Mishandeld paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RioRietje

Mishandeld paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:27

Hoi ;) Mijn eerste bericht op bokt!

Wij hebben op de manege een paard staan genaamd; Ravel. Vroeger is hij mishandeld op stal, namelijk met de zweep op het hoofd geslagen. Dit is niet op onze manege gebeurd maar bij zijn vorige eigenaar. Je kan zijn stal bijna niet open doen, of je word al bijna aangevallen. Ik heb ooit geprobeerd om heel zelfverzekerd de stal in te stappen, maar daar hield ik een grote wond aan over. De eigenaren van onze manege kunnen zonder moeite de stal in stappen, en Ravel doet niks? Ook op de wei is het echt een schatje, maar dat komt omdat die daar vroeger nooit is mishandeld.

Zijn er hier mensen die weten hoe dit opgelost kan worden? Super bedankt alvast, en tips enzo zijn ook welkom.

xx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:30

Waarschijnlijk vertrouwd en kent hij de eigenaren goed. Ik zou zeggen niet de stal in stappen. Voor de stal staan en het paard naar je toe laten komen. Ik weet niet wat je verder met het paard wil doen. Maar dan kun je halster aandoen en rustig mee nemen.

RioRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 17:33

Tigra_ schreef:
Waarschijnlijk vertrouwd en kent hij de eigenaren goed. Ik zou zeggen niet de stal in stappen. Voor de stal staan en het paard naar je toe laten komen. Ik weet niet wat je verder met het paard wil doen. Maar dan kun je halster aandoen en rustig mee nemen.

Dat is het punt, als je de stal opendoet, gaat hij meteen door de opening heen bijten. Het enige wat eigenlijk belangrijk is, is dat hij een beetje fatsoenlijk en rustig opgezadeld kan worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:35

Wachten de deur niet open doen voordat het paard rustig is. Laat hem eerst je geur maar herkennen. Dan doe je de deur op een kier zodat hij er niet uit kan en niet bij jouw kan komen en dan wacht je weer tot die rustig word. Heeft even tijd nodig maar als hij je dan herkent zal het ook steeds beter en sneller gaan. En anders eens vragen of de eigenaren je een tijdje willen helpen.

RioRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:25

Tigra_ schreef:
Wachten de deur niet open doen voordat het paard rustig is. Laat hem eerst je geur maar herkennen. Dan doe je de deur op een kier zodat hij er niet uit kan en niet bij jouw kan komen en dan wacht je weer tot die rustig word. Heeft even tijd nodig maar als hij je dan herkent zal het ook steeds beter en sneller gaan. En anders eens vragen of de eigenaren je een tijdje willen helpen.

Dankjewel voor je tips, ik denk wel dat dit moet gaan helpen! x

Simpelman

Re: Mishandeld paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 07:40

Zeggen tegen de eigenaren dat een dergelijk paard niet op een manege thuis hoort.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:41

Dat hierboven, ben ik niet mee akkoord.

Wel snap ik niet waarom iemand anders hem uit stal moet halen? Laat de eigenaars dit zelf doen.
Of wordt hij als manegepaard gebruikt ofzo?
Want dan deel ik bovenstaande mening.

Maar als hij er in pensionstalling staat, is het toch wel anders.

Cappuccino92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:42

Het is een kwestie van rust en geduld denk ik. Hij moet leren dat hij door jou niet geslagen wordt. Met een manegepaard is dat natuurlijk best lastig omdat je deze niet op regelmatige basis ziet. En inderdaad, ik ben het ermee eens dat zo'n paard niet op een manege thuishoort, zeker voor het paard. Die heeft een rustige omgeving nodig zou ik zeggen.
Dus ga voor zijn stal staan, doe de deur rustig open en let op het paard. Als het paard begint te dreigen stop je (maar loop je niet weg), zodat het paard kan zien dat je hem niets doet en zo ga je steeds een stapje verder. Blijf vooral rustig.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:57

Ik denk ook dat je eerst een vertrouwensband moet opbouwen met ravel. Dat kost veel tijd. Veel belonen met stem en altijd rustig en vriendelijk blijven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:02

Als het een manegepaard is vind ik het raar, dat iedereen dan zomaar op goed geluk de stal in moet.
Als hij met rijden wel braaf is, zou er gezorgd moeten worden dat manegeklanten het paard niet zelf zadelen of de stal in gaan, totdat hij eventueel beter te handelen is.

Als het een pensionpaard is, is het een zaak voor de eigenaar.

Wiske2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:04

Is Ravel verder wel gezond of denkt hij "daar komt weer zo,n iemand met een zadel" heeft hij soms negatieve ervaring met bijv pijn en slecht passend zadel?
Vaak hebben paarden in zo,n geval wel meer dan een slechte ervaring en lossen meer mensen dit op met slaan zodat het alleen maar erger word.
Als het een manege paard is zullen er meerdere mensen hem uit de box moeten halen.
Ik zou er niet eens op willen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:07

RioRietje schreef:
Hoi ;) Mijn eerste bericht op bokt!

Wij hebben op de manege een paard staan genaamd; Ravel. Vroeger is hij mishandeld op stal, namelijk met de zweep op het hoofd geslagen. Dit is niet op onze manege gebeurd maar bij zijn vorige eigenaar. Je kan zijn stal bijna niet open doen, of je word al bijna aangevallen. Ik heb ooit geprobeerd om heel zelfverzekerd de stal in te stappen, maar daar hield ik een grote wond aan over. De eigenaren van onze manege kunnen zonder moeite de stal in stappen, en Ravel doet niks? Ook op de wei is het echt een schatje, maar dat komt omdat die daar vroeger nooit is mishandeld.

Zijn er hier mensen die weten hoe dit opgelost kan worden? Super bedankt alvast, en tips enzo zijn ook welkom.

xx

Klinkt misschien niet leuk, wat ik nu ga zeggen.

De eigenaren van deze paard, daar vertrouwd deze dier op. Dus ik zou zeggen laat het dier lekker met rust en laat het aan de eigenaren over.
Tenzij ze je hadden gevraagd om het dier dagelijks te gaan verzorgen dan zijn zij de aangewezen personen om het probleem met jou op te lossen.

Het is jouw dier niet, je kan dus niet zomaar ermee gaan rommelen.

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:13

Vertrouwen in de mens teruggeven en grondwerk gaan doen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:26

Ik zal het ook zeggen want ik denk hetzelfde...Het paard vertrouwt de eigenaren, dus laat het aan de eigenaren over. Je mag niet zomaar bij een paard naar binnenstappen en doen wat je wilt omdat je ,ook al zijn het goede bedoelingen, wilt zien of het paard je in vertrouwen neemt. Het paard heeft het niet op vreemde, en zolang de eigenaren jou niet vertellen dat je in de stal mag, moet je dan ook niet doen.... Als de eigenaren jou gevraagd hebben om te helpen met de verzorging en het gaat niet in de stal ,vraag dan of de eigenaar met je mee gaat.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:30

Linda2005 schreef:

Grondwerk? Het is TS haar paard niet...

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:56

Met de eigenaren samen ravel(?) uit zijn stal halen, steeds vaker todat hij niet meer lelijk doet, niks forceren.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:56

Kirsha schreef:
Linda2005 schreef:

Grondwerk? Het is TS haar paard niet...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:12

Ik begrijp niet waarom TS de stal van die Ravel in zou moeten?
Werkt zij daar?

Anders gewoon bij het paard wegblijven en dit door de (stal)eigenaren laten oplossen.

Ik lees iets over "dat hij wel normaal opgezadeld moet kunnen worden", is dat om in de manegelessen mee te draaien? Zo ja, dan dienen de eigenaren te zorgen dat dit door hen zelf (blijkbaar kunnen zij wel veilig met hem omgaan) gebeurt, dat laat je toch niet aan een manegeklantje over?

Tamaar2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:25

Die pony vertrouwd die mensen dan goed, en dus doet hij niks
Wij hadden ook zo'n pony op de manege, maar ik was daar ook bijna door gebeten dus laat ik het maar.

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:50

Vertrouwen is heel belangrijk, maar je moet ook aan je eigen veiligheid denken! Misschien is het inderdaad beter de eigenaren de pony uit stal te laten halen ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 04:42

Simpelman schreef:
Zeggen tegen de eigenaren dat een dergelijk paard niet op een manege thuis hoort.

Dát! sowieso! op manege's lopen kids, en kids in de omgeving van paarden met wantrouwen (zeker als dat wantrouwen ook nog eens op een manege ontstaan is) naar mensen geeft (fatale) ongevallen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:58

ShamalArabs schreef:
Simpelman schreef:

Dát! sowieso! op manege's lopen kids, en kids in de omgeving van paarden met wantrouwen (zeker als dat wantrouwen ook nog eens op een manege ontstaan is) naar mensen geeft (fatale) ongevallen.

of een bordje neerzetten dat er niemand bij dat paard mag komen, ik vind als eigenaar van de stal dat diegene dat zelf moet weten, als men weet dat het geen manage paard is hebben ze in mijn mening er niks bij te zoeken..

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:21

Respecteer de afstand die het paard nu wil bewaren, dat is de enige manier om langzaamaan vertrouwen terug te winnen.

sunflower82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:28

Paard is eenvoudigweg het vertrouwen kwijt in mensen. Blijkbaar vertrouwt het de eigenaren wel. Wat je zou kunnen proberen is het paard uit de stal halen door eenvoudig het halster te laten zien en kijken of hij daar positief op reageert. Vaak staat een halster voor leuke dingen doen zoals naar de wei. Nog een snoepje erbij en het is helemaal leuk. Maar als je als reactie platte oren krijgt alsof hij je gaat opvreten zou ik hem lekker laten staan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:39

er staan veel verschillende dingen voor de TS, maar TS heeft nergens aangegeven dat ze ook werkelijkwaar de rechten heeft gekregen van de eigenaar dat zij dit ook mag doen, een paard pakken van een ander lijkt me niet geheel slim...