Wat kan dit zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:00

Hallo,

Een paar dagen geleden liep in in de wei met 2 pony's, elk aan een kant. Dit is eigenlijk altijd goed gegaan, maar toen niet.
Pony 1 is dominant en met haar heb ik een hele goede band. Pony 2 heb ik wat minder mee, met haar doe ik ook wat minder. Maar ik liep dus met ze. Ineens begint pony 1 hoog te hinniken te bokken (echt gerichte trappen), naar pony 2. Ik kreeg ze uit elkaar en toen ze beide weer rustig waren liep ik weer verder, na een paar meter begint pony 1 weer te hinikken en te bokken. Toen heb ik pony 2 los moeten laten, die is in paniek naar de schuilstal gerend, en ik even boos geworden (stem verheffen en een tik geven, zal ze niet echt gevoeld hebben).
Beide hadden gelukkig geen verwondingen en liepen niet kreupel.

Later stonden ze ook weer gezellig hooi te eten samen, hoewel pony 2 nog wel schrikkerig was.

Maar ik vraag me af, waarom deed pony 1 dit ineens? Ik liep gewoon rustig met ze en ineens BAM! Zou dit jaloezie van pony 1 kunnen zijn (of denk ik nu te mensenlijk?) of iets anders?

Ze staan al een jaar of 2 samen en er zijn eigenlijk geen problemen tussen die 2.

Faelynn

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:05

waarschijnlijk gewoon weer even laten zien dat die de baas is, zie je ook wel eens bij de paarden in onze wei

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:20

Begrijp ik het goed dat je aan beide kanten een paard vast had en dat ze dus onderling ruzie kregen? En je geeft de dominante een stemverheffing en een tikje zodra de andere is gevlucht?
Zo ja, dan zou ik volgende keer echt wat harder op je strepen staan want zo'n situatie is levensgevaarlijk! Wat als de pony jou had geraakt? Ik had de dominante echt keihard op zn plek gezet want als ik met de paarden loop ben ik de leider en eventueel onderling gekissebis accepteer ik totaal niet. Mijn dominante fjord moet daar af en toe weer even op gewezen worden (meestal is wegsturen voldoende) want die had er nogal een handje van. En een foei werkt in zo'n geval echt niet....

Ik ben normaal gesproken een vreselijk zacht ei en wil altijd de oorzaak van het gedrag achterhalen en dit zo vriendelijk mogelijk oplossen maar ik trek de grens bij dergelijk gevaarlijk gedrag. Wat het is geweest is ook lastig te bepalen, iig iets onderling tussen die twee. Misschien dat de ene pony iets verkeerd deed en de dominante hem op zn plek wilde zetten o.i.d. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, die onderlinge dingen vechten ze maar uit als jij er niet naast staat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 17:27

Situatie is inderdaad gevaarlijk, heb met pony 1 ook dominantieproblemen gehad (gericht trappen, aanvallen). Nou dan was ik echt niet lief. De 2e keer heeft ze ook een mep met het halstertouw op haar kont gehad. Als ze naar andere paarden wil trappen doet ze dat maar als ik er niet ben.

Wat jij zegt dus :j. Was te laat om haar een schop oid te geven, omdat ik eerst pony 2 moest loslaten.

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:41

Wat Zwerte zegt is inderdaad zeker een punt meid! De dominante mag idd best wel eens op zijn nummertje worden gezet hoor. Is echt geen schande!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:52

Merries onder elkaar? Mss keek pony 2 verkeerd naar pony 1 waardoor die ineens uit haar slof schoot? Mss speelden de hormonen op? Mijn onderdanige ruin is ook wel eens schijnbaar uit het niets in elkaar gemept door een merrie die naast hem stond. Hij gaf blijkbaar ook een verkeerd signaal.
Ben het wel met de reacties hierboven eens wbt het op haar nummer zetten van pony 1!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:00

Jahoor, ze moeten nu naar jou luisteren, jij bent de leider op dat moment en jij bepaald of er iemand straf moet hebben.
Alleen denk jou dominante paard daar anders over, hij voelt zich nog steeds de leider en deelt straf uit terwijl jij erbij bent, dus daar zou ik mee aan de gang gaan.
Volgende keer ben je er ook beter op bedacht dus dan gelijk aanpakken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 11:10

Klopt, volgende keer kan ik inderdaad gelijk aanpakken :).
Heb veel botsingen gehad met pony 1, maar het gaat nu goed tussen ons.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:39

Oei, gelukkig is het goed afgelopen! Kan me voorstellen dat je boos werd en dat mag je ook duidelijk maken ook. Gemuts prima, maar niet als jij ertussen staat. Volgende keer extra alert zijn op signalen van één van de twee en meteen ingrijpen, al blijft dat natuurlijk moeilijk hoor, wij zijn nu eenmaal mensen en minder gevoelig voor die subtiele boodschappen die aan zo'n actie vooraf gaan...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 21:40

Signalen heb ik inderdaas gemist, iemand die het had gezien wist het ook niet... inderdaad goed opletten ennwat extra grondwerken met de dominante dame.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:31

Je zegt ik heb heel wat probleempjes gehad, maar nu gaat het heel goed met ons ??????
Het gaat helemaal niet goed nu, er was een ruzie die jij niet dadelijk kon stoppen dus je had op dat moment heel duidelijk even niet de leiding.
Bovendien heb je het 2de paard moeten loslaten, ook dat is heel gevaarlijk, jouw leiding was dus onvoldoende om beide paarden echt vast te kunnen houden, je hebt hem toch los gelaten hé.
Dit is dus echt niet in orde.

EskeGirl schreef:
Klopt, volgende keer kan ik inderdaad gelijk aanpakken :).
Heb veel botsingen gehad met pony 1, maar het gaat nu goed tussen ons.

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:30

Laat inderdaad goed zien dat jij de baas ben en reageer gelijk als het gebeurt, timing is heel belangrijk anders linken ze het gedrag niet meer met jou optreden ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:47

Breng hier iedere dag twee paarden (1.47 m hoog) naar hun wei en 's avonds voor het donker weer terug (ongeveer 500 - 800 meter afhankelijk welke wei ze hebben). Als ik met ze loop is het zwaar verboden dat ze onderling ook maar iets uithalen richting elkaar. Ik loop voorop de paarden alletwee ietwat schuin achter mij de een links en de ander rechts van mij. Neusje voorbij mijn schouder mag niet, dan komt mijn hand omhoog en duw ik neusje iets terug (is bijna niet meer nodig om te corrigeren). ik ben de leid merrie als het ware op dat moment.
Zodra er gesodemieter is (zelden want ze weten het mag niet als ik met ze loop of bij ze ben) van de merrie of de ruin krijgt diegene die sodemietert een boze héi en een snuk aan het halster. De ruin een echte snuk met eventueel een tik (is erg dominant en was vader hengst), de merrie alleen "hei Polie mag niet". Is genoeg.
Als er iets gebeurt waardoor een of twee wat te heftig op de omgeving reageren draai ik ze gelijk met de neuzen naar elkaar toe zodat ze er niet vandoor kunnen en bij elkaar en bij mij moed kunnen putten. Zodra de rust er weer is gaan we gelijk weer verder (gebeurt zelden of nooit maar toch het blijven dieren).
Als er werk in uitvoering is of veel agrarisch werk loopt mijn man even mee zodat we elk eentje hebben.
TS om nog een vraag van je te beantwoorden, het is niet belangrijk wat er was of wat ze hadden te vereffenen met elkaar. Dat doen ze maar als jij er niet bij bent. Mag niet want is gevaarlijk voor jou en eventuele andere mensen die zich op straat bevinden. Luusteren moeten ze :+ .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:34

Bedankt voor de reacties, heb ik zeker wat aan!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:00

Later dacht ik nog verder over je gebeurtenissen na en vroeg me af, het gaat hier eigenlijk vrij ontspannen tussen die twee, hoe kan dat dan? Maar dat is niet helemaal waar realiseerde ik me. Hier ook akkefietjes tussen die twee. Als ik kom 's ochtends zie ik al gelijk hoe laat het is. Dat is heel belangrijk TS gelijk pony's goed observeren als je naar ze toegaat en je "voelzintuig" helemaal open zetten. Dan zie je gelijk: "mm merrie heeft op haar duuvel gehad, want staat sip in een hoekje", of "hmmm ruin heeft de bokkepruik op. die wil zsm op de wei zijn" en zo een heleboel signalen die ze af geven met hun houding, ogen, oren. Als de kleinste van ons met koppie omlaag staat weet ik al hoe laat het is en zeg ik tegen de ruin: "kon je het weer niet laten, LIEF zijn voor POLIE" daar bij doe ik mijn wijsvinger omhoog en weet, de ruin moet ik in de gaten houden en gewoon doorlopen zonder te treuzelen en dat doe ik dan ook. De merrie geef ik dan even een bemoedigende kroel en zeg kom maar, als hij te eten heeft is hij weer lief voor je. Omgekeerd gebeurt ook af en toe maar niet zo vaak. De donderstraal is qua aandacht altijd voor jou. En als hij vrolijk meeloopt met oortjes erop dan is het: "goed zo, Hercule braaf, fijn paard"! en een aai. Want dat hoort er ook bij. Goed is goed en fijn en dan zie je jouw paarden groeien en blij worden. Het is vaak niet zo moeilijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:24

Hormonen of een fout van jou, trappen door dominantie is niet toegestaan en moet gestraft worden, zou persoonlijk door het lint gaan met pony 2 nog aan het touw, dan krijgt pony 2 maar even een klein rukje aan het halster, pony 1 wordt tenminste direct gecorrigeerd.

Hier ging het nog vredig met 3 paarden uit verschillende kuddes, van verschillende leeftijden (oa 2 jarige sinds-kort-ruin) en verschillende eigenaren, als jij heel direct, duidelijk en snel bent en je eigen plek kent (boven die van de paarden!) is het goed en proberen de paarden niet eens iets.