Wie kan mij helpen?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

f10j

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 23:36

Hoihoi,
Ik heb een shetlandpony die heel verveld gedrag vertoond. Wat soms tot gevaarlijke situaties heeft geleid. Mijn grootste probleem zit bij het lopen langs de weg, op stal probeert ze over de deur heen te springen. En Ze ontsnapt regelmatig zelfs als er 4 dubbel stroomdraad met stroom op zit. Wat lijd tot boze buren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het bijten als je een snoepje hebt. Of als je haar probeert te vangen en ze gewoon wegrent wat soms wel een halfuur duurt totdat je eindelijk met de training kan beginnen. Ze heeft dit al gedaan sinds dat ik haar kocht, ik probeer het er echt uit te krijgen maar het lukt me gewoon niet. Voor de rest is ze een schat van een pony als ze voor de kar staat heb ik ook verder nergens last van. Maar het vangen en optuigen is een heel ander verhaal. Het licht ook echt niet aan mij ze is altijd al zo geweest, en mijn andere pony is echt een engeltje die hier met verlatingsangst is gekomen en dat heb ik er ook uitgekregen. Wie heeft er tips?

Zuen B+11
Wouter B+0

Freya6

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:40

Ik zou wat grondwerk met haar gaan doen, zodat je vertrouwen opbouwt en jullie verhoudingen goed komen te liggen. Je kunt daar het beste iemand bij vragen die je 1 of 2x helpt.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

MiniMeLona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:49

Hihihi, sorry maar komt bekend voor... alleen het bijten als je een snoepje hebt begrijp ik niet helemaal? bijt ze als je een snoepje geeft? Of er bv mee rondloopt en het niet voor haar is ofzo?
Ik weet wel dat ik met die van mij soortgelijke problemen heb gehad en dat is dus en een shetlander en een flessenkind, dan weet je het denk ik wel...
Maar, die kleintjes zijn ook reuze slim en vaak ook erg werkwillig, als je nu bv juist eens je training al laat beginnen op het moment dat je haar wilt pakken bv? prop je zakken vol met mini stukjes peen ofzo en roep haar en hou duidelijk je hand op met wat lekkers, komt ze krijgt ze het en beloon je haar met je stem erbij, komt ze niet, ook niet naderhand toch wat geven, als ze bv kwartier later wel besluit naar je toe te komen, die van mij kwam binnen een maand naar me toe gelopen als ik alleen haar naam riep, doet ze nog steeds trouwens, mijn grote niet hoor, die verwacht nog steeds dat ik het lekkers kom brengen bij haar...
Ik bedoel eigenlijk meer; houd haar geest scherp, daag haar uit om nieuwe dingen te willen aanleren, het zal je verbazen hoe goed ze het gaan doen...

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 00:00

Dat is een erg goed idee dat ga ik zeker proberen. Ja als ik bijvoorbeeld bezig ben met mijn andere Shetlander, en ik heb snoepjes in mijn zak. Komt ze gewoon naar me toe, jaagt de andere pony bijna weg, legt de oren plat in haar nek en blijft maar happen richting mijn zakken.

Zuen B+11
Wouter B+0

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:26

Je zegt het ligt niet aan mij ?????
AAn wie denk je dan dat dit ligt ????
Idd wijs naar jezelf en je kan dan pas een verbetering gaan zoeken.

f10j schreef:
Dat is een erg goed idee dat ga ik zeker proberen. Ja als ik bijvoorbeeld bezig ben met mijn andere Shetlander, en ik heb snoepjes in mijn zak. Komt ze gewoon naar me toe, jaagt de andere pony bijna weg, legt de oren plat in haar nek en blijft maar happen richting mijn zakken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

MiniMeLona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:49

daar bedoelt ze denk ik mee dat de pony zich al zo gedroeg voordat ie bij haar kwam en zou ze graag tips willen om dit te veranderen, beetje overtrokken reactie aeolusnr1, want wie wijst er nu eigenlijk gelijk met het vingertje?

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:27

Ja ze was al zo toen ze bij me kwam. Ik weet dat ik verbetering in mezelf moet zoeken. Daarom vraag ik om tips.

Zuen B+11
Wouter B+0

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:28

ik had een dominante ruin en dat heb ik goed kunnen verbeteren door grondwerk en klikkertraining!
ik heb dit wel onder begeleiding gedaan dan ben je zeker dat je alles juist doet ;)

nog veel succes !!! ;)

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:49

Grondwerk lijkt me inderdaad ook een goede.
Bij mijn verzorgpaard heeft het wonderen gedaan! Er is super veel informatie over te vinden op internet en op YT staan ook de nodige filmpjes, succes!

Domino

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:13

Staat ze op een groot stuk grond als je haar moet vangen?

zingt een lied en mijn schoentje zetten doe ik niet

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:39

Ik had met mn verzorgpaard ook altijd last met vangen in de wei, omdat ze graag in de wei wou blijven.
Tenzij het etens tijd was wou ze wel naar binnen. Dit is nu niet meer. Omdat ze nu ergens anders staat waar ze met gemak staat. Misschien is dit bij jou paardje ook zo? :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:53

Zoals ojajoh6 zegt: je training begint niet op het moment dat je op de bok zit en weg rijdt, maar op het moment dat je de weide binnenkomt. Denk er eens over na op welke manier jij het gedrag van je pony beloont of ontmoedigt.
Als je in de wei bezig bent met een andere pony met snoepjes, maar zij staat hoger in rang, dan is het voor haar heel normaal dat ze de andere pony weg mag jagen. Op dat moment moet jij degene zijn die de beslissing neemt: of je accepteert dat dit nu eenmaal paardengedrag is en gaat met je andere shetlander op een plek trainen waar ze niet kan komen, of je stuurt haar consequent weg als ze bijv. binnen 5 meter van jullie komt.

Zo is het ook met het over de deur heen springen: waarom doet ze dat, hoe beloont ze zichzelf ervoor? Als ze bijvoorbeeld dan lekker gras kan gaan eten, is voor haar de beloning van het gras krijgen zo groot, dat ze het er wel voor over heeft om over die staldeur heen te gaan.
Wat ohmydeem zegt is ook een goede, misschien voelt ze zich gewoon niet op haar gemak? Ze kan onrustig zijn omdat ze alleen achtergelaten wordt, het bijna voertijd is etc.

Wat het vangen in de wei betreft kan ik je zeker aanraden om zoals je al van plan bent met beloningen te gaan werken. Dan wil ik je daarbij wel aanraden om hierbij een clicker te gebruiken. Met clickertraining maak je vaste regels rondom wanneer en hoe voer gegeven wordt. Zo gaat het ook duidelijk voor je pony worden wanneer ze nu wel snoepjes kan verwachten en wanneer niet. Bijten in zakken kan heel goed voorkomen omdat ze niet weet wanneer ze nu wel een snoepje krijgt en het uiteindelijk toch belonend werkt om aan je zakken te gaan zitten.

Les clickertraining, paard in training & gedragstherapeut in opleiding
http://www.effectief-trainen.nl

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:31

Vertrouwen opbouwen, grondwerk en misschien wat hulp van iemand anders die van dit soort dingen verstand heeft erbij? Dat zijn mijn drie toverwoorden voor nu :Y)

Some people just need a highfive..
In their face.
By my fist.. Or with a chair.
I prefer a brick.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie