.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17015
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:43

Annett1990 schreef:
@troi ja nja ik vraag net om niet dit soort commentaar dus laten we het even ONtopic houden :) P


Ja, het is duidelijk. Je pony is hartstikke ziek dus ben jij degene die er het ergst aan toe is. Tuurlijk heb je stress maar je pown is hartstikke ziek. Kom op zeg, zet het belang van je paard nu even voorop en niet jezelf. -O-

Maar goed, ik verwijder mezelf uit de discussie, het is duidelijk dat je alleen wilt lezen wat jou goed uitkomt!

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:44

Ben het ook eens met Tones en Cissy. Je paard mag dan geen pijn voelen, maar geloof me, stijf staan van de pijnstillers voelt ook niet bepaald jofel. Dat dier heeft al genoeg aan z'n hoofd, daar hoeft ie geen baas bij die constant om m heen hangt. Als je er toch wilt zijn, ga dan iets anders doen (de stal vegen, een boekje lezen, whatever) in plaats van je paard lastig te vallen.

Enneh, ben dan wel geen ervaringsdeskundige, maar hoefbevangenheid gaan ze volgens mij echt niet direct aan onderdoor, hoor. Helemaal niet als je nog wortels en alles toe mag stoppen zal je paardje niet direct in levensgevaar zijn :7

MelissaBren
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:52

Pff ik snap hoe je je voelt hoor, super rot en irritant als je niks met je pony kan. Wat ik heb gedaan is gewoon met m in de bak spelen wat kleine kunstjes geleerd en gehoopt dat hij nbeter zou worden. Wij kregen idd ook de tip van de dierenarts om n klein half uurtje buiten te lopen vond hetzelf wel raar maar het hielp wel. Pony was rustiger. Succes ermee!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:12

Waarom open je een topic als je niets met tips doet? Hoefbevangen heeft niets met einde van het leven van je paard te maken, mijn pony was 7 jaar geleden voor het eerst bevangen, ze is er nog steeds.
Mijn andere paard heeft ernstig COPD, daarvan weet ik wel dat we het einde naderen.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:19

MelissaBren schreef:
Pff ik snap hoe je je voelt hoor, super rot en irritant als je niks met je pony kan. Wat ik heb gedaan is gewoon met m in de bak spelen wat kleine kunstjes geleerd en gehoopt dat hij nbeter zou worden. Wij kregen idd ook de tip van de dierenarts om n klein half uurtje buiten te lopen vond hetzelf wel raar maar het hielp wel. Pony was rustiger. Succes ermee!



Het is een dier dat ziek is, geen kapotte laptop. En als de DA gezegd heeft boxrust, dan heb je je ook daaraan te houden, tenminste, als je wilt dat je paardje snel beter wordt. Niet gaan klooien met kunstjes in de bak, gewoon rustig laten staan. Het gaat om hoe je paard zich voelt, niet om wat jij graag zou willen.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:26

Ik denk dat TS bedoelt dat het beestje zich op dit moment rot verveeld en daarom rondjes gaat lopen en zijn stal leeg gaat lopen eten.
Ik denk (als ik dat zo even mag invullen) dat TS denkt dat wanneer ze iets met de pony doet, de pony zich minder verveeld en minder rondjes gaat lopen en minder stro gaat lopen eten.

Naast de tips die al gegeven zijn:
-af en toe van plek verwisselen, een paddock of kaal weitje, waar ze eens iets anders te kijken heeft, kan misschien helpen?
-heel veel hooi, liefst in een slowfeeder zodat ze moeite kan doen voor haar voer

succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:32

troi schreef:
Je paard voelt zich nu hartstikke rot, waarom laat je haar niet lekker met rust bij haar maatjes in het land? Zo min mogelijk prikkels zal nu voor haar het fijnste zijn gok ik..

Waarom nog wortels? Daar zit nog aardig wat suiker in!


Precies 2 dingen die ik ook wilde zeggen.

Oh lees nu dat je paard 'heus wel wat wortels mag.... anders is het sneu...'

Weet je wat sneu is? Hoefbevangen zijn.
Wat je met je paard kunt doen om jezelf beter te voelen? Niks. Behalve stoppen met je paard eten te geven omdat jij je daardoor beter voelt.

En ik kan het weten, banketstaaf dat de mijne wel is ingeslapen terwijl ik wel goed zorgde dat ze geen suikers meer kreeg ;)

Voor degene boven mij: gedoseerd hooi, met lage voedingsstoffen zul je toch zeker bedoelen....

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:38

Onbeperkt hooi mocht hier ook niet. Arm hooi, maximaal 2 plakjes 2x per dag, van zo'n klein baaltje.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:54

Wat fijn dat hij gewoon buiten mag staan. Dat scheelt al een heleboel.
De reacties van laten staan zijn misschien minder verkeerd dan dat het lijkt.
Als je zelf niet lekker bent wil je ook rust.

Ik zou proberen om pas na haar buitensta tijd te komen. Dan kan ze die tijd optimaal benutten. Probeer zelf bij je pony niet bij de pakken neer te gaan zitten.
Even gezellig kletsen, kroelen en af en toe poetsen. En verder geduld hebben. Ik weet dat het moeilijk is!!

Misschien nog een klein momentje extra buiten zetten?

Qua voeren zou ik heel precies zijn. Zodat je pony eerder beter wordt.

Probeer te bedenken hoe je nu jouw pony tegemoet kan komen. Jouw moment komt later weer!

straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:05

ik zou ook niet te veel wortels geven enzo, een paard kan hoefbevangen worden omdat hij te dik is en als je teveel wortels geeft=dik. gewoon hooi en water, niks meer af en toe een wortel/appeltje oke, maar zeker niet te veel dan maak je het alleen maar erger! Als je paard een beetje beter is, kun je een klein stukje gaan wandelen en haar dan wat laten grazen, zo heb ik het gedaan en na een week of 2 was mijn paardje weer de oude! :)

HappyFlip
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:24

Lekker poetsen en knuffelen :D

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:32

Ik snap dat het heel lastig voor je is maar je pony heeft daar geen boodschap aan en dat is niet lelijk bedoeld. ze mag in elk geval zo weinig mogelijk hebben, blij dat ze geen pijn heeft nu, succes.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:14

Ik snap je gevoel wel TS. Je kunt nu simpelweg niet zoveel met haar doen, dus in plaats van 2 uur met je paard bezig te zijn, ben je bij wijze van in een half uurtje klaar en weer op weg naar huis. En dat levert je een schuldgevoel op waarschijnlijk, want dan heb je voor jouw gevoel het verzorgen 'even afgeraffeld' en haar weinig aandacht gegeven. Toch zijn de reacties in dit topic wel goed bedoeld hoor TS. Probeer er even objectief naar te kijken en dan te bedenken wat in het belang is van jouw paardje.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:36

Je kan ook je zadel en hoofdstel schoonmaken. Ben je wel even bezig ook al is het eenmalig.
En zoekt iemand op stal geen hulp dat je diegene in de tussentijd kan helpen?
Ik heb geen ervaring met hoefbevangen paarden. Dus kan er niks over zeggen.
Kijk gewoon hoe je paard reageerd als hij iets nu niet leuk of prettig vind is het even niet anders.
Als je twijfelt over wortels kun je het altijd googlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:33

Stuk in de paddock afzetten (postzegelstuk) dan is er meer afleiding :)
Ik had het een stuk kale grond afgezet in de gewone wei, daar zand in gedaan. Op stal zetten werkte voor mijn pony niet, maakte alleen maar ongelooflijk onrustig. Stuk was te klein om harder dan stap te gaan, maar groot genoeg om wel even te kunnen rollen en rond te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 02:26

Hoi dat kan ook aan de pijnstillers liggen dat ze geen pijn heeft maar dat weet je vast zelf ook wel. Altijd lastig als een paardje ziek is waar je zo ontzettend veel om geeft. Zijn er ook foto's gemaakt door da van haar hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 07:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:51

Het zou mij niet uitmaken in eerste instantie waar de hoefbevangenjeid vandaan komt maar hoe de situatie in de voet is, is het hoefbeen gekanteld ? En hoe ver? Dan met smid overleg om passend beslag om daar te ondersteunen of liever gezegd ; te ontlasten..,.
Dus juist foto's lAten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:11

Ik snap dat t uitmaakt waar t vandaan komt, maar eerst aan de slag met de hoefbevangen heid, behandelen en paard de tijd geven om te herstellen, aanpakken dat het niet weer terugkomt... Voor alles is een volgorde, dat bedoel ik ermee.
Ik zou het paard ook met rust laten om in topic te blijven , maar dat is al genoeg gezegd

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:16

Je zou je paard eventueel kunnen masseren, wij hadden laatst een shet bevangen, die kon de massages van mij enorm waarderen. Ze werd er heerlijk ontspannen door.
Daarnaast is het goed voor de doorbloeding en ontspanning van de spieren die nu extra hard aan het werk zijn.
Een paard gaat zijn lichaam op bepaalde manieren ontzien om zo min mogelijk pijn te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:13

Mijn paard heeft een peesblessure hij mag ook niks. Nou ja, hij staat op het land met 3 andere paarden. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik volgend jaar ook nog niet veel mag.
Maar hij moet ook beter worden en dat moet hij zelf doen we kunnen niets versnellen. Dus laat ik hem met rust en dagelijks (behalve maandag en vrijdag) krijgt hij een knuffel.

Ik heb gelukkig een bijrijpaard.... ook leuk, maar eigen paard is leuker. Het is gewoon niet anders.
Misschien ook iets voor jou een bijrijpaard. Een andere vrouw bij ons op stal heeft haar paard met pensioen gestuurd. Maar een nog een paard erbij kan ze niet bekostigen. Ook zij heeft een bijrijpaard gevonden.