Pony alleen.. pony erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Pony alleen.. pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 07:35

Voor ik mijn verhaal doe zou ik graag het volgende willen zeggen:
Ik zoek hier énkel serieuze, vriendelijke en hulpvolle antwoorden en geen afbrekend of neerbuigend commentaar.

Inleiding: gelieve dit eerst te lezen voor jullie reageren ivm de situatie kennen!

Sinds begin dit jaar heb ik een shetlander gekocht.
Zijn naam is Woezel, hij is op 10 mei dit jaar 3 jaar geworden en was al ruin bij aankoop.
Woezel is 1m10 groot en was volledig verwaarloosd. Heb hem dan ook voor een prikkie gekocht.

Omdat ik nog nooit een shetlander (of ander paard) zelf heb gehad maar wel 20 jaar in de paardenwereld zit waarvan 10 met eigen verzorghaflingers en wedstrijden, menles enzv.. was ik nog wat onzeker en heb ik het bij 1 pony gehouden. Ook omdat we een huurweide had die niet zo groot was ondanks dat het genoeg zou moeten geweest zijn voor twee shetlanders.

Ik heb woezel toen volledig opgeleerd, opgelapt en een hoop geld ertegenaan gesmeten om hem uit zijn miserie te halen.
Gevolg is dat hij nu in blakende gezondheid is en volledig aan mij hangt.

Hij beziet mij als zijn speelkameraadje. Ik heb een tijdje geleden op aanraden van paardenmensen al consequent opgetreden maar dat resulteert nu in het feit da als ik hem vraag uit mijn persoonlijke ruimte te gaan dat hij zich omdraait en achteruit bokt. Maar je moet begrijpen dat je instinctief altijd terug deinst als hij je al een paar x geraakt heeft.

Ik heb een deel geprobeerd, en zijn ondertussen verhuisd naar mijn ouderlijk huis waarbij we een paar weiden van mijn verzorghaflingers mag hebben.
Alleen deze man verhuisd tegen eind volgend jaar en zijn huis (voor ons niet betaalbaar) komt te koop..
Ik heb dus geen zekerheid dat ik mijn weide(s) ga kunnen houden. Of als ik de enige huurwei ga kunnen overhuren van dezelfde man.

Huidig:

Ik heb dus beseft dat ik best een vriendje bij hem zet (liefst een merrie) zodat ze hem op zijn plaats kan zetten als hij stout is, dat hij gezelschap heeft (want hij mag NIET bij de haflingers staan deze gaan al uit de weide als ik nog op mijn werk ben én de eigenaar wil het gewoon niet).
Ik werk 4 dagen in de week van 9-18u tel daar een half uur voor en half uur na bij om tot mijn werk en huis te komen, en dat in de winter... veel dagen zijn dan "hoi woezel, knuffel, eten geven, doorgaan"... ook omdat hij niet aan huis staat maar in de natuur: dus géén stroom voor een lamp of dergelijke.

MAAR!!

Gaat dat echt helpen? Gaat zijn dominant gedraag naar mij toe veranderen met een pony erbij? Hij wil me echt bezitten en dat zie je ook als mijn partner mee komt in de wei, dan drijft hij me echt weg, en als je hem op zijn plaats wil zeggen gaat hij nog erger bokken en dreigen en het gekke is; NIET ALTIJD!
soms gebeurt er 20 dagen niets en is het de liefste sok van een pony die je maar kan inbeelden en dan ineens... patat!

Ik heb al een reactie geplaatst voor een Leenshetlander maar geen reactie (ik ben dan ook van belgie) en ook in belgie vind ik geen.
Maar jullie snappen ook dat als mijn toekomst wat onzeker is ivm weides dat ik niet zo happig ben om een pony erbij te nemen, want mocht ik ze om enige reden weer
weg moeten doen, dan is dat niet eerlijk tegenover de pony.

De bedoeling is dat we proberen te zoeken naar een huisje (hiervoor zijn we terug gaan wonen in het ouderlijk huis : om een huis te kopen)
en we willen woezel dus mee. En de nieuwe eventueel dus ook als mogelijk is. Maar stél dat het niet haalbaar is beide mee te nemen...
Ik ben een beetje bang voor wat ik zou moeten doen.

Mag ik jullie eerlijk antwoord?

Dott

Re: Pony alleen.. pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:43

Oke, allereerst. Ik ben geen expert qua paarden gedrag. Maar ik vind dat een paard, welke leeftijd, lengte of ras ook een paardenvriendje nodig heeft.
Hetzij in dezelfde wei, hetzij dat ze in ieder geval contact kunnen maken.

Daarnaadt begrijp.ik dat je achteruit deinst als hij bokt, maar ik denk dat dit een probleem.is dat je zelf (evt met hulp) op mpet lossen, en er geen paard bij moet nemen in de hoop dat die dat voor je op.gaat lossen, want ik denk dat je dan wel eens verkeerde verwachtingen kon hebben.
Dit is absoluut niet banketstaaf of gemeen bedoeld, maar dit is hoe ik het zie :)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 08:00

ok bedankt! Hij kan wel af en toe neuzen met haflingers (die hebben verschillende weien) en soms staan ze dus een tijd langs zijn wei en kunnen ze neuzen met elkaar maar daar schenkt hij eigelijk geen aandacht aan. nuja een pony van 1m10 en haflingers van 1m55... niet echt speel materiaal.

bedankt voor je antwoord

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:16

Waarom zou een pony van 1.10 geen speelmateriaal zijn voor een grotere pony? Onze tinker heeft lang bij een minishet hengst gestaan van 80 cm. hijzelf was toen rond de 1.50 maar het spelen ging uitstekend beestje kon er precies onderdoor lopen ook. Ook heeft hij zelf lange en speelmakker van 1.80 gehad. En nu heeft hij alweer 2 jaar een weimaatje van 1.25 terwijl hij zelf inmiddels 1.56 is. Gaat heel goed hoor.

Maar ik zou op zoek gaan naar een leenpony, of desnoods een betalende weigenoot tot je de weides kwijtraakt of je zelf iets vind.en dan liever een ruin omdat die fijn lomp met elkaar kunnen spelen. Onze tinker heeft lang alleen gestaan maar die is nooit opdringerig geweest. Wel heerlijk lomp speels maar wel voorzichtig met de mens.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:18

Mijn Haflingermerrie van 1.50m en mijn x Shetlanderruintje van 1.15m spelen ook heel leuk met elkaar. Juist omdat hij wendbaarder ( en daardoor juist sneller ) is, is hij mijn merrie vaak te slim af!

Maar dit even ter zijde... :)

Wat betreft je dilemma, snap ik jouw twijfels over een pony erbij ( de onzekerheid of deze kan blijven ). Wel ben ik van mening dat een paard nooit alleen hoort te staan. Zo`n jonge vent ( ik begrijp dat hij nu 3 jaar is ) hoort lekker met vriendjes aan te klooien en te stoeien, in mijn beleving.

Denk dan ook dat zijn dominantie een combinatie is van jouw houding ( terugdeinzen ) en het hebben van geen gezelschap. Zijn er geen pensionstallen in de buurt, waar je hem zou kunnen zetten?

Dan hoef je over een tijdje misschien geen afscheid te nemen van de andere pony en kan Woezel lekker met vriendjes staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:22

Ik denk dat hier 2 dingen spelen, als eerste zijn dominante gedrag naar jou en als tweede zijn behoefte aan vertier. Ik zou zeker op zoek gaan naar een tweede shet, al kan je hem maar een jaar een tophuis bieden (want zo iemand ben jij denk ik wel, eerder wat te bezorgd dan te weinig bezorgd) dan is dat toch al geweldig, vergeet niet een paard/pony leeft in het nu die denkt niet na over hoe het gister was en hoe het morgen zal zijn. En je zou je pony er denk ik een waanzinnig plezier mee doen. Maar of het het probleem naar jou toe zal oplossen weet ik niet. Je haalt wel de focus op jou weg natuurlijk. Hij heeft dan niet alleen maar vertier als jij er bent maar de hele dag door, je wordt minder belangrijk en dat is maar goed ook aangezien jij een druk programma hebt.

Aanvulling, ik zou juist niet voor een merrie gaan. Ruinen/hengsten spelen vaak heel veel met elkaar en lekker ruig ook terwijl merries vaker rustig met elkaar staan te grazen. Dat matcht veel minder goed.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:57

Ik denk dat je er wel verstandig aan doet om hem bij een andere pony te zetten. Hij ziet jou nu als zijn "kudde" en is aan t uittesten hoe die kudde in elkaar steekt. Misschien kan je opzoek gaan naar een pensionstalling bij jou in de buurt waar hij kan staan met andere paarden. Dan is de kudde lekker groot en dan wordt hij zeker op zijn plek gezet. Bovendien heb je niet het probleem dat hij misschien de baas wordt over de andere pony en je nog veel verder van huis bent. Ik heb nu met mijn 3 jarige friesje dat hij af en toe even vergeet dat ik zijn baas ben :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:04

Een tweede pony is sowieso goed voor hem. Het maakt hem veel gelukkiger.

Dat dominante gedrag zal vermoedelijk niet zomaar veranderen. Wij hebben nu de omgekeerde situatie. Onze welshpony was altijd heel dominant, maar is inmiddels superbraaf geworden, na er jaren hard aan gewerkt te hebben. Omdat ons paard is overleden en zij dus alleen stond zochten we een andere pony voor erbij. We kregen een minishet van iemand, ook een merrie, van 4 jaar oud. Een ponietje dat erg verwend is en heel eigenzinnig.

Onze pony is de baas, maar de shet gedraagt zich nog steeds onmogelijk bij vlagen. Ze trapt en bijt als ze haar zin niet krijgt. Het valt niet mee om het haar af te leren en helaas helpt het feit dat onze pony zich wel goed gedraagt niet. De shet doet gewoon zoals ze wil tegen ons, ook al is ze tegenover onze welshpony onderdanig.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:10

zoek iemand in de buurt die meerdere pony's heeft en kijk of je er op pension kan komen ?
maatje is altijd belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:13

Ik ben het eens met voorgaande; niet 1 paard moet alleen staan punt. Ook denk ik dat je beter voor mannelijk gezelschap kunt gaan, merries spelen gewoon veel minder. En ook denk ik niet dat het dominantieprobleem hiermee opgelost is, dat kun je echt alleen zelf (of met hulp) "uitvechten" met hem, grondwerk lijkt me een goed idee...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:22

Een ander paard erbij is inderdaad wel belangrijk. Al twijfel ik of dat ook wat gaat doen aan het gedrag naar jouw toe. Ik zou inderdaad ook kijken naar een andere ruin. Naar mijn ervaring zijn ruinen/hengsten veel speelser en merries een stuk minder. Dus ik denk dat hij het daar beter mee zal kunnen stellen.
Maar ik denk wel dat je sowieso aan de opvoeding moet werken van je shet. Ik weet niet hoelang je daar nog denkt te kunnen blijven maar anders zou je natuurlijk een pensionplekje kunnen aanbieden voor een andere shet als de verhuurder dat goed vind. En anders misschien toch eens bespreken of die niet bij de haflingers kan. Vaak kunnen die kleintjes zichzelf prima verdedigen. De shet hier staat bij de "grote". Kleinste is iets kleiner als 1.50 en de grootste 1.62 maar hij komt wel voor zichzelf op. Dus misschien beter om dat eerst eens te proberen met de eigenaar van de haffies bespreken. Eentje bij kopen of gratis afhalen kan altijd nog als je een definitief plekje hebt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:29

Een paard is nu eenmaal een kuddedier, dus sociaal contact met soortgenoten is een basisbehoefte. Maar ik denk niet dat dat je problemen tussen hem en jou gaat oplossen. Ik ken paarden die erg laag in rang zijn in de kudde, maar die fikse respectproblemen met hun mens hebben. De problemen tussen jullie zal je tussen jullie op moet lossen. Daarin kan ik alleen maar adviseren er gedegen hulp bij te halen.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:26

een paard heeft een vriendje nodig !! Maaaarrr.. Als een paardje heel erg aan jouw hangt en al een tijdje niet met andere gestaan heb dan is hij zegmaar even 'geen paard geweest'. Hij weet dus niet hoe hij moet reageren als er andere paardjes bij hem komen. Mijn tip zou zijn, geef hem een vriendje en laat hem even wennen, probeer een beetje uit de buurt te blijven (zodat die jouw niet goed kan zien) en kijk hoe het gaat. Zolang die de ander niet helemaal verrot trapt is het oké.

Ik ben geen expert dus weet niet of het helpt. Bij de shetlander van de buren (die zo'n beetje het zelfde probleem hadden) werkte het wel. Gewoon bij andere paardjes zetten en hem 'paard laten zijn'. Niet jouw baas, dat jij zijn eigendom bent ! :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:09

Het is duidelijk he? Gezelschap voor je shetlander, en les van iemand die je kan helpen de rangorde weer op de juiste manier vast te stellen. :j

En of dat gezelschap bij jouw Woezel komt, of jouw Woezel bij gezelschap komt, dat maakt niet zoveel uit. Denk in mogelijkheden!

Myrnaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:14

Ik ben niet zo heel goed qua paarden gedrag maar volgens mij zou hij inderdaad een maatje erg leuk vinden! Nu nog de goede!
Wat ze zeggen over merries en hengsten kan ik me ook in vinden. Meestal staan de merries kalm terwijl de hengsten/ruinen lekker stoeien inderdaad ;)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 08:53

Er zijn al onderhandelingen bezig, maar ik moet een goedkeuring krijgen van de eigenaar van mijn verzorghaflingers (waarvan ik dus de wei huur)
Hij komt dinsdag terug van Ebbs dan kan ik dat nog eens vragen. Maar als hij neen zegt zal het zo zijn tot ik verhuisd ben.

Dus laten we hopen