leren om achterhoefjes te geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistery30

leren om achterhoefjes te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:14

Ik heb 2 mini shetjes en die zijn 3 en 5 jr oud, ik' heb ze pas en ze kennen nog niks, nu wil ik dus die achterhoeven doen ,maar oooh wat een drama, ze schoppen erop los, ik hoef de benen maar aan te raken en ze draiien zijn kont en schoppen ,ook als ik de benen vastheb ,blijven ze doortrappen ,hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:08

Oefenen, oefenen, oefenen. Begin rustig aan, grijp niet direct naar hun hoeven, maar werk er langzaam naar toe. Blijf in eerste instantie in hun 'comfort zone'. Dwz dat je kijkt tot waar je kan gaan op hun achterhand. Zodra je merkt dat ze onrustig voelen stop je, maar je gaat iedere keer een beetje verder. Laat ze wennen aan de aanraking. Dit gaat niet in één dag. Als je éénmaal zover bent dat ze de aanraking van de achterhand en achterbenen goed accepteren pak je eens de kootholte beet, en als ze dat accepteren probeer je een hoefje op te tillen. Als ze accepteren dat je hun voet optilt, begin ook daar rustig, til het niet ver van de grond.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:18

ik verzorg 1x keer in de week een shet van 90cm, meneer kon ook niets, ik ben begonnen met in de stal ene kan tegen de zeikant van de stal zodat ie niet kon blijven draaien, en voorzichtig zijn voetje gepakt en natuurlijk trappen trappen trappen, blijven vast houden tot ie em ook maar een halve seconde stil houd, toen zet ik de voet neer beloonde hem en nog een keer oppakken. elke keer dat ik er was oefende ik te een paar keer en elke keer werd deh halve seconde langer. nu hoef ik em niet meer in de stal te zetten, en kent ie t al, nog steeds niet zoals de meeste paarde em aangeven maar al 10x beter al de eerste keer,, veel geduld en beloon de kleine goede dingen!,,

succes!

mistery30

Re: leren om achterhoefjes te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 01:31

Dankjullie voor de reacties ,hier kan ik zeker wat mee :-)

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:42

Ik heb het mijn inmiddels jaarling geleerd door een touw te gebruiken ipv mijn hand. Zo kon hij mij ook minder goed schoppen. Deze manier is volgens mij ook wel via Google te vinden. Ik denk dat bovenstaande manieren in jjouw geval beter zijn ivm het door blijven trappen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:51

Wat ik moest doen toen we de veulens leerden om voetjes te geven, was oppakken en net zo lang vasthouden totdat hij ophield met trappen. Ook als hij bijna op zijn snuffert viel omdat hij liep te draaien.

Wat je ook kan doen is het eerst desensibiliseren, door met een touw langs de benen te gaan, het er zeg maar steeds tegen aan gooien. Als ze nu trappen, trappen ze naar het touw en kunnen ze jou niet raken. Kijk naar het onderstaande filmpje voor de uitleg (rond 7.40 min ongeveer, maar de hele film is het kijken waard).
http://www.youtube.com/watch?annotation ... erZ-o#t=1m

Cappuccino92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:36

Inderdaad rustig steeds iets verder gaan en blijven belonen als het goed gaat. Ik denk dat dat heel belangrijk is.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:15

Mijn merrie deed dit een paar weken geleden ook toen ik haar kocht. (alleen dan geen pony'tje maar een fries van 5 jaar oud.) DA zei tegen mij dat ik haar gewoon elke keer als ze achterbeen had opgetild, een snoepje mocht geven (of een klein brokje). Bij haar ging het slaan gepaard met angst. Ze was in het begin dood bang bij aanraking van de achterhand. Dus, op die manier kon ik het conditioneren met een duidelijke positieve beloning. Dus: voorvoetje, achtervoetje snoepje.. En dan de andere kant.
Links gaat nu super! Kan voetje op knie leggen en fatsoenlijk uitkrabben. Rechts vindt ze nog erg lastig, maar ook daar trapt ze niet meer. Houdt alleen haar been erg stijf.
Dus: veel geduld, veel oefenen en duidelijk belonen helpt!

Heel belangrijk is om het voetje niet te hoog op te tillen en niet uit te trekken naar achter. Wees in het begin tevreden met gewoon lichtjes boven de grond en dat ie het stil houdt. Als dat goed gaat kun je het beetje bij beetje uitbreiden. (tip van DA en hoefsmid, en het werkt hihi)

Ps. mijn merrie is niet voedsel-gefixeerd erdoor. Ze krijgt álleen iets bij haar achtervoeten. En tegenwoordig til ik ze ook regelmatig op zonder een voedselbeloning. Zodat ze langzaam leert dat dit weg gaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:20

Niet te veel en te snel willen. Heb ik ook gehad. Gewoon steeds een stapje verder, dus eerst alleen de achterhand. Blijft hij braaf staan? Belonen (dmv stem/aaien/beetje biks, wat jij het handigst vindt). Als je zover bent dat je tot de hoef mag aanraken, kan je misschien rustig proberen om de buitenkant van de hoef schoon te maken met de borstel van de hoevenkrabber of een harde borstel.
Als ze dat ook netjes toe laten kan je heel rustig beginnen met optillen en uitkrabben.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 12:18

Bedankt voor al de tips :-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:13

Mijn fries wilde zn achterbenen ook nooit optillen, omdat ie het niet kende. Maar ik wilde PERSE zijn achterhoeven ook uitkrabben. Ik heb toen een zacht halstertouw om de koot van zijn achterhoeven gedaan(niet ronddraaien rond het been maar de uiteindes vasthouden en dan lichte druk geven) en dan zei ik daar : voetje!
Eerst wist ie niet wat m overkwam en trapte die achteruit. Dan zei ik 'UH' en langzaam aan ging ie alleen zn been optillen en kon ik zijn been in positie beuren. Echter kon ik zn hoef nog niet vastpakken want dan verloor ie zn evenwicht.
Zo blijven oefenen, en na 3 maanden kon ik voor het eerst zn hoeven uitkrabben. Moest wel rap zijn want hij kon nog niet zolang op 3 benen staan.
Nu doet hij het super!

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:43

De beste manier die ik ken is die van RoyceMack hierboven :) .
Die heeft hier heel goed geholpen!

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:10

heel voorzichtig aan aanrakingen te laten wennen, eventueel om veilig te zijn met een touw proberen de benen op te tillen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:18

Het is wel zo veilig om met je hoofd buiten schopafstand van de hoeven te blijven...gebruik een touw om de benen op te tillen. Is ook beter voor je rug. Belangrijk is dat je de voet pas weer neerzet als het dier stopt met trekken. Paarden leren van het moment dat de druk wegvalt.

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:19

_/-\o_ helemaal mee eens

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:20

Altijd rustig blijven...Dat ze het nog niet snappen maakt het voor hun lastiger. Misschien eerst voorlopig oefenen met het borstelen dan je van rug naar kont gaat en vanuit daar naar de benen. Als dat allemaal vertrouwt is en ze voor wel voetjes geven, probeer dan eerst met een commando als je de voet wilt optillen, zoals Voet of Hoef. Dan weten ze ook als jij dat zegt wat het gaat betekenen. Als dat aan de voorkant lukt kan je het zo ook rustig aan de achterzijde proberen maar vooral rustig aan doen want het schoppen is niet express, het is gewoon dat ze het nog niet snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:50

ik ben het met Mioux eens, probeer te beginnen met borstelen en steeds verder naar beneden. Bij mijn paard was het ook een "balans-probleem", durfde dr achterhoeven niet te geven omdat ze bang was om te vallen.. nu heeft paard daar zelf een manier voor gevonden, gaat gewoon tegen de muur aan staan :)* maar kan dat het niet ook een beetje zijn bij jou shetties?
En een commando is altijd handig natuurlijk ;)

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:07

Hoi iedereen en bedankt voor de tips, mijn schetters draaien echt hun kont als ik de benen wil pakken , dus kont naar mij toe , en ze zijn zo vlug die kleintjes hihi,

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:12

mistery30 schreef:
Hoi iedereen en bedankt voor de tips, mijn schetters draaien echt hun kont als ik de benen wil pakken , dus kont naar mij toe , en ze zijn zo vlug die kleintjes hihi,

Dan eerst beginnen met de basis en dat is het vertrouwen krijgen en het paard het balans. Dus niet gelijk op de hoef richten om die te willen pakken, maar rustig van de kont naar beneden borstelen aaien en nog niks oppakken...

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:28

Ik leer het die van mij ook altijd met een touw aan. Sowieso eerst met borstelen, gewoon onverstoord doorgaan met borstelen! Maar natuurlijk wel oppassen voor je eigen veiligheid.. ik doet het eerst met een touw net zolang tot ze blijven staan, dan met een borstel en dan pas het echte voetje geven.

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:33

Gaat het al beter? Ben wel benieuwd ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:13

de manier die hier beschreven werd is zeker niet verkeerd, maar ik zou dan dadelijk zeggen maar dan mssn toch wel ietsje sneller.
voet vragen is ook voet geven, en dat doe je dan voort tot je dit bereikt hebt, dus één training en het paard geeft zijn voet.
Uiteraard is dat dan nog een week heel intensief herhalen.
mensen toch op 3 maanden is een paard half wedstrijdklaar.

Lottie00 schreef:
De beste manier die ik ken is die van RoyceMack hierboven :) .
Die heeft hier heel goed geholpen!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:26

ik heb ook een jonge pony moeten leren voetjes geven.
Om het haar te leren hebben we een halstertouw om haar been gedaan, met de haak vast om het touw, dan heb je een lus, en die dan om haar been.
toen tilden we haar voetje op en als ze dan probeerde te trappen of los te komen, hielden we haar been omhoog met het touw.
ik weet niet of het zo'n goede manier was, maar bij haar werkte het wel :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:40

Drie en vijf, en geen hoefjes kunnen geven? Hoe gaat dat dan bij de hoefsmid? :o?
Hoe ik het die van mij heb aangeleerd: Telkens rustig oppakken, en meteen neerzetten en belonen. Niet afstraffen als ze hun hoeven uit je handen trappen, dat kan uit onbalans zijn. Dat ze nu meteen al (mogen) schoppen bij aanraking zou ik wel goed afleren, dat is gevaarlijk en verwarrend voor de pony's. Kleine stapjes en proberen het leuk te houden. Succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:04

Een wandelstok gebruiken :) Met het boogje/handgedeelte haal je het been omhoog totdat ze dat accepteren. Veel dieren schijnen het minder eng te vinden omdat je dan hun been niet echt vast houd...
Zelf heb ik het nog nooit gebruikt, maar hoorde van mijn hoefsmid dat ie het zo oplost bij dieren die niks gewend zijn en er lustig op los meppen :7