Stilstaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:08

Heey,

De laatste tijd heb ik een beetje probleempjes met mn pony. Ze is een paar weken geleden beleerd en dat is allemaal prima gegaan. Ze gedroeg zich niet normaal goed, waardoor we dachten "is dit een paard?". Nadat ze daar is geweest heeft ze een schimmel opgelopen dus heb ik er niet meer op kunnen rijden. Maar nu begint ze bij het borstelen een beetje irritant te doen. Ze begint te "spelen" met het touw waar ze aan vast staat, en loopt heen en terug. Bij de staart borstelen wordt ze nog wat onrustiger, en gaat stampen met haar achterpoot. Dit gebeurde bij de beleerstal helemaal niet, dus het moet wel aan mij liggen.

Ze is 3 jaar en heeft nooit moeilijk gedaan met vaststaan. Eigenlijk hebben we dit ook nooit geoefend, want ze deed het gewoon. Ze vind namelijk alles goed, trailerladen deed ze bijvoorbeeld ook nooit moeilijk over, en doet het gewoon. Misschien dat het toch een kwestie is van oefenen dat het "normaal" is.

Heeft iemand tips wat ik kan doen, of hoe ik het paard op zijn plek kan zetten? (letterlijk en figuurlijk :+ )

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:12

Een keer goed duidelijk maken dat ze stil moet staan. Maar als ze zo stampt met haar achterbenen.. Heeft ze geen mijt? Zitten haar knieën niet op slot? Jong paard bij ons op stal heeft af en toe last van knieën die op slot staan en trapt dan even met haar achterbenen. Dierenarts zei dat met goede bekapping en training dit goed kan komen, gewoon een kwestie van het aansterken van de spieren. Paard is nog niet onder de man, maar wordt wel al beleerd. Bijvoorbeeld een balkje stappen kan al goed zijn om dit sterker te maken. Ook wordt zij een beetje binnendoor bekapt.

melvinrandy

Re: Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:19

Hoefsmid is ook geweest, en heeft er ook wat aan veranderd voordat ze beleerd werd. Maar ik heb het gevoel dat het te maken heeft met troepjes die op haar achterbenen zitten. Klinkt raar, maar met vliegen stampt ze ook direct, en toen ze het vanmiddag deed knipte ik haar staart. Maar het lijkt me sterk dat ze van die haartjes gaat stampen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:22

Heb je al naar mijt gekeken dan? Fries die ik bijreed begon ook vreselijk te stampen (niet continue) als ze weer eens last had van mijt. Even behandelen en het was over.

melvinrandy

Re: Stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:02

Nee dat zal het niet zijn, eigenlijk doet ze het stampen al haar hele leven. Eerst enkel bij vliegen. En haar benen zien er ook helemaal normaal uit en ik voel geen rare plekjes.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 19:08

Vandaag heb ik haar in de stal geborsteld zonder vast te zetten, en een aantal dingen vielen me op:

- Bij het borstelen van haar lichaam staat ze stil & geniet
- Bij het borstelen van de manen loopt ze continu achteruit
- als ze in de hoek van de stal staat blijft ze staan, maar gaat met haar hoofd alle kanten op en gaat spelen met haar halster & het touw
- Ze krult het touw om haar neus, alsof ze haar eigen mond vastbind :+

& ze is absoluut niet gemeen, integendeel zelfs, ze doet erg lief.

Maar, als bijvoorbeeld de dierenarts er is waar ik mee praat (en zij uiterst nieuwsgierig) staat ze ideaal stil. Als iemand me helpt met iets staat ze ook super stil.
En met het opstijgen staat ze nog wel het aller best stil :P

Het lijkt erop dat ze te druk is dat ze niet stil kan staan, terwijl op andere momenten als ik eigenlijk haar geen aandacht geef er niets aan de hand is.

Verwend is misschien ook een optie? :P

Edit; Stampen deed ze trouwens niet meer