welke belasting krijgt je paard van spiegelen met paarden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zynoeska

welke belasting krijgt je paard van spiegelen met paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:51

Mijn bijrijdster van thuis is een opleiding aan het doen om kinderen te coachen middels spiegelen met paarden. Ze heeft al wat geoefend met haar zoon en ik ben zelf ook al eens aan de beurt geweest. Ze wil dan kinderen met bijv adhd - pddnos etc helpen middels deze therapie.

Nu vind ik het in principe wat zweverig gedoe...ik geloof er ook wel in en vind het allemaal prima dat ze een aantal van onze ponys af en toe hiervoor inzet. Ik zie het dan als soort afwisseling.

Nu heeft ze mij vandaag benaderd of ze ze echt mag gaan gebruiken. Ze wil nu echt toekomstgericht aan de slag..opleiding verder afronden en klanten werven, internet site opzetten ed....goed idee...
maar nu is haar vraag Mag ik je paarden gebruiken of zal ik er zelf een naast zetten?
Nu kunnen we niet zomaar een paard erbij stallen....ze staan aan huis en het is in principe "vol" (4 wordt weleens wat)
Onze oudere fjord van 20 is super geschikt voor het werk...
ik begreep alleen vandaag van haar dat de paarden wel wat van de klachten van de kinderen kunnen overnemen.

de persoon waar zij de opleiding doet laat haar paarden daarom af en toe door de osteopaat behandelen....
Nu dacht ik....goh....wat is dus eigelijk echt de belasting van je paard door hem voor dit soort dingen in te zetten?
(ik zie een paard niet met adhd in de wei lopen..?)
Ze heeft me aangegeven dat de richtlijn is 2 sessies per paard per dag en max 8 sessies in een week.

Ik had er een wat luchtig gevoel bij en vond het allemaal wel best...maar nu ga ik me afvragen ...is het wel okey als ik dit zo opvat of is het wel een belasting...al zou het psygisch zijn ontstressen ze wel weer met rijden on de bak, voor de wagen, in het bos en met de marathon-wedstrijden.

Kortom...Welke belasting vraag ik aan mijn paard...wat kunnen de gevolgen zijn?
iemand ervaring..?....

PS; geen idee of het hier op de juiste plek staat..

troi

Re: welke belasting krijgt je paard van spiegelen met paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:13

Ik heb geen idee eigenlijk of dit zou kunnen belasten maar snap heel goed dat je voorzichtig bent. Waarom wacht je niet voorzichtig af wat het paard er van vindt? Als je merkt dat die onrustig wordt of niet lekker in zijn vel zit weet je genoeg denk ik.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:53

Ik heb niet eerder gehoord dat paarden aandoeningen overnemen of gedragskenmerken van mensen met bijvoorbeeld ADHD, autisme oid.
Een paard heeft geen moeite met het leven in het hier en nu, want hij is er al. Hij gaat altijd met een schone lei naar iemand toe, en heeft geen oordeel getrokken.
Waarom mensen dit doen is... omdat een paard teneerste een kudde dier is (sociaal dier) en ten tweede ontzettend goed situaties kunnen analyseren vanwege hun scherpe reactie vermogen.
Mensen met een aandoening zoals autisme of HSP zitten al op een gevoelsniveau van wat een paard heeft. Paarden spiegelen. En daardoor kunnen zulke mensen goed ontspannen in het bijzijn van een paard. Want uiteraard; een paard kent het begrip autisme nu eenmaal niet en is een geduldige leermeester.

Persoonlijk denk ik niet dat je een paard ermee belast, maar het moet wel leuk blijven voor een paard. Niet elke dag 10 verschillende kinderen voor zijn neus. Zoals al gezegt een paard leeft in het hier en nu, leeft nuchter en reageert op een situatie. Als hem dat niet aan staat dan merkt hij dat ook wel.
Ze geven het zelf aan. Als het meisje in kwestie weet waar ze mee bezig is dan ziet ze vanzelf aan je paard dat hij het genoeg vind voor vandaag.Je geeft hem verder genoeg afleiding door hem mee te nemen naar het bos en zelf in handen te hebben dus ik denk niet dat het je paard er last van krijgt.
Ik zou het eerst een paar keer aanzien, je merkt snel genoeg of je paard anders gaat doen of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:56

Lijkt mij echt de grootste onzin dat je paard dingen overneemt..

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:58

Ik ga mee met wat Gerritt zegt, mijn man coacht ook met paarden en een van onze paarden krijgt een tot twee keer per week bezoek en aandacht van een groep bewoners van een thomashuis uit ons dorp. Dit zijn mensen met beperkingen zoals autisme, syndroom van down, etc. Wij houden gewoon goed in de gaten wanneer de paarden het zat zijn, dat laten ze zelf erg makkelijk blijken en zolang je dat ziet ener met respect mee omgaat zie ik geen problemen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:01

Wat ik van coaching met paarden weet is dat in het algemeen juist gebruik wordt gemaakt van het natuurlijke gedrag van een paard. Er wordt ze niets geleerd, ze mogen gewoon reageren hoe zij zouden reageren.
Het paard weet ook van niets, heeft de opleiding niet gevolgd, en heeft de DSM niet gelezen.. Die is alleen maar paard.

Natuurlijk kan hij wel gaan denken dat hij iets moet, en proberen die rare kinderen te begrijpen, en dan is het mentaal een grotere belasting dan op de wei staan. Maar over het algemeen zal het wel meevallen, hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:03

Als je heel onzekere of onvoorspelbare mensen hebt dan kunnen paarden daar ook heel onzeker van worden. Dat kan tot onvoorspelbaar gedrag van het paard lijden waarbij een braaf paard ineens van zich afbijt. Het paard zal daar niets blijvends aan overhouden, maar je wilt daar niet voor verantwoordelijk zijn neem ik aan. Als je paard een typisch 'kinderpaard' is dan hoef je die problemen niet te verwachten, dan laten ze gedragingen gewoon over zich heen komen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:04

Ik zou even goed nadenken over het aantal keer. Het zijn jouwn paarden. Maar als zei haar bedrijf ermee opzet en er dagelijks flink mee aan de gang is, blijft er dan genoeg ruimte voor jou over?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:10

Waar je ook even over na moet denken: als zij dit wil doen met jouw paarden, en je paarden doen iets waardoor een kind schade oploopt, dan ben jíj aansprakelijk.

Zou me daar meer zorgen over maken, dan over de vraag of het paard iets "overneemt". Dat kan namelijk gewoon niet..

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:23

ik weet van mijn vorige werk dat paarden wel degelijk te veel op zich kunnen nemen qua het werk met autisme e.d.. wij hadden 1 pony die echt alle zorgen overnam en welke zich helemaal vast zette in de rug. die masseerden we elke dag. "deze pony die zoog alles van t kind op en wanneer die zich niet goed voelde was het de dag erop raak, en liep hij stram in de rug.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:38

Ik heb geen idee..maar ik vind het wel interessant ik blijf even volgen en ik ben benieuwd naar de reacties die nog komen.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:20

jee ....wat ben ik blij met jullie (en dit forum). Was er al een tijd vanaf maar nu had ik jullie echt even nodig.
Toppers zijn jullie!!

Ik heb besloten dat ze voor haar opleiding wel de paarden mag gebruiken. Zodra ze haar werk ervan gaat maken lijkt het mij verstandig dat ze dat elders gaat doen met andere paarden.
Ik zie dan inderdaad mogelijk problemen voor mocht er "iets" gebeuren en wie is dan aansprakelijk. Nauurlijk kun je dit vastleggen en regelen....
Mijn manlief wil gewoon niet aldoor mensen op ons erf...we hebben nu alles prive en dat is toch welk prettig. Daarom hebben we ook niet veel meer "paardenmeisjes". Ik ben vaak te aardig en vind het allemaal wel best. Dus voor die paar keer tijdens de opleiding en dat ze moet filmen en alles daarin gaan we mee...maar voor in de toekomst zal ze toch haar eigen plekje moeten zoeken.
Twee van onze paarden zijn zeer geschikt voor dit werk. De andere 2 zijn minder geschikt omdat de ene een opdringerige ruin is (die wil je niet bij kinderen) en de andere een 3 jarige dus die vind ik gewoon nog niet vertruowd genoeg.

Zoals geschreven in jullie reacties ga ik er maar vanuit dat mijn paard de dingen niet echt overneem.
Ik vind de reactie van Wjerbo wel heel duidelijk...het KAN dus wel...Ik ga gewoon opletten en ze in de gaten houden en ik rijd ze zelf vaak genoeg om dan de eventuele problemen te voelen.
Ook heb ik gelezen dat een paard er Moe van kan worden, dat vind ik inderdaad aannemelijk...dus niet te vaak maar dat zal zoals wij het nu dan willen gaan doen ook niet voorkomen.
XxLmmxx .. je hebt helemaal gelijk. Aangezien ik zelf ook nog graag op "fitte" paarden wil rijden en onze dochters ook groter worden en straks ook neem ik aan fanatieker worden zullen de paarden het druk genoeg hebben.

Dank voor jullie reacties, adviezen en hulp.....Toppers ...echt super ...ik hou van internet....
Groet Wieteke

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:48

Even een reactie op je vraag:

1) je zit inderdaad met aansprakelijkheid
2) hoewel alle soorten paarden ingezet worden voor paardencoaching, zijn niet alle paarden daarvoor geschikt (maar dat is een andere discussie :-)
3) probeer paarden die iets mankeren niet teveel te belasten door ze elke dag daarvoor in te zetten
4) denk aan de veiligheid van het paard / is de client wel te vertrouwen? En, is de coach in staat dat waar te nemen?
5) worden de paarden op voorhand goed benaderd / niet overvallen?
6) worden de paarden achteraf ook verzorgd? (misschien inclusief netjes achterlaten van spullen)
7) wat spreek je af als een paard zich blesseert ten tijden van het spiegelen met paarden?

Zo maar een paar puntjes.

Ik las iemands reactie dat paarden niets overnemen van mensen maar dat is niet helemaal waar. Neem als voorbeeld een ruiter of amazone die langdurig niet lekker in zijn vel zit of psychische problemen heeft. We kennen er allemaal wel een paar....
Dat kan zeker effect hebben op het paard waardoor het dier ineens iets onverklaarbaar mankeert. De paarden moeten zich ook weer kunnen "opladen". Het zijn tenslotte geen manegepaarden.

Voor wat betreft de doelgroep:

iemand met een lichte vorm van autisme kan vaak beter met het paard overweg omdat hij.zij congruent is (waarbij denken, voelen en handelen op 1 lijn zitten). Dat doen paarden zelf ook zonder agenda. Maar als je het hebt over mensen met zware autisme bijvoorbeeld dan kan het gedrag wel degelijk een belemmering vormen. Hoeft ook niet altijd maar nogmaals... dat hangt ook van de kennis en kunde (ervarenheid) van de coach af.

Hoop dat je er wat mee kunt

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:18

Ik wil hier toch ook even reageren en zeggen dat ik persoonlijk 2x per dag per paard wel veel vind.
Ook geloof ik dat een paard spiegelt aan de mens, lichamelijk EN emotioneel.

Daarom maak ikzelf liever een onderscheid tussen equicoaching voor bedrijven, aparte sessies met volwassenen, (zonder beperking) etc .... en mensen/kinderen met een (zwaardere) beperking die er dus ook niet zo gauw vanaf raken. Als je daar een paard 2x per dag mee belast, weet ik niet precies hoe het zou uitdraaien, zeker niet wanneer ze een hele week enkel maar zo'n sessies zouden doen.

Bij bedrijven of groepen die equicoaching doen als soort van eenmalige therapie ligt dat dan weer anders, omdat ze na een sessie meestal wel geconfronteerd werden met zichzelf en er iets aan gedaan hebben waardoor de sessie ook positief en ontspannen kan stoppen. Grof gezegd hebben zij ook meer inzicht in zichzelf en leren ze sneller uit hun gedrag dan kinderen, laat staan kinderen met een beperking.

Ik ben wel zeer benieuwd hoe het zal gaan met de sessies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:38

Er zijn ook paarden die zijn heel cool, down to earth en ik denk dat die niks van dit werk mee nemen.

De gevoelige types, de echte zielspaarden zou ik er niet voor nemen, of de de coach moet eigenaar van zo een paard zijn en zelf ook met het paard werken. Dan denk ik dat je een erg goed team kan vormen.

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:58

Volgens mij kan je zelf het coolste, meest 'down to earth' paard toch 'verstoren' als het enige werk van dit dier twee maal per dag zo'n sessie bedraagt. Tenzij inderdaad de eigenaar/coach er zelf ook nog mee aan de slag gaat, maar ik weet niet of dit het geval is als er al twee sessie per dag gepland zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:49

Ik denk niet dat een vreemde met emotionele problemen zo een inbreuk op het paard maakt, of er moet een hoop agressie bijkomen....zelfverzekerde paarden zullen hun eigen pad kiezen..

Ik denk ook dat je alleen zelfverzekerde en leidende paarden voor dit werk kan vinden en geen onzekere volgers...

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:54

naast de vragen die je hebt of het voor je paarden wel geschikt is, mag je toch ook wel aan jezelf denken.... je hebt ze aan huis staan lees ik, je krijgt dan wel veel mensen op het erf, 5 dagen in de week....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:00

Ook ik vind het aantal sessies behoorlijk groot.

Ik heb geen idee hoe het met paarden werkt. Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik als nuchtere noorderling, bijna twee jaar gewerkt heb in het zweefwereldje voor een soort guru zeg maar.

Ik geloofde helemaal niks van al die zweverij. Totdat ik zelf ondervond dat bepaalde energieën wel degelijk overgedragen worden. Hoezeer je er ook niet voor open staat (zoals ikzelf dus). Als ik na een dag, of paar dagen assisteren tijdens workshops thuis kwam, dan reageerden mijn katten én paard alsof ik van een andere planeet kwam. Daarnaast ben ik ook een keer echt ziek geworden tijdens een workshop, terwijl er niks aan het handje was bij aanvang. Spooky!

Hou het gewoon in de gaten en kijk hoe je paard erop reageert.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:06

Ik weet dat dit niet je vraag was, maar toch wil ik het even zeggen...

Jouw bijrijder gaat een bedrijfopstarten en gebruikt hier jouw paarden voor?
Zij krijgt inkomsten terwijl jouw paarden gebruikt worden?
Lekker makkerlijk geld verdienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:09

Nu zit ik waarschijnlijk weer heel stom te denken hoor maar wat vinden jullie dan van het volgende ?

PPID/cushing is een steeds vaker voorkomende ziekte bij paarden. Ja vooral de oudjes krijgen hier last van, maar het komt ook al steeds vaker bij de jongere paarden voor. Ik heb er bv 1 van 8 jaar en dat is nog een van de "koelste" rassen ook; shetlander. PPID is dus even snel uitgelegd, het stresshormoon wat op hol slaat in het paardenlijf, met allerlei vreselijke ziektes als hb tot gevolg. Ook komt het vaker voor bij de kleinere/pony rassen die dus vaak juist koel in het koppie zijn (totdat ze dus ziek worden).

Ik vraag mijzelf dus oprecht af, of het dan wel zo verstandig is , om steeds weer dezelfde dieren te gebruiken voor dit soort werk en of het een het ander misschien niet kan verergeren, of wat dan ook?

Dit is dus op geen enkele wijze vervelend of beschuldigend bedoeld, maar vraag me dit oprecht af, omdat er altijd wel word gezegd dat paarden spiegelen, maar als nu toch ook blijkt dat PPID zo ongeveer volksziekte nr. 1 onder de paarden aan het worden is, wat dus stresshormonen op hol geslagen zijn, wat goed is, voor paard en mens?

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:17

Ze zal niet de aandoening overnemen maar vergeet niet dat ze met enorme emoties te maken krijgt en vaker en gevarieerder dan normaal. Het paard verdiend daarom meer ontspanning na de sessies dan normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:35

Ik denk dat als het paard een stabiele eigenaar heeft die zorgt voor prettige beweging nadien, dat alles dan wel is opgelost. Paarden leven in het nu en als ze zich kunnen ontspannen en uiten en in een veilige omgeving blijvend verkeren, ze flexibeler en weerbaarder zijn dan mensen die altijd deels tot geheel in het verleden leven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:52

Jij bent verantwoordelijk voor je paarden, dat is wettelijk en kan je niet op papier veranderen. Dus als je paard bijt,schopt of iemand om duwd die daarbij ten val komt, is dat over het algemeen jouw verantwoording..
Ik zou het niet doen...