help... wat moeten we nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

istri

help... wat moeten we nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:56

Hoi hoi,

Ik moet dit even van mij afschrijven en ik hoop dat jullie misschien een idee hebben waaraan dit kan liggen..
Vanavond heerlijk bij mijn paardje geweest lekker aan de longee laten lopen zodat ze de meeste energie kwijt is.
Normaal laat ik mijn vader haar dan vasthouden, en dan stap ik erop en gaan we samen nog even aan het werk.
Dit was vanavond niet anders.. alleen liet ze mij niet opstappen... ik mocht er niet op..
Ik stap altijd met een krukje op maar ze gooide mij gewoon van het krukje af... Ze draait haar kont naar me toe en slaat mij nog net niet.
Kan het zijn dat ze aan het uitproberen is? want dit is namelijk de eerste keer dat ze dit deed.

NaomiJouke

Re: help... wat moeten we nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:00

Ik denk dat ze je aan het uitproberen is , is ze nog een jonkie en moet ze nog veel leren of al wat ouder en heb je haar al een tijdje.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:15

VVDD -> OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:25

Heel waarschijnlijk is het een soort van grenzen aftasten, en tjaaaaaa jij hebt nu deze strijd even verloren, je had het paard even duidelijk moeten maken dat er hier regels gelden, en dat jouw regels opgevolgd moeten worden, dat heb je niet echt gedaan dus het paard zal dit spelletje zeker nog wel eens meer gaan uitproberen.
Veel mensen denken dat het paard zowiezo stil blijft staan , dit is echt niet zo, ook dit moet je aan het paard leren.
Moeilijk is dit niet , maar het vraagt toch een bepaalde handigheid en inspelen op wat het paard je laat zien.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 08:13

Ze is 5 en is met 3 ingereden en daarna de wei opgezet, ben haar inderdaad nu echt aan het oppakken.
Dat ze niet stil wilt staan dat maakt mij opzich niet veel uit dat komt wel.
Maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik het op kan lossen.
Heb van alles geprobeerd haar gerust te stellen, en tweede oplossing was een zweep tegen de achterhand leggen.
Maar het lukte gewoon niet..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:29

Je bent zelf een jong paard aan het oppakken zeg je, je bent dus bezig het paard te trainen, en je zegt er dan bij dat je niet echt weet hoe je dit moet gaan aanpakken.
Als je niet weet hoe het juist moet, is er maar één oplossing zoek een trainer die het samen met jou komt doen, zo leer je zelf veel bij en is het probleem ook ineens correct opgelost.
Je zegt dat het voor jou niet echt een noodzaak is het paard stil te hebben staan, heel veel ongevallen gebeuren net op deze manier, dit is één van de basis dingen die in orde zou moeten zijn voor je nog maar denkt aan opstijgen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:36

Kun je haar niet met de voor of achterhand in de hoek zetten?

AppaloosGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:41

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie. Ook jong en was ik een beetje aan het oppakken. De ene dag super fijn gereden dag erna liet ze me niet meer opstappen. Trok zich los, bokte naar me. Ik wilde haar niet laten winnen. Heb haar vast laten houden en vliegensvlug mijn voet in de beugel gestoken en opgestapt. Moest heel snel zijn, maar ze heeft het daarna nooit meer gedaan dus was echt een gevalletje van uitproberen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:43

Ga je niet te snel voor het paard?
Of deed je iets anders dan anders?

Je bent bezig met een jong paard, wellicht ligt het zadel niet lekker? Of zit ze even niet goed in haar vel?
(denkend aan een gekke bokkesprong?)
Of wil je te veel van het paard.

Je bent net met haar bezig, longeer je ook weleens zonder daarna te gaan rijden?
En wat heb je de dag er voor gedaan met het paard?

Je kan je paard wel hard gaan aanpakken en "met donkere ogen" naar haar kijken, maar je kan ook een stap terug doen en werken aan het vertrouwen.
En werken aan de oplossing, i.p.v. afstraffen.

Succes!

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:20

Ik heb vaker met jonge paarden gewerkt dus dat is het probleem niet.
Het lessen ook niet 1 keer in de week privéles, en dan nog een keer groepsles.
Hiernaast longeer ik haar 2 keer. Zonder er zelf op te gaan zitten.
Alleen ging gisteren de les niet door omdat mijn instructeur niet kon dus was het plan zelf even aan de slag te gaan.
Normaal staat ze wel stil met het opstaan mits er iemand bij staat dus hier zit mijn probleem ook niet.
En hier zijn we erg mee aan het oefenen door bijvoorbeeld naar de les nog een paar keer op en af te stappen in mijn eentje.
Het zadel is afgelopen weekend helemaal na gekeken dus hier ligt het ook niet aan.
Denk inderdaad dat ze aan het uitproberen is.
Ik heb haar nu drie kwart jaar en in het begin helemaal niet veel gevraagd puur elkaars vertrouwen winnen en zon 1 keer in de week erop en voor de rest op de grond aan de slag.
Vanavond heb ik wel les dus ik hoop dat het inderdaad bij deze ene keer blijft.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:17

Ze heeft geen pijn? (rug bijvoorbeeld)

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:51

Dit klinkt inderdaad als een paardje dat je aan het uitproberen is. Heel veel gaan oefenen met op en afstappen

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:10

het is al weer helemaal over was gewoon een gevalletje uitproberen:)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:22

Wat een draak :)) Gelukkig snel opgelost dus, hopelijk blijft het hierbij.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:23

Hoi ik hoop dat ik je kan helpen:
Ik heb dit ook gehad met een paard wat ik gedaan heb is:
ik heb iemand het paard later vasthouden en ben er opgaan zitten (ging heel moeilijk toen heb ik hem gelijk een brokje gegeven en paar keer herhaalt . Op een gegeven moment ga je het brok steeds meer uitstellen en als hij pas echt stilstaat . bij mij gaat het nu super zelfs zonder brokje.
Ik hoop dat dit je helpt.
Kaylee

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:58

shetielove schreef:
Hoi ik hoop dat ik je kan helpen:
Ik heb dit ook gehad met een paard wat ik gedaan heb is:
ik heb iemand het paard later vasthouden en ben er opgaan zitten (ging heel moeilijk toen heb ik hem gelijk een brokje gegeven en paar keer herhaalt . Op een gegeven moment ga je het brok steeds meer uitstellen en als hij pas echt stilstaat . bij mij gaat het nu super zelfs zonder brokje.
Ik hoop dat dit je helpt.
Kaylee

Trucjes met voedsel krijg je altijd terug op je bord met extra gevolgen die je niet wenste.

Het spijt me, je moet je niet aangevallen voelen, maar je bent 11 jaar oud, je hebt nog niet de ervaring om in omgang en gedrag adviezen te geven. Zulke adviezen kunnen behoorlijk verkeerd uitpakken met alle gevolgen van dien.