Hengsten in een kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Hengsten in een kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:03

Anoniem

Re: Hengsten in een kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:22

Grappig, vond het eerlijk gezegd heel erg lachwekkend toen ze met zn alle zaten te gillen op het begin :')
maar, wat is het doel van dit topic?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:30

Je kan dus hengsten in een groep houden, ja dus? Dat gebeurt zoveel in de opfok. Zijn dit sportpaarden? Zijn dit echte dekhengsten die regelmatig dekken? Zijn dit oudere of jongeren hengsten? Zijn deze totaal niet of al enigszins bekend met elkaar voor ze bij elkaar in de wei gingen?

Dat zijn interessante dingen om te weten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:31

stempel "gevaarlijke hengsten" bij de mens weg te nemen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:33

xx_Horsiex schreef:
Je kan dus hengsten in een groep houden, ja dus? Dat gebeurt zoveel in de opfok. Zijn dit sportpaarden? Zijn dit echte dekhengsten die regelmatig dekken? Zijn dit oudere of jongeren hengsten? Zijn deze totaal niet of al enigszins bekend met elkaar voor ze bij elkaar in de wei gingen?

Dat zijn interessante dingen om te weten...

als je de site bekijkt, zie je dat deze hengsten zeker voor de dek gebruikt worden.
het zijn dus alle volwassen hengsten (maar dat kan je aan de bouw ook prima zien :D )
dit is dus géén opfok!
Ze weten dus allemaal waar abraham de mosterd haalt :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:41

Ik vind het heel knap dat jij aan de bouw van een paard kan zien of die 4 of 10 is bij wijze van. Ik zie dat namelijk niet, en zeker niet op een filmpje.

Ik snap nog steeds je doel niet hierbij? Hartstikke fijn dat deze hengsten met elkaar in een grote wei kunnen, maar ik snap best dat andere het risico niet nemen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:44

Leuk om te zien.
Mijn hengst staat ook samen met anderen (van dekhengsten tot jong grut, 2 tot 15 jaar ongeveer). Vind het altijd erg leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan.
Soms hebben ze wel bijtwonden, maar ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat ze sociaal contact hebben.

edit; maar dat is dan een risico wat ik neem :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:44

Mooi filmpje :)
Ik zou het zelf nooit durven met een sportpaard, maar ik vind het mooi om te zien dat het kan :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:47

xx_Horsiex schreef:
Ik vind het heel knap dat jij aan de bouw van een paard kan zien of die 4 of 10 is bij wijze van. Ik zie dat namelijk niet, en zeker niet op een filmpje.

Ik snap nog steeds je doel niet hierbij? Hartstikke fijn dat deze hengsten met elkaar in een grote wei kunnen, maar ik snap best dat andere het risico niet nemen.

de opfok is veelal tot 3 jaar met hengsten hier in Nederland.
Probeer ze daarna maar eens in een kudde ergens te zetten, tussen ouderen.
Dit zijn zeker (gezien bouw en bespiering) géén 4 jarige.
Of ze 5 of 10 zijn, weet ik niet
maar geen 3

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:47

LoveBodin schreef:
Leuk om te zien.
Mijn hengst staat ook samen met anderen (van dekhengsten tot jong grut, 2 tot 15 jaar ongeveer). Vind het altijd erg leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan.
Soms hebben ze wel bijtwonden, maar ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat ze sociaal contact hebben.

edit; maar dat is dan een risico wat ik neem :)

leuk. Hoor je niet veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:49

Hengsten in een kudde, prachtig. Zolang ze maar niet bij mijn merrie in de buurt komen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:51

Wat fijn te zien dat er mensen zijn die ook hun hengsten een sociaal leven gunnen!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:51

ja tuurlijk kunnen hengsten samen op een land wat groot genoeg is. de problemen beginnen pas wanneer er een merrie bij komt en/of de ruimte te klein is ;)
wel en leuk filmpje, super als je je paardden zo kunt houden :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:55

In Oostenrijk en Zwitserland is dit vrij normaal, tijdens het dekseizoen staan de hengsten aan huis en daarna worden de hengsten in een groot natuurgebied/weidegebied losgelaten.

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:12

wat een leuk filmpje!! leuk te zien hoe ze reageren, echt heel leerzaam!! x

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:49

Leuk he dat heb ik nou al jaren in mijn eigen achtertuin. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:55

Mooi filmpje! Al ben ik wel benieuwd naar hoe leuk die mannen met elkaar omgaan, zodra er een merrie langs de omheining huppelt... ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:00

Sientje schreef:
Mooi filmpje! Al ben ik wel benieuwd naar hoe leuk die mannen met elkaar omgaan, zodra er een merrie langs de omheining huppelt... ;)

Mijn eerste gedachte ook.
Maar dat is bij reuen ook, kunnen de beste vriendjes zijn, maar laat een loopse teef langslopen en ze hangen elkaar in de haren.

Trouwens dat snuffelen en gillen in het begin, hihi, moest er toch wel goed om lachen! :')

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:03

Wat een herrie en gebrul in het begin maar zeer mooi om te zien hoe het eindigde

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:09

Roweentje89 schreef:
Sientje schreef:

Mijn eerste gedachte ook.
Maar dat is bij reuen ook, kunnen de beste vriendjes zijn, maar laat een loopse teef langslopen en ze hangen elkaar in de haren.

Trouwens dat snuffelen en gillen in het begin, hihi, moest er toch wel goed om lachen! :')

Nauwelijks... Bij ons lopen de hengsten ook samen. Alleen ze weten wanneer er gedekt mag worden en wanneer niet. Wij kunnen gewoon met merries langs de stallen of omheining lopen en ze doen niets, mja... brullen misschien eens. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd, tenzij er een dekhalster om de hoek komt kijken, dan zijn ze link, want dan weten ze dat ze aan de bak moeten :')

Dit zijn dagelijkse taferelen, die er vele malen heftiger uitzien, dan dat ze zijn. Ze hebben hooguit eens wat schrammetjes... Ze passen echt wel op elkaar en vechten niet lelijk. Gewoon zoals het hoort...

Dit zijn meestal de dolle 5 minuutjes... Afbeelding

Over het algemeen staan ze zo:

Afbeelding

Wij hebben ze ook in open stallen staan, dus ze hebben altijd contactmogelijkheden met elkaar...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:07

Hier ook zo. Als er een onbekend paard (merrie of ruin) langs komt dan maken ze een showtje, maar dat was het dan ook wel.

Datzelfde ken ik trouwens ook met honden hoor. De reuen gedragen zich ook prima, maar mogen alleen op commando dekken, vaak met een bepaalde riem en op een vaste plek. Zo krijg je verder geen gedonder.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:26

Hier staat mijn eigen 6 jarige dekhengst momenteel samen met z'n drachtige moeder. Dit omdat z'n 2 broertjes (3 jarige (net) ruin en jaarling hengst) even ergens anders gras aan het maaien zijn.
Hij heeft heilig respect voor z'n moeder en soms moet ik nog wel eens tussen hem en z'n ma in gaan staan of het hooi verhuizen omdat meneer dus echt niet samen met z'n moeder durft te eten omdat ze weer eens kwaad naar hem keek :+

Als ze s'avonds naar stal gaan staat hij ook gewoon bij de rest (ruim 30 jarige dame en shet ruin van 15)
Hij geeft misschien een keer een brul en daar houd het mee op. (waarop hij van mij een brul terug krijgt dat hij normaal moet doen :+ )
Hij heeft in z'n hele leven misschien hooguit een paar maanden alleen gestaan omdat ma niet drachtig was of omdat broertje nog niet afgespeend was. Verder loopt hij dus al aan kleins af aan in een kudde. (tje)

Op het moment kan ik jammer genoeg niet alles bij elkaar zetten (ruim 30 jarige die drachtig word zitten we niet op te wachten) maar op het moment dat de oude dame er niet meer is wil ik gewoon alles bij elkaar zetten. Liefst met een dame voor zichzelf erbij, maar dat is nog toekomst muziek ;)