Hoe bestraf jij je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:53

ik geef een niet zo harde ''brul'' of een ''ah!!" Dat is genoeg.En dat hoef ik zelfs heel zelden te doen.
Alleen mijn shet geef ik weleens een dreun,daar schijnt een brul niet te werken...

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:56

Ik zeg ehh, niet doen! En dan weet hij genoeg, hij is verder heel braaf en luisterd goed.
Ik straf nooit met pasjes achteruit doen. Want dat moet niet vervelend zijn om te doen. Vind ik.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:38

licht er aan wat ze doet.. maar mn stem of een tikje met mn hand is prima. soms duw ik tegen er aan en dan is ze afgeleid en stopt ze met bv schrapen.

MissFloorx

Berichten: 767
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:10

Ligt eraan wat hij doet. Bij kleine 'overtredingen' is een NEE altijd wel genoeg. Bij het commando stop en toch doorlopen elke pas die hij teveel zet achteruit.
Verder eigenlijk alleen bij happen een tikje op de neus. En ja, steigeren en bokken (wat hij overigens zo goed als nooit doet) kan die wel een flinke tik krijgen omdat ik dan toch voor mijn eigen veiligheid opkom.

Anoniem

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:27

Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?

Ik kon mijn laatste rijpaard met een knip met de vingers opzij of terug zetten en met 'terug' haar corrigeerde wanneer ze niet stilstond. Verder in het grondwerk doe ik alles met lichaamstaal. Wanneer een paard bij met longeren naar mij toe komt stap ik naar voren, aftastend hoe intens ik dat moet doen, met sommige paarden is mijn armen breed zetten en een pasje naar voren al genoeg maar met andere moet ik toch fors naar voren springen om ze opzij te zetten.

MissFloorx

Berichten: 767
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:55

Citaat:
@Joolien
'Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden'
haha ja laatst iemand bij ons op stal, paard ging op haar poetskist staan om zo snoepjes eruit te halen: 'maar jambo, dat mag niet he! Als je dat doet dan gaat baasjes poetskist kapot en dan kan ik jou niet meer poetsen, dus stop ermee. En desbetreffende Jambo keek haar aan zovan: >;) en nu dan? Haha ik heb me doodgelachen.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:03

Bij Andor moet je duidelijk en consequent zijn.
Hij staat bij mij altijd aan twee touwen, omdat hij het altijd voor elkaar krijgt om er één los te maken, maar er hangt ook genoeg 'sloopbaars' aan zijn stal. Hij gooit graag met dekens, handdoeken, halsters etc die voor zijn neus hangen/liggen, en dan is het gewoon meteen 'NEE!' met harde stem. Als hij niet luistert, gewoon een tik/klap(niet hard, maar zodat hij ophoud) tegen het lichaamsdeel dat het kortst in de buurt is.
Als ik mijn laarzen aandoe/cap opzet etc, heb ik altijd een zweepje binnen handbereik liggen voor het geval hij weer bezig is, een klein zwiepje ermee is genoeg, hoef hem niet aan te raken.

Ik ben me ervan bewust dat het nog héél lang gaat duren voor dit eruit gaat, áls het er al uit gaat maar ach, ik ben voor hem gevallen door zijn streken, dan moet ik er ook maar mee leren leven :')

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:18

Joolien schreef:
Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?


Ik moet ook lachen om dit topic. De gekkigheid die de paarden hun eigenaren laten doen is een toonbeeld van goede training (door de paarden dus). eigenlijk zou het topic moeten heten: welke bijgelovige rituelen heeft jouw paard jou aangeleerd?

Wie weet staan de paarden later met hun buurman te gniffelen. Moet op opletten; met één hap laat ik haar een gek dansje doen/liedje zingen/ in het rond slaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:13

sallandval schreef:
Joolien schreef:
Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?


Ik moet ook lachen om dit topic. De gekkigheid die de paarden hun eigenaren laten doen is een toonbeeld van goede training (door de paarden dus). eigenlijk zou het topic moeten heten: welke bijgelovige rituelen heeft jouw paard jou aangeleerd?

Wie weet staan de paarden later met hun buurman te gniffelen. Moet op opletten; met één hap laat ik haar een gek dansje doen/liedje zingen/ in het rond slaan. :D


:D

maralyn

Berichten: 10445
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:17

Nee..!!
DenkDrOm!!
Pas dr op!!

En is ze echt goed vervelend...

WAT MAAK JIJ?
En goed hard.

Kijkt ze me echt aan....Sorry!!

En onder het zadel, wil ze wel eens gaan spoken.
Spook maar lekker! Negeer ik, en goede beloon ik.
Veel "Brave merrie!" "Goedzooo topper!!" op een vriendelijk hoge toon.

En ze leert het allemaal goed vlot!!

Echt vervelend is ze niet..... Maar 1 keer teste ze me uit met wandelen, door me heen komen.
Dus heeft ze zonder waarschuwing een beste mep op dr borst gehad.
Ze keek me echt aan van "Auw...okeey, dat mag ik dus niet?"

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:31

Joolien schreef:
Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?


En toch bereik ik bij mn hengst meer met die hele verhalen := Merrie niet overigens, daarbij werken de normale manieren gewoon goed.
Ik verklaar mezelf regelmatig compleet voor gek, maar laatst toch weer gezien dat ik niet helemaal de weg kwijt aan het raken ben :') Aan de longe, hij heeft een lichte blessure (werken keurig op advies da overigens hoor) dus 1 kant vermijd ik een beetje, laatst toch geprobeerd. Nou, kon hoog of laag springen, hij vertikte het. En niet eerste jonge paard dat ik aan de longe heb :+ Tot ik gewoon zei; ''1 rondje, mag in stap, dan zijn we klaar''. En hij ging....
Terugweg naar stal liep ie te stuiteren, ondanks een stuk of wat correcties. Heb hem verteld dat netjes meelopen er óók bijhoorde als hij een knap rijpaard wilde worden....en hij heeft zich vervolgens perfect gedragen. Zo heb ik nog een heel arsenaal aan voorbeelden...

Uiteraard verstaat ie me niet, maar hij begrijpt me donders goed. Dus die hele verhalen kunnen werken, al moet ik toegeven dat ik dit ook nog nooit eerder mee heb gemaakt hoor, ik heb gewoon een bijzonder apart paard _O-
Los daarvan werk ik ook veel met ruk aan het touw, ''ehh/heey'', vinger opsteken naar hem werkt ook bijzónder goed en als ie echt over de schreef dreigt te gaan kan hij gerust een mep verwachten. Hangt heel erg af van wat hij doet eigenlijk. Meestal voorkom ik al een hoop met die hele verhalen :P Maar; actie = reactie. En over hormonale kwesties gaan we per definitie niet in discussie, dat moge duidelijk zijn :Y)

Merrielief is een ander verhaal. Is een sneaky, t is een schat en een tut eerste klas dus had eerst niet eens door dat ze me steeds heeeel subtiel aan de kant manouvreerde :+ Als ze dat doet moet ik meestal even iets minder subtiel mn knie in dr buik porren (of elleboog..) maar meer correcties heb ik met haar vaak niet nodig. T is eigenlijk een heel lief en meegaand paard, dus vaak valt er weinig aan te corrigeren...

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:39

ik straf mijn paard nooit, ik beloon alleen goed gedrag extra :D

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:40

Als paardjelief mij bijt, krijgt hij een tikje op zijn snuffert. Als hij vervelend is onder het rijden geef ik dan een rukje aan de teugels of 'hey' 'eh' werkt vaak ook wel. Pijn doe ik hem absoluut niet! Maar ik laat hem wel voelen. Gelukkig mag ik vaak belonen en komt straf amper in ons woordenboek voor. :')

dimfieaqua
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:03

Mijn paard weet (meestal dan) dat hij, ondanks zijn box openstaat omdat ik er hooi in wil leggen, moet blijven staan. Zo nu en dan vergeet hij dit. Ik waarschuw hem eerst en als hij gewoon door stapt blaas ik in zijn richting. Op de een of andere manier heeft hij hier zo'n een hekel aan dat hij weer netjes terug zijn box in gaat.
Verder "straf" ik hem afhankelijk met de situatie, gelukkig is hij goed opgevoed en komt het zelden tot nooit aan tot een tik.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:12

Sjors schreef:
Hallo beste bokkers!

Ik vond dit punt toch wel disscusie waardig. Hoe straf jij je paard?


Ik ben wel benieuwd hoe jullie je paard straffen :)


Voor welk gedrag verdient jullie paard dan "straf"? Daar ben ik benieuwd naar.

thillie
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:22

Ik heb mijn paard gekocht als enter dus alles moest ze nog leren ze heeft mij 1 keer gebeten waarop ik een tik heb verkocht en mijn stem heb verheft. En 1 keer heeft ze uitgehaald dus toen heeft ze een schop van mij gehad. Beide dingen heeft ze daarna nooit weer gedaan. Bij ander onwenselijk gedrag corrigeer ik eerst met mijn stem reageert ze niet krijgt ze een tik maar nooit tegen haar hoofd alleen dus als ze mij zou bijten.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:12

listiglistje schreef:
ik straf mijn paard nooit, ik beloon alleen goed gedrag extra :D


Inderdaad! Dat doe ik ook. Denk dat dat het beste werkt!

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:21

JessicaD88 schreef:
listiglistje schreef:
ik straf mijn paard nooit, ik beloon alleen goed gedrag extra :D


Inderdaad! Dat doe ik ook. Denk dat dat het beste werkt!

Wat doe je dan als een paard je bijt of (bewust) op je tenen gaat staan?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:01

Haha, die hele verhalen met die hengst! Het is ook wel bij mij herkenbaar, op buitenrit. Mijn paard wil ook wel eens niet verder op buitenrit, en dan gaat ze heel idioot doen en steigeren. Normaal, als ik haar stil zet en dan weer vooruit wil drijven, dan komt ze op haar achterbenen. Maar vaak werkt het ook om haar stil te zetten en haar om de hals te vallen en te zeggen hoe ontzettend fijn ik het zou vinden als jij, ontzettend lief knap paard, daar langs zou durven... en daarna gaat ze altijd naar voren, waarschijnlijk omdat zij zelf ook niet meer wist waar ze bang voor was _O- Ik had het ooit een keer gedaan toen ik ten einde raad was en sindsdien pas het het nog heeeeel af en toe toe als de normale methoden niet meer werken :P

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:03

Brainless schreef:
listiglistje schreef:

Wat doe je dan als een paard je bijt of (bewust) op je tenen gaat staan?


Dat doet ze niet :D 8 jaar geleden wel, toen had ik d'r net en was ze niet lief. Ze sloeg zelfs naar mensen en dreigde met bijten. Ik heb allemaal 'wijze raad' gehad, je moet d'r slaan, iedere keer als ze d'r been optilt, ze is je de baas etc etc. Maar ik heb het op mijn manier aangepakt. Ik deed net of ze 'gewoon' was, ik deed er niets op uit. Na een tijdje was het over en nu heb ik al jaren het meest geweldige paard dat je maar kunt bedenken die voor me door het vuur gaat! Ze kan los staan met poetsen (wat ze nu heerlijk vindt) zonder weg te lopen, ze weet dat ze in de stal moet blijven ook al staat de deur open, ze is niet schrikkerig, ze trekt nooit aan het halstertouw, ze is knuffelig en gewoon in alles een heerlijk dier. Ze doet nu niets wat ze niet moet doen. Ik denk dat een paard het voor je moet willen doen, ze zijn slim en hebben respect nodig, geen botte bijl.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:05

@Jessica
Dus je deed niets als ze op je teen ging staan (en bleef staan) of als ze vasthield met bijten?
Of je bewust omver kegelde?

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:09

Ik begin met ''kappen'' op een strenge normale toon, als ik echt boos ben brul ik gewoon ''nee!'' of ''pas op!'' en echt gericht trappen/bijten geef ik een trap of een tik terug.. Maar over het algemeen is ''kappen'' gewoon genoeg.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:13

Ik vind dat alles om het paard en der om gaat wat de paard doet,
en natuurlijk der om hoe de paard is opgevoed.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:31

Ze heeft nooit gebeten, daar dreigde ze alleen mee. En omver kegelen of bewust op mn teen staan deed ze ook niet (maarja is moeilijk want hoe weet je dat dat bewust is). Ik denk als ze me omver zou kegelen dat ik d'r een aantal meter in de achteruit zou zetten. Doet ze het nog een keer, weer opnieuw in de achteruit. Jij hebt respect voor haar, maar zij moet het ook voor jou hebben. Maar dat betekent niet dat je moet gaan schreeuwen of klappen uit moet delen. Je moet mi voordoen hoe je het wilt hebben.

Bijvoorbeeld met poetsen heb ik dat wel gehad, ik wil dat ze blijft staan, los. Maar dat lukt in het begin natuurlijk niet. Dan wilde ze aan de wandel. Maar iedere keer zette ik d'r weer terug, zonder kwaad te worden. Ook al moet je dat 100x doen. Na een paar dagen wandelt ze niet meer weg maar is het 1 pasje met een blik naar mij van 'dit mag toch wel?'. Ook dan zet ik d'r terug. Ook al is het maar 1 pasje, je moet consequent zijn. Stilstaan is stilstaan. Want 1 pasje worden er 2 en 2 worden er 3. Het paard weet op een gegeven moment wat er verwacht wordt en vindt dat prettig (denk ik :+ ) maar wel met respect en vertrouwen, niet met kracht of afdwingen.

sunflower82
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:38

Ik geef gewoon een gil of als hij aan het touw gaat lopen drammen een ruk. Bij dingen als echt bijten of schoppen een tik. Of gewoon een paar passen achteruit.