Vandaag had hij dus zijn hooibak vakkundig vermoord. Gevolg; 1 achterbeen van boven tot onder onder de krassen. Het was juist eindelijk rustig de laatste weken.
Mijn paard is 2,5, maar heeft inmiddels al diverse keren in een hek gehangen, twee keer in zijn hooibak gestaan, ik-weet-niet-hoe-vaak een draad gemold en al met al is het een wonder dat het steeds bij redelijk oppervlakkige krassen blijft. Het lijkt ook erger te worden naarmate hij ouder wordt en zo langzamerhand begint inpakken in bubbeltjesplastic toch vrij aantrekkelijk te klinken.
Ik vraag me intussen serieus af hoe ik hem ooit heel ga houden tot hij oud en grijs is.
Het maakt niet uit hoe groot zijn weide/paddock is, hoe groot de groep is/wat de samenstelling is of hoe veel hij buiten staat. De omheining moet zowat van piepschuim zijn maar als er ergens ook maar een splíntertje uitsteekt, weet hij het te vinden. Dit zijn uiteraard de ''veilige'' schades, benen in hekken vind ik een groter probleem. We gaan overigens wel proberen om hem op ander voer te zetten, just in case....
Ik weet min of meer wat er gebeurt, al ben ik er nog nooit bij geweest...maar hij wordt boos op dingen. Als er een kluitje aarde tegen het hek vliegt als hij erlangs komt, wordt hij boos en gaat bokken naar het hek. Ik kan me dus een redelijke voorstelling maken van hoe hekken sneuvelen en hij krassen op zijn achterbenen oploopt

Verder heeft hij er een handje van om op enkele centimeters van hekken te stoppen vanuit (ren)galop.
Het gekke is dat het verder geen hyperactief paard is. Hij is over all relaxed en prettig in de omgang. Niet snel in paniek en geen heel heftig paard. Hij is nergens extreem gevoelig in aanraking etc, maakt zich niet gauw druk. Paar weken terug hing hij nog met zijn hoofd in het draad en stond mn stalhoudster heel rustig aan te kijken tot ze hem had bevrijd, ze zei dat ze kon zien dat hij geen enkel moment ook maar druk op het draad heeft gezet. Maar hij wordt dus gewoon boos op dingen. Niet op mensen overigens, laat dat duidelijk zijn, maar wel op dingen....
Ik ben echt ten einde raad. Ik weet niet meer hoe ik hem nog kan beschermen, hoe ik hem heel kan houden. Wat we ook proberen, hij vindt altijd wel weer een nieuwe manier om zichzelf te slopen.
Iemand tips?