Verzorgpaard 'valt aan/dreigt'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verzorgpaard 'valt aan/dreigt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:37

Heey Bokkers!
Ik heb 2 verzorgpaarden die bij elkaar staan..

Calvono
-KWPN
- 6 jaar
- verzorg ik 1.5 jaar
-weet dat als ik mn hand omhoog doe met 2 vingers omhoog en 'uh' zeg dat hij op moet houden. (vroeger vooral omdat hij naar me beet)
- ruin

Silver (officieel Salmiak)
-KWPN
- romd de 15
- staat er sinds vorige week donderdad. Dus iets meer dan een week
- Kon me niet luchten, dus ging ik met Calvano om om Salmi aan me te laten wemnen..
-ruin, merrie, geen idee :/

vandaag sinds een paar dagen weer bij de paardjesgeweest.
Bij Salmi in de box, halster om.. Lekker kunnen aaien en kriebelen.
Maar sinds ik zn neus aanraakte en rustig praate probeerde hij te bijten..

Nog even geprobeerd, maar toen mn hand bij hem in de buurt kwam (richting schoft) steigerde hij.
Met Calvano geen problemen gehad.. Maar vanaf vandaag probeerde hij mi jj weer een paar keer te bijten.. Ook draaien, dus toen hij rustiger was een aaitje gegeven en de box uitgegaan. Daarna weer bij Silver, maar toen ik zn boxdeur probeerde te openen ging ie op me af.. Orem naar achter, em iets omhoog voor de boxdeur..

Hoe zou dit kunnen komen? Silver is wel nieuw, dus als het daardoor komt.. Masr als Calvano Salmi's gedrag overneemt, vimd ik het niet leuk meer :/

Ik ben niet bang aangelegd, en was ook niet bang. Dus dat zou niet de oorzaak zijn..

Erg knap als jilloe dit helemaal gelezen hebben!

Xx deze paardengek :p

february

Re: Verzorgpaard 'valt aan/dreigt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:27

Hoe reageer jij als ze zo dreigen? Ik zou nl. niet gediend zijn van zo'n houding en mezelf groot maken en enkele passen achterwaarts zetten, al dan niet slingerend met een halster oid. Hoe reageren de paarden op elkaar? Kan het niet zo zijn dat er onderlinge irritatie is waardoor ze zo zuur doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:30

Onderling lijkt me raar :p Ze zitten met elkaar te neuzen tussen de tralies door.

Hoe ik zelf reageer..
Een stap achteruit ivm steigeren en m'n hand omhoog, wat bij Calvano voldoende is, sinds vandaag heb ik ook het halstertouw in de rondte geslingerd toen Salmi steigerde. Raar paard :/

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:13

Misschien eens met een clicker gaan werken? Ik verzorg een paard die het heeft gedaan wanneer ik zijn oren aan wilde raken. Uiteindelijk hoefde ik de clicker niet meer te gebruiken wanneer ik zijn oren aanraakte en kon ik hem gewoon belonen door op zijn hals te kloppen en "braaf" te zeggen bijvoorbeeld. Paarden vinden het ontzettend leuk om met een clicker te werken, net als honden uiteraard waar de clicker in eerste instantie eigenlijk voor is gemaakt! Maar je kunt het voor ieder dier gebruiken. Het vergt wel veel oefening en het is verstandig om er zelf eerst eens over te lezen voor je een clicker gebruikt. Het is maar een idee hoor. Je kunt er iuiteraard ook trucjes mee aanleren. Maar misschien is er iets anders wat beter werkt? :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:46

Hier staat ook een paard wat bij collega's echt de achterste hoek van de stal in schoot zaterdag en op z'n achterbenen ging staan. TLC doet wonderen hoor, gewoon wat tijd geven. Niet over je heen laten lopen though, maar er is wel een verschil tussen respectloze paarden en onzekere paarden. Misschien een keer iemand meenemen die je kan helpen oordelen als je zelf het verschil niet goed kan zien, en op basis daarvan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:34

TLC?

Vandaag weer evrntjes bij de paardjes geweest, Calvano was best lief maar wel wat.druk, bij silver 'durfde' ik dr box niet in. Omdat ik weet dat ik dat spannend zou vinden en paarden voelen dat. Wel door de tralies mn hand laten ruiken etc :)
het ging vandaag dus wat beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:10

Super jammer.. Maar vandaag te horen gekregen dat hij weer wordt verkocht..
Hij is namelijk in de trailer niet het makkelijkste paard.. En dat heeft de eigenaar doen besluiten dat hij weer weg gaat.. Erg jammer, maar ik snap de eigenaar ook wel!

Nog even on-topic:
Het stomme is dat ik hem vandaag vanachter de tralies kon aaien zonder dat hij een poging tot bijten deed :(
Maar dit topic is ook niet meer van toepassing.. Zoo jammer..

xx

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:39

Inderdaad jammer, zeker nu je vooruitgang zag.
Veel plezier nog met Calvono! (die blijft nog wel toch)? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:01

Met Calvano ben ik ook heel rustig gestart, die beet ook wel, maar nu kan hij me niet meer missen XD Was zo leuk geweest dat Silver ook wat bijtrok.. En natuurlijk niet raar deed in de trailer :p

Dankjeweel! Die blijft gelukkig nog wel! En in de zomer komt m'n toppertje uit de veulenopvang!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:58

Het lijkt erop dat je de eerste signalen van het paard niet opgemerkt hebt. Dit kan bijvoorbeeld het licht wegdraaien van het hoofd zijn, of het wegdraaien van de oren, gerimpelde neus, grotere neusgaten, knarsen, een mini-stapje opzij, etc. etc. Je doet het halster om in stal en gaat aaien: hou je dan het halster vast? Bij sommige paarden volgen de signalen zich razendsnel op, waardoor ze eerder zullen bijten. Misschien is het handiger om het halster om te doen en hem buiten de stal te aaien? Of het aaien voorlopig even overslaan, zodat hij eerst kan zien met wie hij te maken heeft en welke bedoelingen jij hebt. Geen paard is tenslotte hetzelfde, net als mensen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:00

Joaltijd schreef:
Super jammer.. Maar vandaag te horen gekregen dat hij weer wordt verkocht..
Hij is namelijk in de trailer niet het makkelijkste paard.. En dat heeft de eigenaar doen besluiten dat hij weer weg gaat.. Erg jammer, maar ik snap de eigenaar ook wel!

Nog even on-topic:
Het stomme is dat ik hem vandaag vanachter de tralies kon aaien zonder dat hij een poging tot bijten deed :(
Maar dit topic is ook niet meer van toepassing.. Zoo jammer..

xx

Heel sneu voor het paard, dat het niet de kans krijgt om met begeleiding te leren toch rustig op de trailer te staan. En voor jou, dat je niet een band kunt opbouwen. Toch valt het me wel op: je liet onbewust merken dat je niets van hem vraagt en hij laat/liet het aaien wel toe. Ik herken dit gedrag van een ander paard dat eerst ook niet makkelijk te benaderen was en poeslief toen het weg moest. Ze voelen dingen nu eenmaal heel goed aan. Ik hoop dat je met het andere paard evengoed nog veel plezier mag hebben! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:24

De laatste keer wist ik nog helemaal niets over dat hij wegging :p

En over die eerste signalen, een paardje op rust die nieuwschierig naar me kijkt? :p Althans, dat is wat ik ervan denk/dacht. Maar hij was nieuw, dus het kan ook zijn dat ik fout zat :+

Ik hoop wel dat hij nu ergens voor langere tijd blijft. Als hij de hele tijd van hand tot hand gaat.. Dat vind ik dan weer sneu..

Edit: Bedankt! Zal vast wel lukken!! Al is dat niet het makkelijkste paard :P
En die heb ik dus ook vertrouwen kunnen geven. Jammer van Silver..

Maar bedankt iedereen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:16

Krijgen ze wel genoeg te eten? Wat zijn ze snel chagrijnig. Jammer dat Salmiak geen kans krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:46

(bijna) onbeperk hooi, en soms de wei/paddock op. Maar dat ligt natuurlijk aan het weer :)
En Calvano is weer de oude, eergisteren even geweest. Lekker in de paddock rennen XD

Bedankt allemaal! Ben benieuwd of er weer (snel) een nieuw paardje komt!

xx