met de hand opgevoede hengst valt verzorger aan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

met de hand opgevoede hengst valt verzorger aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:43

IK weet niet waar ik dit moet plaatsen maar 't is paardengedrag.......maar dan net ff anders :-)
moest dit verhaal toch even delen omdat het toch wel wat bizar was....

Wij hadden "onze" paardenarts hier van de week voor de tand behandeling van een merrie van ons... na dit te hebben gedaan raakten wij natuurlijk aan de praat over paarden, en vroegen nog aan hem, om zeker te weten dat wij het aan het rechte eind hadden, wanneer een veulen verantwoord bij de moeder weg kon. Hierbij vertelde hij een verhaal dat hij onlangs redelijk van dichtbij had mee gemaakt op een stal. Mensen hadden na het overlijden van een merrie het hengst veulen met de hand groot gebracht. Dit was gelukt, alleen het probleem was dat ze verder geen andere paarden hadden en het diertje dan ook alleen mensen kende. Hij staat inmiddels op een stal bij meerdere paarden maar kijkt niet naar soort genoten om. Het was een hengst maar inmiddels heeft deze arts daar een einde aan moeten maken omdat hij vrouwen als zijn eigen zag en levens gevaarlijk werd voor mannen.Bij vrouwen is hij, naar zeggen, heel makkelijk. Hij heeft de verzorger op de stal aangevallen, is er bovenop gedoken en heeft gebeten en geschopt. Hij lag met voorbenen op de borstkas van de man en het is dat er nog iemand aanwezig was om de hengst met een flinke mest schep van de verzorger af te slaan, anders had, naar zeggen van de DA, de beste man het niet overleefd.... 't is toch wat? de DA is niet iemand met grote verhalen dus geloof het wel......had dit nog niet eerder gehoord...ben benieuwd of een castratie helpt.....was even geschokt van het verhaal....hoe lang het paard zonder soortgenoten heeft geleefd weet ik niet.

Brainless

Re: met de hand opgevoede hengst valt verzorger aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:52

Dit is het nadeel als een veulen alleen maar met mensen opgroied.
Ik kende een merrie die vanaf 4 maanden tot 5 a jaar volledig alleen heeft gestaan.
Brutaal naar mensen (maar trekt er wel naartoe) en gevaarlijk naar andere paarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:54

Logisch, als die bij paarden staat krijgt die een goede rotschop als die zoiets flikt, maar wij mensen zijn niet sterk genoeg en reageren niet snel genoeg, jackpot voor de paarden dus.
Wij kunnen geen paard opvoeden, wel voeden zodat ze opgroeien, maar opvoeden kan alleen een gemengde kudde. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:56

dat paard is gewoon niet opgevoed. redelijk voorspelbaar vind ik het eigenlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:57

We hebben een keer een 2 jarige hengst opgehaald die 2 jaar alleen heeft gestaan, nou daar moest je de 1e paar keren met een eind hout de paddock in :7 heel brutaal en levensgevaarlijk.... klimde gewoon op je af :P

Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar is altijd wel een dominant/brutaal paard gebleven (ook als ruin)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:58

Dat is een bekend probleem :j
Paarden die solitair zijn opgegroeid kunnen inderdaad heel gevaarlijk worden.
Zolang je er niets van wil gaat het goed, maar zodra je dingen gaat verlangen (opvoeden, inrijden etc) kunnen ze dan omslaan van een 'gelijke' naar een vijand en dan is 600 kilo te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:59

Zelfde verhaal als dit, Orphan horse... paarden moeten met soortgenoten opgroeien anders gaan ze rare dingen doen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:01

Frederieke_ schreef:
Zelfde verhaal als dit, Orphan horse... paarden moeten met soortgenoten opgroeien anders gaan ze rare dingen doen...

[ Video ]

deze man vind ik het paard ook niet echt de tijd geven om dingen te verwerken... een beetje uitlokken vind ik dit. oke, reactie paard is overtrokken maar wat hij doet vind ik ook niet echt het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:02

Dat is het nadeel van met de fles grootbrengen, hier ook een hengst in het land gehad toen ik mijn pony nog had die was ook totaal niet opgevoed, beet en liep letterlijk over je heen.
Als klein ukje vinden mensen het niet erg als ze tegen je aan lopen of er andere dingen gebeuren maar zodra ze groter worden beginnen de problemen..
Hij is beter weggegaan dan dat hij kwam, maar ik was er na een week al klaar mee, jammere was dat de eigenaren niet te bereiken waren en hem dus niet op kwamen halen..
Wij kunnen geen veulen opvoeden, dat kunnen alleen de andere paarden, een paard helemaal zonder andere paarden op laten groeien vind ik sowieso heel dom, logisch dat hij niet naar zijn soortgenoten om kijkt en zich niet gedraagt zoals het hoort, dat is hem nooit geleerd.. Paard is gewoon verkloot door de mens..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:05

Dit verhaal is idd hoe paarden soms kunnen zijn, mensen denken veel te vaak dat het echt lieve dieren zijn en geen mens kwaad zullen doen.
Laat dit verhaal diep in je doordringen, en blijf altijd heel oplettend en voorzichtig.
Paarden kunnen echt gevaarlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:06

unihorses, zo uitlokkend is het niet toch? al die parelli mensen doen hetzelfde maar dan met een carrot stick, en dan is het opeens wel goed? :Y) hij probeert het paard te desensibiliseren, wat uiteraard niet helemaal lukt :+ ik had het persoonlijk wel anders aangepakt hoor, daar niet van ;)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:07

Ja, ik vind het ook heel logisch dat zo'n dier erg lastig kan zijn gezien hij het "normale" paarden gedrag niet kent... maar zo heftig had ik niet echt kunnen denken... Wij hebben zelf een a-sociale pony (Garrano, portugees bergpaard). naar zeggen, te vroeg bij moeders weg, naar mensen gegaan zonder soortgenoten en helemaal niks geleerd, alleen maar aan een touw staan om te gras maaien. met 2,5 jaar hebben wij hem gekregen en dat heeft ons heel wat tijd en moeite gekost om hem wat bij te brengen, in de groep gaat het goed, mijn fjorden ruin staat echt duidelijk boven hem, maar de 2 merries gaan toch een blokje om bij het moment van voeren. (Chris de fjord echt niet) Toen we Bram kregen heeft hij mijn man nog wel met zijn voorbeen uit het niets op zijn hoofd gemept...mijn man is zo'n 1.87m en Bram nu zo'n 1.45m dus moet je nagaan........maar goed....zo heftig als de DA nu vertelde was Brammie echt niet! hij heeft nog steeds een gigantische gebruiksaanwijzing, maar als je die kent en hem regelmatig doorleest is het een gevorderde kinder pony :-)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:09

Frederieke_ schreef:
unihorses, zo uitlokkend is het niet toch? al die parelli mensen doen hetzelfde maar dan met een carrot stick, en dan is het opeens wel goed? :Y) hij probeert het paard te desensibiliseren, wat uiteraard niet helemaal lukt :+ ik had het persoonlijk wel anders aangepakt hoor, daar niet van ;)

waar is de rust? :')
als je hem gaat slaan... rent ie toch weg... deeeeeeeeeeeuh
moet ik met die van mij doen hem zomaar slaan... dan komt ze ook op mij af... ( als het onrechtvaardig is mag je rennen... )

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:09

unihorses schreef:
Frederieke_ schreef:

[ Video ]

deze man vind ik het paard ook niet echt de tijd geven om dingen te verwerken... een beetje uitlokken vind ik dit. oke, reactie paard is overtrokken maar wat hij doet vind ik ook niet echt het...

Dit is wel een beetje eigen schuld, ik bedoel hij ziet toch dat het paard bang is en het niet leuk vindt? dan moet hij niet doorgaan..
Maar hij bloedde wel lelijk :s

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:10

Ik zie geen bang paard in dat filmpje, wel een die nergens respect voor heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:11

bang is ie zeker niet hoor :') het is niet zo ''zwart wit/zielug, paard slaan awhhie'' als het lijkt hoor

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:14

ohw...weer zo'n slechte internet verbinding dat ik het filmpje niet kan bekijken.......grmpfff..... (Portugal, slecht weer en dongel)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:15

Nou idd, dat paard is echt niet bang...

Dit is duidelijk een paard zonder respect.

Je hoort de vrouw(eigenaresse?) zeggen: i wil have to putt him down now......en de manier waarop ze het touw door het hek haalt doe mij denken dat dit niet de eerste keer is dat dit paard aanvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:17

Ik weet niet meer het hele verhaal helaas, misschien is het nog op internet te vinden maar scheen best ernstig te zijn ja!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:18

Tekst bij de video:
Citaat:
This video clip shows a vicious horse attacking a cowboy who is attempting to "sack it out." The story is that the horse was a bottle fed orphan foal; raised inside the owners' house and left an as entire (i.e. a colt). The excuse the owner makes for its savage behavourial problems is that it was oxygen deprived at birth. This clip is from the 2011 documentary "Buck" which is about the American horseman Buck Brannaman.

Haarbal

listiglistje schreef:
Ik zie geen bang paard in dat filmpje, wel een die nergens respect voor heeft....

Eens. Ik zie een paard dat vrij zeker is van zijn eigen zaak, imo geeft hij even aan dat hij niet niet zo leuk vindt, maar die kill-reactie is wel heel heftig als reactie! En uitlokken? Nee, als je telkens stopt als zo'n hengst het even niet meer prettig vindt, dan kom je nooit verder dan grasmaaien.

AdnerB

zo he dat had ik niet verwacht in dat filmpje :oo

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:24

Paard is naar deze man gestuurd als laatste kans. Niemand anders durfde het nog aan. Dier is hierna dus ook afgemaakt. Erg gevaarlijk!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:27

Haarbal schreef:
listiglistje schreef:

Eens. Ik zie een paard dat vrij zeker is van zijn eigen zaak, imo geeft hij even aan dat hij niet niet zo leuk vindt, maar die kill-reactie is wel heel heftig als reactie! En uitlokken? Nee, als je telkens stopt als zo'n hengst het even niet meer prettig vindt, dan kom je nooit verder dan grasmaaien.

Je haalt me de woorden uit mijn mond.

Ik zie paarden ook het liefst de kudde in gaan.
Op mijn werk lopen alle jongen dieren in de kudde.
Op pensionstal waar ik voorheen heb gestaan wel een keer flessenveulen gehad, moeder was overleden, maar ook die ging met een maatje de wei op, en toen ze oud genoeg was de opfok in.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:32

Ja, filmpje tussen de buien door kunnen bekijken......wel bizar...toen ik dit plaatste had ik onze Bram helemaal niet in gedachten, maar nu realiseer ik mij des te meer dat wij min of meer zelf zo'n paardje hebben. zolang je er iemand bij hebt of een ruiter op hem hebt die echt leiding weet te geven is het goed, maar als er iemand zomaar zonder kennis de weide in gaat ( wat wij niet toestaan) dan grijpt hij je in je in je jas e.d. een beginner zetten wij dan ook echt niet op hem, alleen mensen die wij goed kennen en elkjaar terug komen. anders blijft hij lekker staan waar hij staat......(of wij rijden hem zelf) allemaal doordat meneer echt niks heeft geleerd in zijn jeugd. wij zeggen dan ook: Bram is niet bang...hij is gewoon gek....er zit een steekje los....(maar we zijn wel heel gek met hem, dat is ook de enige reden dat hij hier mag blijven, want eigenlijk is hij een blok aan ons been ivm toeristen gezien hij meestal niet wordt gebruikt) Daarbij valt hij ook terug in oude gewoontes als wij hem langer dan 3 week niet gebruiken, komt dit voor ivm drukte van ander werk en de kinderen dan moet mijn man hem weer op zijn plek zetten omdat hij meer overwicht heeft dan ik...ik ga twijfelen en dan heeft hij mij te pakken, ik denk dan.,...ach gossie..hij vindt het echt eng....en dan heeft hij gewonnen....mijn man heeft dat niet en geeft hem op zijn kloten (verantwoord) en daarna is hij weer tijden genezen....