vertrouwen opbouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liana_shet

vertrouwen opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:28

hoi,
aangezien ik het vertrouwen in mijn paard een beetje ben verloren
wat kan ik doen om het wederzijdse vertrouwen weer op te bouwen?

alvast bedankt!

friesiszwart

Re: vertrouwen opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:47

Met wat ben je het vertrouwen kwijt geraakt, op welk gebied?
(omgang/rijden/of in het verkeer????)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:31

omgang

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:44

Gewoon lekker poetsen, misschien kun je wat grondwerk met hem doen. Waarom ben je eigenlijk zijn vertrouwen kwijt geraakt ? Gewoon lekker met hem omtuttelen en knuffelen ;-)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:27

DjobliLover schreef:
Gewoon lekker poetsen, misschien kun je wat grondwerk met hem doen. Waarom ben je eigenlijk zijn vertrouwen kwijt geraakt ? Gewoon lekker met hem omtuttelen en knuffelen ;-)

hij is heel erg dominant en viel aan op de wei

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:49

Klinkt alsof je eerst eens moet zorgen dat de opvoeding wordt gecorrigeerd en dan zal je die opvoeding ook moeten onderhouden. Dus ik zou er iemand bijhalen die die opvoeding kan beoordelen en waar nodig bijwerken en jou kan leren hoe je veilig met je paard kunt omgaan.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:50

Waratje schreef:
Klinkt alsof je eerst eens moet zorgen dat de opvoeding wordt gecorrigeerd en dan zal je die opvoeding ook moeten onderhouden. Dus ik zou er iemand bijhalen die die opvoeding kan beoordelen en waar nodig bijwerken en jou kan leren hoe je veilig met je paard kunt omgaan.

ken je zo iemand?

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:54

Ik zou lekker stukjes met hem gaan wandelen. Krijg je een hechtere band mee :). Ook poetsen en grondweg (longeren etc) is helemaal prima. Ik zelf doe ook aan join up en andere methodes van Monty Roberts

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:57

JSeine schreef:
Ik zou lekker stukjes met hem gaan wandelen. Krijg je een hechtere band mee :). Ook poetsen en grondweg (longeren etc) is helemaal prima. Ik zelf doe ook aan join up en andere methodes van Monty Roberts

Join-up is niet iets wat je zomaar even doet. :=

Maar TS, gewoon lekker aan de slag gaan en duidelijk zijn in wat je wil en niet wil.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:59

ok al bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:59

Ja, ik ken wel zulke mensen, maar ik weet niet of die bij jou in de buurt zitten. Waar in België zit jij?

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:05

Waratje schreef:
Ja, ik ken wel zulke mensen, maar ik weet niet of die bij jou in de buurt zitten. Waar in België zit jij?

Oost-Vl.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:27

Een band krijg je met je paard als je gewoon met hem bezig gaat. Dus borstelen, vertroetelen, vertel je hele dag uitgebreid aan je paard, ga ermee op pad, ga rijden etc.

Kleurplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:50

Het belangrijkste is dat het paard jouw vertrouwt, dit krijg je voor elkaar door zoveel mogelijk met elkaar samen te doen

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:00

ok alvast bedankt!!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:33

Betekent vertrouwen (voor jou) dat je paard voorspelbaar en betrouwbaar is, dus doet wat je vraagt? Dan kan het ook juist zijn dat je duidelijk en zakelijk moet zijn. Ik heb de leiding van mijn paard gekregen vanaf het moment dat ik juist stopte met tutten en aaien. Soms is het juist nodig dat je op jezelf concentreert: aan jezelf denken, het paard moet voor je wijken. Maar sowieso klinkt het alsof je grondwerkles moet nemen. Doe alleen dingen met je paard waarvan jij zeker weet dat je het proces beheerst. Succes!

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:59

Langzaam de band opbouwen. Misschien door middel van grondwerk. Leuke dingen samen doen.

pienxmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:44

Mijn paard was in het begin heel wantrouwend, dus ik heb haar gewoon lekker gepoetst, gewandeld en grondwerk gedaan. Leuke dingen samen doen, dan gaat het vast snel beter! :)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:41

Vooral je grenzen niet overgaan, want dan verlies jij je vertrouwen en zul je merken dat je paard sneller die leidersrol overneemt, wat weer maakt dat jij je nog onzekerder voelt. Dingen doen die voor jou fijn voelen, waarbij je het gevoel hebt dat jij de leiding neemt en waarbij je iedere keer met een lekker gevoel weg gaat.
En ik zou je adviseren om eens een les grondwerken te nemen bij iemand die jouw angsten begrijpt en jou toerust met manieren om de leiding te nemen :)

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:18

Ik werk met een clicker, mijn paard is er dol op. Het werkt namelijk ook super om trucjes aan te leren! En boeken lezen over paardengedrag en lichaamstaal zou ook goed zijn! Zo leer je je paard beter kennen.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:17

Hoi ik hoop dat ik je kan helpen:
Ik heb nu 20 verzorgsshetlander ze waren in het begin heel band dus heb ik dit gedaan:
Ik ging lekker bij ze zitten en als ze naar me toe kwamen gaf ik een kusje op de neus (klingt belagelijk maar het werkt echt!) en als dat gebeurde intereseerde de pony's zich heel erg en nu een half jaar later kan ik alles met ze doen.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Kaylee

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:38

Je zegt dat je het vertrouwen in je paard kwijt bent. Dan kun je wel dingen gaan doen, maar zonder begeleiding kom je er dan niet. Stukjes wandelen buiten is leuk, maar niet als er geen vertrouwen is.
Naast dat je geen vertrouwen in het paard hebt, heb je dus ook geen vertrouwen in jezelf: dat jij het paard goed kan begeleiden. Dat vertrouwen zul je eerst op moeten bouwen, het probleem ligt niet bij het paard maar bij jezelf.

_leoNy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:51

je kan beginnen met een beetje grondwerk (longeren enzo). het is misschien ook leuk om daarna wat aan vrijheids dressuur te toen. leer hem achter je aanlopen blijven staan en naar je toe komen misshien helpen die kleine dingen al en weet hij daarna dat jij de baas bent. als je het heel leuk vind en je paard vind dat ook kan je hem nog veel meer leren zoals een buiging maken, flemen, kusjes geven etc.