paard wilt de wei niet uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

paard wilt de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:48

hoi allemaal :wave: '
ik rij de laatste tijd met iemand samen die een paard 'leent' van mijn vriendin. het paard heeft heel veel ervaring maar is de laatste jaren als fok merrie gebruikt. zij is nu het rijden aan het oppakken. het paard is zeer sterk en laat zich niet klein maken. ook is ze nogal lomp. met rijden is dit niet.

nu hadden we elke keer 1 probleem, het paard wit de wei niet meer uit. ik kom haar elke keer met mijn paard naar haar toe. maar hij is zo eigenwijs dat hij blijft staan. pas als iemand anders en nog achter gaat staan met een zweep en afentoe een tik geeft loopt hij mee.

het meisje geeft hem altijd wat in de wei en we rijden alleen buiten.
het paard staat samen met nog 1 pony en 1 2jarige. deze is ook heel lomp en hier word niks mee gedaan. hij heeft laatst iemand geslagen uit blijheid en het meisje zachjes gebeten. nu zijn ik en mijn moeder hier ook wel een beetje bang voor :=

weet iemand waarom het paard dit doet en wat wij moeten doen?

sorry, ik wist totaal niet waar dit moest :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard wilt de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:50

TAO -> OPG

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:51

Tja geslagen uit blijheid, en gebeten. Dat vind ik niet lomp, dat is gewoon een gebrek aan respect. Idem met het niet de wei uit willen. Mijn verzorgpaard haalde dat trucje ook uit, waarschijnlijk krijg ik nu half Bokt over me heen maar ik heb één keer een goeie tik met de zweep uitgedeeld en had er daarna nooit meer last van. Het was bij hem puur uitproberen.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:56

de 2jarige doet dit he? niet het paard waarover dit gaat. wij vinden ook dat de 2jarige niks weet, maar daar word ook niks mee gedaan :(

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:58

Hoooooo wacht, sorry, te snel gelezen!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:00

Haha is oke :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:02

Kan het niet gewoon een fase zijn? Ik heb dit met mijn verzorgpaard gehad toen we begonnen met het werken. Misschien realiseert ze zich dat ze aan het werk moet en denkt ze "Ha, ik blijf gewoon lekker staan." ?
Moest het dat zijn is het gewoon doorzetten, haar elke keer weer meenemen, ook voor dingen die net wat leuker zijn dan rijden. Voor je het weet loopt ze wel braaf mee.

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:16

Pff ik heb ook een verzorgpaard gehad die wilde ook nooit de wei uit. En het was een grote wei. Echt vreselijk. Hij rende altijd weg. Ik was toen 15 ofzo had geen flauw benul wat ik ermee moest doen. Maar het lijkt me erg vervelend. Misschien zou een tik inderdaad een keer goed wezen, zoals Kirsha al zegt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:19

Touw eraan, ernaast lopen en naar voren tikken, belonen zodra je de wei uit bent met iets wat die echt als beloning ervaart (wortel, snoep).
Zweep kun je ook gebruiken voor het veulen, tikje als die bijt of te dicht in jou ruimte komt, consequent zijn (met de fokmerrie overigens ook).

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:54

denkt dat dit ook vraagt om heel veel oefening en herhaling. En inderdaad veel belonen als het wel goed gaat.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:01

Word het paard alleen uit de weide gehaald om mee
Te werken ? Of ook eens voor een rondje wandelen, een wortel of een poetsbeurt?

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:15

Paard ook eens voor andere dingen dan werk uit de weide halen, leiderschap bevestigen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:48

meisje werd gebeten door het paard , maar dat dat kwam uit blijheid, want dan stampt hij ook nog, das ook zo leuk natuurlijk.Paard wil de weide niet uit dus met andere woorden , paard ziet jou als een stuk onbenul die daar een beetje in de weg komt lopen, en niets heeft te zeggen, paard beslist wat ere eigenlijk gaat gebeuren.
Kom nou zeggggg.
Een kraanman moet eerst leren werken en omgaan met zijn kraan voor hij effectief aan de slag kan ermee.
Een tenisser moet eerst leren hoe het raket vast te houden , hoe ermee te slagen, hoe de bal te raken, en dan heeeeeeellll veel oefenen, .....
Een ruiter moet ook eerst leren omgaan met een paard, moeten leren hoe paarden reageren en denken, een ruiter moet leren paardrijden.
Nog een hele weg te doen dus, als je het zou vergelijken met een ladder opklimmen van ongeveer een 50tal treden, dan sta je nu na al jouw lessen reeds op trede Nr 5 dus nog een hele reeks te klimmen zou ik zo zeggen.
Volg goed les. Het paard is hier niet in de fout, zoek de fout bij jezelf.

Caro27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 05:59

Ik denk net als de anderen dat het paard helemaal geen zin heeft om aan het werk te gaan als hij ook lekker in de wei kan staan. Kun je het hem kwalijk nemen? Ik zou hem inderdaad laten zien dat jij de baas bent en dat hij beloond wordt als hij met je meegaat, maar hij dat hij lastig gevallen wordt als hij niet meewerkt en in de wei blijft staan.
Zoals ik jouw verhaal lees heeft het paard geleerd dat hij zijn zin krijgt als hij bijt of lomp doet. En jij versterkt dit, zoals je zegt ben je bang dat hij bijt. Je moet hem dus laten zien dat hij niet zijn zin krijgt als hij bijt, maar dat hij zijn zin krijgt als hij doet wat jij zegt. Het is niet per se nodig om hem ook meteen aan het werk te zetten wanneer je op hem af komt. Laat hem ook zien dat jouw gezelschap goed is en dat jouw aanwezigheid niet meteen het ophouden van al zijn plezier betekent.

Ik ben het trouwens absoluut niet eens met wat Kirscha zegt. Ik denk niet dat een harde tik met de zweep meteen mishandeling is, maar fysiek geweld gebruiken is een teken van onmacht en het laat zien dat ze een paard niet begrijpt. Wat je zelf waarschijnlijk ook wel weet, is dat je niet nadenkt wanneer je pijn voelt, je reageert gewoon. En je wil juist dat het paard nadenkt, dat hij denkt: he, als ik lastig doe kom ik in de problemen, maar als ik meewerk mag ik uiteindelijk weer verder grazen. Als een paard zelf uitvogelt wat de goede reactie is zal hij deze reactie vaker gaan vertonen. Als je de zweep gebruikt zal je paard je ook alleen gehoorzamen wanneer je hem een tik geeft want hij weet dat je hem zonder de zweep niks kan maken. Om je leiderschap te laten zien heb je geen pijn nodig, alleen overwicht.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:38

Caro27 schreef:
Ik ben het trouwens absoluut niet eens met wat Kirscha zegt. Ik denk niet dat een harde tik met de zweep meteen mishandeling is, maar fysiek geweld gebruiken is een teken van onmacht en het laat zien dat ze een paard niet begrijpt. Wat je zelf waarschijnlijk ook wel weet, is dat je niet nadenkt wanneer je pijn voelt, je reageert gewoon. En je wil juist dat het paard nadenkt, dat hij denkt: he, als ik lastig doe kom ik in de problemen, maar als ik meewerk mag ik uiteindelijk weer verder grazen. Als een paard zelf uitvogelt wat de goede reactie is zal hij deze reactie vaker gaan vertonen. Als je de zweep gebruikt zal je paard je ook alleen gehoorzamen wanneer je hem een tik geeft want hij weet dat je hem zonder de zweep niks kan maken. Om je leiderschap te laten zien heb je geen pijn nodig, alleen overwicht.

En precies dat kwartje viel bij mijn geval nadat ik een tik had uitgedeeld. Ik ben in het begin urenlang bezig geweest zonder zweep, mede met dank aan anderen die paardlief geprobeerd hadden te pakken en het na een half uur opgaven 'want hij wilde niet'. Als ex-manegepaard zijnde liet hij zich door niemand meer vertellen dat hij mee de wei uit moest. Als meneer niet snel genoeg naar zijn zin werd losgelaten ging hij gevaarlijke praktijken uithalen. Daar pas ik voor. En nee, ik nam hem niet alleen mee om te gaan werken. Ergens ligt de grens, en toen die bereikt was heb ik 1x de zweep nodig gehad en daarna was het klaar. Dus geen ellende met een paard dat niks deed als ik de zweep niet meenam.

Maar goed, dat verschilt per paard en het staat natuurlijk iedereen vrij om daar een mening over te hebben. Ik weet voor mezelf dat ik het in dit geval op de minst slechte manier heb opgelost.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:56

jullie lezen niet goed ;) het grote paard blijf gewoon staat en wild niet mee. er staat een 2 jarige bij die dus heel lomp is en bijt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:59

Als jij vind dat wij niet goed kunnen lezen, lees mijn deel dan nog maar eens na, de fout zit echt niet bij het paard, de fout moet je bij de mens zoeken, ook de oplossing moet dus van de mens komen.
Ik ben trouwens heel zeker dat ook dit paardje heel braaf de weide uit kan geleid worden, ben ik heel zeker van en dit echt na heel korte tijd.
Verander jezelf en je hebt ineens een heel ander paard, klinkt mssn heel ongelooflijk maar is echt wel zo.

JustMyZtje schreef:
jullie lezen niet goed ;) het grote paard blijf gewoon staat en wild niet mee. er staat een 2 jarige bij die dus heel lomp is en bijt

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:47

Ja leiderschap is belangrijk, misschien kan je hier meer informatie over opzoeken en je erin verdiepen. In het wild worden paarden namelijk niet aan hun hoofd overal heen geleidt, maar door ze van achteren te drijven (dit is niet erachteraan jagen!) En de leidende paarden zijn zelfverzekerd en doelbewust ;) Ook ben ik het ermee eens dat de wei uit niet moet betekenen dat hij moet werken, door gewoon ook eens andere (leuke) dingen te doen :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:53

De jonge paarden die ik mak maak hebben zon periode altijd als je er ff mee bezig bent en het gaat goed.
Dan doen ze dat trucje allemaal wel een keer.
Ik geef gewoon (hoe dieronvriendelijk ook) een flinke oplawaai en stem verheffing en het werkt