Ten einde raad; brokkenpiloot.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ten einde raad; brokkenpiloot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:56

De telefoon gaat, stalhoudster belt. ''hij heeft het weer voor elkaar hoor''. Ik zucht. Wat is het dit keer?

Vandaag had hij dus zijn hooibak vakkundig vermoord. Gevolg; 1 achterbeen van boven tot onder onder de krassen. Het was juist eindelijk rustig de laatste weken.

Mijn paard is 2,5, maar heeft inmiddels al diverse keren in een hek gehangen, twee keer in zijn hooibak gestaan, ik-weet-niet-hoe-vaak een draad gemold en al met al is het een wonder dat het steeds bij redelijk oppervlakkige krassen blijft. Het lijkt ook erger te worden naarmate hij ouder wordt en zo langzamerhand begint inpakken in bubbeltjesplastic toch vrij aantrekkelijk te klinken.

Ik vraag me intussen serieus af hoe ik hem ooit heel ga houden tot hij oud en grijs is.

Het maakt niet uit hoe groot zijn weide/paddock is, hoe groot de groep is/wat de samenstelling is of hoe veel hij buiten staat. De omheining moet zowat van piepschuim zijn maar als er ergens ook maar een splíntertje uitsteekt, weet hij het te vinden. Dit zijn uiteraard de ''veilige'' schades, benen in hekken vind ik een groter probleem. We gaan overigens wel proberen om hem op ander voer te zetten, just in case....

Ik weet min of meer wat er gebeurt, al ben ik er nog nooit bij geweest...maar hij wordt boos op dingen. Als er een kluitje aarde tegen het hek vliegt als hij erlangs komt, wordt hij boos en gaat bokken naar het hek. Ik kan me dus een redelijke voorstelling maken van hoe hekken sneuvelen en hij krassen op zijn achterbenen oploopt :+ Dit is overigens niet alleen met hekken hoor, hij kan boos worden op alles; draden, bakken, pilonnen, you name it. Hij lijkt echter over een vrij fantastische coördinatie te beschikken, het is in ieder geval geen óngecoördineerd paard want in 2 jaar tijd heb ik enkele weken geleden voor het eerst schade van hem opgelopen toen hij een panieksprong maakte (en ik dus net in de weg stond op dat moment, gewoon pech dus). Verder.....nooit. Mn merrie is onhandiger wat dat betreft.
Verder heeft hij er een handje van om op enkele centimeters van hekken te stoppen vanuit (ren)galop.

Het gekke is dat het verder geen hyperactief paard is. Hij is over all relaxed en prettig in de omgang. Niet snel in paniek en geen heel heftig paard. Hij is nergens extreem gevoelig in aanraking etc, maakt zich niet gauw druk. Paar weken terug hing hij nog met zijn hoofd in het draad en stond mn stalhoudster heel rustig aan te kijken tot ze hem had bevrijd, ze zei dat ze kon zien dat hij geen enkel moment ook maar druk op het draad heeft gezet. Maar hij wordt dus gewoon boos op dingen. Niet op mensen overigens, laat dat duidelijk zijn, maar wel op dingen....

Ik ben echt ten einde raad. Ik weet niet meer hoe ik hem nog kan beschermen, hoe ik hem heel kan houden. Wat we ook proberen, hij vindt altijd wel weer een nieuwe manier om zichzelf te slopen.

Iemand tips?

Set_Elkol

Re: Ten einde raad; brokkenpiloot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:05

Mm Amy helaas heb ik er geen ervaring mee. Mijn merrie maakt ook gekke sprongen als ze dol is maar dat doet ze slim genoeg in open terrein, en ze wordt niet boos op dingen :+ Ik denk zelf eigenlijk dat Umoyax moet leren van zijn eigen fouten, en zich een keer even wat meer pijn moet doen, hoe hard het ook klinkt. En hij zit natuurlijk in zijn puberteit, dat speelt ook mee. Set is de afgelopen jaren steeds stabieler geworden. Kan je hem geen skippybal geven om zich op uit te leven? Daar kan hij lekker boos tegen doen, tanden inzetten, mee schudden, bovenop springen. Volgens mij kunnen Arabische mannen daar goed mee uit de voeten!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:12

Lastig Amy! Tot op zekere hoogte hoort het er wel een beetje bij, jonge paarden zijn soms gewoon lomp en onbevangen en dat levert soms schade op, soms ook niet en in de meeste gevallen leren ze er alleen maar van. Ik herken altijd wel heel veel van Remoyo in jouw verhalen. Ook hij kan snel boos worden als er iets niet naar het zin is, maar daar heb ik geen boodschap aan: je doet maar gewoon normaal. Ook hij is geen overdreven druk paard maar hij heeft veel uitdaging nodig en is erg speels. Pionnen en andere materialen (geen gevaarlijke uiteraard) gaat hij veel mee aan de haal en leeft zich daar erg op uit. Ik denk dat het in zekere zin wel een beetje in zijn karakter zit, maar misschien is het ook handig om uit te zoeken waar die boosheid (frustratie ook?) vandaan komt. Als ik voor mezelf spreek vind ik die lakschade niet zo erg (mits het natuurlijk binnen proporties blijft) want je wilt natuurlijk geen paard dat zichzelf de vernieling in helpt. Wel zou ik dus uitzoeken of je kunt vinden waar die boosheid vandaan komt, of je hem daarmee kunt helpen of ondersteunen. En tja... verder hoort het er toch een beetje bij, je wilt niet weten hoeveel wij al meegemaakt hebben met onze jonge paarden, je kunt gewoon niet altijd alles voorzien :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:17

Ben het volkomen met je eens, absoluut. Jonge paarden lopen nu eenmaal wel eens iets op, hoort er bij.

Echter ben ik op een punt dat ik me soms 's ochtends afvraag of dit dan de dag wordt dat hij zijn benen breekt.
Ik ben niet moeilijk, vorige pony ging met sneeuw en ijs lekker buiten spelen want die lette wel op waar ie zn voeten zette.
Als het het soort lakschade was dat de meeste jonge paarden nu eenmaal oplopen zou ik hier geen topic openen....

Danielle heeft ook al een hoop meegemaakt, heeft altijd wel jonge paarden staan, maar heeft dit ook nog nooit gezien. Ik ben iig zeg maar niet de enige die zich zorgen maakt om zijn veiligheid...

Over de skippybal:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BYPO3BP3.jpg
Hij vond het prachtig om mij erachteraan te zien rennen :') Zelf vindt ie geen lol aan zo'n ding :=

Edit; zo lang als ik hem heb zit dat boze er al in. Het zit gewoon in zijn karakter om te vechten (Nas doet bijvoorbeeld juist freeze)..
Laatst bijgewerkt door amyz op 02-10-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:19

oke, no go voor de skippybal dus :')

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:21

Oke, duidelijk. Op welke momenten doet hij dan zo boos en op een paar cm stoppen voor het hek? Als je aan het grondwerken met hem bent of ook als hij alleen in de paddock staat?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:27

Het was idd te proberen, was mijn idee ook na al die leuke stoeifoto's die zo vaak voorbij komen. :=

Dat stoppen voor het hek is eigenlijk bijna altijd wel. Meestal in de bak, daar gaat ie helemaal los, maar in feite maakt het niet gek veel uit. Als er een hek is en hij gaat echt rennen, stopt ie er enorm kort voor.
Boos doen.....alles wat hem irriteert. Laatst was ik met hem aan het VD-en, klein pilonnetje ''zoeken'' en beginnetje apporteren. Op een gegeven moment draaide hij wat om, verzette zijn achterbeen en stapte per ongeluk op dat pilonnetje. Pilonnetje heeft het niet overleefd :+ Zodra hij erop stapte begon hij woest naar achteren te bokken en te schoppen en vervolgens nog een paar flinke trappen op het pilonnetje.
Maar goed, dat doet ie dus ook met het hek. En kennelijk ook met zijn hooibak (die toch bijzonder geliefd is eigenlijk....).

Hij kan een hele tijd op zn elvendertigst door de bak/paddock/wei hobbelen en ineens gaat dan de knop om, gaat ie sjezen en alles wat op zijn pad komt moet het bezuren. Maar dus ook vanuit volledige rust en concentratie, want VD vindt hij echt heel leuk en op dat moment was hij zeker niet druk. Deden we overigens in zijn paddock op dat moment, bak was bezet...

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:47

Ik zou zo graag willen dat ik je hierin advies kan geven.. Maar ik zou echt niet weten hoeveel voorzorgsmaatregelen je moet nemen wil je zorgen dat dit soort dingen niet meer gebeuren.

Ik heb zelf namelijk ook een brokkenpiloot. Altijd wat. Dan weer het vel van haar been, en dit weekend een gat in haar kop. Ze heeft er zelf totaal geen last van. Bij haar komt het niet uit nijd of vreugde, maar uit pure stomheid en onoplettendheid.

Je kan namelijk moeilijk alle voorwerpen verwijderen, een landje moet nu eenmaal omheind zijn en een paard maakt soms rare sprongen. Maar wat je nu nog meer zou moeten doen hieraan....heel hard roepen dat ie hier direct mee op moet houden! Is niet grappig natuurlijk... Maar een heel moeilijk verhaal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:58

Ah, nog een brokkenpiloot dus....

Stiekem opteer ik voor zo'n ruimte als waarin in films psychiatrische patienten gaan, je weet wel, rondom beklede muren enzo :')

Idd, omheining moet er eenvoudig zijn, daar doe je niks aan. Ik probeer altijd al zo veel mogelijk weg te halen of iig niet bij een hek te leggen (ivm het bokken)... Wordt momenteel gebrainstormd over een omheining van stevig gaas, maar ja, je zit ook met hooi voeren en die bak is dus niet veilig -O-

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:00

Haha ik heb ook een die overal boos op wordt. Zelfs vlinders krijgen geen genade. Gelukkig houd hij er eigenlijk nooit wat aan over. Mijn andere paard echter heeft altijd de ene wond na de andere, liefst op zondag en dan het liefst wonden die gehecht moeten worden. Hopeloos is het

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:03

Alles wat leeft krijgt hier gelukkig genade :=
Oh wat een ellende.... Hechten is hier gelukkig bespaard gebleven *klopt af* maar t scheelt vaak niet veel...

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:15

amyz schreef:
Ah, nog een brokkenpiloot dus....

Stiekem opteer ik voor zo'n ruimte als waarin in films psychiatrische patienten gaan, je weet wel, rondom beklede muren enzo :')

Idd, omheining moet er eenvoudig zijn, daar doe je niks aan. Ik probeer altijd al zo veel mogelijk weg te halen of iig niet bij een hek te leggen (ivm het bokken)... Wordt momenteel gebrainstormd over een omheining van stevig gaas, maar ja, je zit ook met hooi voeren en die bak is dus niet veilig -O-

Voor dat hooiprobleem kun je een hooizak of wat anders ophangen. Kijk hier eens: http://www.hooinet.nl/

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:32

@amy wat lastig, ik heb idd ook geen ervarig met dit door dingen....
@lilski dat vind ik ook gevaarlijk heb hier keer 1 vd paarden er met de voet in gehad en het hing er op juiste hoogte

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:16

Mijn paard was ook zo'n brokkenpiloot waarbij je weleens dacht hoe krijgt ze het voor elkaar. Inmiddels is ze wat ouder. Ik denk dat het vooral lompigheid is dat ze in benarde situaties eindigen. Gelukkig is het de afgelopen 2 jaar een stuk minder verstand komt toch blijkbaar met de jaren.
Maar goed ik denk dat je er vrij weinig aan doet en je blij moet zijn dat het verder een rustig paard is en niet zo snel in paniek geraakt. Juist als die in paniek zou raken verwonden ze zichzelf erger.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:41

Is hij al gecastreerd?
Mijn merrrie v 5 is ook zo' n brokkenpiloot. Heeft aan elk been flinke littekens. Het gaat altijd nèt goed. Ze staat nu dag en nacht buiten op een grote ruimte en nu gaat het al weer lange tijd heel goed. Combi van leeftijd en veilige, vertrouwde omgeving.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:05

Hier nog zo'n brokkenpiloot, wel niet omdat hij boos wordt, maar omdat hij veel te onderzoekend en nieuwsgierig is. Ik heb hem al zeker drie maal uit de omheining moeten losknippen (waarbij 1x met serieuze dierenartskost), zijn benen zijn bezaaid met littekens. Dat was al zo toen ik hem kocht op vierjarige leeftijd, hij heeft een hele grote bult wildvlees op z'n pijpbeen, bij de handelaar op de voerbak gesprongen en gehecht :P Hij is ook al een paar keer over de omheining gesprongen (ook niet zonder schade, want de omheining was natuurlijk te hoog om over te springen.. ), zichzelf vastgerold zodat we hem met vier man moesten omkeren,...

Ik kan je eigenlijk weinig tips geven, ik let wel constant op dingen waarvan ik weet dat hij ze zou gaan onderzoeken en dus in de problemen komen. Ik zet hem ook nooit (op vakantie bv) zomaar ergens op een stal of in een wei, eerst even alles checken of het Noah-proof is ;)

Is je paard gecastreerd? Dat 'boze' kan misschien bij zijn hormonen horen? Mijn hoefsmid vroeg ook al of mijn paard soms laat gecastreerd was (wat niet zo is trouwens) omdat hij het wel herkende van bij hengsten.

edit: mijn paard staat met twee andere paarden op 2 hectare met veilige omheining. De ruimte helpt wel enigszins, maar laat zeker geen kruiwagen of emmer in de weide slingeren of het is zo weer prijs.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 14:43

:+ Het wordt dus afwachten begrijp ik. bedankt voor jullie reacties!
Hij is idd niet gecastreerd en in principe gaat dat ook niet gebeuren. Hij heeft wel al gedekt (in die periode overigens geen veranderingen) en mag van het voorjaar weer op date, dus die frustraties mag hij sowieso uitleven :)
Hij heeft het al van kleins af aan, altijd wel ergens tegenaan lopen, heeft me ook maanden gekost om hem uit te leggen dat ie niet formaat chihuahua was want hij was er van overtuigd dat ie overal doorheen paste :')

Ik ben idd altijd erg secuur op zijn omgeving. Alles wat 'in de weg' kan liggen ruim ik op etc :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:55

Mijn paard is ondertussen 11 jaar en het is nog geen drol verbeterd :') Nu kan dat 'boze' wel liggen aan het hengst zijn denk ik, maar als het in z'n karakter zit heeft castratie er toch niet veel invloed op. Mijn paard z'n vroegere weidemaatje is tot z'n 8 jaar hengst geweest en die was ook altijd nogal lichtgeraakt :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 15:02

:P
Hij is op zich juist heel relaxed en geduldig. Type liever lui dan moe (alleen bij uitdagingen vindt ie t écht leuk) en heel gemoedelijk in de omgang verder. Tot er dus een kluitje aarde tegen het hek vliegt ofzo :+ Laatst liep hij tegen een waterbak aan ( :') ) en was er juist weer niks aan de hand, das het gekke...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:05

Hier nog een 6 jarige brokken piloot, kom ook dagelijks op stal en dan vraag ik me altijd weer af wat er vandaag weer kapot is vel er vanaf is etc.

2 weken geleden haalde ik hem uit de wei met echt 2 goede sneeën op zijn kin, nog steeds heb ik geen idee hoe hij eraan is gekomen..

De meeste van zijn verwondingen komen door het lompe gespeel met vriendjes, geregeld staat ie recht overeind tegen een stalgenoot. Hier heeft het gelukkig ook nog niet tot erge (financiele ) schade gekomen :+

In de omgang en onder het zadel is hij ook lekker relax en is niet bang te krijgen :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:20

Mijn jonge ruin heeft het af en toe ook. Een klein half jaar geleden ben ik samen gaan wonen met mijn vriend. Alle paarden staan nu aan huis en hij staat in zijn vaste kudde van 8 paarden.
Het was een paar maanden hommeles, met bijna overal op zijn lichaam krassen end. Geen grote verwondingen, op één keer een gaatje in zijn been na. Inmiddels lijkt de rust terguggekeerd en is hij nu redelijk onbeschadigd. Gelukkig! Geen idee waardoor hij dit deed. ;)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:43

Jeetje, wat een lastig geval! Zeker omdat je beschrijft dat hij eigenlijk heel 'cool' in z'n koppie is, maar dus wel heel fel kan reageren als iets hem irriteert. Snap je bezorgdheid heel goed, je bent toch bang dat het wel een keer erger afloopt :\ Kun je er echt de vinger op leggen wát hem triggert om zo boos te reageren? En is desensibilisatie dan een optie, misschien in de vorm van (schrik)training? Dus goed observeren wanneer hij zo reageert, welke tekenen hieraan vooraf gaan (lichaamstaal), geleidelijk die prikkels aanbieden en stoppen zodra hij boos lijkt te worden? Moeilijk hoor, zeker omdat het veelal in vrije situaties (op de wei enz) gebeurt...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:54

mijne sloopte ook alles op die leeftijd ik heb haar elke dag 15min jaar koppie laten gebruiken door vrijheidsdressuur (de kleine dingen)
Hierdoor liet ze meer dingen heel was dus bij ons dat ze het echt uit verveling deed.
en kan zeggen de drainage heeft ze ooit uit de paddock gekregen ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:47

Hoewel het al even geleden is wilde ik het toch even melden, misschien heeft een ander er wat aan.

Mijn grote vriend is inmiddels ingeslapen door de pijn door zeer ernstige artrose en botwoekeringen. Tijdens een periode op buut verdween zijn onverklaarbare gedrag als sneeuw voor de zon.
Wij hebben nu een zeer sterk vermoeden dat oa het uithalen naar dingen die hem irriteerden een gevolg/uiting was van pijn...

Ik zou hier in eerste instantie nooit op zijn gekomen maar achteraf vallen alle stukjes op zijn plaats. Ik hoop dat dit misschien iemand die ook tobt met onverklaarbaar gedrag bij een paard helpt vanuit een andere hoek te kijken.
Niet dat ieder paard dat eens een bokje geeft naar het hek meteen een serieus probleem heeft, maar bij Umoyax stapelde het ene onverklaarbare zich op het andere. Ik had liever gezien dat hij gewoon raar was geweest maar het heeft voor ons niet zo mogen zijn... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:56

Ik lees het nu pas, heel veel sterkte ermee! :(:)