb ik Appie geleerd te reageren als ik vraag of hij zijn hoofd laag wil dragen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een paard direct kalmeerd als hij zijn hoofd laag houd, ik vind het erg belangrijk dat hij dit netjes doet als we aan het wandelen zijn.

Ik maak dit topic aan na aanleiding van vanmiddag, ik heb toen namelijk een teen gebroken tijdens een wandeling met Appie. We zijn vanmiddag niet door de woonwijk gegaan, maar beneden langs de dijk die aan de andere kant van de stalling ligt, richting de rijn.

Afbeelding

En dat was gelukt, veilig aangekomen op een bereikbaar strandje aan de Rijn!

Afbeelding

Op de terugweg ging het mis, als Appie iets heel eng vind gaat hij enorm aan me hangen en dicht tegen me aan staan, te dichtbij dus, ik greep niet snel genoeg in en meneer stond vervolgens vol op mijn voet.. Met een gebroken teen heb ik mijn schat nog wel naar huis gewandeld, gelukkig doet zoiets even heeel erg zeer, maar gaat het daarna wel.

Het is niet zo dat ik door dit voorval niet meer durf, in mijn ogen moet Appie dit gewoon leren door te doen. Maar misschien zijn er mensen die wat meer ervaring hebben met het verkeersmak maken van hele angstige paarden? Ik laat graag even met me mee denken :j

Ik hoor dus graag jullie ervaringen en tips!
Bedankt voor het lezen!

:wave:

IngeK

Re: Verkeersmak maken, ervaringen / tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:09

Auwtch! Sterkte!

Klinkt als iets dat mij ook zou kunnen overkomen, dus denk dat ik je weinig tips kan geven behalve the obvious (zoals dat je de volgende keer wel beter op zal letten om hem sneller terug te zetten...), dus ben benieuwd wie iets slims weet.

jipsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:40

gewpoon lekker veel buiten wandelen

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:44

Jeetje wat schrikken!
Maar wel erg knap dat je dit door wil zetten..
Ik heb zelf ook een aantal dingen mee gemaakt! Ik kocht mijn haf toen ze net 2 was. Het zelfde als bij jou, ze was nog nooit van het erf afgeweest. En eigenlijk dus best laat begonnen. Ze was ong 2,5 toen ik voor het eerst na buiten ging.
Lala.. Lekker wandelen, alles was wel een beetje eng! Dat snap ik.. Ze had het nog nooit gezien. We staan op 700 meter van het bos, dus wat doe je richting bos. Ik wilde niet al te ver dus ging ik voor het bos weer na huis. alles ging prima,ze plakte idd ook tegen me aan. Ik had er geen fijn gevoel bij omdat ze zo angstig was.
Dus ik maakte net jy ook een topic aan wat te doen.

Daarin kreeg ik tips waaronder deze:
- leer je paard terug achteruit
- wandel met een longeertouw, mocht ze gek doen heb je meer lengte!

Zo gezegd zo gedaan!
Weer na buiten.. Dit keer tot het bos! Alles rustig en netjes blij!!!
Zo paar keer gedaan niks ergs maar wel veel geplak en toch enge dingen! Waarbij ze echt weg wilde rennen.

Dag erna ging ik weer na buiten vriendin ging mee en we zouden foto's maken.
Angel zag iets engs, waardoor het beeld voor haar ogen even Zwart werd en mevrouw kei hard vooruit wilde. Mijn terug werkte dus niet meer en mijn rustigheid zelf ook niet meer. De longeerlijn Brande door mijn huid heen tot op het bot was mijn huid helemaal weg. Ze knalde bijna boven op een auto van jawel natuurlijk net een politie agent. Die dit alles Zag gebeuren.. Mijn longeerlijn raakte dus echt op.. En ze ging ervan door na een flink eind dat ze rende over de weg in paniek was ze me kwijt ik rende en gilde haar achterop... Maar ook dat hoorde ze niet door haar angst.

Ik ben hier enorm van geschrokken, maar ook ik had: ze kan dit alleen maar leren door te doen.

Ik ben hulp gaan vragen ik was zooo bang dat het nog een keer zou gebeuren & ze wel op een auto zou knallen!

Hulp: doe haar een hoofdstel in en wandel met aan elke kant 2 touwen.
Gedaan en dat ging rustig!!
Maar na een aantal keer ging ze Weer!
Ze sprong om of begon te steigeren waardoor ze in haar eigen touw kwam die vanaf de ene kant achter haar rug langs trok omdat ze omdraaide tot ze met haar hoofd voor me stond!

Nogmaals hulp... Weer hoofdstel en dit keer een leadrope gekocht & handschoenen aan!
Houd het touw niet te kort werd verteld en draai rondjes met je touw in de lucht voor haar hoofd... Yes! Dit werkte! Op dat moment was er wel iets engs!!' Maar let ze op het touw en kan ze niet ervan weg rennen! Ik had nu zoiets al ze gaat gaat ze maar ze ging niet meer! Echt dit heeft ook al zo veel vriendinnen geholpen. En op een vriendelijke manier :)!
Ze worden los vast gehouden & je helpt ze door een eng moment!!

Het volgende zou geweest zijn een trainings halster! Die geeft scherpere druk op de neus heb ik me laten vertellen. Maar ik ga persoonlijk meer voor vriendelijke manier :) dit gaat overigens gelukkig al 1 jaar goed en intussen loop ik 1 uur per keer en helemaal alleen met een schaapje dat netjes mee loopt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:58

Volgens mij ben je een aantal stappen vergeten. Mn het dichtbij je komen zou hij echt niet moeten doen, leer hem (bijv dmv parellig) uit je ruimte te blijven (en als hij het dan 'vergeet' mag je hem gerust stevig corrigeren bijv door je elleboog flink in zijn flank/borst te parkeren). Verder zou ik in de bak hem gaan confronteren met enge dingen. Ballen/zeiltjes/plastic zakken en zou ik zelfs een clubje kinderen van de pony club vragen om eens een middagje hem te leren dat kinderen helemaal niet eng zijn (hij los in de bak kinds ernaast met een emmer lekkers, werkt vast wel :-) ). Als dat goed gaat zou ik pas weer met hem naar buiten gaan. Dat doe je volgens mij trouwens wel heel goed.

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:00

handschoenen zou ik zeker aan doen :j
ik heb een 7of 6 meter touw gepakt en mijn pony geleerd voor uit mijn ruimte te blijven als hij te dicht kwam zwierde ik op een manier met het touw(rondjes) zodanig hij weer uit mijn ruimte was.
en ook zijn hoofd laag te doen :)
nog heel veel geluk (ook met de teen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:04

Zorg dat je altijd naast zn schouder blijft zodat ie als ie opzij springt jou als ware al aan de kant duwt met zijn schouder tegen de jouwe. Ook een zweepje in je buitenhand houden zodat je hem ook echt naast je kan houden en ruimte genoeg aan de voorkant qua touw dat als hij schrikt je hem direct een volte om je heen kan laten draaien. Zoek verder zoveel mogelijk de ruimte op,dus plekken waar je ruimte hebt om uit te wijken als dat nodig is.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:04

Om ze echt mak te krijgen moeten ze gewoon heel veel zien. Maar heb je geen stalgenoot of vriendin met een extreem relaxed paard? Dat vind ik zelf meestal het fijnst met z'n tweeën op pad, dan hebben ze al veel gezien voordat ze het alleen mogen proberen. Ik zou hem zelf meenemen aan een halstertouw en een leadrope, of een hoofdstel. En zelf natuurlijk lekker relaxed zijn, doe als of alles de normaalste zaak van de wereld is daar hebben ze ook steun aan.

En op je teen gaan staan mag natuurlijk niet, ook niet als hij bang is daar zit ook nog wel wat werk denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:18

Ik zou eerst op eigen terrein werken aan leiderschap; leer jou paard om uit je ruimte blijven en afstand idd door met touw voor hem te zwaaien. Dit kan ook met zweep, werkt wat makkelijker en je hoeft nog steed alleen te zwaaien of naar zijn borst te wijzen (thuis wel eerst aanleren dat hij dan terug moet).
Kijk op youtube eens clinics van emiel voest, hij legt het haarfijn uit.

Daarna zou ik schriktraining doen en bovenstaande herhalen. Als jou paard bang is, moet jij als leider optreden om ongelukken te voorkomen. Je moet hem voor zijn en dat zwart voor de ogen moment zien te vermijden.

Beste tip is om vervolgens naar buiten te gaan, samen met een koel paard. Jou paard zal dan ook minder heftig op enge dingen reageren.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:27

Persoonlijk vind ik niet dat dit een dergelijk extreme situatie is dat je het erf niet meer afkan voor je eerst heel lang grondwerk en schriktraining hebt gedaan.
Hij is even geschrokken en tegen je aan gekropen. Dat komt vaak voor, al heb jij net de pech gehad dat hij ongelukkig op je voet stond.

Een ding valt me erg op: je rept met geen woord over weg willen rennen en losrukken. Ik maak daaruit op dat hij wel bij je blijft. Als dat klopt, is het probleem al bijna opgelost.
Blijft dus over het op je nek willen klimmen. Ik zou tijdens het wandelen (desnoods eerst in de bak/op het erf) leren dat hij uit je buurt moet blijven, net zoals hierboven ook is geadviseerd.

Verder zou ik - als dit mijn situatie was - geen reden zien om lange tijd niet te gaan wandelen. Maar dat is persoonlijk.

EDIT- maatje meenemen is ook een goed advies!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:58

Ik heb een soortgelijk probleem met een driejarige ruin. Hij is wel geteld 1 maal buiten de terreinhekken geweest en dat was een ramp.
Hij liep me omver, sleurde me mee, kijkt niet waar ik loop, rent gewoon wanneer ie wil(zie het voor je als een klein kind dat een veel te grote, sterke hond uitlaat)..
Dat heb ik dus per direct gestopt want het was gewoon gevaarlijk voor mij als het paard als de omgeving(menig fietser moest uitwijken omdat paard alle kanten uit schoot) Inmiddels zijn we 4 maanden verder en ik wilde perse dat ik een betere band zou hebben met het dier voordat ik het weer probeerde. Hij niet bang buiten, maar gewoon veel energie en hij had niks aan mij(dat hij wist dat t goed was bij mij en dat hij me vertrouwde en ik hem).. Hij deed maar wat..

Nu dus natuurlijk heel hard aan het trainen in de bak maar buiten is natuurlijk wel even andere oliebol..
Ik hoop van de zomer nog een aantal keer wel veilig naar buiten te kunnen. Hij heeft nu veel meer respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte en eventueel zou ik hem van tevoren even kunnen longeren of even los gooien zodat de grootste energiekop eraf is. Verder denk ik ook dat het een kwestie is van ervaring op doen.

Ik krijg bij jouw verhala niet het idee dat het paard weg wil rennen of geen rekening houdt met waar jij loopt(behalve je voetje dan).. maar denk dat je door ervaring(dus gewoon stug volhouden) wel veel kunt bereiken. Misschien het dier wat meer afstand laten nemen van je(door bv met een longerlijn te gaan wandelen en af stand te nemen) neem een zweepje mee zodat je wat afstand kunt creeren als ze gaat hangen.. (niet slaan hoor, gewoon even aanraken en tis goed..)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:08

Wat mij opvalt als ik mensen met jonge paarden zie, is dat mensen nog wel eens vergeten om stevig door te lopen op het moment dat er iets engs aankomt. Je houding maakt veel duidelijk naar een paard, dus, hoofd omhoog, en flink doorlopen. De pas er in.

Extreme gevallen kun je ook oplossen door ze op een geschikte locatie tijdelijk te stallen. De weides van dr stal waar mijn paarden staan bevinden tussen een doorgaande weg met veel agrarisch verkeer en een spoorlijn in. Onze paarden zijn daardoor eerder verkeers- dan zadelmak!

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:41

@ Polkiej

Dankjewel, zoals ook al in de pb besproken is het niet zo dat ik heel bang ben of niet weet wat te doen, maar het kan nooit kwaad om mensen mee te laten denken, handige tips zijn altijd welkom!

Ik wandel met Appie altijd met hoofdstel + leadrope. Handschoenen heb ik meestal wel mee maar echt weg vluchten doet hij niet, dus ze zijn tot nu toe niet echt nodig geweest.

Succes met jou haflinger trouwens, is ze inmiddels een beetje verkeersmak?

@ Troi

Ik heb het misschien niet helemaal goed uitgelegd, maar Appie is binnen de hekken van het terrein van de stalling niet hetzelfde paard als buiten. Dingen als achterwaards, respect voor mijn eigen ruimte, schriktraining, kinderen, gaan in principe prima binnen het terrein. Natuurlijk is het een jong paard met een onvoorspelbaar karakter maar buiten de hekken ligt het probleem.

Ik vind dan ook dat ik de wandelingen door moet zetten.

@ Waldfee

Dit is precies wat ik doe om aan te geven dat hij in mijn ruimte komt en dat hij daar weg moet blijven. Ik vind dit erg fijn werken en pas dit altijd toe. Maar wanneer er iets onverwachts gebeurd kan het natuurlijk alsnog mis gaan. :+ Ik had sneller moeten reageren, maar, dit is (vind ik) nou eenmaal het risico wat je neemt wanneer je aan een jong onstuimig paard begint. Met mijn teen komt het goed, bedankt!

@ Elisa2

Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat het paard schuin achter me loopt, dit vind ik persoonlijk fijner en veiliger.
Ruimte is een van de problemen waar ik tegen aan loop, veel opties heb ik namelijk niet. En confronteren met enge dingen is vrees ik ook wel nodig, anders leert hij nooit dat het niet eng is!

@ Puklief

Ik ben het met je eens en denk er ook zo over, als ik zelf lekker ontspannen loop (ik geef appie met de leadrope ook altijd vrij veel ruimte) dan is hij ook automatisch wat rustiger. Helaas staat Appie op een kleine stalling en is hij het enige paard waar echt mee gewerkt word, geen stalgenootjes die kunnen helpen helaas. [Arnhemmers met paard, pben mag!]

@ Jotoma

Tegen jou wil ik ongeveer hetzelfde zeggen als tegen Troi, heb voor Troi een reactie geschreven hierboven. Het zwiepen met een touw wanneer hij in mijn ruimte komt is iets wat altijd al doe, en dat zit dus ook goed in mijn systeem. Emiel Voest ben ik zeer over te spreken, heb dan ook meerdere boeken van hem thuis liggen!

@ Bo_Cassey

Fijn dat je het ook zo ziet, ik vind het zelf ook niet nodig om weer bij het begin te beginnen, we zijn notabene netjes begonnen met grondwerk en schriktraining, dit gaat in principe netjes op het terrein. In mijn ogen moet Appie naar buiten.

Appie wil inderdaad wel bij me blijven, als hij bij het rijden schrikt neemt hij hooguit een klein sprintje en staat vervolgens stil, met wandelen zet hij dan een paar passen/sprongen mijn richting op, hij zoekt echt houvast op zon moment. De rest van de tijd houd hij netjes afstand.

@ Roycemack

Jeetje wat een verhaal! Is wel een stukje extremer dan mijn situatie hoor! In jou geval zal ik ook beginnen met veel grondwerk. Ik hoop dat alles goed komt en je in de toekomst ook lekker buiten kan wandelen!!

Ik wandel altijd met een leadrope en als Appie in mijn 'eigen ruimte' komt zwiep ik het touw heen en weer, dit is voor mij en Appie absoluut een duidelijke manier van communicatie op dit vlak.

@ Wjd

Ik zit er al een tijdje over na te denken Appie tijdelijk op een andere stalling te plaatsen, zodat hij leert omgaan met een andere omgeving. Het zou al helemaal mooi zijn als op deze stalling dan ook een aantal meiden met rustige paarden te vinden zijn. :j

Bedankt voor alle reacties!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:27

Je geeft hier op heel veel mensen voor ieder apart een antwoord, en dat is natuurlijk fijn, je laat daarmee zien dat je ieder advies wel even overwogen hebt.
Toch denk ik dat je dingen verkeerd bekijkt, ik denk dat je net niet voldoende doorkomt, net niet duidelijk genoeg overkomt voor je paardje.
Een training is een leerproces, en ik zie hier om nu maar een voorbeeld aan te halen het zwiepen met het touw om je paard uit jouw ruimte te houden, in principe is dat voldoende en zeker juist. Maar het is niet juist als je dit telkens opnieuw moet gaan herhalen, dan is er niet echt spraken van een leerproces, dan lijkt het meer op zo een beetje op het randje af elkaar een beetje uitdagen/uittesten en toch maar toegeven, nee dit is zeker verkeerd als je dit regelmatig moet herhalen.
Zo zijn er uiteraard nog heel wat andere dingen waar ik even mijn wenkbrouwen bij fronste, ik zou zeggen neem toch les/training bij een goede instructie/trainer , dan zal je merken dat deze probleempjes als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.
Paarden reageren buiten net iets heftiger dan binnen, dat is zeker wel waar. Maar bij jou lijkt het me te extreem dat verschil, dit komt omdat jouw training binnen de bak net niet voldoende was, das de enige reden daarvoor, half goed is niet goed, zo moet je naar training kijken want paarden kunnen niet die situaties overdenken van tjaaa ik was al goed begonnen en ben bijna ..... nee zo denken paarden niet.
neem les

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:34

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:53

aeolusnr1 schreef:
Je geeft hier op heel veel mensen voor ieder apart een antwoord, en dat is natuurlijk fijn, je laat daarmee zien dat je ieder advies wel even overwogen hebt.
Toch denk ik dat je dingen verkeerd bekijkt, ik denk dat je net niet voldoende doorkomt, net niet duidelijk genoeg overkomt voor je paardje.
Een training is een leerproces, en ik zie hier om nu maar een voorbeeld aan te halen het zwiepen met het touw om je paard uit jouw ruimte te houden, in principe is dat voldoende en zeker juist. Maar het is niet juist als je dit telkens opnieuw moet gaan herhalen, dan is er niet echt spraken van een leerproces, dan lijkt het meer op zo een beetje op het randje af elkaar een beetje uitdagen/uittesten en toch maar toegeven, nee dit is zeker verkeerd als je dit regelmatig moet herhalen.
Zo zijn er uiteraard nog heel wat andere dingen waar ik even mijn wenkbrouwen bij fronste, ik zou zeggen neem toch les/training bij een goede instructie/trainer , dan zal je merken dat deze probleempjes als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen.
Paarden reageren buiten net iets heftiger dan binnen, dat is zeker wel waar. Maar bij jou lijkt het me te extreem dat verschil, dit komt omdat jouw training binnen de bak net niet voldoende was, das de enige reden daarvoor, half goed is niet goed, zo moet je naar training kijken want paarden kunnen niet die situaties overdenken van tjaaa ik was al goed begonnen en ben bijna ..... nee zo denken paarden niet.
neem les

Sorry maar ik heb les, zowel met rijden als grondwerk. Binnen de bak is de training inmiddels goed, dit is niet altijd zo geweest hoor, maar ik heb hier samen met mijn instructrice aan gewerkt.

Wat ik uit jou reactie op kan halen is dat je denkt dat Appie eigenwijs is en de grens op zoekt. Ik kan je bij deze vertellen dat dit niet de oorzaak is, Appie is angstig, en kruipt daarom op mijn nek op sommige momenten. Het is niet dat hij constant op mijn hakken loopt en geen respect heeft voor mijn ruimte. Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat ik het zwiepen met de leadrope contant herhaal. Bij deze mijn excuses als ik een verkeerd beeld heb neergezet.

Ik ben doormiddel van dit topic eigenlijk alleen maar op zoek naar iemand of een aantal mensen die deze situatie herkennen en weten wat te doen met een angstig paard dat niet verkeersmak is.

jorika1986 schreef:
Lekker met hem blijven rondstappen, maar wel een setje werkschoenen aanschaffen. Als hij dan op je voet gaat staan voel je geen pijn. Voor 60 euro heb je een paar dat er nog een beetje 'leuk' uitziet.
http://www.praxis.nl/gereedschap-instal ... ice&page=1

Dat is echt een goed idee! Bedankt voor de tip!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:13

De fout zit niet bij het paard, je moet ze echt bij jezelf zoeken.
Dus geen excuses verzinnen van paard is angstig en dergelijke, gewoon een leerproces, zoals elk ander probleem.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:28

aeolusnr1 schreef:
De fout zit niet bij het paard, je moet ze echt bij jezelf zoeken.
Dus geen excuses verzinnen van paard is angstig en dergelijke, gewoon een leerproces, zoals elk ander probleem.

Pardon? Dat mijn paard angstig is is geen excuus, dit is wat er mis gaat. Ik zal hier vast niet helemaal goed mee om gaan, maar dit is dan ook de reden voor het aanmaken van dit topic, ik neem aan dat je zelf ook wel in staat bent dit te bedenken. Ik begrijp niet helemaal waarom je überhaupt reageert als je werkelijk helemaal niks leerzaams toe te voegen hebt. :n

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:51

het leerzame is zoek een goede instructie die jou kan helpen.
Je zegt dat je nu les hebt, ok das goed , maar blijkt dat het probleem er toch nog steeds is, er zijn echt mensen die jou dit kunnen tonen en dus ook leren hoe het te doen.
Ik wil mezelf daar niet bij opdringen, helemaal niet, aan jou de keuze wie je kiest als instructie, maar denken dat je een gouden tip hier gaat lezen en die je dan zelf even vlug kan toepassen, dat werkt heel zelden.
Dit is echt niet aanvallend bedoelt, en nogmaals ik wil mezelf hier niet opdringen.
Ik zeg ook niet dat jouw paard niet angstig is, dat zou mssn zo kunnen zijn, ik ken jouw paard ook niet echt natuurlijk, ik zie dat niet door mijn pc scherm, maar omgaan met angst kan je leren, en in heel veel gevallen is de denkbeeldige angst niet echt angst, en was het dus enkel een onbegrip, je moet je paard leren om te gaan met dergelijke situaties, en meestal is het zelfs niet eens het paard maar de mens.
Klinkt mssn ongelooflijk, maar door te zeggen dat kan niet , daar los je het niet mee op, (mensen dachten vroeger ook dat je niet rond de wereld kon varen, want dan zou je er vanaf vallen) sta open voor de info die ik geef, het kan echt wel, en dus ook met jouw paard.
En idd ik zeg hier niet op welke manier, omdat ik vind dat je dit soort dingen enkel kan leren door dit samen met een goede instructie te doen, en niet enkel het voortgaan op een goed bedoelde tip.
Jij bent anders en zal een tip altijd een fractie aanpassen aan jouw eigen interpretatie ervan, wij zien jou het niet in de praktijk uitvoeren en zo kan het dus een heel ander gevolg geven.
Zoek dus les, zoek begeleiding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:52

Je doet het goed.
Gewoon doorgaan.
Geef steeds zelf het goede voorbeeld, hoofd recht, kijk voor je uit en doe alsof er niets fout gaat, moedig je paard veel en enthousiast aan.
Begin vooral met telkens precies hetzelfde kleine stukje dan kan je paard gaan anticiperen, dat geeft vertrouwen.
Pas daarna beetje bij beetje kleine stukjes variëren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:04

Weet waar je heen wil voordat je met je paard het erf af gaat. Ken je route zodat je aan 1 stuk door kan lopen. Kies een rondje, want omdraaien maakt dat veel dieren te snel naar huis willen en gaan drammen/juist gaan stressen.

Je hebt een instructrice die je in de bak al met de leidoefeningen etc. helpt? Mooi, neem haar mee en ga met zijn 3en op je wandelingen die oefeningen doen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:37

jeetje wat een verhaal, maarja dat kan de beste over komen. hoe oud is je hafje, dat is me een beetje onduidelijk voor me. mijn tinker doet erger dingen hoor. maar inderdaad die kruip wel in me. maar kan ook steigeren en bokken als ze niet haar zin krijg, gaat altijd om dat ze al gras wil eten voordat ze het mag van mij.... Na drie keer niet meer voorgekomen maar toch beetje uitdagen en dan proberen rennen.
Nu wil ze doordrammen met lopen. maar dat is ook de leeftijd om uit te proberen bij mij. je moet denk ik het zien voordat je echt weet wat je moet doen. De mijne is koppig stront eigenwijs en een enorme kroelkont.

ben dus wel benieuwd hoe je je haf zou beschrijven met leeftijd erbij en wat ie allemaal uitgespookt heeft.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:52

Ik mag misschien ouderwets zijn hoor, maar ik zie geen groot probleem. Sommige mensen doen alsof je het paard helemaal niet onder controle heb ofzo. Wat een nonsens. Het is een paard wat tegen zijn eigenaar aankruipt als hij angstig is, THAT'S IT!
Kom nou, dat zou voor mij geen reden zijn voor dure grondwerklessen (waarbij ik niet zeg dat les niet nuttig is, maar ik zou dit geen probleem noemen wat als réden kan dienen voor les).

Ik denk dat het wel goed komt met jullie.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 15:52

aeolusnr1 schreef:
het leerzame is zoek een goede instructie die jou kan helpen.
Je zegt dat je nu les hebt, ok das goed , maar blijkt dat het probleem er toch nog steeds is, er zijn echt mensen die jou dit kunnen tonen en dus ook leren hoe het te doen.
Ik wil mezelf daar niet bij opdringen, helemaal niet, aan jou de keuze wie je kiest als instructie, maar denken dat je een gouden tip hier gaat lezen en die je dan zelf even vlug kan toepassen, dat werkt heel zelden.
Dit is echt niet aanvallend bedoelt, en nogmaals ik wil mezelf hier niet opdringen.
Ik zeg ook niet dat jouw paard niet angstig is, dat zou mssn zo kunnen zijn, ik ken jouw paard ook niet echt natuurlijk, ik zie dat niet door mijn pc scherm, maar omgaan met angst kan je leren, en in heel veel gevallen is de denkbeeldige angst niet echt angst, en was het dus enkel een onbegrip, je moet je paard leren om te gaan met dergelijke situaties, en meestal is het zelfs niet eens het paard maar de mens.
Klinkt mssn ongelooflijk, maar door te zeggen dat kan niet , daar los je het niet mee op, (mensen dachten vroeger ook dat je niet rond de wereld kon varen, want dan zou je er vanaf vallen) sta open voor de info die ik geef, het kan echt wel, en dus ook met jouw paard.
En idd ik zeg hier niet op welke manier, omdat ik vind dat je dit soort dingen enkel kan leren door dit samen met een goede instructie te doen, en niet enkel het voortgaan op een goed bedoelde tip.
Jij bent anders en zal een tip altijd een fractie aanpassen aan jouw eigen interpretatie ervan, wij zien jou het niet in de praktijk uitvoeren en zo kan het dus een heel ander gevolg geven.
Zoek dus les, zoek begeleiding.

Kijk, dit is al heel ander commentaar dan je eerste reactie, ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet zoveel aan had. Wat betreft begeleiding, daar kom ik zelf prima uit, lukt dit niet kan ik mijn instructrice er bij vragen, ik ben trouwens heel tevreden over haar.

Ik begrijp echt wel dat ik degene ben die er voor moet zorgen dat zijn angst verdwijnt, daarom natuurlijk ook dat ik het fijn vind anderen mee te laten denken. Ik denk trouwens absoluut niet 'dat ik hier de gouden tip lees en hem gelijk even snel toepas' maar ik weet wel dat hier af en toe dingen omhoog kunnen komen waar ik wat aan heb. Ik heb hier al meerdere fijne tips gehad, geen tips die er voor doen zorgen dat het probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt, maar wel tips die er voor zorgen dat het allemaal wat makkelijker loopt. Waarom zou ik het niet doen als ik er eventueel iets positiefs uit kan halen?

Ook wil ik je nogmaals zeggen dat je het probleem wat ik in dit topic voorleg, veel te heftig interpreteert. Ja mijn paard is groot en sterk, ja mijn paard is erg angstig, ja ik kan eventueel best wat tips gebruiken. Maar het inschakelen van een gedragstherapeut is echt overbodig. Als Appie schrikt kruipt hij het liefst IN zijn baasje, dit is inderdaad niet handig maar nog altijd beter dan een paard dat de benen neemt.

Simpelman schreef:
Je doet het goed.
Gewoon doorgaan.
Geef steeds zelf het goede voorbeeld, hoofd recht, kijk voor je uit en doe alsof er niets fout gaat, moedig je paard veel en enthousiast aan.
Begin vooral met telkens precies hetzelfde kleine stukje dan kan je paard gaan anticiperen, dat geeft vertrouwen.
Pas daarna beetje bij beetje kleine stukjes variëren.

Dit is een fijne tip, tot nu toe heb ik misschien wel té varierende rondjes gelopen, ik heb in mijn hoofd dat ik hem juist moet blijven confronteren met nieuwe dingen

tamary schreef:
Weet waar je heen wil voordat je met je paard het erf af gaat. Ken je route zodat je aan 1 stuk door kan lopen. Kies een rondje, want omdraaien maakt dat veel dieren te snel naar huis willen en gaan drammen/juist gaan stressen.

Je hebt een instructrice die je in de bak al met de leidoefeningen etc. helpt? Mooi, neem haar mee en ga met zijn 3en op je wandelingen die oefeningen doen.

Op het moment dat ik echt een rondje wil maken moeten we een stuk door een drukke volksbuurt, dit heb ik wel al een aantal keer gedaan maar ik vind het wel een groot risico.. Ik zit wat dat betreft niet zo mooi gelegen, was er maar een bos naast de stal :Y)

sweetsox schreef:
jeetje wat een verhaal, maarja dat kan de beste over komen. hoe oud is je hafje, dat is me een beetje onduidelijk voor me. mijn tinker doet erger dingen hoor. maar inderdaad die kruip wel in me. maar kan ook steigeren en bokken als ze niet haar zin krijg, gaat altijd om dat ze al gras wil eten voordat ze het mag van mij.... Na drie keer niet meer voorgekomen maar toch beetje uitdagen en dan proberen rennen.
Nu wil ze doordrammen met lopen. maar dat is ook de leeftijd om uit te proberen bij mij. je moet denk ik het zien voordat je echt weet wat je moet doen. De mijne is koppig stront eigenwijs en een enorme kroelkont.

ben dus wel benieuwd hoe je je haf zou beschrijven met leeftijd erbij en wat ie allemaal uitgespookt heeft.

Het was inderdaad wel handig om erbij te vertellen hoe oud Appie is, het is namelijk een hafje van maar liefst 3,5 jaar oud, en lief dat hij is voor zijn leeftijd! Appie is vooral erg onzeker en zoekt constant houvast. Met rijden maar ook met grondwerk en wandelingen. Wel is meneer bijzonder slim en weet dit ook wel tegen zijn baasjes te gebruiken, een beetje uitdagen vind hij wel leuk, maar hij heeft nooit echt kwaad in de zin. Appie is een paard dat erg veel aandacht vereist, hij is wat dat betreft snel ongelukkig.

Bo_Cassey schreef:
Ik mag misschien ouderwets zijn hoor, maar ik zie geen groot probleem. Sommige mensen doen alsof je het paard helemaal niet onder controle heb ofzo. Wat een nonsens. Het is een paard wat tegen zijn eigenaar aankruipt als hij angstig is, THAT'S IT!
Kom nou, dat zou voor mij geen reden zijn voor dure grondwerklessen (waarbij ik niet zeg dat les niet nuttig is, maar ik zou dit geen probleem noemen wat als réden kan dienen voor les).

Ik denk dat het wel goed komt met jullie.

_/-\o_

Dit is de reden waarom ik een beetje tegen een aantal reacties in ging. No offence, maar als het een heel heel heftig probleem was geweest had ik wel andere hulp ingeschakeld dan bokt. Mensen vanaf een afstand kunnen alleen maar mee denken, iets wat ik fijn vind bij dit soort dingen. Daarnaast heb ik dus gewoon les, als ik hulp nodig heb met wandelen of grondwerk is dit ook geen probleem. Ik zit met mijn instructrice volledig op een lijn en heb haar hulp al vaker ingeschakeld bij andere jonge paarden die ik heb ingereden en getraind.

Bedankt voor de reacties! :j

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:27

Ik wandel gewoon elke keer als er een auto komt gewoon belonen met je stem of met je hand als hij het netjes doet, misschien is een schriktraining ook een idee? Ook leuk om te doen trouwens, je kan het makkelijk maken doormiddel van ballonnen en plastic zakken. Plezier gegarandeerd. :D