orenspel van een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leestmee

orenspel van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 17:31

Ik weet niet of het hier goed staat.

Hoe weet je als je op je paard zit of je paard.
aandacht voor je heeft en happy is.
of een streek aan het bedenken is?

Ik heb hier met iemand een discussie over gehad en ben benieuwd wat bokt hierover denkt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:36

Imo is een paard netjes aan het werk als de oren oplettend naar de zijkant/achterkant staan, naar de ruiter toe. Oren naar voren zie ik als afgeleid van het werk, net als oren boos en strak naar achteren. Dan ligt de focus van het paard niet meer bij de ruiter maar bij een andere situatie.

Elles

Re: orenspel van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:38

PP >> OPG

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:40

Als hij een streek aan het bedenken is dan zet je 'm vast niet hard genoeg aan het werk dat hij daar tijd voor heeft :D
Een paard dat de aandacht bij jou heeft heeft een rustig orenspel, dus draait niet constant de oren alle kanten op. Ene paard houdt de oren naar achteren gedraaid richting de ruiter, een volgend paard heeft de oren recht naar voren en weer een andere draagt ze opzij.
Een paard dat echt ontspannen is daarvan kun je aan de oren ontspanning zien. Die 'flapperen' dan wat. Ontspannen 'geflapper' betekend een ontspannen paard.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:45

Een paard bedenkt geen streken. Kan wel spanning opbouwen en dan ontploffen, wat je fout kan 'lezen' als streken bedenken. Of gewoon geen respect voor je hebben en je aanwijzingen/hulpen niet respecteren. Of je vraagt iets wat hij (nog) niet snapt waardoor je geen of een voor jou ongewenste reactie krijgt. Allerlei dingen die als streken gezien kunnen worden maar het dus niet zijn.

En voor wat betreft het orenspel ga ik helemaal met LiVetime mee.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:34

Een paard denkt vanuit een situatie en niet vanuit een gedachte zoals wij dat doen....
Ik zit ook altijd mijn paard te vermenselijken (is dat een woord?); door dingen waar eigenlijk wij mensen alleen over nadenken aan mijn paard te koppelen zoals; hij trekt een trucendoos open, hij weet precies hoe hij mij te slim af kan zijn etc... werd hierdoor op mijn vingers getikt door een NH instructeur. Paard werkt van A naar B, kijkt naar lichaamstaal en instructies besluit dan wat hij doet.

Idd wat Livetime zegt klopt precies!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:15

Ok dank jullie wel. Nu snap ik het.