onzeker paard

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Silver_Bolly

onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 10:33

Sinds een aantal maanden heb ik een hele lieve tinkermerrrie. Ik heb haar gekocht om lekker op buitenrit te kunnen gaan, zowel alleen als met een groep samen. Alleen is ze alleen erg onzeker. Als ze achter een ander paard aan kan lopen of achter een persoon op een fiets/lopend dan is het goed, maar zelf voorop vind ze erg spannend. Ik wandel ook veel met haar en dan word ze soms wel wat stoerder. Ik heb geen mogelijkheid om af te stappen op buitenrit omdat ik erg slechte knieen heb en ik er dan niet meer op raak.
Zijn er manieren waarmee ik haar wat zekerder mee kan krijgen?

Refagreni

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:38

Zoiets moet groeien, geef haar de tijd om vertrouwen in je te krijgen. Doe gewoon zoveel mogelijk met haar en bouw een band op. Je kunt het niet "afdwingen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:00

Met kleine stapje tegelijk opbouwen, om te beginnen steeds precies hetzelfde.
Een klein rondje buiten om de stal of zo, 10 keer, steeds op dezelfde manier dus.
Je paard kan nu anticiperen in een voor hem anders onzekere situatie.

Na een paar keer weet hij precies wat er gaat gebeuren en kan gaan deelnemen aan de korte excursies.
Veel gemoedelijk met hem kletsen en hem bewonderen om zijn moed.
Maak het aangenaam voor jullie beide.

Als het na een aantal keren goed voelt voor jou voeg je een nieuw stukje toe aan je wandeling, steeds op dezelfde manier.

Na een paar weken is je paard klaar om met jou te gaan avonturen op nieuwe routes.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:02

Silver_Bolly mijn advies is ga voorlopig niet alleen met haar naar buiten want als je niet kan op en af kunt stappen kun je in vervelende situaties terechtkomen. Mijn onzeker paardje hebben we van het begin af aan met onze brave ruin mee naar buiten genomen. Zij moest voorop, altijd. Zodra er iets engs was en zij niet durfde hebben we daar nooit aandacht aan besteed maar passeerde de ruin en kon zij er achter aan gaan. Enge voorbij, toen gelijk de merrie weer voorop met belonen. Het is een kwestie van tijd nemen, nooit boos worden en de lange adem. Ook hebben we "het probleem" altijd met veel humor benaderd. Dus veel om haar gelachen. In het begin liep de ruin 90% voorop en dat werd minder en minder. Nu rijdt zij 99% voorop en rijd ik ook alleen met haar naar buiten en dat gaat goed. Je moet zelf even zoeken wat DE manier is voor jouw paardje om spanning af te laten vloeien. Bij mijn paard is dat, gelijk teugels en zweepje in linker hand nemen en deze naar voren doen (paard kan dus weg vluchten als ze wil, opsluiten betekent enorme verhoging van de spanning en weg vlucht gedrag) ik leun naar voren in verlichte zit en met mijn rechter hand ga ik over haar hals, oren, voor pluk waarbij ik duidelijk zeg: "braaf" en dan rijd ik haar zelf verzekerd meestal in draf erlangs. Als ze echt in de ankers gaat en de situatie laat het toe dan doe ik het zelfde en laat haar rustig kijken en probeer zelf of ze naar voren wilt stappen. Tja en zelfs nu nog moet ik heel soms (2 x per jaar) eraf. Dan loop ik voorop en dan is ze dapper genoeg om mee te gaan kijken. Ik leg mijn hoofd op het enge ding of raak het aan enz. en dan durft ze ook. Ik praat met haar, prijs haar de hemel in, aai over haar voor pluk, oortjes enz en als ze met haar hoofd onder mijn arm duwt van angst pak ik dat koppie vast en zeg: "kom maar durf je wel met mij samen?" enz.Pas als ze uitademt stap ik op en rijden we verder.
Weet wel dat onzekerheid te maken heeft met hoe vertrouwd ze is met jou en aanleg in het paard zelf. Mijn paard vertrouwd me nu 100% maar is af en toe nog steeds heet en/ of onzeker. Dat is gewoon zoals ze is. Dat zal er nooit helemaal uit gaan en dat hoeft ook niet.
Ook ik ben begonnen met eerst dezelfde route alleen te doen. Nu inmiddels kan ik alle routes rijden. Maar wel vanuit het vertrouwde opgebouwd. Succes TS. Komt wel goed.
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 22-12-13 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:05

Simpelman schreef:
Met kleine stapje tegelijk opbouwen, om te beginnen steeds precies hetzelfde.
Een klein rondje buiten om de stal of zo, 10 keer, steeds op dezelfde manier dus.
Je paard kan nu anticiperen in een voor hem anders onzekere situatie.

Na een paar keer weet hij precies wat er gaat gebeuren en kan gaan deelnemen aan de korte excursies.
Veel gemoedelijk met hem kletsen en hem bewonderen om zijn moed.
Maak het aangenaam voor jullie beide.

Als het na een aantal keren goed voelt voor jou voeg je een nieuw stukje toe aan je wandeling, steeds op dezelfde manier.

Na een paar weken is je paard klaar om met jou te gaan avonturen op nieuwe routes.

Ga hier helemaal in mee. En vooral veel belonen, daar wordt een onzeker paard ook zekerder van. Dit kost gewoon tijd. Je paard moet leren dat hij/zij op jou kan vertrouwen. En dat leert hij niet door alleen met een ander paard op buitenrit te gaan, maar juist als je alleen gaat.

DonCamillo

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:09

Piendumaitre: wat een mooi geschreven verhaal! 't Lijkt wel een sprookje...

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:55

Ik copy en paste even uit een andere post mijn eigen post:
Precies zo opgelost met mijn Tinker die voordat ze bij mij was nooit alleen naar buiten was geweest.
Je kiest 1 vast rondje (niet te groot). Je wandelt het rondje totdat ie het goed kent. Dan wandel je 95% en de laatste 5% ga je erop zitten. Gaat het goed, dan ga je er de laatste 10% opzitten. En dan weer wat eerder.
De grap is dat het paard associeert dat jij erop=we zijn bijna thuis.
Dus als jij er op een gegeven moment op gaat zitten als je net van het erf af bent, denkt ie, oo wacht maar, als zij erop zit gaan we naar huis (dat duurt dan wel effe wat langer, maar goed, hoeft hij niet te weten).
Heb vooral geduld en wordt niet boos, dat is een nutteloze emotie en niet te gebruiken voor training. Je moet m vooral iets leren en niet straffen (weet hij veel, hij vindt t alleen gewoon eng buiten oid).

Met mijn Tinker duurde het 3 maanden en toen was het ok. Al 3 jaar rijden wij sindsdien vrolijk het erf af het bos in.

*edit* lees net dat je moeilijk erop komt vanwege je knieen. Is het een idee ergens een krukje neer te zetten om erop te gaan? Als je toch dicht bij huis blijft....

jipsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:53

veel oefenen en goed de leiding geven

Lena <3
you´re my everything

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:53

Geef haar gewoon wat tijd en bouw een band met haar op, zorg dat ze je gaat vertrouwen :)

Some people just need a highfive..
In their face.
By my fist.. Or with a chair.
I prefer a brick.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:00

Veel doen, in eerste instantie met een paarden vriendje mee, aangezien je zelf met je knieën zit en je dus geen gekkigheid kan veroorloven.

Zo heb ik het in begin ook gedaan, de mijne voorop, nou bleek die uitermate geschikt als buitenrij paard, dus dat ging heel snel.
Enigste waar ik van baal is dat hij in zijn eentje terug houden blijft, dus niet geschikt is als endurance paard. (blijft terug houdend op vreemd terrein en endurance.. tja is altijd vreemd terrein. Hij loopt wel keurig door maar niet vlot genoeg en in lekker tempo voor een wedstrijd)

En je hebt haar nog maar paar maanden, dus neem de tijd.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie