jaarlinger bang voor buurhond, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

jaarlinger bang voor buurhond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:09

[VVDD] Hoe een leuke wandeling een compleet drama wordt.

dat was de 1e keer. Een maand terug ben ik weer met haar gaan lopen, Polly (m'n andere/brave pony) mee, m'n tante (ook ervaring met paarden) mee, en zijn we weer langs enge honden gelopen. Ging prima, wel spannend, maar ging goed.

Sinds een week heb ik het dually halster, briljant ding, geeft me ook meer controle. Dus vandaag weer op stap, m'n broer had m'n andere pony vast, ik Lucky. Ging super goed, ze liep er braaf langs en we hebben ook even stilgestaan, ze at wat gras, stond er ontspannen bij. Prima.... tot dat ze op een gegeven moment (voor mij) compleet uit het niets er vandoor vliegt en doordat het voor mij onverwachts was, was ik gewoon veels te laat. Denderde de hele tuin door en vervolgens is ze over een heg gesprongen van 1.40m en in de wei, tussen de heg en de omheining zit ook nog een meter en die sprong heeft ze gewoon helemaal genomen. Ook dit keer is ze wat gewond geraakt gelukkig weer maar wat oppervlakkige krassen op haar schouder. Omheining is een beetje stuk, maar niks ernstigs.

Ik zit ondertussen met m'n handen in het haar. Ik ben niet bang of nerveus als ik met haar ga lopen, beloon haar goed, m'n andere oude pony vindt het ook niet eng. En toch gaat het fout?...

Dus, bij deze.... help! Iemand goede tips? Een professional erbij halen? Zoja, wie? (noord-limburg).

Heel erg bedankt alvast!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:29

Ja dat kennen wij hier ook. Het probleem is dat de hond met veel kabaal aan komt stormen terwijl je ze niet ziet. Dat is het schrik moment voor je paard waardoor hij alleen nog maar kan vluchten.
In het begin hier als ik aan kwam lopen riep ik al van verre de hond waardoor hij al ver voordat wij er waren stond te blaffen bij de heg. Daar langs gaan was toen al stukken minder eng voor de paarden. Nu zijn ze er zo aan gewend dat die hond altijd met veel kabaal uit de struiken springt dat ik er af en toe nog van schrik maar de paarden vrijwel niet meer.
Wellicht een idee. Neem vervolgens ook een paard mee dat niet op de hond reageert en laat die voorop gaan of er naast (tussen hond en jaarling in) en als je dan schrik reactie krijg draai je jouw paard in het brave paard als het ware.

Maartje1990

Re: jaarlinger bang voor buurhond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:32

Dat doe ik dus al précies! Ik roep de grote blaffende hond, die staat dan al te blaffen, ik ga zo zodat ze de hond ook al goed kan zien. Er gaat een oudere brave pony voorop, die er nog niet eens naar kijkt en zij ziet hem als haar leider. En dat ging nu dus vrijwel goed. Tot op een gegeven moment uit het niets het fout ging?!?! Maar moet ik het gewoon blijven herhalen dan?? En misschien korter dan dat ik het nu deed? Dat is het enige wat ik denk, had er 1 keer langs moeten gaan en toen terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:44

Eerlijk gezegd maartje weet ik niet of je het nu gelijk moet gaan herhalen. Dit omdat je niet weet waarom het fout ging. Het probleem is dat het nu een keer fout is gegaan en met het fout gaan en vluchten is het dus afgesloten. Je hebt niet toen je haar weer te pakken had (iets dat heel begrijpelijk is) gelijk weer terug gebracht dus je moet het probleem nog steeds gaan oplossen. Ik kan je ook niet voorspellen hoe ze zich de volgende keer gaat gedragen. In ieder geval zou ik als je het weer doen er gewoon langs gaan en dan ook gelijk doorlopen en stoppen. Dus niet oeverloos herhalen want goed is goed. Er hoeft geen extra aandacht aan besteed te worden. Sorry Maartje dat ik er niet meer van kan maken.
Wellicht dat je eerst met het paardje en de braverik gaat wandelen op een terrein waar ze graag komt en waar gedrag bevestigd is. Als ze daar gewoon normaal doet dan kun je die hond weer eens gaan proberen maar het is gewoon een raar verhaal dat ze braaf is en dus blijkbaar toch in haar binnenste stres heeft waardoor ze opeens vlucht. Het is raar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:03

Ja, op zich zag ze 'm wel. Maar op een gegeven leek ze gewoon ontspannen te zijn. En verder als ik buiten loop (andere richtingen op) is het allemaal prima, wel om zich heen kijken, maar uit nieuwschierigheid geen angst. Ook auto's, tractors, vrachtwagens, motors, geen probleem. Dat allemaal alleen zonder andere paarden. Alleen dus die hond. En onze eigen hond vindt ze niet eng (die komt ook niet als een debiel blaffend op haar afgestormd). Maar die hond van de buren.....

Ik zit te denken om bij een andere buurvrouw even langs te gaan, zij heeft jarenlange ervaring met paarden en heeft ook jonge paarden ingereden en beleerd. Dus wellicht dat zij me kan en wil helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:08

Lijkt me een goed idee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 00:38

Ik ben trouwens wel onder de indruk van haar sprong. Ze is over ongeveer bv q1.40m heen gesprongen en ongeveer 1 tot anderhalve meter breed.... Haleluja...