Twee ruinen bij elkaar; hoe lang duurt het wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julu72

Twee ruinen bij elkaar; hoe lang duurt het wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:17

We hebben een 5-jarige draverruin met een gevoelig en onderdanig karakter en sinds eind augustus een 9-jarige ruin erbij. De laatste is erg dominant en sterk. De draver zit onder de wondjes van het bijten en van het vluchten waarbij hij dan rakelings langs bomen/omheining schiet etc.

De draver houdt zich altijd wijs afzijdig, de ander hoeft maar te kijken of hij loopt al weg. Idem met eten. We moeten ze momenteel echt apart voeren, omdat de draver anders te weinig krijgt terwijl hij het juist zo nodig heeft. Hij wordt anders constant weggejaagd. Samen in de schuilstal is daarnaast ook nog niet aan de orde. Als hij er per ongeluk in staat terwijl de nieuwe erin wil, gaat die nieuwe hem ook nog eens in de stal 'aanpakken'.

Ze staan 24/7 buiten (met schuilstal) in de paddock, maar ook af en toe in het weiland. Daarnaast staan ze ook meerdere uren per dag in de bak waar ze lekker kunnen uitrazen en worden ze beiden meerdere keren per week bereden.

In de paddock hebben we een grote bak staan waar we altijd het hooi voor beide paarden deden. Hiervoor hadden we de draver samen met een ponyhengst en dat ging prima.
Momenteel geven we de draver apart eten en laten hem daarna weer los in de paddock, opdat ze er toch aan wennen om samen uit een bak hooi te eten.

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat het weer rustig wordt in de 'kudde'?
Heeft iemand nog tips?

joda

Re: Twee ruinen bij elkaar; hoe lang duurt het wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:50

dat is per koppel echt heel verschillend. Ik ken situaties waarvan er al jaren apart gevoerd wordt in een koppel. Je zou wel het apart voeren steeds iets dichter bij elkaar kunnen doen. als er eerst bijv. 6 meter tussen zit dit steeds iets dichter bij elkaar leggen totdat ze bijv. vanaf ong een meter van elkaar kunnen eten. Vaak duurt het wel een tijdje voordat het allemaal helemaal prima gaat. Maar houd wel in je achterhoofd dat ze samen bezig zijn een rangorde uit te zoeken dus houd je altijd "de sterkere"en "de zwakkere"

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:56

Tja, lastig. Ik heb een dominant paard (ruin) bij vrienden staan. Hij zal niet zo snel trappen of bijten, een blik is al genoeg en laat alle anderen meteen voor hem wijken. Toen hij er net stond kwamen de anderen niet bij het eten in de buurt maar binnen een maand was het beslecht. Hij is de leider en hij bepaalt wie waar staat met eten maar ze eten wel gezamenlijk.

Nieuwe paard van mijn dochter en haar andere paard zijn beide ruin en werden direct de beste maatjes. Ik weet niet eens wie van de twee boven de ander staat. Het is dus echt heel verschillend.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:59

Dankjulliewel.

Hopelijk wordt het bij ons wel beter, want dat is wel makkelijker in omgang. Als ik de draver uit de bak wil halen en de ander loopt er nog rond, is het ook lastig. Ik moet dan echt zorgen dat ik de dominante op afstand houd m.b.v. een zweep of zwiepend touw, want anders loopt de draver echt niet mee (of laat hij zich niet eens pakken. De dominante volgt me namelijk overal. Ben met hem trouwens wel begonnen met grondwerk opdat hij minstens óns als meerdere ziet en we hopelijk op den duur ook met enkel een blik kunnen zorgen dat hij op afstand blijft als we de draver bijv. willen pakken. Het heeft vast allemaal tijd nodig.

Zelf -als mens- heb ik wel het idee dat de draver zich echt onderdanig opstelt en snap dan niet dat de ander er alsnog bovenop moet zitten en moet blijven opjagen... maar ja, misschien mis ik iets bij het observeren. De draver (is onzeker) vindt een stukje leiding juist prettig en daarvoor hebben we juist een wat zekerder paard erbij gezocht... maar dit is dan net weer een ander uiterste (wat we niet voor ogen hadden).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:28

Ik heb hetzelfde ;)
Mijn ruin was tijdlang de enigste ruin in de kudde en erg dominant, sinds kort een nieuwe ruin erbij en het is moord en doodslag tussen die twee. Hopelijk went hij snel en is de rangorde snel bepaald.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:58

Ik heb ook hetzelfde, mijn paard is de "onderdanige" en zit onder de bijtplekken en trappen.. Het dominante paard is van iemand anders. Ik vind het erg vervelend en weet niet wat ik er aan kan doen.. Heeft iemand nog tips?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:11

Ik heb zoiets gehad met mijn pony en de pony van een ander. In het begin ging het maanden lang heel goed, maar op een gegeven moment werd mijn pony steeds maar opgejaagd tot zeiknat aan toe. Het was toen hartje winter en mijn pony was toen al aardig op leeftijd, dat ik dat echt niet fijn vond. Mijn pony heb ik sindsdien niet meer samen met die andere pony gezet. Nu staat zij met mijn paard en gelukkig gaat dat super goed. Dus ik hoop voor TS dat het goed komt, maar het kan ook zo zijn dat het samen gewoon niet gaat. Dan is het maar net wat TS acceptabel vindt.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:17

Toen mijn ruinen (pony en shet) op pension stonden konden ze totaal echt niet samen of ze vlogen elkaar aan tot bloedens toe.
En nu ik ze thuis heb staan in de wei met de dames gaat wel goed, ook niet altijd maar niet zo'n drama als eerst.
Ik zou het na een tijdje gewoon weer proberen hebben wij ook gedaan.
Wie weet gaat het dan wel goed.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:27

Citaat:
In de paddock hebben we een grote bak staan waar we altijd het hooi voor beide paarden deden. Hiervoor hadden we de draver samen met een ponyhengst en dat ging prima.
Momenteel geven we de draver apart eten en laten hem daarna weer los in de paddock, opdat ze er toch aan wennen om samen uit een bak hooi te eten.

Wat ook nog wel eens wil helpen is, meerdere eetplekken maken. Bijvoorbeeld een extra hooinet ophangen ( een stuk uit de buurt van de hooibak, die je hebt staan. ), zodat de Draver kan uitwijken als de dominante er aankomt en dus ook altijd wat te eten heeft.

Wel opletten dat de extra eetgelegenheid een eind uit de buurt is van de hooibak, zodat de dominante elke keer een stuk moet lopen, om de Draver weg te jagen. Op den duur komt de dominante er waarschijnlijk wel achter dat het voor hem comfortabeler is, om de Draver NIET weg te jagen.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:57

Dankjulliewel allemaal! Ben blij met de suggesties en met het feit dat het vaker voorkomt en er hoop is...

We leggen sowieso op 2 plekken hooi, maar wel meer op de bedoelde gezamenlijke eetplek. Als eerste leggen we wat hooi in de stal (daar begint de dominante dan, haha) en dan een flinke berg in de grote voerbak in de paddock. Als we ze in de rijbak voeren, dan krijgen ze in twee bakken op (flinke) loopafstand van elkaar. Ja, en dan gaat de dominante wel lopen, maar de draver krijgt zijn portie in elk geval.

We zijn er ook achter dat het ook vooral schaafplekken betrof. Een oorzaak ervan is o.a. een hoekpaal die op iets meer dan paardbreedte van een boom staat, waar meneer de draver dan juist doorheen wil.... en in de haast schampt hij dan paal of boom. Van het weekend de boom weggehaald (was toch niet helemaal goed meer) en het lijkt erop dat er geen nieuwe (bijt)wondjes bij zijn gekomen.

Mogelijk twee redenen: 1) minder plekken waar hij zich kan verwonden; 2) ze wennen al wat aan elkaar. Ik hoop natuurlijk allebei, maar vooral het tweede ;-).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:30

lastig probleem, soms kan het best lang duren voordat ze aan elkaar gewend zijn. Mijn ruin zet ik liever niet meer met andere ruinen samen, hij is erg dominant maar stopt bij ruinen niet met klieren. Dekens pakken, bijten, jagen, dekken, als de ruin niet genoeg van zich afbijt gaat hij echt tekeer.
Hij staat nu samen met een merrie en dat gaat wel goed, ze staan ook heel de dag buiten en krijgen ook in portie's hooi omdat hij met voeren nog wel eens gemeen tegen haar kan doen. Hij krijgt eerst, en dan krijgt de merrie verderop nog te eten. Als hij eenmaal een paar happen van zijn hooi opheeft mag zij daarna er ook aankomen.
Achter de merrie jaagt ie verder gelukkig niet aan en issie erg lief, hij dekt ook alleen ruinen.. denk dat hij toch meer op mannen valt :+

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:20

Mijn ruin en de andere ruin staan nu apart. Het opjagen/bijten/trappen werd te erg. We gaan nu deze week een keer samen buiten rijden om te kijken hoe ze dan reageren. Zouden ze op die manier misschien een betere "band" kunnen opbouwen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:26

Ik denk dat dat niet veel verschil maakt, tenslotte kunnen ze tijdens de rit niet echt paards communiceren. Ik denk dat het beter is als ze apart staan, misschien zijn er geschiktere maatjes voor ze te vinden :) Probeer of je hem kunt koppelen aan een flink dominante merrie, die leren die vervelende ruinen dat gedrag zo af :+

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 17:18

Tja, dat van een dominante merrie erbij is voor ons helaas geen optie... Ze zullen het toch echt met zijn tweetjes moeten doen. We hebben wel het idee dat het langzaamaan al wat begint te verbeteren. Het is vooral als er voer in het spel is.
Verder doen wij oefeningen met de dominante ruin om ons als leider te profileren. Dit werkt wel, want als hij ons als zodanig erkent, dan durft de ander wel meer in de buurt te komen. Dus ook dat werpt zijn vruchten af. De draver vertrouwt ons, maar hij kent ons ook al langer.
Voorlopig hoeven we ons nog niet te vervelen (oefeningen met de één, 'wondverzorging' bij de ander ;-) )

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:18

Ilse_123 schreef:
Ik denk dat dat niet veel verschil maakt, tenslotte kunnen ze tijdens de rit niet echt paards communiceren. Ik denk dat het beter is als ze apart staan, misschien zijn er geschiktere maatjes voor ze te vinden :) Probeer of je hem kunt koppelen aan een flink dominante merrie, die leren die vervelende ruinen dat gedrag zo af :+

Er staat ook een dominante merrie, maar zij is ook deel van het probleem. De merrie en de ruin jagen mijn paard samen op en als hij per ongeluk tussen hen in staat kan hij geen kant meer op. Hij vindt het echt doodeng. Mijn paard staat nu alleen bij een rustige merrie en de andere merrie en ruin staan nog apart. Helaas moeten ze binnenkort wel weer bij elkaar staan. Ik zie het eigenlijk totaal niet zitten... Gisteren met de twee ruinen gewandeld, en toen waren ze wel rustig (zegt helaas niks ben ik bang maarja..).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:55

Em_ schreef:
Gisteren met de twee ruinen gewandeld, en toen waren ze wel rustig (zegt helaas niks ben ik bang maarja..).

Mijn 2 ruinen doen elkaar niets als ik er bij ben; nog geen boos kijken. Totdat ik wegga :')