Hengstje wil niet terug de wei in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusje555

Hengstje wil niet terug de wei in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:51

Hallo!
Ik verzorg nu sinds een jaar 4 Friese hengstjes, en de laatste weken gaat het met die van 3 niet zo goed. Hij staat nu in een weiland met de twee andere hengstjes van 1 en 2 en ze staan naast een kudde merries. Ik merk zelf dat hij erg zenuwachtig is en ze zijn steeds meer aan het stoeien in de wei.
Nu merkte ik van de week 3 keer dat de 3 jarige niet meer terug de wei in wil, het paadje naar de wei gaat hij weigeren, en zet steeds hele kleine pasjes. Nou weet ik niet zo goed wat ik er tegen moet doen, ik kan namelijk daar ook niet te lang staan omdat ik langs de kudde met merries moet...
Heeft iemand tips?

_Alarm_wlkp

Re: Hengstje wil niet terug de wei in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:00

Is ie niet opgejaagd door de anderen? Dat ie zich nu niet meer veilig voelt? :)

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:02

Houd hij niet juist in omdat hij daar langs de merrie's loopt?

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 08:46

_Alarm_wlkp schreef:
Is ie niet opgejaagd door de anderen? Dat ie zich nu niet meer veilig voelt? :)

Dat idee heb ik ook, alleen het is helaas niet mogelijk dat hij ergens anders komt te staan.

WilmaW schreef:
Houd hij niet juist in omdat hij daar langs de merrie's loopt?

Een stukje verderop moet hij ook langs merries en daar loopt hij wel braaf mee, dus dat lijkt me raar :(

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:50

Is er iets veranderd aan de omgeving? Heeft hij van iets bang? Misschien heeft hij moeilijkheden met de ondergrond (bv. steentjes)?

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:45

Musique schreef:
Is er iets veranderd aan de omgeving? Heeft hij van iets bang? Misschien heeft hij moeilijkheden met de ondergrond (bv. steentjes)?

Hij staat dus sinds kort naast de kudde merries, ook is hij veel aan t vechten in zijn eigen wei. Ook is er een stuk met puinsteen bij de ingang van de weide wat hij misschien naar is voor hem

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:10

Misschien doet de puinsteen pijn aan zijn voeten en wil hij daarom niet meer langs deze weg. Als ik jou beschrijving lees is het niet omdat hij jou wil testen of omdat hij naar de merries wil, want dan zou hij anders reageren. Het komt vaker voor dat paarden kleine pasjes nemen als de ondergrond pijn doet aan hun voeten. Ik zou proberen om langs een andere weg naar de wei te gaan of om toch zeker de puinsteen te vermijden. Pas op, dit is maar wat ik denk a.d.h.v. je verhaal, dus het kan ook zijn dat ik het verkeerd heb. Zou toch ook zeker in de gaten houden of hij zich nog wel goed voelt in de kudde, want je geeft zelf aan dat ze vaker beginnen te vechten.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:55

Als je hengstje niet beslagen is ,en hij staat vrij rechtop de hoeven,dan zijn die steentjes niet fijn,we hebben dit ook met onze eigen fries gehad.Als het hem echt pijn doet zal hij ook wat nerveus gaan dansen zodra hij over dat paadje gAAT..Vlak na het kappen is het wat erger,we hebben hem weer op ijzers gezet toen was het over.kan me wel voorstellen dat je geen hengsten op ijzers wilt die elkaar aAn het bevechten zijn :-) ,dus mischien toch het pad aanvullen of gladtrekken...
Wat een knapperds trouwens ;-) .