Stalondeugden van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jizza17

Stalondeugden van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:51

Hoi allemaal,

Sinds een korte tijd weeft mijn paard als ik er niet ben. Mij is verteld dat dit door verveling kan komen en dat ik dit kan oplossen d.m.v speelgoed of als oplossing met een weefrek. Nu viel mij op dat ze de afgelopen dagen ook lucht begint te zuigen. Dit deed ze eerst nooit.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? En nog belangrijker wat kan ik hier aan doen, want ik wil natuurlijk niet dat dit voor haar nare gevolgen krijgt.. :(

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:53

De wei in, enige manier om het te stoppen(als het al niet te laat is).
Met soortgenoot uiteraard

Met speelgoed los je dit nooit op

lemanthia

Re: Stalondeugden van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:55

zoveel mogenlijk de wei in verder bezighouden met hooi, wandelen e.d
veel paarden doen niks met stalspeelgoed

Jizza17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:56

Kitty1985 schreef:
De wei in, enige manier om het te stoppen(als het al niet te laat is).
Met soortgenoot uiteraard

Met speelgoed los je dit nooit op

En bedoel je dan dag en nacht weidegang of gewoon de hele dag van 's ochtends 9 uur tot 7 ofzo?
Want ze staat al van 10 tot 5 in de wei..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:57

Tja, de oorzaak is duidelijk, zijn stal'ondeugden', dus inderdaad de wei of paddock op. Weefrek is symptoombestrijding, maar geen oplossing.

Jizza17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:58

lemanthia schreef:
zoveel mogenlijk de wei in verder bezighouden met hooi, wandelen e.d
veel paarden doen niks met stalspeelgoed

Nee dat had ik al gemerkt. Heb veel speelgoed geprobeerd maar ze doet er weinig mee.
Hooi ligt haar hele stal mee vol, wandelen doe ik veel, rijden, weidegang. Maar toch als ik er niet ben doet ze het..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:01

minimaal overdag in de wei.

staat ze als je er niet bent hele dag op stal?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:03

Als je je paard al haar hele leven kent (of al vele jaren), ze nog nooit heeft geweefd en dat nu ineens gaat doen dan zul je eerst even naar de oorzaak moeten gaan zoeken i.p.v. symptoombestrijding toepassen.
Een mogelijkheid is dat niet op tijd met het juiste middel is ontwormd en dat ze, door b.v. horzellarven in de maag, nu maagzweren heeft en gaat weven om het pijngevoel te verminderen (t.b.v. productie endorfines).

Jizza17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:03

lemanthia schreef:
minimaal overdag in de wei.

staat ze als je er niet bent hele dag op stal?

Ik zet haar 's ochtends vroeg in de wei, en haal haar 's avonds weer binnen.
Als ik daarna klaar met borstelen, rijden e.t.c ben en haar op stal zet, is ze gewoon hartstikke rustig.
Zodra ik uit het zicht/weg ben, dan begint ze met weven. En dit sinds een korte tijd.
En nu dus ook al met luchtzuigen..

In andere topics lees ik ook dat veel mensen hun paard in een paddock zetten na gevolg van weven. Is dit een oplossing? Ik wil haar natuurlijk ook niet afzonderen van andere paarden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-10-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:07

Zou je paard ook na laten kijken door een dierenarts. Bv maagzweer die opspeeld na het rijden en eten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:08

Als je paard in de wei een geschikt paaltje vindt, of rond de paddock, dan zal ze daar ook op kunnen gaan luchtzuigen. Sommige paarden hebben dat niet eens nodig.

TS, wat is de oorzaak? Een paard gaat dat niet zomaar vanuit het niets doen.

Jizza17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:10

MarChak schreef:
Als je paard in de wei een geschikt paaltje vindt, of rond de paddock, dan zal ze daar ook op kunnen gaan luchtzuigen. Sommige paarden hebben dat niet eens nodig.

TS, wat is de oorzaak? Een paard gaat dat niet zomaar vanuit het niets doen.

Ik heb haar vaker bekeken op stal vanuit de kantine en zelfs laten onderzoeken door een dierenarts maar alles duidt erop dat de oorzaak verveling is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:10

Misschien veel hooi voeren als ze op stal staat? Dan heeft ze wat te doen.

Jizza17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:11

Supervixen schreef:
Misschien veel hooi voeren als ze op stal staat? Dan heeft ze wat te doen.

Ja dat doe ik ook al. Misschien een slowfeeder kopen? Heb jij daar ervaringen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:53

Het luchtzuigen zou ik toch even nakijken op een maagzweer. Staat ze verder misschien te hoog in het voer waardoor ze haar energie neit goed kwijt kan?

Monty6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:01

Mijn paard zuigt ook lucht wij hebben daarvoor een bandje die je om haar keel doet waardoor ze dat niet kan voor weefen kan je volgens mij niet zo veel doen misschien een liksteen ophangen ofzo ?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:07

Kon natuurlijk nooit lang duren voordat er iemand met een zuigband aan zou komen...
Doe dat dus niet! Daarmee zorg je er mischien voor dat het zuigen ophoud maar haal je de oorzaak niet weg.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:08

het paard is plots begonnen met weven= duidelijk vervelling
luchtzuigen duidt ook op duidelijk een probleem

ik voer al mijn paarden in en slow feeder werkt ideaal het zorgt dat het hooi niet verlopen wod en ze zijn bezig

voor het lucht zuigen kan je maagcompositum geven van de groene os veel paarden hebben er baat bij echter
waarom zuigt ze lucht is dit omdat ze een maag zweer heeft of omdat ze zich de pleter verveelt

in het eerste geval zal ze een behandeling nodig hebben tegen maag zweren en maagcompositum kan daar goed bij helpen in het tweede geval kan je denken aan overdag buiten en contact met andere paarden
en in de avond slow feeder en ook een buurman cq vrouw waar ze mee kan neuzen.

sommige paarden tonen ook ongewenst gedrag als hun eigenaar op stal komt en ze bv standaart een snoepje geven, en ze toevallig vandaag net iets langer klets ze dwingen zo het contact af. ( maar dat is mijn mening ) en is niet bewezen volgens mij

mandysnip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:10

Je hebt ook van die plastick speelballen in appelvormige kleur die moet je hoog ophangen, die hebben wij..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:44

mandysnip00 schreef:
Je hebt ook van die plastick speelballen in appelvormige kleur die moet je hoog ophangen, die hebben wij..

Die heb je ook plat...I-pad heet dat.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:46

Cowgirl schreef:
mandysnip00 schreef:

Die heb je ook plat...I-pad heet dat.

hahaha _/-\o_

mijn paard keek niet naar z'n appel om

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:49

lijkt mij dat hij/zij zich alleen voelt...zet eens een muziekje op

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:20

misschien nog een idee wilgen takken. geef ik mijn luchtzuiger ook regelmatig.
wel even info zoeken mbt welke wilg je wel niet mag geven. maar is pijnstillend.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:53

Weven en luchtzuigen zijn allebei stressgerelateerde gedragingen. Jij ziet het als verveling, maar ik vermoed dat je paard teveel stress ervaart. Wat de reden is van die stress is dus je volgende vraag, dat kan van alles zijn.
Je geeft aan dat je paard wel overdag buiten komt (weide?) en veel hooi krijgt, dat zijn in principe goed dingen. Staat je paard dan alleen of met een groepje? Wanneer met een groepje, kan ze het daar goed mee vinden? Indien alleen, waarom niet met een groepje? Sociaal contact is heel belangrijk. Wanneer ze op stal staat, staat ze dan alleen op stal, heeft ze zicht op of neuscontact met andere paarden?
Luchtzuigen duidt inderdaad vaak op maagzweren, dus als je nu die maag kunt kalmeren heb je kans dat het luchtzuigen weer verdwijnt. Als de gewoonte er echt inzit, dan zal ze het blijven doen, ook als ze geen maagproblemen meer zou hebben.
Maagcompositum geven is een goede tip en het hooi in een slowfeeder doen ook. Dan moet ze met meer moeite en aandacht haar hooi eten
Band omdoen tegen het zuigen is mishandeling, want de reden om lucht te zuigen blijft.

Oja, krachtvoer minimaliseren, dat is belastend voor de maag, zeker als er inderdaad een maagzweer zit. Als je al krachtvoer wil geven, dan eerst een portie ruwvoer geven en daarna pas een beperkte hoeveelheid krachtvoer, eventueel vermengd met luzerne en zemelen (+water).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:59

Ze kunnen het ook van andere paarden copieren maar de dierenarts kan geen kwaad ok omdat ze het ineens is gaan doen.succes.