hoe een paard benaderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yari1

hoe een paard benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:52

tja misschien een domme vraag maar hoe doe je dat eigelijk?
ik heb ergens gelezen dat het paard naar jou moet komen en niet andersom is dat waar?

x yari1

Anoniem

Re: hoe een paard benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:58

Misschien heb je hier wat aan: http://www.youtube.com/watch?v=01G7emg-pYA

En het is inderdaad beter om het paard met jou contact te laten maken (dus niet zomaar er op af lopen en rond de hals vliegen bij wijze van spreken, maar op een afstandje staan en je hand uitsteken en je paard het eerste contact laten maken). Kan alleen zelf op dit moment niet zo goed uitleggen waarom precies .. eens zien of ik daar ergens een filmpje of uitleg van vindt ..

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:01

ik las ergens dat je dan het paard laat zien dat hij de baas is als je eerst naar hem toekomt ofzo!

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:03

Als je op een afstandje wacht, dan kom je niet in de persoonlijke ruimte van het paard dus zal hij ook niet zo snel weglopen ofzo. Meestal zijn ze nieuwsgierig genoeg om toch wel naar je toe te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:05

Denk niet dat het zozeer in die termen gezien moet worden ..
Wat wel zo is (en legt hij in het filmpje ook uit) is dat paarden, net als mensen, een eigen persoonlijke ruimte hebben (als iemand die je niet of bijna niet kent heel dicht op je komt staan vind je dat ook niet altijd leuk bv.). Wanneer jij als mens (roofdier) zomaar op je paard (prooidier) af stapt wordt dit vaak als bedreigend gezien door het paard. Wanneer je je paard de kans geeft om zelf te komen heb je die situatie niet, en je laat je paard beslissen om zelf contact te maken. Wanneer je paard jouw uitgestrekte hand aanraakt wil die daarmee eigenlijk zeggen "ik vind het nu ok dat jij mij ook aanraakt". Wil niet zeggen dat je dan meteen rond het paard zijn/haar nek kan vliegen, maar dat hangt ook weer van paard tot paard af ;)

Ga nog even verder kijken, heb er ooit iets van gezien of gelezen maar kan me niet meer herinneren waar, en vind het ook moeilijk om zelf uit te leggen..

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:07

ik snap het vind het best interessant! nog meer tips zijn altijd welkom

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:11

Als je goed kijkt hoe een paard andere paarden of mensen benaderd komen ze meestal met een boogje aanlopen, niet in een rechte lijn dus. Als ik in een rechte lijn naar mijn verzorgpaard loop, dan heeft ze veel sneller de neiging om weg te lopen.
Verder zet ik zelf wel als eerste een stap in haar persoonlijke cirkeltje.. Niet andersom.. Omdat ze nogal de neiging heeft om me af en toe omver te lopen. Verder snapt ze heel goed wanneer ik haar wil wegjagen of wanneer ik haar alleen wil benaderen. Dus daar doe ik niet speciale dingen ofzo.. Maar ik hoop dat iedereen wel kan bedenken dat je niet met een super dominante, aanvallende houding naar een paard moet lopen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:12

"Voorzichtig".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:12

@ Femek2902 : Dat laatste zou je denken .. maar in de praktijk .. ;)
En dan hangt het nog van paard tot paard af .. Sommige paarden kan je superdominant (wat dat ook moge wezen .. zeg maar stoer, zelfverzekerd, groot.. ) binnenkomen en die zullen je nog omver willen lopen .. Anderen die gaan al rennen van schrik als je van 50m afstand nog maar naar hen kijkt ... En dan heb je alles er tussenin, vaak ook nog afhangend van dag tot dag en moment tot moment :Y)

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:13

is het ook zo dat je een paard nooit recht in zijn ogen aan moet kijken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:17

yari1 schreef:

Dat is sowieso vrij moeilijk, maar serieus, ik denk dat je paarden en honden door elkaar haalt...

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:18

hoezo zou ik die door elkaar halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:19

Als je een paard recht aankijkt is dit omdat je iets van je paard wil (bv. achterwaarts gaan). Dus bij een paard wat je niet kent of waar je nog een band mee moet opbouwen is dat beter om dat niet meteen te doen neen. Het is dus niet dat je het nooit mag doen, maar het is als vorm van training (je kan paarden leren op je te reageren door gewoon op een bepaalde manier naar hen te kijken ;) ) en niet iets wat je standaard doet. Zoals gezegd zullen sommige paarden al wegrennen als je van 50m nog maar naar hen kijkt ...

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:20

ik snap het :)

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:21

en had je al gevonden wat je zocht [***]? filmpjes ofzo haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:24

Neen, ben nog aan het rondkijken, maar weet echt niet meer waar ik het gezien of gelezen heb :o Denk misschien ergens op Parelli Connect, maar dat is enkel voor leden dus daar heb je dan toch weinig aan ;) Moest ik het nog tegenkomen dan geef ik het nog wel even door, eventueel via pb ofzo als het topic al wat ouder is :)

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:24

ja is goed hoor :)

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:27

iedereen bedankt voor de reacties

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:35

yari1 schreef:

Een paard is een prooidier. Als een jager aanvalt staart deze constant in de richting van zijn prooi. Als jij dus je paard (of een nog onbekend paard) in de ogen blijft kijken, kan hij jou als jager zien en van je weglopen/rennen. En wordt het lastig om m te vangen ;)

het is dus niet persé nooit in de ogen kijken, alleen niet staren :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:26

Gedraag je altijd als de hoogste in rangorde.
Hoofd omhoog, borst vooruit, kijk naar waarheen jij wilt, loop in de richting van waarheen je wilt gaan, dus geen bochtjes. Zelfverzekerd.
Staat er een paard in de weg dan is hij degeen die opzij gaat en wel meteen.

Sta een ander paard toe om jou te benaderen, ook al wil je dat eigelijk heel graag....

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:40

Goede tips hier, heb er af en toe ook problemen mee als ik een paard uit de stal pak op de manege.
Oren naar achteren, bijten in het hek.
Maar snoepjes werken soms ook goed om vertrouwen te krijgen en rustig blijven, effen geduld!