Leuke/leerzame oefeningen voor een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Leuke/leerzame oefeningen voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 11:24

Hallo!
Ik begin weer met een 3 jarige merrie, die nog helemaal niks kent. Ik wil vooral werken aan de band, het vertrouwen en goede opvoeding. Dit vergt natuurlijk veel tijd en geduld.
Maar nu ben ik op zoek naar wat leuke en leerzame oefeningen om met haar te doen. Het is een paard die wel een beetje actie wil, ze vind al snel iets niet interessant.

Groetjes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Leuke/leerzame oefeningen voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:25

Oh leuk. ik volg.. Heb ook een drie jarige merrie.
Kent ze het trailer laden al?
Daar is weinig actie voor nodig, maar vinden ze meestal wel spannend en kan heel goed werken voor leiderschap/volgeling.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 08:53

Ja trailer laden kent ze, is geen probleem :)

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:15

Ik zou gewoon lekker veel grondwerk doen, wanneer er meer vertrouwen is kun je misschien ook soort schriktrainingen doen, of tenminste dr nieuwe dingen laten zien/laten wennen? :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:32

Parelli schept een hele goede band en je hebt er later heel veel profijt van. Kost alleen wel geld om de dvd's en andere benodigdheden aan te schaffen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:28

Ik heb ook een jong paard. Hij is al wel zadelmak maar ik ga in het voorjaar pas met hem rijden. Op dit moment doen we wat grondwerk en we wandelen veel. Dat heb ik met mijn oude paard ook altijd gedaan en je bouwt zo een goede band op. Ook kan het paard dan al vast aan allerlei vreemde situaties wennen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:06

Ik ben met mijn 3,5 jarige veel aan het lange teugelen, werken aan de hand, longeren met enkele en dubbele longe en aan het wandelen...

en zo'n 1x in de week zit ik er zo'n 20 minuutjes op...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:27

ik ben momenteel opzoek naar een grote voetbal voor paarden voor de driejarige die ik aan het 'opvoeden' ben haha. We doen al longeren, balkjes lopen en af en toe een klein sprongetje, wandelen, en vrijheidsdressuur oefeningetjes(maar ben bijna door mn oefeningen heen want hij leert zo snel)..

Binnenkort wil ik hem zadelmak maken (denk dat dit niet veel problemen zal gaan geven hem kennende..) en van het voorjaar eens kijken of ik hem kan inrijden met hulp uiteraard. maar ik merk dat hij zich verveeld als hij buiten is. Hij gaat daarom dingen slopen, andere paard treiteren ed. dus hij heeft wat afleiding nodig.. misschien vindt ie een voetbal leuk.. tis een kwestie van proberen.

melaaati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:06

Ik heb op stal ook een 3 jarige merrie staan, welsh. En daarmee longeer ik en soms een klein sprongetje omdat ze dat erg leuk vindt. Je kan ook gaan voetballen , wij hebben zo'n grote skippy ball zonder handvat. Is erg leuk om te doen

Roosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:32

Misschien is het leuk voor hem om een soort van wandel parcours te doen met kleine hindernisjes, slootjes en bijvoorbeeld een zijl om over heen te stappen? Dit deed ik ook met mijn verzorgpony en het werkte zeker wel ze was heel nieuwsgierig maar vooral door het wandelen kregen we een goede band. Mijn verzorgpony was alleen wel 6 en ik kon niet op haar rijden door een peesblessure.

Of misschien is vrijheidsdressuur wat of inderdaad een schriktraining.

Succes ermee!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:01

KellyGonda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:07

Enige dat ik doe met onze jaarling is
- Vast staan (tussen twee kettingen voor te poetsen)
- Goed de voeten leren geven (ook naar voor omdat onze hoefsmid het dan wat makkelijker heeft)
- Grondwerk (in hoeverre ik dat zelf kan :P )
- Mooi aan touw lopen
- Aan de longe laten stappen zodat er meer afstand is tussen mij & haar en zo wat werken..

Nu ben ik bezig al de DVD's van Parelli te bekijken *\o/*

Succes he!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:13

Simpelman schreef:

Wow, wat een fantastisch filmpje. Daar wordt ik best wel een beetje jaloers van.
Maar het geeft me ook heel veel motivatie om met mijn eigen paardje aan de gang te gaan.
Helaas heb ik hier nauwelijks ervaring in. Maar we gaan het in ieder geval proberen. Paardje is slim genoeg en wil graag wat doen (verveelt zich snel, leert snel). Als ik het nu ook maar snel oppik ;)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:57

Hoi,

als ze nog niet zoveel kan zou ik gewoon beginnen met de basis dingen, voet op tillen met krabben, vast staan.

Daarna komt het grond werk, als je paard ergens ban voor is dan moet je tussen het paard en het voorwerp (bijv.hek) instaan, als je namelijk aan de andere kant staat en ze schrikt en springt op zij dan ben jij de "dupe". (Ik heb een cursus gevolgt.) Wat een hele leuke oefening is de L-Shape. Misschien bij sommige bekent. Je moet van balken een L maken.

https://www.google.nl/search?q=L+shape& ... B425%3B283

Je gaat de gangen onder controle krijgen. Laat je paard stappen en loop vooruit, begrijpt je paard het niet of heb het dier geen zin?? Dan gaan we met druk en belonen werken. Zet druk op het touw en laat de druk los als ze gaat stappen. Als je je paard wil stoppen ga gewoon stilstaan, je draait je naar je paard om en ga stilstaan, dit begrijpt je paard makkelijker, probeer het beide (gewoon stilstaan of omdraaien en stilstaan.) Dan zie je dat het omdraaien en stilstaan sneller werkt. Het achteruit lopen ga je herhalen (Tenzij je paard dit allemaal nog niet kan) Draai je om ze druk naar achter en duw tegen de borst, achteruit lopen? Druk los. Okal ken je paard dit al herhalen heb je nodig voor de L-shape. Je loopt de L-SHAPE in en zet je paard op het rechte stuk weer achteruit, zo ga je steeds verder tot in de bocht, in de bocht wordt het moeilijker en moet je paard opletten dat ze niet op de balken stapt. Ook kun je al een beetje beginnen met schrik training.

-Fiets
-Zeil
-Paraplu

Fiets, ik ben zo creatief geweest om me vriendin aan het werk te zetten, (doe de schriktraining met een hek eromheem zoals de bak.) Zet iemand op een fiets en laat rondjes fietsen in de bak, zal soms wat zwaar zijn maar het is wel heel leuk om je paard te leren dat de fiets niet eng is, hoe wel voldoende afstand in het begin dat je paard niet kan trappen naar de fiets. en ook hierbij weer ga tussen je paard en het voorwerp instaan.

Zeil, leg een zeil in de bak en zet die vast door bijvoorbeeld er springpalen op te zetten, LET OP draag bij schriktraining altijd een CAP! Doe de longeerlijn aan het halster vast en laat haar kennis maken met het zeil, je zult zien dat sommige paarden er niks engs aan vindne maar sommige vinden het spannend laat het longeerlijn lossig en loop er eerst zelf eens overheen om te laten zien dat het niet eng is, doe het rustig aan, voor biks lukt alles :)

Paraplu, je kunt beginnen als het niet hard waait door iemand op VERRE afstand is open en dicht te doen en dan DICHT doen en op het paard af te stappen, laat m ruiken. En loop weg en doe m weer open dit ga je herhalen maar dan steeds een stukje dichtbij, doe het niet een halfuur lang.

TIP: Koop een speelbal.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:59

Je kunt ook een gordijn maken van dat gestreepte lint!

Vrijheidsdressuur is ook heel leuk!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-12-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:01

ElisaAppie6, dat klinkt echt heel goed!
Ik ben nu toch wel een beetje benieuwd... Welke cursus heb je gedaan?

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:11

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:30