"Help", mijn paard is te slim!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:13

ikke schreef:
DPTomboy schreef:
Wat bij mijn LB-i heel goed werkt is het heeeeel kritisch zijn op alles wat hij doet, ik vraag 1 stap dan krijg ik 1 stap en geen 1,5 bijvoorbeeld. ik vraag een halt-draf overgang dan krijg ik die en niet eerst een paar passen stap (hij is prima in staat dit te doen en kan dit ook super maar wel met de juiste motivatie..)
In het begin was hij erg sloom met rijden 1 rondje over de hoefslag was te saai want er was geen doel dus pionnen neer gaan zetten en van pion naar pion gaan rijden, bij elke pion deden we iets...

Eerst kon hij geen rondje draven zonder aan te sporen en nu draaft hij zo 10 rondjes door met hooguit 2x een kleine herinnering :D dat gewoon door we draven van deze pion naar de volgende en daar mag je stoppen (en krijg je als je het heel goed doet iets lekkers)
En nu ben ik vooral heel kritisch op wat ik wil, anders gaat hij de kantjes ervanaf lopen en ziet hij de uitdaging niet meer. En nog belangrijker make it a game! alles wat ik met hem doe maak ik een spelletje van.

Wat heeft dit te maken met rechter en linker hersenhelften?
Dom stukje opvoeing en training waarin je stappen gemaakt hebt. Daarin moet je met elk paard steeds weer stappen maken, of dat nu van 1 naar 10 rondjes draven of van wissels om de twee passen naar wissels om de pas is, maakt niet uit.......


Bij mijn LBI paardje rij ik heel erg met punten waar ik heen wil in het begin en wissel ik veel af maar ben enorm kritisch
Met mijn RBE paard hou ik juist erg vast aan 'pattern' en hier vindt ze rust in terwijl de LBI dit als saai ziet en de uitdaging
er na 2x wel vanaf is dus we wat anders moeten doen. Bij de RBE moet ik ook beslist niet moeilijk doen over dat ene stapje meer of minder
dat maakt haar onzeker en veroorzaakt stress terwijl bij de LBI het een vervelend paard geeft als ik dat ene stapje toelaat ;)
Bij de LBI maak ik van alles wat ik doe een spelletje omdat hij van spelletjes houdt, doe ik dit bij de RBE krijg ik een paard
waar niet mee te werken is, ze wil wel spelen maar alles moet heel rustig en duidelijk en bij de LBI juist niet, dat is saai en
dan haal ik lang niet uit hem wat erin zit...
Daar zit nogal wat verschil in als je het mij vraagt.
De RBE galoppeert zonder dat ik ook maar iets hoef te doen zo een kwartier door de bak en heeft echt geen moeite om te lopen. mijn LBI zou dat echt nooit doen zonder daar een heeeeele goede reden voor te hebben en heeft dus een compleet andere aanpak nodig waarbij we het steeds een beetje uitbreiden en hij als beloning stil mag staan en mag eten, zijn favoriete bezigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:39

Wat bij die van mij goed werkt, is om in donker in bos te gaan rijden. Groots lol die we dan hebben, en is idd af en toe wel beetje spannend := :D Maar met zo relax LBi komt altijd wel goed.
En wat wel weer verpand is, mijn LBi vindt juist fijn wanneer ik vaste rondjes met hem buiten rij zodat die precies weet waar die aan toe is.

DPTomboy,
Interessant om te lezen welke techniek jij gebruikt.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:59

Laten we ook even wel wezen: de termen LB-RB en extravert en introvert zijn benamingen voor gemoedstoestand. Als je het hebt over een LB-i paard, bedoel je dat hij over het algemeen een gemoedstoestand heeft die bij die beschrijving past. Niet dat je paard dat ten alle tijden is. (Zo zou jij je Fjorj af kunnen vragen of je paard nog wel LB-i minded is op buitenrit)

En ik ben dus wel van mening dat het een samenwerking is waarbij je rekening houdt met beide meningen en wensen, wederzijds respect en dus ook naar elkaar luistert. Dat houdt voor mij dus ook in dat als je paard aangeeft een bepaald stramien als saai of onprettig te ervaren, je nadenkt hoe je het voor dat paard prettig/leuker kan maken. Dat heeft niets te maken met leiding weggeven of het paard maar zijn zin geven.

Ook vind ik dat je eerlijk moet zijn. Als een paard op je voet gaat staan, ben je gewoon te traag. Dat wil niet zeggen dat het dan maar toegestaan is, maar wel dat je ook een stukje bij jezelf moet leggen. Als ik het aan zou zien komen, aangeef dat dat niet mag en paard doet het toch krijgt deze zeker wel een fixere correctie dan een paard wat het doet zonder een waarschuwing van mij.
Dat een LB-i liever lui dan moe is heeft alles met motivatie te maken. Dat betekent niet dat je van elke stap die je paard zet een feestje moet bouwen en 'ach doet hij hiet niet, heb ik het niet leuk genoeg gemaakt'. Wel betekent dat voor mij dat ik creatiever zal moeten rijden, waardoor het paard het vanuit zichzelf leuker vindt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:04

Martine_R schreef:
En op je tenen staan hoeft natuurlijk niet elke week te gebeuren, maar als dat een enkele keer gebeurt, geef ik daar mijn paard niet direct een draai om zijn oren voor hoor..

Zeker niet als je paard ook weer heel gauw z'n voet van je teen haalt met een "ow shiiiiiiitt! Sorry!!!"- hoofd.

Wat en hoe je doet moet je gewoon aanpassen aan het paard. Er zijn paarden met humor. Er zijn mensen die daar niet mee om kunnen gaan. TS zo te lezen gelukkig wel. Dat is fijn (want minder frustrerend) voor haarzelf, en zeker ook voor haar paard.

En TS, ik kan je wel vertellen wat ik doe met mijn lolbroek maar you wouldn't believe me... en het leuke is ook juist om zelf iets te vinden wat helemaal bij jullie past. Ik doe eigenlijk altijd hetzelfde met mijn paard (en oké, af en toe rijd ik ook) Onze vaste activiteit biedt hem en mij meer dan voldoende afwisseling, en hij wordt er zelfbewuster van en we gaan steeds beter samenwerken.

Succes!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:47

Ik had ook zo'n paard. Hij was geweldig, heel slim en vond alles leuk. Omdat we hem naast alle 'gewone' dingen en buitenritten ook gewoon plezier wilden geven zijn we oa balspelletjes met hem gaan doen. Met een doodgewone voetbal gewoon heen en weer spelen en op een gegeven moment doet je paard mee, door de bal richting jou of de ander te zwiepen met zijn neus.
Met skippyballen kun je andere spelletjes doen. Ook erg leuk vonden onze paarden als we gingen boogschieten of zwaardvechten (als je dat doet begin dan met larp-zwaarden) te paard. Het gaat dan om de manier van rijden en is weer eens iets anders.
Of je neemt een (tennis)balletje, je stelt een doel op aan de andere kant van de bak (wel wat ruimte laten om te keren) of wei (hoe groter, hoe beter). Het doel kan een emmer zijn. Je hebt hiervoor wel nog een ruiter met paard nodig. Dan ga je aan de ene kant van de bak of wei naast elkaar staan, een van de twee, of een derde, telt af en dan ga je zo snel mogelijk proberen om de bal in de bak te gooien, vanaf de paardenrug. Je galoppeert door en keert bij het hek. Makkelijker is het om de emmer in de keerlus te zetten, dan heb je veel meer tijd om te gooien. Wij gingen op die manier ook om het hardst, maar dat won onze pony altijd, want zij is klein en snel en ons paard was ook snel, maar die had veel meer afstand nodig om op snelheid te komen. Maar zowel pony als paard vonden dit een heel leuk spelletje.
Wat we ook wel deden met het paard en de pony, waren simpele onderdelen van carousselrijden. Precies naast elkaar stappen, draven en galopperen, tegengestelde figuren maken, of juist dezelfde, etc. Heel moeilijk om de hoofden vooral in bochten precies naast elkaar te houden.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:08

@DBTomboy, grappig om te lezen dat jouw paard juist wat "lui/sloom" is. De mijne is heel vlot en wilt alleen maar lopen, rennen, springen, vliegen etc. (bij wijze van spreken dan). Zal wel juist dat extraverte zijn :)

@Koper, nu ben ik wel erg benieuwd... (je mag me ook een PB sturen ;))

@Hevonen, leuke ideeën! Bal heb ik, en doen we ook wel eens spelletjes mee. Maar na een tijdje trappen vind hij het toch wel saai worden helaas.. Misschien iets spannender voor hem maken, weet alleen niet hoe?

Vandaag Enjoy the Ride rit gereden, en hij vond het echt helemaal geweldig! Zou een rit van 20km zijn, maar was uiteindelijk 28km (foutje van de organisatie!!). Paard kon het prima aan, en was helemaal niet moe bij de finish (terwijl hij zulke afstanden niet gewend is). In het begin was hij erg opgewonden, maar later snapte hij dat hij z'n energie over de rit moest verdelen en toen ging het echt top! Ben trots :)