Paard plast altijd tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Paard plast altijd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:46

Hoi bokkers,

Al een hele lange tijd ging mijn paard in 'plashouding' staan als ik hem op wilde pakken met rijden (lees naar beneden ging vragen, en we dus aan het werk gingen) maar plaste hij nooit. Hij is daarvoor onderzocht en daar is niets uitgekomen, dus de conclusie was al snel, dat het een één van zijn vele trucjes is om even pauze te nemen. }:0
Hij heeft een hele lastige rug en veel niet goed passende zadels gehad (hij geeft het zelf ook niet aan als er iets niet goed zit helaas, dus hij heeft nu al zo'n beetje 7 zadels gehad) maar nou heb ik na heel veel zoeken een zadelmaker gevonden die zei dat ze echt een goed zadel had dat echt op hem paste. Nou toch maar weer de gok genomen want het zadel dat hij nu had was ook niet goed.
Maar nou komt het, sinds hij dit zadel op heeft, plast hij dus wel tijdens het rijden. Hij doet het weer zodra ik hem oppak om te beginnen. Dan gaat hij in plashouding staan, en soms duurt het even, maar plast hij dus wel echt. Wat hij wel doet is na een paar rondjes als er dan een maatje van hem de bak in komt, of ik sta even te praten dat hij dan weer in plashouding gaat staan, maar dan komt er uiteraard niets. Daar trap ik natuurlijk ook niet meer in dan. :+
Nou vraag ik mij af, waarom doet hij dit? Hij gebruikt het dus wel als trucje, maar sinds ik dat zadel heb (nu zo'n 2 weken) heeft hij elke keer geplast tijdens het rijden. Hij komt gewoon uit zijn stal voordat ik hem ga rijden, dus het is niet dat hij niet in de paddock plast oid.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of heb ik als enige zo'n gek paard? :P

Bernoe

Re: Paard plast altijd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:00

Apart. Ik heb er geen ervaring mee. Wel gaat mijne als ik haar uit de wei haal altijd langzaam lopen, uiteindelijk stilstaan, plassen, weer heel sloom meelopen, poepen en dan sjokt ze langzaam de wei uit. Dus je bent niet de enige met een raar paard hihi! Alhoewel ik het ook wel weer slim van dr vind....

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:03

De pony waar ik op les gaat voor het hekje van de wei stilstaan om te 'plassen'. Hij gaat dan gras eten, als ik hem van het gras weghaal plast hij verder. Als hij eet plast hij weer niet.
Dus dan sta je daar een kwartier te wachten tot hij klaar was. Tot ik het door had :+

Ik denk laten plassen als hij moet, maar anders doorrijden. Tot hij ook door heeft dat z'n truc niet meer werkt *\o/*
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 01-11-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:03

Misschien houd die in zijn stal gewoon zijn plas uit luiheid in (want wat die nu niet doet, kan over 5 minuten gedaan worden) maar als je dan gaat rijden weet die dat het er echt even uit moet. Hij kan best doorhebben dat die met de plashouding 'pauze' krijgt en het hierdoor blijven doen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:05

Ik heb er ook geen evaring mee mijn bijrijpaard die plast negen van tien keer ip straat

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:13

die van mij standaard op een buitenrit haha grapjas zodra hij haaks afslaat om het gras in te gaan weet ik hoe ver het is,
het blijft niet bij 1 x overigens :o ( hij mankeert verder niets)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:17

een paard doet dit niet om je in de maling te nemen of omdat hij onder het werk uit wil komen.
Laat zijn SI gewricht eens nakijken.Is er weleens een goede osteopaat bij geweest?In plaats van 7 zadels te proberen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:23

geerke, hoe verklaar jij dan dat hij het vaak heel toevallig doet als z'n vriendje stilstaat en we daar langs lopen, of in een hoekje waar mensen zitten. :+ Of precies op het moment dat ik mijn teugels oppak, of te wel, dat hij moet beginnen met werken....
Hij wordt regelmatig nagekeken door een fysiotherapeut, osteopaat en masseur, en ook regelmatig voor een check up bij laarakker. :)
Zijn SI gewricht wordt inderdaad altijd behandeld bij de osteopaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:26

teugels aannemen is vragen om ruggebruik.Daar gaat het dus mis.
En wat doet Laarakker aan een SI gewricht?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:48

Laarakker heeft daar verder nooit iets over gezegd, daar wordt hij meer van binnen bekeken. De osteo maakt hem altijd gewoon los daar.
Hmm zodra ik hem dus vraag z'n rug te gebruiken gaat hij plassen, apart... Omdat er dan extra druk op zijn nieren komt ofzo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:44

je zou hem eens moeten longeren...in het begin zonder bijzet en daarna met(lichtjes bijgezet)
Zonder zadel.Eens kijken wat er dan gebeurt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:48

Die van mij plast ook echt (bijna) iedere keer. Alleen dan na het rijden, alsof alle spanning er dan eindelijk uit kan. Heeft wel even opstart probleempjes, want hij moet meestal 2 a 3 keer van plekje verwisselen voor het eindelijk komt :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:51

De mijne doet dit ook! Soms doet hij het aan het begin van het rijden als ik er pas op zit, soms wanneer ik hem terug wil oppakken en soms als ik aan het uitstappen ben. Ik voel het al aankomen wanneer hij moet gaan dus dan ga ik al in verlichte zit zitten, maar dan duurt het altijd even omdat hij zijn 'plekje' niet vindt haha..
Ik heb me hier al over bevraagd bij de DA, maar volgens haar is hij niet abnormaal of heeft hij niets aan zijn blaas. Hij doet ook steeds grote plasjes, moesten het nu telkens kleine plasjes zijn kan dat wijzen op een blaasontsteking.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:15

Ja die van mij moet even een halve minuut stilstaan (soms nog langer :') ) voordat er echt plas komt. Geerke sinds het nieuwe zadel heb ik hem al wel los gelongeerd maar gebeurde er qua plasstand/plassen niets.(of doel je daar niet op?) Maar daarvoor deed hij tijdens het longeren ook wel eens in plasstand gaan staan, maar dan kwam er ook niets(zowel los als met bijzet). Ik heb hem sinds ik mijn nieuwe zadel heb nog niet gelongeerd met bijzet.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:52

Ik ben ook van mening dat een paard niet expres gaat plassen. Laat het idd even nakijken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 16:22

sneeuwkapje, zoals in de openingspost staat is hij er op nagekeken.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:10

Plassen kan komen doordat hij stress aan voelt komen (en zich dus wat lichter wil maken om harder weg te kunnen vluchten) dus misschien kan je daar naar kijken?
Het twee jarige hengstje dat ik verzorgde moest eerst altijd even plassen voor we gingen wandelen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:17

ik weet altijd eerder dat mijn ruin moet plassen dan hij zelf. Hij gaat steeds langzamer lopen en een paar x stilstaan en uiteindelijk gaat ie plassen, meestal 2 x tijdens een ritje in het bos en ook nog vaak op vaste plaatsen.
Ik ben allang blij dat ie plast onder het zadel, want vroeger reed ik een jachtpaard dat dat niet deed (kon) en regelmatig over z'n water terug op stal kwam

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:22

Doet hij het niet uit 'gewoonte'? Mijn paard heeft ook van die 'plasgewoonten'. Hij plast altijd als hij net hooi heeft gekregen en ook als hij net op de vrachtwagen staat (zowel voor als na het rijden). Als hij dan niet echt moet plassen, gaat hij toch in de plashouding staan en komt er dan ook niets of maar een heel klein beetje uit.

Misschien is hij er ooit mee begonnen omdat hij inderdaad ergens last van had, en doet hij het nu nog steeds omdat het volgens hem gewoon zo hoort.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:38

Hier zelf ook een gewoonte plassert :D ! Of eigenlijk alle 2. Hartstikke handig _/-\o_ ! Misschien tip om hem voor het zadelen ff 5 min alleen in stal te laten zodat hij event kan. Sommige plassen nu eenmaal liever binnen als buiten. Ken ook pony, die ieder half uur ohz mot plassen; mankeert niets... Zou zelf iig proberen om hem voordat je aanstapt hem al lichtelijk na beneden af te stellen en doordrijven of plasstand voorblijven ( dus afgesteld stilstaan). Maar dit wel indien hij zoals je zegt geen kouwtje oid heeft :j

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:56

Heb je een bloedonderzoek laten doen? Mijn paard had dat ook, was er ook erg sloom bij.. bloed onderzoek laten doen, bleek hij ergens te weinig van te hebben..volgens mij Selenium maar weet het niet zeker, is een paar jaar terug geweest. Nu staat hij op ander voer met meer vitamines en mineralen, een zoutblok en pavo koeken. Nu nooit meer last van gehad. Hij stond 24 uur buiten met hooi en basis brok, maar toch had hij behoefte aan een andere voeding.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:41

Gewoonte zou inderdaad kunnen hoor! Het is ook altijd een gewoonte van hem om na het rijden, of na de paddock in stal te plassen. We dachten dat het kwam omdat hij een vrij korte rug had, met een vrij lang zadel dat dat misschien druk op z'n nieren gaf. Het nieuwe zadel is nu speciaal daarom ook korter. Maar ik rijd ook wel eens boomloos, en daar gaat hij ook alleen in plasstand staan, en dus verder niets doen. Voor het rijden in de stal laten al eens geprobeerd, heeft geen zin. :')
Vluchtgedrag geloof ik niet, hij is de rust zelve. :D
Ik weet niet precies hoe hij onderzocht is (is intussen al flinke tijd geleden, ik was toen een jaar of 13, ja dit probleem speelt al vrij lang, maar nu opeens plast hij echt!) maar hij heeft altijd een himalaya en mineralenliksteen in stal, en van de zomer ook pavo koeken gekregen. Nu krijg hij 3 verschillende soorten voer om te zorgen dat hij alles binnenkrijgt. Dus ik geloof niet dat hij nu iets te kort komt. :)

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:48

Het paard dat ik reed moest ook supervaak plassen en mesten, tijdens het rijden, na het rijden. Ik denk dat het hem gewoon in de weg zat, want als het eruit was liep ie altijd veel soepeler. Ik kan ook niet met een volle blaas werken hoor :=
TS, het kan natuurlijk altijd iets lichamelijks zijn, maar je geeft aan dat het uitgebreid is gecontroleerd. Waarschijnlijk gebruikt hij het nu gewoon als trucje om even pauze in te lassen. Het is moeilijk om gewoontes af te leren, maar misschien helpt het als je tijdens de training op eigen initiatief inlast? Dan leert je paard misschien dat hij voldoende pauzes krijgt en het zelf niet hoeft te beslissen.

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:32

Mijn Tinker houdt het meestal op maar lost gelijk als ze in de stal komt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:25

Mijn merrie plast standaard op de trailer of als ze er net vanaf komt. Ik vind het wel handig, loopt ze geen CC of les met volle blaas.

Ik heb ook een pony die eerst moet plassen voor het rijden. Als ik hem uit de wei haal moet hij eerst op stal plassen. Soms vergeet ik of anderen dat en dan plast hij tijdens het rijden. Dan gaat hij eerst een aantal x stilstaan in plashouding, maar het komt altijd pas wat later.

Krijgt jouw paard mogelijkheid om te plassen voor het werk? Mijn pony moet ik echt 5 a 10minuten op stal hebben voor hij gaat plassen. Maar hij moet altijd!!