energieopstoot in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

energieopstoot in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:27

Hoi allemaal

Ik ga de tweede winter in met mijn paard. We hebben dezelfde beweging als vorig jaar gemaakt. Namelijk de hele zomer op de boerderij en deze winter naar de stalling van mijn lesgever. Hier staat hij 24/7 buiten met schuilhok. Ik reed deze zomervakantie vrij vaak maar niet intensief. Hij stond toen op weide en kreeg dagelijks fibre force en merriebrok. Nu krijgt hij pavo plus met een klein handje western mix van cavalor. Daarnaast hooi en voor droog. Schuilhok is gevuld met stro. Vorige winter stond hij te mager en kreeg hij veel voeding waardoor ik een nerveus en lastig paard kreeg. Nu krijgt hij minder voeding maar begint hij stilaan ook dit gedrag te vertonen. Ik ben nu een maand verhuist. Ik werk ook veel minder met hem. Nu maar 1 keer per week. Maar ik ga wel regelmatig langs. Dit omdat ik erg afhankelijk ben van het weer en de piste makkelijk een zwembad wordt.

Wat zouden de mogelijke oorzaken zijn van dit gedrag?

MerleSimone

Re: energieopstoot in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:31

Waarom switch je in de zomer en winter zo radicaal van voer is het eerste wat in mij op komt? Als hij het in de zomer op die brok goed doet, waarom die ook niet in de winter?
Over dat nerveuze en lastige (?), misschien verveeld hij zich? Wat doe je als je langs gaat? Alleen even borstelen of neem je hem ook mee naar buiten, een rondje door het bos/over straat? Staat hij alleen of met andere paarden? :)

Voor het aankomen zelf kun je hem misschien slobber geven ter aanvulling? Verder zou ik toch een voer kiezen waar hij het hele jaar mee kan, en wat hem aanvult op de punten die hij nodig heeft. Daar ben ik verder niet in thuis maar daar kunnen vast bokkers je mee helpen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:32

Misschien toch verhuizen naar een stal waar je ook in de winter wat meer met hem kunt doen? Je paard heeft het zo te zien nodig om ook in de winter wat meer aan het werk te gaan. Wet pads make sweet horses!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:41

Tja ik denk dat veel paarden energieker worden als ze minder werken.. Meer mee aan de slag dus! Hoeft trouwens niet per se onder het zadel. Geestelijk aan het werk zetten is ook heel goed, buiten wandelen of grondwerken bijvoorbeeld als de bak te slecht is om te rijde .

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:43

Rubber_Duck schreef:
Waarom switch je in de zomer en winter zo radicaal van voer is het eerste wat in mij op komt? Als hij het in de zomer op die brok goed doet, waarom die ook niet in de winter?
Over dat nerveuze en lastige (?), misschien verveeld hij zich? Wat doe je als je langs gaat? Alleen even borstelen of neem je hem ook mee naar buiten, een rondje door het bos/over straat? Staat hij alleen of met andere paarden? :)

Voor het aankomen zelf kun je hem misschien slobber geven ter aanvulling? Verder zou ik toch een voer kiezen waar hij het hele jaar mee kan, en wat hem aanvult op de punten die hij nodig heeft. Daar ben ik verder niet in thuis maar daar kunnen vast bokkers je mee helpen!

Vorige winter was het heel erg nodig. Hij stond veel te mager ik heb hem terug op gewicht gekregen in samenwerking met de dierenarts. Sinds deze zomer staat hij op gewicht dus geef ik hem enkel daily plus en western mix. Ik geef hem geen fibre force meer omdat het te prijzig werd en pavo daily plus er goed op gelijkt. De western mix geef ik bij omdat hij tr veel spierafbraak had maar geen te kort aan vit e en selenium. Hij heeft er voor en kuur gekregen deze zomer maar wilde hem ondersteunen door die mix bij te geven in lage hoeveelheden.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:47

troi schreef:
Tja ik denk dat veel paarden energieker worden als ze minder werken.. Meer mee aan de slag dus! Hoeft trouwens niet per se onder het zadel. Geestelijk aan het werk zetten is ook heel goed, buiten wandelen of grondwerken bijvoorbeeld als de bak te slecht is om te rijde .

Dit zal ik ook pproberen te doen. Als ik hem naar de piste wil brengen is dit een kwartier tot twintig min stappen. Heen en terug is het een goede wandeling. Als het echt hard geregend heeft dan ligt de piste ook te slecht voor grondwerk. Heb er al in gewerkt met rubberen laarzen aan waarmee ik helemaal weg zakte. Wandelen langs straat kan ik doen maar het ligt meer in een woonwijk dus zal even moeten kijken wat voor wandelmogelijlheden ik heb

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:49

Cassidy schreef:
Misschien toch verhuizen naar een stal waar je ook in de winter wat meer met hem kunt doen? Je paard heeft het zo te zien nodig om ook in de winter wat meer aan het werk te gaan. Wet pads make sweet horses!

Ik ben momenteel bezig met werk te zoeken. Dus een dure stalling . Deze kan ik voorlopig toch niet betalen. Mijn huidige stalling is zeer democratisch van prijs

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:51

SmartBH schreef:
Rubber_Duck schreef:

Vorige winter was het heel erg nodig. Hij stond veel te mager ik heb hem terug op gewicht gekregen in samenwerking met de dierenarts. Sinds deze zomer staat hij op gewicht dus geef ik hem enkel daily plus en western mix. Ik geef hem geen fibre force meer omdat het te prijzig werd en pavo daily plus er goed op gelijkt. De western mix geef ik bij omdat hij tr veel spierafbraak had maar geen te kort aan vit e en selenium. Hij heeft er voor en kuur gekregen deze zomer maar wilde hem ondersteunen door die mix bij te geven in lage hoeveelheden.

Ook hier in blijkt dat je in de winter meer met je paard aan de slag moet. Ik zie dat de omgeving woonwijk is, meteen een goede oefening? Neem hem aan de hand mee, bouw dit uit tot een rondje op de fiets. Al neem je hem mee naar buiten om ergens op een grasveldje te gaan eten. Ik denk dat het grootste probleem is dat je paard zich verveeld en dat hij het werken 'mist' , lichamelijk én geestelijk.

Zoek toch een mogelijkheid om (intensief) met hem bezig te zijn, meer dan 1 keer in de week.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:01

Mijn paard wordt in de herfst en winter ook "lastiger", frisser, heter.. hoe je het noemen wilt. Ik probeer hem juist dan meer beweging te geven. Rijden, longeren, grondwerken, losgooien, wandelen. Zoveel mogelijk afwisseling dus en iedere dag. Het lijkt me erg lastig als je zo weinig gelegenheid hebt je paard beweging te geven. Ik zou echt niet meer op mijn paard kunnen rijden als ik maar een keer per week er op klom ;) Ik hoop dat je manieren kunt vinden hem "stoom af te laten blazen".

Je kunt ook kijken naar een voer met weinig eiwitten en suikers, dat geeft energie dus heetheid, heb ik me laten vertellen. Hoe dik of dun hij is, komt door het ruwvoer, bovendien houdt dat hem dadelijk warm als het kouder wordt. Ik denk er aan om helemaal te stoppen met krachtvoer en in plaats daarvan vitaminekoeken te geven om te kijken of hij daardoor rustiger in het koppie wordt. Wel de vitamines en mineralen en niet de heetheid, hopelijk :D Daarnaast zou ruwvoer voldoende moeten zijn.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:04

Rubber_Duck schreef:

Vorige winter was het heel erg nodig. Hij stond veel te mager ik heb hem terug op gewicht gekregen in samenwerking met de dierenarts. Sinds deze zomer staat hij op gewicht dus geef ik hem enkel daily plus en western mix. Ik geef hem geen fibre force meer omdat het te prijzig werd en pavo daily plus er goed op gelijkt. De western mix geef ik bij omdat hij tr veel spierafbraak had maar geen te kort aan vit e en selenium. Hij heeft er voor en kuur gekregen deze zomer maar wilde hem ondersteunen door die mix bij te geven in lage hoeveelheden.[/quote]
Ook hier in blijkt dat je in de winter meer met je paard aan de slag moet. Ik zie dat de omgeving woonwijk is, meteen een goede oefening? Neem hem aan de hand mee, bouw dit uit tot een rondje op de fiets. Al neem je hem mee naar buiten om ergens op een grasveldje te gaan eten. Ik denk dat het grootste probleem is dat je paard zich verveeld en dat hij het werken 'mist' , lichamelijk én geestelijk.

Zoek toch een mogelijkheid om (intensief) met hem bezig te zijn, meer dan 1 keer in de week.[/quote]

Ik zal even vragen of er misschien een leuke of minder drukke baan is. Hij is zeer braaf op de baan en zal geen stap verkeerd zetten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:16

Een vriendin van mij heeft deze week met hem willen werken. Ze kon hem niet vast zetten want hij wilde niet. Ze heeft dan besloten om grondwerk en een stuk longeren te doen. Hij heeft zichzelf een uur zelf gelongeerd aan een hoog tempo. Resultaat paard dat dus niet te bereiden was en mijn poetsbox heeft kapot gemaakt. Ik ben vandaag (dus ongeveer 2 dagen later) geweest en wou eens met hem ook werken vanaf de grond. Om eens te kijken hoe hij deed met mij.

We hadden een tijdje geen grondwerk meer gedaan maar eerder gereden. Dus ik verwachte wel wat koppigheid. Ik begon altijd met hetzelfde ritueel, hij vertrok en bokte heel lichtjes. Ok, ik wist dus dat hij wel wat energie had en dat hij koppig ging zijn. Maar echt barsten van de energie deed hij niet. Koppig zijn wel, maar na enige tijd was dit over en ging het goed. Ik had zelfs moeite om hem in een vlotte draf of galop te krijgen. De leidoefeningen gingen na enige duidelijkheid ook weer goed.

Ik vermoed dat hij deze week nu de staleigenaar even weg is, niet elke dag zijn extra voeding heeft gekregen (hieronder te verstaan fibre force en westernmix) ik weet zeker dat hij het 2 tot 3 dagen niet gekregen heeft. Zou het verschil in energiewaarde daar zo een verschil in maken op die korte periode? Ik vraag het voor alle zekerheid nog even na bij de staleigenaar.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:25

Misschien nog belangrijk ter info het is de eerste keer dat mijn vriendin er mee gewerkt heeft. Langs straat was hij super braaf. Zou het kunnen omdat ik er niet bij was dat hij haar flink uitteste of eerder steun aan het zoeken was bij een paard/iemand die hij beter kende?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:41

Even een kleine update: mijn grootvader is vandaag naar de stalling geweest. Ik was dit weekend wat ziek en vandaag nog niet helemaal in orde. De staleigenaar denkt ook niet dat het aan de hoeveelheid voer zal liggen en denkt dat mijn vriendin gewoon mijn paard gezien heeft op een slechte dag.

Ik denk echter dat het gaat om de hoeveelheid werk...