Rillerig/Onrustig door (nep)vliegen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Rillerig/Onrustig door (nep)vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:37

Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet verklaren en handelen?

1 van mijn paardjes is sinds de zomer extreem gevoelig rillerig bij huid aanraking door mugjes/vliegen of het losse uiteinde van zweepje. Het is zo extreem dat het niet echt prettig is om te poetsen of te lopen aan de hand, doet er alles aan om van kriebels af te komen. Schuren of jeuken doet het niet. Op de weide is het de rust zelf dan heeft het nergens last van. Maar zodra je het uit de weide haalt begint het. Ik heb het eerst de schuld aan muggen en vliegen gegeven, dus heb daar niet echt in gecorrigeerd(vindt ik oneerlijk) heb Nu zijn we later in het jaar en de muggen/vliegen zijn er nu minder, het blijft extreem gevoelig op de huid. Tijdens het rijden de 1e paar minuten is ie ook erg rillerig, ik negeer zijn gedrag volledig en blijf actief wendingen voltes rijden om het af te leiden en aan t werk te houden. na enkele minuten is het rillerige over. Maar als je even halthoud(stil staat) dan wordt je letterlijk meteen door elkaar geschud. ook tijden het afstappen en afzadelen.....

Ik vindt dit erg lastig, want het heeft dan 4 losse beentjes die alle kanten opgaan.

voor de duidelijkheid, het is geen angstgedrag, want het is de goedheid zelve en erg relaxed.

wie herkend dit of heeft het mee gemaakt?

Balou_k

Re: Rillerig/Onrustig door (nep)vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:36

Losse achterbenen hij let dus niet meer op jou op dat moment?

Mijn pony is ook erg fel op vliegen en andere vliegende beestjes, trapt dan ook richting de beestjes maar trapt nooit als ik 'in de weg sta' of hij trapt zo danig dat ik zeker niet geraakt word.
Zo had ik vorige week heel mooi dat ik hem achter hem stond, een vlieg op zijn buik waar hij richting trapte, mijn stal genoten keken me angstvallig aan want ik stond daar echt niet veilig. Toen ik een stapje op zij deed trapte hij zowel naar voor als naar achter richting het vliegje, zodra ik weer achter hem stond trapte hij enkel nog maar naar voor. Paard moet ten alle tijden op jou letten, grondwerk een idee?

Qwillion

Re: Rillerig/Onrustig door (nep)vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:51

Dank voor je antwoord. het is voor en achterbenen dans partij. het doet het heel spastisch. Maar weet wel dat ie nooit zou slaan als ik bij m sta(het zelfde idee als bij jouw paard) Grondwerk ben ik mee bezig, maar blijft met zn lichaam kriebels bezig! Had gister tijdens t longeren ook een ongelukje. Ik gebruikte de longeerhulp systeem. Tijdens het lopen begon ie weer als idioot met zn voorbenen te dansen, waardoor hij verstrikt raakte n de longeerhulp. Alles kapot tuurlijks.